De zin en onzin van supplementen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

De zin en onzin van supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-18 14:30

Ik ben wel eens benieuwd wie hier supplementen neemt, waarvoor en of het echt voor jou werkt/lijkt te werken.

Welke supplementen zijn nou écht een mogelijke toevoeging en kunnen wij niet (voldoende) uit voeding oid halen? En wanneer dien je deze te nemen?

Voor spierpijn van het sporten wil ik zelf nog wel eens magnesium nemen en omdat ik de laatste tijd vaak ziekjes/vatbaarder ben/lijk, vraag ik mij af of een vitaminenpil écht kan bijdragen aan mijn weerstand of dat de ziekte wellicht sneller over kan waaien.

Waar zweer jij bij en waarom? Of haal jij juist alles uit je voeding en vind je pilletjes/druppeltjes/etc. maar onzin? Ben erg benieuwd :D


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 15:11

Ik ben een stuk voorzichtiger met supplementen dan vroeger. Ik slikte best een tijd regelmatig multivitamines en vitamine c bij, maar daar ben ik al een tijd mee gestopt.
Toevallig las ik vanmorgen op Blendle dit artikel over de nutteloosheid van (multi)vitaminen:
https://blendle.com/i/eos056/vitaminepi ... MifQ%3D%3D
En laatst zag ik bij Radar iets over vitamine B6 in veel te hoge doseringen in de winkels, zo bizar:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... tamine-b6/
Baat het niet, schaadt het niet, gaat niet altijd op bij supplementen.

Ik slik nu alleen nog (in de winter) vitamine d bij, dat is ook het advies van het Voedingscentrum voor vrouwen.
Tegenwoordig heeft iedereen het over magnesium, straks is het weer iets anders. Ik probeer maar zo gezond en gevarieerd mogelijk te eten, en als ik denk dat ik iets tekort kom ga ik naar de huisarts om te laten testen.

__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Re: De zin en onzin van supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 16:18

Ik heb laatst een voedingsvak gevolgd bij mijn studie, en daar kwam uit dat er soms nog best onenigheid is over supplementen in de wetenschappelijke wereld. De Nederlandse voedselrichtlijnen van 2015 raadt het innemen van supplementen af, terwijl andere onderzoeken juist laten zien dat er vaak tekorten zijn van bv. bepaalde vitamines onder verschillende bevolkingsgroepen. Onderzoeken lieten ook zien dat dat niet alleen schadelijke effecten op de korte termijn kan hebben (bv. vermoeidheid), maar ook op de lange termijn (bv. grotere kans op cardiovasculaire ziektes).

Uiteindelijk worden deze uitspraken allemaal gebaseerd op onderzoeken die soms verschillen in methodiek, dus dat is soms lastig aan elkaar te koppelen. Als je wil, zou ik een aantal artikelen over deze bovenstaande onderzoeken voor je kunnen opzoeken :)

Ik persoonlijk neem vitamine D op aanraden van de dokter i.v.m. lage waardes (zit door mijn studie/stages de hele dag binnen) en magnesium tegen "spierpijnen".

Health Equest - Darmflora-analyses en voedingsadviezen voor je paard

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 16:23

Mijn schildklier werkt te traag daar neem ik suplementen voor, zoals b1 en selenium. Maar ook D want die is ook te laag en b12 en ijzer.

mysa

Berichten: 10377
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: De zin en onzin van supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 16:37

Er wordt wel erg veel bij geslikt, lijkt me zo van wat ik hoor en lees. Niet in het minst door de paarden ;) Fijn voor de fabrikanten van supplementen. Maar of het nodig is? Ik zelf neem b12 injecties en vitamine d.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 16:38

Ik slik nooit supplementen, behalve als ik zwanger ben want dan kan ik niet normaal uit mijn eten alle benodigde vitamines halen dus dan neem ik een multivitamine voor zwangere vrouwen. En ook vanwege het foliumzuur wat je moet nemen als je zwanger bent. (Wat overigens wel als een van de weinige dingen bewezen nuttig is)

Ik vind trouwens B12 injecties/supplementen en vitamine D pillen bij een aangetoond tekort geen ‘supplementen’. Dat is dan gewoon noodzakelijk en valt meer onder medicatie denk ik.

