Hoe gezond aankomen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fink

Berichten: 1776
Geregistreerd: 16-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 16:10

aslo schreef:
Fink schreef:
Hierboven zijn al veel tips gegeven. Hier iets wat me even te binnen schiet: aan de pil gaan als de rest niet werkt?


Oei, dit vind ik eerlijk gezegd best een dom advies. Enig idee hoeveel bijwerkingen de pil heeft en de mogelijke lange termijn gevolgen?
Niet voor niets dat een spiraaltje steeds meer aan terrein wint.

TS, je zit in de puberteit, je sport veel. Geef het de tijd. Grote kans dat je lichaam na de puberteit erg verandert. En als je er toch wat aan wilt doen, vraag via je huisarts een verwijzing naar een diëtiste .


Het was ook maar iets wat me te binnen schoot. ;)
Zodra het gewicht van TS serieuze gezondheidsproblemen veroorzaakt, zou dit misschien wel wat zijn om te bespreken met de huisarts.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 18:08

Ja want het is reuze verstandig om te wachten tot je "serieuze gezondheidsproblemen" hebt door ondergewicht voor je naar de huisarts gaat. :n

TS neem het zekere voor het onzekere dit gaat wel over je gezondheid en ga voor de zekerheid even langs de huisarts. Je verliest niks, het kost weinig tijd en dan heb je alle antwoorden die je zoekt.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 18:16

Ts hoeveel eet je op een dag :) ik zou gewoon eens langs diëtiste gaan, die kan je sowieso wel helpen.

Pil heeft bij mij trouwens echt 0,0 geholpen om aan te komen.. spiraaltje wint voornamelijk terrein omdat niet vergeten kan worden :P

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Re: Hoe gezond aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 19:22

Ik eet in de ochtend 1 suurdesem broodje, 1-2 koppen thee en 1 appel. In de middag 1 broodje en 1 halve liter water en in de avond 1 goed gevuld bord met eten, waaronder veel groentes en vleesvervangers. Af en toe eet ik ook wel een paar tussendoortjes zoals een koekje of iets lekkers als fruit. In de avond nog een kop thee of melk.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Hoe gezond aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:25

Daar heb je het al :) je eet niet heel veel met weinig eiwitten.. probeer bijvoorbeeld kwark of yoghurt toe te voegen. Pak je gelijk eiwitten en kcal mee.. ook zou ik proberen meer te eten als ontbijt en lunch

sauffi

Berichten: 703
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hoe gezond aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:35

Zolang je maar gezond en genoeg eet is het goed, dan zou ik niet eens aan willen komen. Ik was ook altijd heel dun, mensen dachten dat ik anorexia had. Toen ik 12/13 was veranderde dit en nu ongeveer 3 jaar later moet ik zelfs oppassen met wat ik eet want het vliegt eraan. Mijn zusje en broertje hebben dezelfde bouw maar mijn zusje is nu ook bijna 14 en nog steeds zo dun, in andermans ogen gewoon mager, voor mijn broertje geld hetzelfde. Wij eten echt niet weinig, zijn allemaal grote en gezonde eters maar het komt later wel. Mijn moeder zegt altijd niet druk om maken ik was vroeger ook altijd zo, verandert vanzelf. Nou ik merk het ;)

Ineke2

Berichten: 33111
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:36

Oei je echt veel te weinig als ontbijt en lunch. Ik zou het daarop niet volhouden de hele dag. Zeker niet met zoveel sporten er nog bij.

Maanon_
Berichten: 1139
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:39

Ellebel123 schreef:
Ik eet in de ochtend 1 suurdesem broodje, 1-2 koppen thee en 1 appel. In de middag 1 broodje en 1 halve liter water en in de avond 1 goed gevuld bord met eten, waaronder veel groentes en vleesvervangers. Af en toe eet ik ook wel een paar tussendoortjes zoals een koekje of iets lekkers als fruit. In de avond nog een kop thee of melk.


