Gastric bypass

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
JustAshley

Berichten: 673
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Haarlem

Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-16 22:27

Beste bokkers ! :)

Ik vroeg mij af of er misschien hier mensen op bokt zijn die ook een Gastric Bypass hebben gehad? (gbp)

Ik kon hier alleen een oud topic over vinden.

Na jaren van overgewicht en echt ALLES ( naja bijna dan ) al geprobeerd te hebben heb ik sinds nu 3\4 maanden de knoop doorgehakt en ben ik naar mijn HA gegaan voor een doorverwijzing naar het NOK
(Nederlands obesitas kliniek)

Voor die genen die niet weet wat een gbp is hier een linkje met uitleg:
http://www.obesitaskliniek.nl/gastric-bypass/

Sinds ik op mezelf ben gaan wonen is mijn overgewicht alleen maar toegenomen. Sinds een paar jaar rijd ik daarom nu ook geen paard meer.
Paardrijden met mijn gewicht doe ik geen paard aan maar ik mis het wel heel erg en dit is voor mij ook een mega grote motivatie om er met de volle 100% voor te gaan!
Ik zit nu nog in het voor traject dit betekend dat ik al de screening heb gehad hierbij ga je in 1 dag naar een dietist, een arts, bewegings consulente en een psycholoog.
Hierbij kreeg ik zoals verwacht een 'uitgesteld' advies.
Omdat je een half jaar bij een dietist moet hebben gelopen en dat heb ik niet.
Als het goed is ben ik ongeveer in februari/maart aan de beurt.
Nu vroeg ik mij af of hier nog meer mensen zijn met een gbp en ik dacht misschien kunnen we er over praten? Waar loop je tegen aan? Hoe bevalt het jou?

Ik zou het leuk vinden om met mensen in contact te komen maar ik hoef geen negatieve reacties.
In mijn omgeving zijn er ook mensen die je advies willen geven over eten hoe je dat het gezonds kan doen maar geloof me ik heb ALLES al geprobeert en ik kom er in mijn eentje niet. Dit is echt de aller laatste keus die je heb en helaas heb ik die moeten nemen. En ik sta er 100% achter dus ook niemand kan mijn keus meer veranderen.

Op naar een gezond leven en een leven vol leuke mooie lange buitenritjes op mijn lieve verzorg(bijrijd) paardje!


pb met vragen mag natuurlijk altijd ! :j


Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:37

Ik heb al 8 jaar een gastric bypass en je mag mij alles vragen. Ik ben van 135 naar 59 gegaan in 9 maanden.

Het heeft voor en nadelen, het heeft mij een nieuwe gezondheid gebracht maar ook veel ziekte. Het is dus wel zo dat je echt moet stilstaan bij de negatieve effecten, want er is wel een enorme schaduwzijde als je pech hebt aan gb waar vaak niet over gepraat word.

Ik heb een kleine omlegging van de dunne darm, dus na 8 jaar moet ik gewoon op mijn eten letten. Dus daarom is het in het begin ook echt belangrijk om je eetpatroon aan te passen, want het is zo makkelijk om dat niet te doen omdat je sowieso afvalt.

Verder kan ik alles eten en heb ik nooit dumping, moet ook niet trager eten. Ik heb gewoon van heel weinig steeds opgebouwd en nooit pap of gemalen voeding moeten eten.

Heb je zelf nog vragen, succes met je traject *\o/*
Laatst bijgewerkt door Furrow op 19-11-16 22:40, in het totaal 3 keer bewerkt

BlackHallows

Berichten: 87
Geregistreerd: 21-08-16

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:39

Hier ook een kiwi maag :P ben van 110,6 naar 68 gegaan. Geopereerd in Tilburg, geen dag spijt van gehad :) kan alles verdragen behalve speklapjes :)

When there is life, there is hope

JustAshley

Berichten: 673
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-16 22:40

Furrow, Mag ik vragen wat voor ziekte het jou heb opgeleverd? Wat waren jou negatieve kanten aan de gbp?
Ik ben ook zeker van plan om dan mijn hele levenstijl te veranderen en ook hulp te vragen aan het nok als het me niet lukt.
Verder ben ( Was.. nu is dat wat lastiger soms) ik een enorme sport freak dus met die beweging gaat het wel goedkomen.

En ze zeggen voor je het weet word je geopereerd maar voor mijn gevoel duurt het allemaal zo lang ! ik ben er nu echt heel erg aan toe!