[o]

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 17:04

Ik slik vitamine E, magnesium, PEA, calcium en chroom.
Allemaal met een goede reden.
Ik ben hypermobiel en heb dus altijd en eeuwig zenuwpijn, spierpijn en spierkramp, ik slik daar ook tramadol voor.
De eerste drie supplementen schelen flink in de dosering pijnstillers per dag, dat scheelt zo 150 mg, nu heb ik 100 mg. Nou dan maar supplementen erbij.
Calcium slik ik omdat ik geen zuivel en brood mag, en in de risicogroep val voor botontkalking qua medicijnen.
Chroom slik ik omdat mijn medicijnen effect hebben op mijn suikerspiegel.
Kort gezegd geef ik mijn lijf 3x daags een onnatuurlijke suikerpiek, en chroom zorgt dat dat veel minder is en de zoete trek minder.

Dus nouja het moet, maar ik ben allang blij dat ik nu niks merk van dat ik pijnstillers slik qua bijwerkingen, omdat ik de dosis laag houden kan.
Niet alles is zomaar onschuldig, vitamine E is bijvoorbeeld bloedverdunnend en voor een operatie moet je dat wel een paar dagen van tevoren stoppen.

mysa

Berichten: 10377
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: De zin en onzin van supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 17:15

@Verootjoo, maar ik heb wel de indruk dat 'aangetoond tekort' ook een beetje aan persoonlijke interpretatie onderhevig is. Ik lees zo vaak dat mensen zeggen: mijn d of b12 waren volgens de dokter goed, maar..... (ik zelf neem b12 omdat ik wat stukken darm mis, geen idee of ik zonder injecties een tekort zou hebben maar zal haast wel) Vitamine d slik ik ivm mijn leeftijd volgens de richtlijnen en ook een beetje vanwege die verstoorde darmwerking)

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 17:20

Ik slik alleen vitamine B12. Voel mij in de winter veel minder goed dan in de zomer en heb het ook continue koud, dus heb mijn bloed laten testen en daar kwam alleen B12 tekort uit. Al heb ik niet echt het idee dat het helpt..
Ga niet zelf prutsen verder, lijkt mij niet verstandig, al zou ik wel wonder vitamines tegen verkoudheid graag nog ontdekken :D Nu al gespannen of ik niet ziek ga zijn met de wintersport, ik heb altijd pech :')

Siers83

Berichten: 7261
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: De zin en onzin van supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 17:31

Ik slik b11 en b12. B12 was te laag en daarbij is b11 dan ook te laag volgens mn ha. En ik slik cranberry voor mn blaas. Vroeger veel blaasontsteking gehad namelijk. Heb ook een tijdje magnesium geslikt omdat ik last van stijve knieen had maar daar mee gestopt toen ik spierslapte kreeg. Met stoppen was ook de spierslapte opgelost.

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: De zin en onzin van supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 17:36

Geen vitamines hierzo, een poosje gedacht dat ik B12 nodig had, maar ik bleek gewoon een bril nodig te hebben :+

Wel neem ik elke dag een capsule met Kurkuma, eigenlijk is daarmee alles rustiger in mijn huid.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 17:46

mysa schreef:
@Verootjoo, maar ik heb wel de indruk dat 'aangetoond tekort' ook een beetje aan persoonlijke interpretatie onderhevig is. Ik lees zo vaak dat mensen zeggen: mijn d of b12 waren volgens de dokter goed, maar..... (ik zelf neem b12 omdat ik wat stukken darm mis, geen idee of ik zonder injecties een tekort zou hebben maar zal haast wel) Vitamine d slik ik ivm mijn leeftijd volgens de richtlijnen en ook een beetje vanwege die verstoorde darmwerking)


Ja, dat denk ik ook af en toe :+

Maar als je injecties krijgt is het neem ik aan wel echt ‘medisch’ want die kan je niet zelf aankomen en inspuiten denk ik. :=

