Zeilen, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 21:24

Misschien een rare vraag. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil graag een nieuw grootzeil laten maken voor de Marieholm if. Ik heb al diverse zeilmakers geraadpleegd, offertes laten opmaken. Maar als puntje bij paaltje komt dan vinden ze zwartsluis te ver weg, of we komen wel een keer als we daar in de buurt komen maar we komen daar zelden in de buurt. Weten jullie nog goede zeilmakers die ik kan vragen?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:12

Ik ken er alleen een in Limburg helaas..
Maar is het geen idee om naar een zeilmaker toe te varen? In Enkhuizen zitten er meerdere dacht ik, maar vast ook nog wel dichterbij. Maak je er een lang zeilweekend van.
En anders even wachten tot de winter. Dan hebben ze het minder druk en nemen ze ook sneller de ‘lastigere’ opdrachten aan.

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:21

8nnemiek schreef:
Wat een leuke bootjes, die lanaverres! Lijkt me heerlijk om zo lekker primitief op zo’n groot water te kunnen zeilen. Dat vind ik ook nog steeds het leuke aan ons open zeilbootje, en hoe je er overal mee kan komen, overal kan aanleggen, gewoon de kant op trekken en aan een boom vastknopen :))
Dat opknappen klinkt bekend haha. Ik zie ook steeds weer nieuwe dingetjes die we ‘wel eventjes’ kunnen aanpassen :+

Wij willen inderdaad in de toekomst echt verre reizen gaan maken. In de komende jaren willen we eerst eens richting Denemarken/Noorwegen en richting Engeland.. en we zijn volop aan het sparen om over max 10 jaar toch een groter schip te kopen, onze baan op te zeggen en minstens een aantal jaren de wereld rond te gaan zeilen. Dat lijkt me fantastisch <3 Liefst willen we dan ook nog op de een of andere manier ons inzetten voor een goed doel, en zaken als overbevissing of plastic soep onder de aandacht brengen, waarbij mijn videografie-achtergrond hopelijk van pas komt. Maar hoe, wat en wanneer, dat zien we wel :D


Er zijn natuurlijk best wat manieren om onderweg geld te verdienen. Vloggen doet het best goed en als je een beetje leuk kan schrijven zijn zeilmagazines ook wel geinteresseert. Zeker als je het combineert met een goed doel. Ik volgde vroeger altijd SY Duende, van twee Nederlanders, zonder speciaal doel overigens. Zij hadden een Nederlandstalig vlog met maar iets van 5000 kliks per video. Maar inclusief een column en vormgevingsklusjes konden zij onderweg best wat verdienen heb ik me laten vertellen. Laat staan wanneer je je wat internationaler oriënteert.

Vinden jullie het niet lastig om dan nu alsnog geld uit te geven aan dit schip terwijl je dan op ten duur toch een andere gaat kopen? En zouden jullie dan voor iets kant en klaars gaan of juist liever iets goedkoper en dan een paar jaar klussen?

In elk geval veel plezier op reis aankomende week!!

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 20:27

magriet schreef:
In de weekenden zijn we vaak in de alde feanen te vinden. In de vakantie ws snekermeer of fluessen/hegermeer. Moeten we nog even bedenken wat we willen. Man will Ijsselmeer over vind ik nog wat spanened

Als je met niet al te harde wind zeilt (tot 3 á 4 BF) is het IJsselmeer echt niet spannend. Vanaf 5 á 6 hangt het helemaal van je koers af. Als je bijvoorbeeld de oversteek Amsterdam - Lelystad - Lemmer wil maken, is NW 5 of 6 niet grappig, maar komt hij vanaf Z of ZO is dat helemaal geen probleem.

Ik las over Muiden: één van mijn favo stadjes, maar pas op voor de dam als hij onder water ligt ... dan goed de betonning in de gaten houden. Heb meerdere boten letterlijk zien stranden.

Onze scoutjes zijn nu weer op zeilkamp! Maastricht dit jaar :) .

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:24

hetty007 schreef:
Wat een heerlijk vooruitzicht 8nnemiek, over drie weken vakantie. Heb je al een reis uitgestippeld?
Wij zitten er aan te denken om met de vakantie het hele ijsselmeer af te zeilen. Dus als iemand nog leuke havens weet, en welke ik beter kan mijden dan hoor ik het graag.

Kuperus watersport in Workum gaat het hek 's Avonds dicht. Was ons niet gemeld en dan sta je raar te kijken als je nog een rondje dorp wilt lopen. Sluis in Workum kost BTW 5 euro per boot.

hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 22:34

Soms kom je tijdens het varen boten tegen van wat wij denken wat is dat voor merk? Gaaf ding enz. Maar deze uitblinker was wel zo bijzonder, die moet ik even met jullie delen. Afbeelding

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 23:29

Zoiets noemen ze een steunzeiltje. Net ff profiteren van een beetje wind, maar is niet bedoeld als "hoofd-voortstuwing". Vroeger hadden veel scheepjes dat.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 06:42

Haha wat apart :D

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:54

hetty007 schreef:
Misschien een rare vraag. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil graag een nieuw grootzeil laten maken voor de Marieholm if. Ik heb al diverse zeilmakers geraadpleegd, offertes laten opmaken. Maar als puntje bij paaltje komt dan vinden ze zwartsluis te ver weg, of we komen wel een keer als we daar in de buurt komen maar we komen daar zelden in de buurt. Weten jullie nog goede zeilmakers die ik kan vragen?


