Dag na sporten slecht te pas

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Dag na sporten slecht te pas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-17 12:15

Sinds een maandje ben ik weer aan het sporten in de sportschool. Heb daarvoor 1,5 jaar zeer weinig gedaan, alleen af en toe paard gereden.
Tijdens het sporten ga ik aardig stuk, maar wil mezelf wel pushen en uitdagen.
Ik drink regelmatig wat water en heb gisteren ook eiwitpoeder binnengekregen waar ik een shake mee heb gemaakt. Echter werd ik vanmorgen weer wakker met een zere maag en misselijk gevoel. Ben vandaag zo slap als een vaatdoek en flink moe. Mijn spieren doen overigens geen pijn.

Iemand enig idee waardoor dit zou kunnen komen?

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Dag na sporten slecht te pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:29

Eet je wel voldoende voor en na het sporten?
Hoe lang sport je per keer en hoe vaak?
Hoeveel slaap je?

Ik denk dat je lichaam toch zwaar belast wordt in verhouding met wat je eerst deed, dus het is ook belangrijk om je voeding en rust erop aan te passen. Dus voldoende eiwitten (wat je al doet), maar ook voldoende koolhydraten voor het sporten.
Ook heeft je lichaam extra rust nodig, dus voldoende slaap en niet teveel drukte op de rest van de dag.

Als het niet aan voeding of rust ligt, zou ik toch proberen iets minder fanatiek of minder lang te sporten om te kijken hoe je lichaam daarop reageert.
Fanatiek sporten is goed, maar je moet het wel opbouwen, anders kun je, je lichaam overbelasten.

Winged

Berichten: 33006
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:31

Je hebt 1,5 jaar niks gedaan. Hebt er een zwangerschap opzitten. En je gaat nu een maand weer sporten (hoe vaak? Wat doe je precies) waarbij je zo te lezen elke keer stuk....

Wat eet je, hoe vaak sport je en wat doe je?

Anoniem

Re: Dag na sporten slecht te pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:38

Heb je begeleiding tijdens het sporten? Personal trainer, fysio of instructeur of i.d.? Je hebt toch wel een programma opgesteld? Het klinkt nu alsof je van niks, volle bak erin gaat. Dan lijkt het me niet zo raar dat je je zo voelt. Stapje terug? Rustiger aan?

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-17 12:48

Ik doe aan crossfit, dit onder begeleiding van instructeurs en ik stroom op mijn eigen niveau in. Daar wordt dus ook zeker wel rekening mee gehouden. Het is in totaal een uur waarvan 20min warming up, 20 min techniek aanleren en 20min de uiteindelijke work-out.
Ik sport 2x per week

Ik neem gisteren even als voorbeeld wat eten betreft:
O: 2 bruine bollen met filet american
T: mueslireep
L: 125g kwark met 100 gram mango er doorheen. 2 mandarijnen los er bij
T: stukje chocola
A: runderworstje, 250gr wortelen met doperwten, 200gr aardappelen
Na sporten: eiwitfluff met 100gr mango, 50ml melk en dus eiwitpoeder (caseine eiwit)

Tussen avondeten en sporten heeft 2 uur gezeten

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Anoniem

Re: Dag na sporten slecht te pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:50

Anders laat je voor de zekerheid je bloed even testen (ook op vitaminetekorten)? En misschien toch iets rustiger opbouwen! Sterkte!

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:55

is dat niet behoorlijk weinig wat je eet?
(voor een volwassen,werkende vrouw?(blijkbaar ook een kindje,dus thuiskomen is ook niet in de zetel hangen,maar ook nog een hele hoop te doen) + daarnaast nog sporten?

een middagmaal die uit kwark en fruit bestaat?
dat eten de meeste mensen als tussendoortje lijkt me,maar kan je toch geen maaltijd van maken?

alles samen zit je toch op behoorlijk weinig cal./dag.
als je dan nog intensief gaat sporten,lijkt het me normaal dat je een vod bent,je hebt voedingsstoffen te weinig in vergelijking met wat je verbruikt.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Dag na sporten slecht te pas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-17 13:06

Geen idee of het te weinig is eigenlijk, heb geen honger zo over de dag.
Heb inderdaad een kleintje van 15 maanden, nog niet weer aan het werk.
Ben trouwens 1.63 met 59 kilo

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:10

Je eet gewoon erg weinig. Als ik het even snel invul/uitreken kom ik zonder je eiwitfluff echt maar rond 1100-1200kcal uit. Ruim gerekend, volgens mij. (Met overigens ook vrij weinig calcium en ijzer, en iets meer maar ook nog te weinig vezels). Als je dan ook nog fanatiek wilt sporten, kan ik me voorstellen dat het niet lekker werkt. Ik zou eens, eventueel met je trainer of diƫtist, naar je voedingsschema kijken.