[o]

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Re: De zin en onzin van supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 18:34

Ik eet amper groente en fruit dus ik moet wel supplementen nemen. Ik neem vitamine c, magnesium en een multivitamine dagelijks. Magnesium merk ik meteen als ik oversla. Dan krijg ik onrustige benen en spierpijn.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 19:01

Suzanne F. schreef:
Ik eet amper groente en fruit dus ik moet wel supplementen nemen. Ik neem vitamine c, magnesium en een multivitamine dagelijks. Magnesium merk ik meteen als ik oversla. Dan krijg ik onrustige benen en spierpijn.


Huh, maar ben je dan allergisch voor veel soorten groent en fruit ofzo? Supplementen zijn natuurlijk geen vervanging voor fatsoenlijk eten..

Horseloverl
Berichten: 2218
Geregistreerd: 27-03-13

Re: De zin en onzin van supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 19:03

Ik kan niet leven zonder voedingssupplementen. Mijn darmen werken niet optimaal en ik word enorm depressief en angstig zonder. Ik slik magnesium, bio metabolic balancer en st johnswort

Roze schoentje

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 19:05

Wat is tekort...
Ik heb dus een ijzergehalte wat officieel goed is, wel onderin de referentie.
Maar toch was ik tijdens mijn menstruatie moe, woozy en slap, en ben ik er enorm gebaat als ik dan een aantal dagen ijzer slik.
Dan ben ik toch gek dat ik dagen als een vaatdoek rond ga lopen als ik met een paar pillen ijzer in de maand dat niet heb? :+

Ik vind trouwens wel dat artsen enorm laks zijn met vitamines enzo.
Begin dit jaar bleek mijn foliumzuur te laag, daarna flink ziek geweest maar nooit heeft iemand, van al die artsen het nog eens geprikt.
Überhaupt niet eens naar gevraagd, idem dito vitamine D.
Ik sta bekend om vermoeidheid en mijn vit. D was 50.
Denk maar niet dat ze dan denken gut ga voor de zekerheid maar vitamine D slikken, terwijl 50 echt wel een waarde is die vrij laag is.
Dan denk je toch bij iemand die altijd moe is dat ze dat soort factoren uit willen sluiten, maar nee hoor nobody cares.

Zomaar even via google, hoef je geen dokter voor te zijn:

27-50 Deficiëntie Risico om in later stadium rachitis, osteomalacie of myopathie te krijgen

50-80 Voldoende Let wel: deze waarde is volgens veel medici aan de lage kant

80-100 Optimaal

En dan laat je iemand die chronisch moe is dus geen vitamine D slikken?

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 19:33

Faelynn schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik eet amper groente en fruit dus ik moet wel supplementen nemen. Ik neem vitamine c, magnesium en een multivitamine dagelijks. Magnesium merk ik meteen als ik oversla. Dan krijg ik onrustige benen en spierpijn.


Huh, maar ben je dan allergisch voor veel soorten groent en fruit ofzo? Supplementen zijn natuurlijk geen vervanging voor fatsoenlijk eten..


Nee, ik vind het gewoon niet lekker. Ik probeer wel iets te eten maar het is te weinig om in de voedingsbehoefte te voorzien. Dus neem ik supplementen om toch wat te compenseren.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 19:38

Ik slik met regelmaat B12 en D
Daarnaast groenlipmossel voor mijn knie
En soms bij vlagen magnesium en vit C

De eerste twee merk ik qua energie en psychische gesteldheid
De groenlipmossel werkt beter dan de ontstekingsremmer die ik van de dokter kan krijgen voor mijn knie (onze reu krijgt het nu ook)
de magnesium als ik last van mijn spieren heb

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 19:50

moonfish13 schreef:
Wat is tekort...
Ik heb dus een ijzergehalte wat officieel goed is, wel onderin de referentie.
Maar toch was ik tijdens mijn menstruatie moe, woozy en slap, en ben ik er enorm gebaat als ik dan een aantal dagen ijzer slik.
Dan ben ik toch gek dat ik dagen als een vaatdoek rond ga lopen als ik met een paar pillen ijzer in de maand dat niet heb? :+