Waarom wil je dat ze komen? Heb je geen goed passend zeil die ze na kunnen maken?

hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 11:52

magriet schreef:
hetty007 schreef:
Misschien een rare vraag. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil graag een nieuw grootzeil laten maken voor de Marieholm if. Ik heb al diverse zeilmakers geraadpleegd, offertes laten opmaken. Maar als puntje bij paaltje komt dan vinden ze zwartsluis te ver weg, of we komen wel een keer als we daar in de buurt komen maar we komen daar zelden in de buurt. Weten jullie nog goede zeilmakers die ik kan vragen?


Waarom wil je dat ze komen? Heb je geen goed passend zeil die ze na kunnen maken?


Ze willen zelf komen voor het inmeten. Maar als ze horen dat de boot in Zwartsluis ligt dan is het te druk of te ver weg. Ook aangeboden om die kant op te komen varen, dan horen we niks meer :( huidige zeil is zo bol, is meer een windzak dan een zeil.
Inmiddels hebben we via zweden een nieuw grootzeil besteld, zeilmaker is bekend met de Marieholm en adverteert hier ook mee. Binnen een maand besteld, gemaakt en opgestuurd.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 15:13

Afbeelding
Eindelijk, we mogen weer.

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:09

Wij hebben ook nieuwe zeilen besteld. Aangezien de fok gaar was en spontaa begon te scheuren maar ja dat mag ook na 30jaar.
Heb ze in Heeg besteld, offerte gekregen. NU gaan ze inmeten en krijgen we nog via de mail de offerte die we terug kunnen sturen. Dan maken ze ze ergens tussen november en eind februari. Daar staat wel tegenover dat er 21% BTW afgaat

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:48

Hé, dit topic heb ik lang niet meer gezien!
Wat fijn, margriet, en inderdaad, toch knap dat het oude zeil het 30 jaar heeft volgehouden! Dat zal wel een heel verschil zijn met zeilen volgend jaar.

Leuke foto Natasja :D Heerlijk, zo’n ruim water!

Wij hebben na onze vakantie in Juni nauwelijks meer gezeild.. met die warmte zitten we niet graag op het water. Maar de afgelopen weken zitten we steeds vaker weer op de boot en dit nazomer weertje is heerlijk!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:49

Dank je wel.

*zucht* al weer zo lang geleden. Lijkt het wel.

hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:14

Pff. Wat gaat het seizoen toch snel voorbij. Dit jaar een kleine 800 km gezeild. Vorige maand de eerste wedstrijd gezeild. Wat een leuke, leerzame en gezellig ervaring. Wij gaan nog wel even door.
Het nieuwe grootzeil doet goed zijn werk. Volgend jaar de fok en de genua vernieuwen.
Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 20:39

Mooie foto! En heerlijk, zo veel gezeild dit jaar. Ben je nog op leuke plekken geweest die je kan aanraden?

Wij zitten nu rond de 2500km op het log, dat hebben we twee jaar geleden geïnstalleerd, maar heeft niet altijd aan gestaan. Gaat hard van Limburg naar de Waddeneilanden :))

Fijn dat jullie binnenkort een nieuwe genua en fok krijgen.
Zijn er ook mensen met een spinnaker of gennaker? Dat lijkt me ook erg gaaf.

Mo_86

Berichten: 1240
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 20:46

8nnemiek schreef:
Mooie foto! En heerlijk, zo veel gezeild dit jaar. Ben je nog op leuke plekken geweest die je kan aanraden?

Wij zitten nu rond de 2500km op het log, dat hebben we twee jaar geleden geïnstalleerd, maar heeft niet altijd aan gestaan. Gaat hard van Limburg naar de Waddeneilanden :))

Fijn dat jullie binnenkort een nieuwe genua en fok krijgen.
Zijn er ook mensen met een spinnaker of gennaker? Dat lijkt me ook erg gaaf.



Yes, wij hebben een spinnaker! Is zeker erg gaaf, bij weinig wind helpt het om toch nog een beetje leuk vooruit te komen en bij wat meer wind is het echt vliegen bijna met onze racebak :D

Wij hebben heel veel gezeild dit jaar, zijn vorige week nog een weekend weg geweest. Genieten met dit mooie nazomerweer! Hopelijk dit weekend weer, de boot gaat pas half november op de kant op en we zeilen door zolang het weer het toelaat.