Ik denk dat het belangrijk is dat je bij je ontbijt en de lunch meer gaat eten. Twee boterhammen bij het ontbijt en drie bij de lunch bijvoorbeeld. Wat doe je op je brood?

Ontbijt kun je afwisselen met havermout, wel een flinke portie. Als ik dit zo zie dan is porties vergroten een kleine moeite en kun je daar nog veel winst mee behalen!

Ineke2

Berichten: 33111
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:47

Ter vergelijking:

Ik ontbijt met 2 bruine boterhammen met verschillende soorten beleg.
Of 2 krackers met beleg en een stuk ontbijtkoek besmeert met boter
Of kwark met biologische muslie en een lepel honing met een stuk fruit.

Daarbij drink ik water, melk, karnemelk of thee.

Tussendoor om een uur of 10 eet ik een stuk fruit.

Als lunch eet ik 4 bruine boterhammen met verschillende soorten beleg.
Of zelf gemaakte pannenkoeken, een bakje nasi, macaroni, flinke omelet met champignons, paprika, prei, uit etc...

Kortom iets zelf gemaakt en ik hou van afwisseling maar wel goede maagvulling zonder dat er veel zoete of vette troep inzit.

Als ik warm gelunched heb dan eet ik s'avonds iets simpels als soep met wat stokbrood.

En anders lekker veel groente en goed eten wat je s'avonds dan wel lijkt te doen.

Tussendoor drink ik veel water, thee en soms wat sap of fris.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:50

Ellebel123 schreef:
Ik eet in de ochtend 1 suurdesem broodje, 1-2 koppen thee en 1 appel. In de middag 1 broodje en 1 halve liter water en in de avond 1 goed gevuld bord met eten, waaronder veel groentes en vleesvervangers. Af en toe eet ik ook wel een paar tussendoortjes zoals een koekje of iets lekkers als fruit. In de avond nog een kop thee of melk.


Ik snap dat je niet aankomt... Dit eet een kind van 3 ook :=

Je lichaam heeft echt meer eten nodig. Drie boterhammen als ontbijt en drie tot vijf bij de lunch :)

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:52

Ik denk ook dat je redelijk weinig eet, zeker als je zoveel energie nodig hebt bij sporten en eventueel ook nog dagelijks naar school fietsen, en vergeet groeien niet! Al die dingen kosten veel energie. :j Reken maar eens uit hoeveel energie en kcal er in jouw dagelijkse eten ongeveer zitten, en zoek dan op hoeveel kcal een opgroeiend iemand die veel beweegt moet hebben: ik denk dat daar een groot verschil tussen zit en dat jij (veel) minder eet dan je eigenlijk zou 'moeten'. Als je structureel te weinig eet kun je inderdaad te mager worden, of je hebt moeite met spieren opbouwen (want daar heeft je lichaam geen bouwstoffen voor), of je bent vaak moe.

Een vriendinnetje van mij had altijd ondergewicht en moest van haar diëtiste elke ochtend een flink bord Brinta-pap of havermout wegwerken om ervoor te zorgen dat ze aankwam: hier deed ze dan honing of rozijnen of ander fruit door om het lekker zoet te laten smaken. Daar zit heel veel energie in. Ook zou je kunnen kijken of je na het sporten of tussendoor nog dingen als een lekkere grote bak yoghurt met fruit of een bak vla kunt eten, of meteen uit school eventueel een of meerdere gekookte of gebakken eitjes op brood, en anders een paar extra boterhammen met kaas en boter bij een maaltijd of "tussendoor".

Misschien is het inderdaad ook verstandig om met je ouders te overleggen en met hen via de huisarts naar de diëtiste te gaan, die kan je een beter op jou aangepast eetschema geven! Dan weet je zeker dat je gezond bezig bent. :)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:54

Je eet idd veel te weinig! Mijn zoon van 10 maand eet nog meer! (2 broodjes, 1-2 stuks fruit, avond eten, bord pap en 2 flesjes en hij is nog zelfs iets te licht)

Ik zou als ik jou was rap de huisarts bellen morgen voor een verwijsbrief naar de diëtiste. Liefst met je ouders, zij maken immers eten voor jou klaar.

