Het leed dat de eikenprocessierups heet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Het leed dat de eikenprocessierups heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 10:58

Sinds gisteren word ik helemaal gek van de jeuk! Ik ben er van overtuigd dat dit bij mij van de eikenprocessierups komt, muggen heb ik zelden last van en de jeuk zit vrijwel overal. Vorig jaar had ik hetzelfde.

Ik woon in het buitengebied, direct bij mij huis zijn geen bomen maar wat verder ligt een bosje vol met nesten, waar ik wel eens rij en wandel. Bij mijn ouderlijk huis waar mijn paarden staan aan de andere kant van de weg (waar ik wel eens fiets of rij) bomen vol met rupsen nesten.

Je kan het gewoon bijna niet vermijden.

Hoe gaan de bokkers er hier mee om? Tips goot elkaar wellicht? Ik heb gisteren iets gesmeerd dat tegen die jeuk zou moeten helpen maar deed weinig voor mij.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Het leed dat de eikenprocessierups heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 11:05

Ik heb bij de apotheek van de huisarts een coolcreme voorgeschreven gekregen. Dat in combinatie met eventueel met duktape de jeukende plek afplakken en weer lostrekken. Mocht dat niet afdoende helpen scrubben met zout en daarna die coolgel. Dat is het enige dat een beetje helpt. Vorig jaar na lang tobben op deze combinatie uitgekomen wat me het haar seizoen heeft doorgeholpen.

Inmiddels verhuisd met minder eiken en een andere (Bosrijke) gemeente waarvan ik las dat ze aaltjes hebben gebruikt. Zoveel als ik oude gemeente nu al hangt heb ik hier nog niet gezien gelukkig. Hopelijk blijft dat zo.

Nyaleti

Berichten: 6133
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Het leed dat de eikenprocessierups heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 11:33

Als een gek naar de Kruidvat en coolgel in slaan :D vorig jaar was dat overal uitverkocht dus als je er nu nog meerdere kan kopen zal ik dat zeker doen.
Een gel met Menthol werkt het beste. Als die er niet meer zijn, kun je kijken voor gel tegen spierpijn / gewrichtspijn. Daar zit ook menthol in, dat was het enige wat hier in de omgeving nog te verkrijgen was.
Verder hebben anti-histamine tabletten mij gered. Is eigenlijk tegen hooikoorts en allergische reacties.
Föhnen schijnt te helpen maar dat deed voor mij niks.

Mochten er nesten langs een openbare weg zitten kun je de gemeente bellen.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Het leed dat de eikenprocessierups heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 11:53

Vreselijk hè. Hier gewoon in een kinderspeeltuin. Gemeente geeft aan dat door corona het verwijderen vertraging op heeft gelopen. Ik heb van die ikea kledingrollers waarmee ik de huid helemaal afrol. En coolzalf inderdaad. Antihistamine tabletten vond ik niet echt werken. Het beste is vermijden. Dus dan maar met omwegen ergens komen.

Annienke

Berichten: 586
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Re: Het leed dat de eikenprocessierups heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 11:59

Vorig jaar veel last van gehad en had bij mij werkte de mentho 10 gel erg goed, zeker in combinatie met veel afspoelen met water

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 12:30

Ducktape werkt hier ook prima. Stevig aandrukken en dan met een ruk eraf trekken, evt een paar keer herhalen, en dan even douchen.
Maar vooral proberen om niet te veel onder bomen door te lopen of nesten te verstoren.

En ter preventie: nestkastjes voor mezen en vleermuizen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 14:15

8nnemiek schreef:
Ducktape werkt hier ook prima. Stevig aandrukken en dan met een ruk eraf trekken, evt een paar keer herhalen, en dan even douchen.
Maar vooral proberen om niet te veel onder bomen door te lopen of nesten te verstoren.

En ter preventie: nestkastjes voor mezen en vleermuizen.

Dat laatste schijnt eigenlijk niet te werken daarvoor is er te veel.

Vjestagirl

Berichten: 26646
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 14:18

Maartje1990 schreef:
8nnemiek schreef:
Ducktape werkt hier ook prima. Stevig aandrukken en dan met een ruk eraf trekken, evt een paar keer herhalen, en dan even douchen.
Maar vooral proberen om niet te veel onder bomen door te lopen of nesten te verstoren.

En ter preventie: nestkastjes voor mezen en vleermuizen.

Dat laatste schijnt eigenlijk niet te werken daarvoor is er te veel.


Alle beetjes helpen toch?

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 18:07

Maartje1990 schreef:
8nnemiek schreef:
Ducktape werkt hier ook prima. Stevig aandrukken en dan met een ruk eraf trekken, evt een paar keer herhalen, en dan even douchen.
Maar vooral proberen om niet te veel onder bomen door te lopen of nesten te verstoren.

En ter preventie: nestkastjes voor mezen en vleermuizen.

Dat laatste schijnt eigenlijk niet te werken daarvoor is er te veel.

Wij hebben sinds dit jaar een stuk of 8 nestkastjes ophangen waarvan er minstens vier bezet waren, en ik heb toch het idee dat de rupsennesten minder vol zitten. Vorig jaar zagen die nesten zwart van de rupsen, dit jaar zie je vooral veel witte webben met hooguit enkele tientallen rupsen per nest. Als die jonge mezen nu ook nog mee gaan eten dan denk ik dat het echt veel verschil maakt.
En een vleermuis die een mot vangt, dat kan ook heel wat rupsen schelen, dus de vleermuiskast staat hier toch nog op het verlanglijstje.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110668
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Het leed dat de eikenprocessierups heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 18:09

De Kruidvat heeft nu speciale zalf tegen jeuk door de eikenprocessierups.