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:13

https://cjsm.be/gezondsporten/themas/sp ... olhydraten

lees deze link eens door mbt wat je vooral nodig hebt om te gaan sporten.
ik zou op de dagen dat je sport,'smiddags op zijn minst brood,pasta,.... eten.
doe daar wat groentjes bij en iets van vlees of kaas of vis en neem de kwart als dessert.
zal al iets uitmaken denk ik.

ik denk dat je moet zorgen dat je voldoende binnen hebt voor je gaat sporten,anders krijg je na het sporten een enorme drang naar allerlei tekorten en daardoor kom je zo slap.duurt ff voor je lichaam alles terug opgehaald heeft.

zoals hierboven iemand zegt.

een volwassen vrouw zou dagelijks rond de 2000 kcal moeten innemen.
door intensief te sporten kan je makkelijk 500 kcal afwerken.
wat blijft er dan nog over om rond te komen door de dag?
amper iets.
logisch dat je zo slap bent dan....

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Dag na sporten slecht te pas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-17 13:18

Ik heb het ingevuld in mijn app en zat gisteren op 1600kcal, inderdaad niet enorm veel nee.
Zou daar ook die misselijkheid/maagpijn vandaan komen?

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Dag na sporten slecht te pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:21

is je maagpijn/misselijkheid niet gewoon je maag die samentrekt omdat je honger hebt en je lichaam naar eten snakt?

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Dag na sporten slecht te pas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-17 13:34

Heb wel al flink gegeten vandaag, maar toch continue het gevoel dat ik moet kotsen :(

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Anoniem

Re: Dag na sporten slecht te pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:36

Ik herken het heel erg, en bij mij is het een teken dat ik mezelf te veel gepusht heb tijdens het sporten. Je kan niet van 0 naar 100 gaan, en crossfit is behoorlijk heftig als je 1,5 jaar niet gesport hebt.. Ook als je op je eigen niveau kan inspringen. Ik zou persoonlijk toch aanraden om crossfit terug te schroeven naar 1 keer per week en de andere keer op je eigen tempo wat te sporten.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Dag na sporten slecht te pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:49

Haha, sorry, ik moest even lachen om de titel 'slecht te pas', dat kan alleen geschreven zijn door een tukker natuurlijk :D.

Ben je niet gewoon de griep aan het krijgen? Het heerst heel erg. Als je het gevoel hebt dat je moet spugen zou ik sowieso even niets eten, je lichaam geeft toch aan dat het allemaal wat te veel is. Als je je verder geen spierpijn hebt, heeft je lichaam wel gewoon kunnen herstellen van alle arbeid. Heb je het elke keer na het sporten?
Was die filet americain wel nog gewoon houdbaar? (misschien een rare vraag)

Elk bad heeft er eendje.

Winged

Berichten: 33006
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:49

Liselot schreef:
Heb wel al flink gegeten vandaag, maar toch continue het gevoel dat ik moet kotsen :(

Wat heb je gegeten? Lijf moet er ook aan wennen

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:51

Is het de eerste keer dat je proteineshakes gebruikt? Die kunnen nogal op de maag liggen als je het niet gewoon bent.
Heb je je macro's al berekend?

Persoonlijk zou ik naast het crossfitten nog iets van cardio doen, al is het maar fietsen of joggen (low impact metabolic conditioning zeg maar).

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Dag na sporten slecht te pas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-17 13:55

Ik had het afgelopen weekend ook (vrijdag gesport) en had gisteren nergens last van. Dus ben bang dat het wel aan het sporten gelinkt is.