Ik vind trouwens wel dat artsen enorm laks zijn met vitamines enzo.
Begin dit jaar bleek mijn foliumzuur te laag, daarna flink ziek geweest maar nooit heeft iemand, van al die artsen het nog eens geprikt.
Überhaupt niet eens naar gevraagd, idem dito vitamine D.
Ik sta bekend om vermoeidheid en mijn vit. D was 50.
Denk maar niet dat ze dan denken gut ga voor de zekerheid maar vitamine D slikken, terwijl 50 echt wel een waarde is die vrij laag is.
Dan denk je toch bij iemand die altijd moe is dat ze dat soort factoren uit willen sluiten, maar nee hoor nobody cares.

Zomaar even via google, hoef je geen dokter voor te zijn:

27-50 Deficiëntie Risico om in later stadium rachitis, osteomalacie of myopathie te krijgen

50-80 Voldoende Let wel: deze waarde is volgens veel medici aan de lage kant

80-100 Optimaal

En dan laat je iemand die chronisch moe is dus geen vitamine D slikken?

Daar moet je dus wel dokter voor zijn, want zo simpel als jij het stelt is het niet. Dit zegt de Gezondheidsraad hierover:
Citaat:
De raad adviseert om bij jongeren een grens van 30 nmol/l aan te houden en bij ouderen een grens van 50 nmol/L. Er is echter onvoldoende bewijs om die grens met zekerheid vast te stellen. Er is veel discussie over deze normaalwaarden, waarbij sommigen ervoor pleiten om de normaalwaarden naar boven bij te stellen terwijl anderen deze juist naar beneden willen aanpassen.1213 Inmiddels is er wereldwijd een aantal zeer grote placebogecontroleerde onderzoeken gaande om deze kwestie nader uit te zoeken. De resultaten daarvan verwacht men in de periode van 2017 tot 2020.

Mensen denken maar met wat googlen alles te weten en ze geloven liever een vreemde op internet dan hun huisarts. Iedere idioot kan een gezondheids-site opzetten en heel veel idioten doen dat helaas ook.
Die site waar jij je informatie vandaan hebt is zoiets. Je kunt daar vitamine d-testen kopen, die hebben er belang bij dat jij bang wordt dat je een tekort hebt. Vermoeidheid kan echt zoveel oorzaken hebben.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: De zin en onzin van supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 19:59

Marie_Anne, gelukkig is niet elke idioot er via internet achter gekomen, maar komen juist heel veel er achter door een second opinion, of door de uitslagen via het lab opnieuw op te vragen en hun visie er op te vragen. En dan blijken huisartsen toch wel heel erg vaak een bloeduitslag verkeerd te interpreteren. Of geen samenhang te willen zin in bepaalde vitaminen die gezamenlijk aan de ondergrens zitten.

Ik ben het enorm eens met moonfish, gelukkig heb ik zelf nooit problemen met dit soort dingen. Maar ik hoor veel mensen die NIET serieus worden genomen door hun huisarts. Honderd keer bloedprikken en geen resultaat. Mijn nicht bijvoorbeeld; had een ernstig B12 tekort, werd doodziek in het ziekenhuis opgenomen omdat de huisarts niets kon met de bloeduitslagen, het zat tussen de oren. Terwijl dit in het ziekenhuis vrijwel meteen duidelijk werd. Maar goed, daar was wel een ritje met de ambu voor nodig.

Of een collegaatje die al weken niet meer haar 5k kon hardlopen... Zelfs helemaal niet meer kon hardlopen. Altijd moe en nog meer ellende. Ik weet niet meer welke tekorten het betrof, maar de huisarts interpreteerde de uitslag compleet verkeerd. Ze vroeg de uitslag op bij de huisarts met uitleg. Waarbij de huisarts laag versus hoog verwisselde en besloot dat er geen tekort was, terwijl het tekort juist enorm was en deze waarden elkaar versterkten.

