Glutenallergie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:58

Lauraennala schreef:
Vooral eerst laten testen voordat je glutenvrij gaat eten. Een glutenvrij dieet (als je strikt glutenvrij eet) heeft ook best wat nadelen, dus als het niet nodig is, zou ik het vooral niet doen. En als je het wil testen, dan moet je op dat moment wel blootgesteld zijn aan gluten voor een aantal weken.


Mee eens, als je het niet laat testen dan kun je als je langer glutenvrij eet (en je ervan opknapt) niet langer testen, tenzij je weer weken gluten gaat eten. Dat is zonde. Want dan is je darm wellicht net weer hersteld.
Je kunt ook laten testen met bioresonantie waar je intolerant voor bent. Als je eczeem hebt is wellicht suikervrij nog een betere optie.

Ook lactose kun je dan laten testen, net zo makkelijk.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli


Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:01

Lauraennala schreef:
Bij coeliakie hoeven de klachten zeker niet altijd maag-darm gerelateerd te zijn. Ook vermoeidheid, bloedarmoede, vitamine tekorten, groeiachterstand etc. zijn dingen waar mensen last van hebben zonder dat ze maag-darm klachten hoeven te hebben


Ja en ook vruchtbaarheidsproblemen.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:03

Op lactose is al ingegaan dus dat laat ik, net zoals het testen, ik zeg ook eerst testen dan dieet, want als je je aan een strikt dieet houdt vinden ze ook niets als je je laat testen, tenzij je wel weer gewoon gluten gaat eten. En uit ervaring met mijn broertje weet ik dat je er dan nog 10x heftiger op kan reageren als je weer gaat beginnen omdat je lichaam het niet meer gewend is.

Vlees is in beginsel glutenvrij, maar de kruiden of paneermeel dat er vaak overheen wordt gedaan is niet glutenvrij.

Gluten zitten idd in granen. Deze granen bevatten sowieso gluten:
Tarwe
Spelt
Khorasantarwe (ook wel kamut)
Rogge
Gerst
Haver
Dus als dit bij de ingredienten staat: niet eten.
Deze granen:
boekweit
quinoa
haver
zijn in beginsel glutenvrij, maar worden bij productie vaak in contact gebracht met de bovenstaande granen waardoor ze door kruisbesmetting NIET meer glutenvrij zijn. Daarom ook liever niet eten.

Dus als die granen in de ingredientenlijst staan, niet eten. Staan ze er niet? Dan is het glutenvrij :j. Daarnaast: soms staat er "kan sporen van gluten bevatten" of "geproduceerd in een fabriek waar ook gluten worden verwerkt" dit betekend dat er meestal een klein beetje gluten in zitten. Als je er maar een klein beetje van eet en belangrijk!!! Niet te veel van die producten op een dag (bvb niet 3 verschillende producten op een dag waarop dit op de verpakking staat) ivm gluten stapeling waardoor je nog te veel gluten binnenkrijgt.

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-17 17:12

Oke, wat een info ineens :)
Ik ga het over het testen idd met mijn moeder erover hebben! Vind het zelf ook fijner als er duidelijkheid is!!
Allemaal bedankt voor de info!!

Kleine sterren blinken 't meest

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:14

Floriske, bij boekweit quinoa en haver is het alleen zo wat jij schrijft als je echt coeliakie hebt en op 1 gluut al reageert. Mensen met een intolerantie kunnen prima boekweit en quinoa eten, je moet ook wel aan je voedingsstoffen komen. Haver is glutenvrij te verkrijgen.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 20:41

Freya6 schreef:
Floriske, bij boekweit quinoa en haver is het alleen zo wat jij schrijft als je echt coeliakie hebt en op 1 gluut al reageert. Mensen met een intolerantie kunnen prima boekweit en quinoa eten, je moet ook wel aan je voedingsstoffen komen. Haver is glutenvrij te verkrijgen.