Vandaag 2 bruine bollen met duo penotti, een mueslireep. Sultana knappers, 3 mandarijnen en ga nu aan de cup-a-soup voor wat zouten. Daarna lunchen met brood ( ik ontbijt altijd rond 9en, dus lunch ook laat meestal tegen 14 uur)

Maxi: we doen vrij veel cardio erbij hoor, zit eigenlijk elke keer op het roeiapparaat

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Dag na sporten slecht te pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:04

Mijn ervaring is dat cardio pas begint te renderen bij meer dan 30 min aaneengesloten low intensity (60 a 75% max hartslag) en vanaf 15 a 20 min HIIT. En dat vanaf 3 sessies per week.
Train je met een hartslagmeter?

Winged

Berichten: 33006
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:08

maximuss schreef:
Mijn ervaring is dat cardio pas begint te renderen bij meer dan 30 min aaneengesloten low intensity (60 a 75% max hartslag) en vanaf 15 a 20 min HIIT. En dat vanaf 3 sessies per week.
Train je met een hartslagmeter?

ze is met 2x crossfit al niet helemaal lekker. Moet ze dan nog meer gaan doen? Nee. Lijf geeft aan dat er iets niet goed zit, dus ga dan ook niet over die streep heen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Dag na sporten slecht te pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:14

@ winged: het grote probleem is dat er nu blijkbaar niet met een goed beleid gesport wordt (lees voeding, medische controle, hartslag meting). Daarbij gaat het grote verschil in activiteit tussen de verschillende dagen: 2 dagen voluit gaan en de rest gewone dagelijkse activiteit haar ook parten spelen. Het verschil is te groot. Als je 5 dagen een laag/ medium intensieve vorm van sport gaat beoefenen en dan 2 dagen voluit gaat, gaat dit veel makkelijker zijn voor je lichaam. De lage intensiteit trainingen gaan dan ook werken als herstel trainingen.

secricible

Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:16

Bovendien snap ik niet wat je redenatie is dat TS zich beter zou voelen met extra sporten? Dan zou ik er eerder voor kiezen de dagen dat ze sport gewoon een stapje terug te doen en wat langzamer op te bouwen.

Ik denk dat je in je voeding nog best wel winst kan behalen. Minder snelle bewerkte koolhydraten en meer complexe koolhydraten.
Daarnaast is crossfit gewoon heftig. Ik zou niet zo zeer minder gaan sporten, maar wel een stal terug gaan in je intensiteit dus even een stapje terug doen in de workouts.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

The_Cat

Berichten: 7282
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Dag na sporten slecht te pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:21

Ik zou zeker ook al eens bloed laten trekken. Vaak vermoeid kan misschien duiden op een ijzer tekort (wat bij vrouwen meer voorkomt).

En verder zou ik het ook rustig aan doen, als je een hele tijd niets gedaan hebt en nu aan het sporten tot je stuk gaat, dan 'ga je ook stuk'. Je moet je lichaam even de tijd gunnen om terug aan beweging te wennen.


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:26

Misschien gaat het beter met een paardgerelateerde vergelijking:
Paard 1 staat op stal met 4 u paddock per dag. 2 dagen per week gaat dit paard een uur voluit tijdens een galop/ sgw training.

Paard 2 staat op stal met 4u paddock per dag en daarbij nog eens dagelijks 1 tot 1,5 u basiswerk aan de longe of onder het zadel. Twee dagen per week gaat ook dit paard een uur voluit zoals paard 1.

Welk paard gaat dit het beste verteren en heeft het minste kans op blessures?

secricible

Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:29

ja, maar een paard laat je ook niet van nooit iets gedaan hebben naar 2x per week een uur voluit gaan. Ook niet met daar omheen paddock en basiswerk. Je zal toch op moeten bouwen, dus beginnen met 2x per week niet voluit gaan maar gewoon eerst 2x per week basiswerk voor je voluit wil.
(oftewel: de eerste tijd gewoon een paar stappen terug bij crossfit en wat minder heftig aan de bak daar)

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnniekSolana, Anoukjuuuhh, ARCTN, Bo_Y, dust, esmee_2001, Geerten, hakkipilke87, IASCrawler, Jette, Maren, OmgiliBot, pyrrhus, sunshine en 109 bezoekers