Huisartsen hebben nogal veel moeite met het erkennen van hun tekortkomingen en hebben nog veel meer moeite met het doorverwijzen van hun patiënten.

mysa

Berichten: 10377
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 20:01

verootjoo schreef:
Maar als je injecties krijgt is het neem ik aan wel echt ‘medisch’ want die kan je niet zelf aankomen en inspuiten denk ik. :=


Ook dat kan, volgens mij kun je zelf injectiespuiten kopen en via alternatieve behandelaars recepten voor ampullen krijgen. Ik kreeg ze voorgeschreven na een operatie waarbij een deel van de dikke en dunne darm weg zijn gehaald. Met de mededeling dat ik ze altijd moest blijven halen. Nooit meer echt bij stil gestaan, is wel lastig, ik vergeet het gemakkelijk en heb het ook soms te druk. Las laatst ergens dat soms een ander deel van de darm de b12-absorbtie zou kunnen overnemen na verloop van tijd, maar ik mis nog meer stukken dus probeer het maar liever niet zonder.

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 20:06

Huisartsen houden er andere waardes op na dan alernatief.Waar de huisarts zegt dat de waarde goed is zegt alternatief dat hij te laag is.Mijn ijzer was goed volgens de huisarts, maar ik loop bij een homeopaat en die vind de waarde te laag.

Je moet niet alleen naar ijzer kijken maar ook naar ferritine.En zo zijn er bij b12 ook verschillende dingen waar je naar moet kijken.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 20:15

marleen_usar schreef:
Huisartsen houden er andere waardes op na dan alernatief.Waar de huisarts zegt dat de waarde goed is zegt alternatief dat hij te laag is.Mijn ijzer was goed volgens de huisarts, maar ik loop bij een homeopaat en die vind de waarde te laag.

Je moet niet alleen naar ijzer kijken maar ook naar ferritine.En zo zijn er bij b12 ook verschillende dingen waar je naar moet kijken.


Gevallen die ik ken komen gewoon uit de reguliere geneeskunde.

Al heb ik wel het idee dat je in de reguliere geneeskunde vaker symptomen bestrijd.

Time2Tri

Berichten: 6104
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 20:25

Interessant topic .

Als duursporter ( triathlon) had ik begin van dit jaar toen de intensiteit van de trainingen
omhoog ging problemen , moe , geen fut ..krampen .
Na een bloedonderzoek had ik volgens de HA geen tekorten ...maar ik voelde
aan mijn eigen lijf dat er iets niet klopte .
Op aanraden van een sportarts bepaalde waardes laten testen die volgens mijn HA
ook in orde waren . (In mei )
Mijn ferritine waarde was echt onderste grens ...maar wel binnen de norm .
Voor een doorsnee mens misschien wel goed , maar als duursporter echt killing .
Sindsdien zit ik aan de ijzer tabletten .
In november heb ik een inspanningstest gedaan , en nogmaals mijn bloed laten testen .
Mijn ferritine gehalte was al een stuk hoger , maar de sportarts ziet hem graag nog hoger .
Dus de ijzer tabletten neem ik nog verder.
Ferritine: uitgedrukt in microgram : norm in Duitsland -tussen 15-150 en ik had 33,4

Oh ja ...een ferritine waarde geeft alleen i.c.m ontstekingswaardes een goed beeld .


Mijn bloedonderzoek in november :
Ferritine : uitgedrukt in microgram :Norm in NL 20-300 en ik had 97
MCV was iets aan de hoge kant wat een tekort zou betekenen voor vit B6-9-12

Dus ik zit aan de ; ijzer tabletten , vit B 6-9-12 en neem nog een hoog doseert
magnesium .( 500 mg )
Magnesium schijnt volgens mijn sportarts pas na een half jaar inname te werken .