Jullie?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 20:56

Ja heerlijk met dit weer! Komend weekend gaan wij ook het water op. En ik denk dat onze boot deze winter weer in het water blijft liggen, en dan in het voorjaar een weekje eruit gaat voor wat onderhoud. We hebben afgelopen zomer de romp bekeken met de snorkel, en het zag er nog hartstikke schoon uit. Hadden we niet verwacht, want ze heeft al twee winters en drie zomers in het water gelegen :=
Maar we sparen een hoop geld uit als we geen winterstalling nodig hebben.

hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 21:23

Wij varen voornamelijk op het zwartemeer, ketelmeer en ijsselmeer. Voor een tussenstop zijn we vaak in ketelhaven.
Wij hebben ook een spinaker, alleen hebben wij deze nog niet gebruikt. Er moet wat reparatiewerk aan gedaan worden en ben er nog niet aan toe gekomen. Tussen het varen door klussen we er rustig op los. Pas nog het hemeltje vervangen en 2 kasten. Aankomende winter word de hele binnenkant gestript en opnieuw bekleed. Dus nog genoeg werk te doen.
Trouwens laats nog mee geweest op een fellowschip 28, wat een luxe in de kajuit. Vaart ook heerlijk

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 06:50

Heerlijk lijkt me dat, Hetty, als je daar je boot hebt liggen. Daar kun je echt alle kanten op <3

Heel herkenbaar hoor, dat klussen! Maar op zich vind ik het leuk om te doen. Vooral als je het resultaat ziet.
Gaaf dat jullie de binnenkant opnieuw gaan bekleden! Show je het resultaat in het topic? Ik ben heel benieuwd :D

Fellowships zijn inderdaad heerlijke boten :j Behoorlijk ruim en compleet voor hun lengte. En ze varen erg fijn, alleen net iets te langzaam volgens mijn vriend, die zich wel eens ergert dat we de andere schepen niet bijhouden :+ Maar een heerlijk schip voor langere tochten.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 01:21

Nouuu ik zit zo goed als zeker bij de selectie om in april 2019 mee te gaan met de zeilrace Race of the Classics! Ik ben ontzettend benieuwd, heb afgelopen jaar alle verhalen van m’n vriend moeten aanhoren en mag nu zelf :D
Nog even een spoedcursus zeilen en dan kan ik er tegenaan haha!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 07:30

Wat gaaf zeg!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41590
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:06

Zo, ik ga even schoppen.

Als alles goed blijft gaan, dan kunnen wij over anderhalve week onze Zeeschouw ophalen :D. Superleuk, natuurlijk!

De boot is keurig onderhouden, wel zit er e.e.a. aan onderhoud aan, maar dat wisten we. Ons Schouwtje is deels van hout, dus dan weet je t wel :D. Ook moet het dek geschilderd worden. De onderkant is iig in perfecte conditie, dus we hoeven haar dit jaar niet meer uit t water te halen om dat te laten doen, in principe. De vorige eigenaar heeft dit jaar de giek, kluiverboom, de zwaarden, de helmstok en het roer aangepakt, dus dat zit perfect in de lak en hoeft voorlopig dus niet meer gedaan te worden.

Wat er wel echt deze winter moet gebeuren:
Hout in de kuip schuren en lakken
De mast schuren en lakken
Het dek schuren en nieuw in de verf zetten.

Wat we willen doen (deze winter/lente):
Hout in de kajuit schuren en lakken
Wasbak in het toilet monteren.

Ook willen we in de loop van volgend jaar de kussens van de banken opnieuw bekleden (er zit nu ontiegelijk lelijk bruin leer om :') ) en de slaapkabine leegtrekken, de mdf platen laten los, dus die moeten vervangen worden. Ook willen we het bed een kwartslag draaien (meer ruimte voor ons en om op te bergen, yay).

Dus. Excitement *\o/*!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:54

Heerlijk! Ik ben heel benieuwd.
Jullie hoeven je in ieder geval niet te vervelen deze winter zo te horen :D
En wat zijn de plannen zodra de klussen klaar zijn? Lekker op vakantie in eigen land?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41590
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 17:02

8nnemiek schreef:
Heerlijk! Ik ben heel benieuwd.
Jullie hoeven je in ieder geval niet te vervelen deze winter zo te horen :D
En wat zijn de plannen zodra de klussen klaar zijn? Lekker op vakantie in eigen land?

Als het lukt willen we sowieso dit jaar hier in de buurt nog een beetje zeilen, kennismaken met de boot (ik dan) en dan kan ik ook de beginselen leren

Dan in de winter de benodigde dingen opknappen en de boel echt goed schoonmaken, alle kussenhoezen en matrasbeschermers e.d. wassen en eventueel vervangen, gordijntjes wassen, binnenkussens luchten/schoonmaken, ik denk erover de matrassen in de boot naar de stomerij te brengen.

Zodra het volgend jaar dan even kan zal het eerst eens wat weekendjes weg zijn, goed vertrouwd raken en zorgen dat ik ook echt kan zeilen. En dan willen we idd in de zomer een paar weken vrij nemen om lekker Nederland door te gaan zeilen, dan staat iig eerst Friesland op de planning :j. En dan is t wel ook echt droom om te gaan droogliggen op het wad. Maar dat moeten we eerst beide aandurven (lees; ik moet goed genoeg kunnen zeilen).