Ja klopt, zoals ik al zei zijn die in principe glutenvrij, maar omdat ze vaak in aanraking komen met andere granen bij het produceren, zijn ze daarna niet meer glutenvrij :o

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-17 21:09

Ik heb net overlegd met m'n ouders, en maandag gaat m'n moeder een afspraak maken... maandag en dinsdag kan ik niet, maar hopelijk kan ik woensdag terecht. Ben ook weer gwn aan het eten gegaan, en nu dus afwachten en nog gewoon alles eten :D

Kleine sterren blinken 't meest

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-17 15:15

Net bij dokter geweest, en vrijdag gaan we bloedprikken :)
En, oja, ik ben 5,5 cm gegroeid vanaf September *\%/* :)) := :oo :):)
Haha, ben er best trots op, ik ben zo'n kleintje :+

Kleine sterren blinken 't meest

Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:22

Goed dat je geweest bent!

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-17 19:26

:D
Ja, ben ook blij dat ik vrijdag ga bloedprikken, een week erna, dus volgende week vrijdag, krijg ik dan als het goed is de uitslag

Kleine sterren blinken 't meest

Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:30

Vriendin van mij heeft ook gluten allergie, moet wel heel erg opletten want die wordt er dood ziek van.

Ze mag nog best veel eten :)
Ben benieuwd wat er uit komt, komt goed.

[o]

Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:47

Weet je waar ze je bloed allemaal op gaan testen?

maaikemuis
Berichten: 5272
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 23:11

Als er in je bloed antistoffen tegen gluten gevonden worden dan is dat een vrij harde graadmeter voor coeliakie en dan zal er worden overgegaan tot het nemen van biopten van de darm.

Ik hoorde gelukkig tot de foutpositieve groep waarbij ik wel scoorde op antistoffen maar mijn darm geen afwijkingen vertoonde. Ik mag gelukkig nog alles eten!

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-17 10:38

Ze gaan op coeliakie testen

Kleine sterren blinken 't meest

Tessaaa

Berichten: 800
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Langeraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:27

Ik heb ook een gluten intolerantie. Ik eet nu anderhalf jaar glutenvrij en wat voel ik me een stuk beter!
Ik heb zelf vrij weinig moeite met het dieet, zeker de AH heeft veel keuze wat dat betreft.
Moeilijk heb ik het alleen als ik uit eten ga, omdat dit toch vaak lastig is gebleken. Ik voel me dan wel eens als een 'last'. Men doet er dan wel eens luchtig over. Maar ik wordt nu wel degelijk ziek als ik iets binnen krijg.

Oh ik ben trouwens ook getest waaruit blijkt dat ik geen allergie heb. Maar toch helpt dit dieet heel goed.

Never get too attached to someone, because attachments lead to expectations and expectations lead to disappointments....

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-17 13:33

Oke! Dus ook al komt het er niet uit, het kan gewoon prima helpen?!
Maar eet jij altijd glutenvrij of 'zondig' je ook wel eens?

Kleine sterren blinken 't meest

Zinzi_jewel

Berichten: 8779
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 13:54

Ik ga even meelezen
Eindelijk na jaren vragen heb ik mijn dochter kunnen laten testen op allergieën en idd ook gluten intolerant
Zij kampt met veel buikpijn , wisselende ontlasting .
En soms ook overgeven .
En groeit traag tot nu toe
De breedte groeit harder als de lengte
En zit Mn rond haar middel .
Overigens is ze ook gevoelig voor suikers , haar alvlees klier bevoordeeld moet erg hard werken
( lijkt wel IR bij paarden )
We zijn langzaam aan gluten vrij aan t gaan
Ik probeer zoveel mogelijk mee te doen als ze in de buurt is !
Maar jeetje wat is bv glutenvrij brood duur .

Hoe doen jullie dat ? Zelf bakken ?
Of ergens bestellen

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:26

Misschien moeten we een glutenvrij topic openen, het is voor hier wat off-topic.

Ik eet het Genius brood van de AH, maar vind het eigenlijk niet te eten. Ik heb brood van de bakker geprobeerd, brood van Schär, brood online besteld, van alles.. Ik heb het alleen nog niet zelf geprobeerd te bakken, o.a. omdat ik geen zin heb om iedere week brood te gaan staan bakken. Het brood van Basics Bakery vind ik lekker, moet je wel zelf nog afbakken en is wat lastiger te bewaren. Het is vooral heel veel proberen!
En de glutenvrije afbakbroodjes zijn dan wel weer prima, maar dat eet je ook niet dagelijks..