Ironman2022-2023
Ironman 70.3 Valencia 2024
Ironman 70.3 Duisburg 2024

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 20:30

Marie_Anne schreef:
moonfish13 schreef:
Wat is tekort...
Ik heb dus een ijzergehalte wat officieel goed is, wel onderin de referentie.
Maar toch was ik tijdens mijn menstruatie moe, woozy en slap, en ben ik er enorm gebaat als ik dan een aantal dagen ijzer slik.
Dan ben ik toch gek dat ik dagen als een vaatdoek rond ga lopen als ik met een paar pillen ijzer in de maand dat niet heb? :+

Ik vind trouwens wel dat artsen enorm laks zijn met vitamines enzo.
Begin dit jaar bleek mijn foliumzuur te laag, daarna flink ziek geweest maar nooit heeft iemand, van al die artsen het nog eens geprikt.
Überhaupt niet eens naar gevraagd, idem dito vitamine D.
Ik sta bekend om vermoeidheid en mijn vit. D was 50.
Denk maar niet dat ze dan denken gut ga voor de zekerheid maar vitamine D slikken, terwijl 50 echt wel een waarde is die vrij laag is.
Dan denk je toch bij iemand die altijd moe is dat ze dat soort factoren uit willen sluiten, maar nee hoor nobody cares.

Zomaar even via google, hoef je geen dokter voor te zijn:

27-50 Deficiëntie Risico om in later stadium rachitis, osteomalacie of myopathie te krijgen

50-80 Voldoende Let wel: deze waarde is volgens veel medici aan de lage kant

80-100 Optimaal

En dan laat je iemand die chronisch moe is dus geen vitamine D slikken?

Daar moet je dus wel dokter voor zijn, want zo simpel als jij het stelt is het niet. Dit zegt de Gezondheidsraad hierover:
Citaat:
De raad adviseert om bij jongeren een grens van 30 nmol/l aan te houden en bij ouderen een grens van 50 nmol/L. Er is echter onvoldoende bewijs om die grens met zekerheid vast te stellen. Er is veel discussie over deze normaalwaarden, waarbij sommigen ervoor pleiten om de normaalwaarden naar boven bij te stellen terwijl anderen deze juist naar beneden willen aanpassen.1213 Inmiddels is er wereldwijd een aantal zeer grote placebogecontroleerde onderzoeken gaande om deze kwestie nader uit te zoeken. De resultaten daarvan verwacht men in de periode van 2017 tot 2020.

Mensen denken maar met wat googlen alles te weten en ze geloven liever een vreemde op internet dan hun huisarts. Iedere idioot kan een gezondheids-site opzetten en heel veel idioten doen dat helaas ook.
Die site waar jij je informatie vandaan hebt is zoiets. Je kunt daar vitamine d-testen kopen, die hebben er belang bij dat jij bang wordt dat je een tekort hebt. Vermoeidheid kan echt zoveel oorzaken hebben.



Sorry, maar niemand heeft baat bij mijn testen hoor en niemand word rijk. :+
Als ik namelijk mijn vitamine D verhoog gaat dat met lichttherapie wat we thuis tot onze beschikking hebben, geen pilletje waar iemand dus aan verdient.
En dat apparaat staat er dus op recept van de dermatoloog voor mijn moeder, wegens psoriasis omdat ze anders 3x per week naar het ziekenhuis moet.
Vitamine D staat er keihard om bekend dat het vaak niet erkend wordt, en je kunt heel veel sites pakken die ook die 50 matig vinden.
En die gezondheidsraad kan mij echt mijn reet roesten, want toen mijn waarde op 70 zat ging het wonderbaarlijk stukken beter met me.
Feit is dat je bij welke ziekte ook neem ik aan de randvoorwaarden, zoals simpel vitamine D toch eerst uitsluit voor je gigantisch gaat graven?!
Mijn gezondheid kakt 2 a 3 weken nadat het zonnetje minder word in, ik ben dit jaar op dat moment gestart met lichttherapie en huppa opgelost.
En ja lichttherapie op ziekenhuispower, dus zo’n ding waar je met secondes moet opbouwen omdat je van 1.5 minuut ongetraind geheid verbrand.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: daniella_, HELder, SentiBot, Wistaire en 36 bezoekers