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:44

JustAshley schreef:
Furrow, Mag ik vragen wat voor ziekte het jou heb opgeleverd? Wat waren jou negatieve kanten aan de gbp?
Ik ben ook zeker van plan om dan mijn hele levenstijl te veranderen en ook hulp te vragen aan het nok als het me niet lukt.
Verder ben ( Was.. nu is dat wat lastiger soms) ik een enorme sport freak dus met die beweging gaat het wel goedkomen.


Dat gaat zeker goed komen met je! *\o/* Heb je al aan afspraak trouwens, ik heb nooit pijn van de operatie gehad

- Maagbloedingen en maagulcus op de anastomose (de nieuwe bevestiging, het is daar minder bebloed dus gevoeliger).
- slikproblemen
- Tekorten
- Zware hypoglykemie al is die laatste niet bevestigt dat het door de gb komt.

Maar ik denk dat het ook soms gewoon pech hebben is, zoals je hoort van de andere bokker!

Wat ik het leukste vond is dat het gewicht echt per dag wegsmolt, elke dag op de weegschaal met goed nieuws *\o/*

JustAshley

Berichten: 673
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Haarlem

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-16 22:49

Jeetje dat is allemaal niet niks.
Maar ik hoor inderdaad hele verschillende verhalen, de een heeft nergens last van en de ander die zit alleen nog maar in het ziekenhuis en alles er tussen in.
Ik ben serieus zo jaloers op de mensen die het allemaal al gehad hebben. Ik kan serieus niet wachten op mijn nieuwe leven! Al ben ik wel een mietje wat de operatie aangaat.
Mijn vriend zit samen met mij in het traject dus we gaan er samen hard voor knokken!
Ik ga in beverwijk geopereerd worden dus ik ben heel benieuwd.
Maar het liefst spoel ik gewoon verder tot ik weer op de rug van een paard kan zitten. En dat ga ik zeker niet droog houden hahah !

Hebben jullie last van overtollig vel?
Daar ben ik wel een beetje bang voor, maar ik hoorde dat de ene daar heel veel last van had en de ander niet. Ik ben lid van een facebook met allemaal mensen met een gpb of die daar op wachten en ik moet zeggen dat is wel fijn hoor! Daar lees je ook allemaal verhalen positief en negatief.

yumi01
Berichten: 194
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: haaksbergen

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:57

Ik heb 21 april van dit jaar een gastric bypass gehad en ben nu al bijna 50 kilo kwijt. Ik zou het zo weer doen.

san4nie
Berichten: 3544
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 23:02

Ik heb hier geen ervaring mee, en ken ook niemand die hier wel ervaring mee heeft.

Maar wil wel even zeggen dat ik het heel dapper van je vindt dat je deze stap hebt gezet!

Heel veel succes gewenst de komende tijd! En op naar een hoop fijne ritjes te paard! +:)+

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 23:05

Ik heb een abdominale lift gehad, een full body lift en mijn borsten zijn ook geopereerd.
Ik zou graag mijn benen en mijn armen nog doen, maar het geld natuurlijk brr.

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 23:13

Ik zelf heb er geen maar mijn moeder heeft afgelopen zomer wel een GB gehad...voor zover ik het meemak heeft ze heel af en toe eens wat kwaaltjes naar het was niet zeker of dat van de gb kwam of niet...en verder vliegen de kilo's eraf bij haar *\%/*
Ik moet zelf ook nog wel de nodige kilo's afvallen ik probeer dit uiteraard eerst op de "gewone" gezond eten, genoeg bewegen manier...het is voor mij best moeilijk qua eten omdat ik bijv. veel gezond eten (sla, bepaalde fruit/groentes die je overal doorheen gooit) niet lust en hier echt van over mijn nek ga...(val je uiteindelijk ook wel af maar op die manier doe ik dat liever niet haha 8)7 )
Succes in ieder geval !

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

_yvonne

Berichten: 2898
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 09:04

Ik wacht op de oproep voor een gbp operatie. Hele voortraject al gehad dus lees graag even mee met succes verhalen. Maar ook de nadelen.

moonsparkle
Berichten: 21695
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 09:39

Mijn moeder heeft het ook gehad. Het lijkt me ideaal want je kan in principe alles eten alleen zit je snel vol. Je hoeft dus geen smaken te missen. Met uit eten bellen we van te voren op en de een zegt gewoon dat ze een half bord kan krijgen voor een kinderprijs of lopend buffet voor de kinderprijs, maar andere doen daar niet aan en dan is het wel heel zonde om uit eten te gaan.