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:36

bij ons zit coeliakie in de fam, dus het is bij ons kindje 6 maanden oud duidelijk wat het is maar bij mijn oudere broer was het onbekend en het heeft bijna zijn leven gekost omdat ze het niet wisten hoe en wat!
(laat dan ook je andere kinderen wel testen, ik heb het zelf niet maar ben wel draagster en dat is dus ook bewezen helaas).
glutenvrij brood kun je zelf bakken met zuurdesem ipv gist.het kost tijd en moeite maar het is te doen en als je het truukje kent gaat het sneller hoor!
Maar laat het testen dus dan ook met de darm biopt , die test geeft duidelijker dingen aan dan de bloedtest.Want waarom is je verdenking op gluten, het kan ook gist of lactose zijn of iets erfelijks.

zelf heb ik ook iets zeldzaams waar ze in het academische ziekenhuis 4 jaar naar hebben gezocht! (En ik heb wat dieeten gevolgd, het hielp niets het was erfelijk bepaald)
Dus mijn tip staar jezelf niet blind op iets vermoedelijks maar ga aan de slag met feiten en daadwerkelijke klachten

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:43

maaikemuis schreef:
Als er in je bloed antistoffen tegen gluten gevonden worden dan is dat een vrij harde graadmeter voor coeliakie en dan zal er worden overgegaan tot het nemen van biopten van de darm.

Ik hoorde gelukkig tot de foutpositieve groep waarbij ik wel scoorde op antistoffen maar mijn darm geen afwijkingen vertoonde. Ik mag gelukkig nog alles eten!


maaike als je dat weet zou ik toch gluten minderen, jou darm moet wel je hele leven mee...alleen al om erger te voorkomen!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:08

Mijn moeder bakt brood zelf voor mijn broertje, meestal voor een week of 2 en alles invriezen :j. Ze heeft wel een broodbak machine gekocht anders duurde t ook te lang haha

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-17 10:16

Zo, ik ben net geprikt, nu is het wachten op volgende week de uitslag :D

Kleine sterren blinken 't meest

maaikemuis
Berichten: 5272
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 14:45

kwita schreef:
maaikemuis schreef:
Als er in je bloed antistoffen tegen gluten gevonden worden dan is dat een vrij harde graadmeter voor coeliakie en dan zal er worden overgegaan tot het nemen van biopten van de darm.

Ik hoorde gelukkig tot de foutpositieve groep waarbij ik wel scoorde op antistoffen maar mijn darm geen afwijkingen vertoonde. Ik mag gelukkig nog alles eten!


maaike als je dat weet zou ik toch gluten minderen, jou darm moet wel je hele leven mee...alleen al om erger te voorkomen!


Ik heb ervoor gekozen om er niets mee te doen omdat er is vastgesteld dat er met mijn darmen niets aan de hand is. Er zijn geen afwijkingen te zien, dus met de darm is niets aan de hand en zal ook niets aan de hand gaan zijn. Ik geloof persoonlijk niet in lekkende darmen en een beetje intolerant zijn. Daarom is minderen in mijn ogen niet zinnig. Je kan namelijk niet een beetje allergisch/intolerant zijn, dan moet je de keuze maken hard te stoppen met alle gluten. En die keuze is dermate ingrijpend voor mijn dagelijks leven dat ik daar niet aan wil nu onomstotelijk is vastgesteld dat ik niet intolerant ben.

Uiteindelijk blijk ik een daverend magnesiumtekort te hebben en zijn mijn klachten aanzienlijk verbeterd door het slikken van hele hoge doseringen magnesium (700mg keer 5 per dag).

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-17 17:04

Zo. Vandaag de uitslag gekregen.
Ennnn..... ik ben niet allergies! *\%/*
Ben echt blij, dan is alles uitgesloten :)

Kleine sterren blinken 't meest

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:39

leuk nog wat van je te horen, Gelukkig maar !

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 145 bezoekers