Daarnaast krijg je natuurlijk wel loshangend vel en het kost behoorlijk wat om dat te laten corrigeren.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Echwel

Berichten: 12457
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 09:53

Hier bij mij kon geen bypass maar heb een sleeve gekregen in Arnhem.
Ben er erg blij mee sinds 17 februari 40 kg afgevallen en ben nog bezig
Je moet wel jezelf aanpassen en dat leer je in het begeleidende traject heel mooi vandaar dat ik de NOK aanbeveel.
Met uit eten gaan doen wij vnl tapas restaurants of andere die kleine porties hebben, ben inmiddels professioneel mee-eter geworden..
Net terug uit Israel en merk wel dat mijn ritme nu weg is nu ik in een andere eetcultuur heb gezeten
Wat betreft die operatie voor extra vel de verzekeringen gaan veranderen houdt at in de gaten

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:00

Wil je veel succes wensen en fa ervoor zou ik zeggen!

Zelf al weer 10 jaar geleden een maag band gehad, die ze dus binnen het jaar lek prikten en mij niet geloofde: pas een jaar verder en ander ziekenhuis , werd het bevestigd , maar toen was het kwaad
Al geschied en het bandje zelf scheef vergroeid . Heb toen wel een gastric bypass aangeboden gekregen, maar
Dat stond toen nog zo in de kinderschoenen dat ik het niet aandurfde....

Serieus spijt van nu ik zoveel mensen in mijn omgeving zo mooi slank zie worden met de bypass...

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:10

moonsparkle schreef:
Mijn moeder heeft het ook gehad. Het lijkt me ideaal want je kan in principe alles eten alleen zit je snel vol. Je hoeft dus geen smaken te missen. Met uit eten bellen we van te voren op en de een zegt gewoon dat ze een half bord kan krijgen voor een kinderprijs of lopend buffet voor de kinderprijs, maar andere doen daar niet aan en dan is het wel heel zonde om uit eten te gaan.

Daarnaast krijg je natuurlijk wel loshangend vel en het kost behoorlijk wat om dat te laten corrigeren.


Ik merk trouwens dat ik heel weinig meer smaak, hebben jullie dat ook?

Echwel

Berichten: 12457
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:47

Er zijn dingen die ik niet meer verdraag en dingen die ik inderdaad niet meer lust denk dat die twee samenhangen

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

JustAshley

Berichten: 673
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Haarlem

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-16 13:24

Niet iedereen schijnt last van vel overschot te krijgen. Er zijn best wat meiden (Rond mijn leeftijd) die 50/60 kg zijn afgevallen en bijna nergens last van hebben.

@minimelona: Kan je nu niet alsnog voor een gbp gaan dan?

@Furrow: Heb je het zelf moeten betalen?

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 13:34


JustAshley

Berichten: 673
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Haarlem

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-16 13:37

o nee niet gezien ga hem gelijk kijken tnx !

yumi01
Berichten: 194
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 13:37

Ik kan eigenlijk alles wel verdragen. Maar ik heb wel dat als ik 2 dagen achter elkaar het zelfde eet dat ik de ene dag alles op kan en de dag erna na een paar happen al vol zit. En mijn smaak is ook wel dat verander.

novita13

Berichten: 410
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Vleuten

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:04

Hier precies een haar geleden eeb gbp gehad. Hiermee 40kg afgevallen.

Heb 5jaar terug maagband gehad voor 1jaar. Door afstoting van lichaam na 6 operaties de keuze gemaakt deze te laten verwijderen. Met maagband toen 50kg afgevallen waarvan er na verwijderen er weer 40kg aangekomen is.

Kreeg bij verwijderen keuze gbp te doen. Wilde ik niet. Ik dacht ik kan het zelf wel. Maar dat lukte toch niet. Dus vorig jaar de stap gezet na gbp. Nu zo blij mee. Ik kan alles eten en drinken.
Doordat ik eerder maagband heb gehad gaat het afvallen niet zo hard als je de band niet heb gehad. Maar ben al zo blij met het resultaat. Ik wil nog 7-8 kg en dan is het goed.

Moet helaas wel woensdag geopereerd worden. Door de omleiding van mijn darmen en het vele gewichts verlies hebben mijn darmen vrij spel in mijn buik en gaan ze soms in de knoop wat bij mij veel pijn veroorzaakt

Wiensdag gaan ze de ruimtes/doorgangen weer kleiner maken of geheel sluiten zodat mijn darmen niet meer door elkaar kunnen. Blijkbaar is dit een van de "complicaties" die je bij gbp kan krijgen.

Ondanks dat zou ik het zo weer doen!

Ik vind dat ik wel veel vel over heb. Dit had ik na maagband met 50kg niet. Maar in die tijd ook 2 zwangerschappen verder en 2 keer veel gewicht kwijt. Dus ik zou het wel willen laten corrigeren. Maar dat doe ik pas als ik echt stabiel ben.

Liefst dan ook mijn bovenbenen en mijn armen. Ook mijn borsten zijn erg "slap". Maar ja droom is het maar of ik het doe. Het kost nogal wat allemaal....

Succes alvast.

@minimelona doordat ik in verleden al heb gehad kon ik verkort traject in gaan en heb ik na 4-6 maanden de gbp gekregen en ookal voldeed ik niet aan alle eisen waaraan je normaal zou moeten voldoen. Dus mocht je het willen is het het proberen waard.

Wico je bent top!

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:14

Zou het ook niet te maken hebben met dat je ervoor al jojo hebt gehad, wat een geluk als je geen vel overschot hebt na het afvallen.
Ik denk dat het grapje mij al 6500 euro + gekost heeft := je bankrekening valt dus mee af.

En het ergste is dat je wel strak bent, maar toch nooit meer normaal. Of te zien aan je littekens, of de koord striae of toch nog hangende delen aan de rest van je lichaam.

Maar dat is bijzaak natuurlijk!

Ik heb nu waarschijnlijk een hernia van mijn pouch, dus ik heb er wel echt alle pech mee. Het is wel gestart na enkele jaren, ervoor had ik nooit problemen. Ben blij dat het bij jullie wel ok is!

@novita12 wat bedoel je :met die darmen?

WendyLotte

Berichten: 1137
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:30

Hier zelf geen ervaring. Wel een oud collega en ex buurvrouw die het allebei hebben laten doen. Helaas beide een zeer slecht voorbeeld.
Bij de eerste bleek (achteraf) bij thuis komst de darm te lekken, dat heeft ze niet overleefd. Het is nu 1,5 jr gelden ongeveer.
En de andere heeft ook een week in coma gelegen waarbij de vraag was of ze het zou halen. En nee..., das echt niet overdreven.
Ze heeft er een jaar over gedaan om redelijk normaal te kunnen functioneren. (lees: zelf opstaan, jezelf verzorgen, eten, drinken enz.) Ook de snij wonden gingen niet dicht en gaven veel problemen.

Gelukkig gaat het vaak goed, maar onderschat het niet, het is echt niet niks.

novita13

Berichten: 410
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:33

@furrow komt zeker door het gejojo. Maar ja alles beter dan te zwaar vind ik. Alleen nu baal ik soms wel dat ik niet alles pas of mooi zit door vel overschot. Dus buik laat ik zeker doen. En ik heb ps mijn littekens op mijn buik getelt. Zijn er 13 en kimen van de week weer paar bij. Dat maakt me niet zo veel uit moet ik zeggen. Bikini aantrekken doe ik niet meer

Bij gbp worden je darmen omgeleid en dunnendarm anders aangesloten. Om dit te realiseren maken ze nieuwe doorgangen door je vet heen om zo je darm naar boven te kunnen halen. Maar toen ze opereerde had ik en iedereen veel vet om en in je buik. Doordat je veel afvalt gaat dat vet weg en hebben de doorgangen die normaal passend waren voor je darm. Meer ruimte gekregen. Waardoor nu mijn darm af en toe in zn doorgang gaat en dan veel pijn veroorzaakt. Alleen door alle ruimte schiet dit ook weer terug. Alleen door alle ruimte kan het ook weer terug gaan.

en soms doet het een paar minuten zeer tot wel 6u bij mij. Lijkt op galsteen aanval want dat dachten ze eerst. Maar die blijk ik niet te hebben. Dit komt ook veel voor na gbp en veel afvallen.

Hopeijk duidelijker zo?

Soort darmhernia.

Wico je bent top!

JustAshley

Berichten: 673
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Haarlem

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-16 14:42

Jeetje wendylote ! Wat heftig !
Mijn vader heeft ook een gpb toen hij thuis kwam voelde hij zich heel beroerd maar hij dacht dat hoort er vast bij. Hij wou niks eten en drinken en het werd alleen maar erger.
Toen is hij toch maar weer terug gegaan bleek zijn darm te lekken. Die is daarna gemaakt toen mocht hij paar dagen erna weer naar huis. een paar dagen later bleek er een infectie bij te zitten want ineens snachts voelde hij wat lopen toen kwam er dus allemaal pus ( Ja sorry.. ) uit zijn wond.

Het kan inderdaad allemaal heel slecht gaan. Maar ik heb de risico's er voor over.
Liever kans hebben op... dan je hele leven ongelukkig blijven en allerlei kwaaltjes en of hart ziektes.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AngeliqueB, Animal, cariena1, GrapeshotBot, Mitch_Beauty en 114 bezoekers