Ik woog op jouw leeftijd veel te weinig met mijn 41 kilo, maar at als een slootgraver := ik at elke pauze op school een boterham. Daarom maakten weinig mensen zich echt zorgen verder, ik at altijd goed zichtbaar en met plezier.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Hoe gezond aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:57

Ik vind wel beetje 'vervelend' overkomen om ts gelijk te gaan vergelijken met een kind 3/ 10 maanden... :) ik geloof echt niet dat ze het expres doet...

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:58

Ik vergelijk de ts er niet (persoonlijk als karakter) mee, maar haar eetpatroon (eetgedrag) komt overeen met dat van een zeer jong kind. Om inzicht te geven in dat het echt erg weinig is en niet voldoende voor een tiener op weg naar volwassenheid.

Haar eetpatroon past niet bij haar leeftijd en haar gewicht geeft dat ook aan.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:01

Je eet echt weinig voor iemand in de groei die sport. En als je doel is om aan te komen begrijp ik dat dat niet lukt. Je eet nu waarschijnlijk precies genoeg om je gewicht in stand te houden of zelfs af te vallen. Niet goed voor je dus zo weinig eten!

Je ontbijt mag je ruim verdubbelen. Ontbijten is echt heel gezond en als je goed ontbijt heb je daar heel de dag wat aan.

Je lunch mag je ook verdubbelen idem voor het avondeten.

Gewoon echt meer gaan eten meer kan ik er niet van maken :).

Fruit snacks zijn heel goed voor je ga daar vooral mee door en liever iets vaker dan af en toe ;).

8nnemiek

Berichten: 43395
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe gezond aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:23

Als je 's morgens niet meer op krijgt, probeer dan eens smoothies te maken bijvoorbeeld. Een banaan, avocado, en al het fruit en groente wat je lekker vindt, met bv nog een hand havermout erdoor, en/of een klots (plantaardige) melk/yoghurt.. Smaakt héérlijk, en je drinkt het heel makkelijk weg voordat je naar school gaat. Je kan zo'n smoothie zelfs gemakkelijk de avond vantevoren maken en in de koelkast zetten.
Daarbij een boterham met bv pindakaas of appelstroop, daarmee krijg je al lekker wat extra binnen.. Appelstroop bevat ook nog eens veel ijzer, wat nooit kwaad kan voor een vegetariër ;)
En dan neem je eens gewoon wat tussendoortjes mee voor tijdens de kleine pauzes. Een sultana bv, of een mueslireep, of zo'n kleine kruidenkoek. Die zijn gemakkelijk los verpakt, ideaal voor tussendoor.
Ook al je vroeg thuis bent van school kun je beginnen met een tussendoortje.

Alleen maar water en thee is natuurlijk erg gezond, maar dat mag je best eens afwisselen met iets zwaarders.. Wat chocomel bv (de dark choco amandeldrink is echt góddelijk!) of drinkyoghurt of gewoon wat vruchtendrank.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:29

Ik heb net hetzelfde probleem!
Ik maak 's morgens dus ook smoothies, ontbijten helpt echt wel, al ben ik zelf meestal niet zo hongerig wanneer ik opsta. Verder echt denken aan middageten, dat moet ik zelf doen, want mijn maag laat me dat niet weten (heeft ook met medicatie te maken). 'S avonds eet ik nogal veel en ik neem meestel nog voor het slapengaan een vierde maaltijd, hoewel me dat soms niet goed bevalt als het te zwaar is.

Sporten helpt me juist om eetlust op te wekken, als ik niet beweeg valt mijn systeem zowat stil.

Edit: smoothies bij mij: twee stukken fruit waarvan 1 meestal een banaan en dan bv kiwi erin mixen of bessen er los ingooien achteraf, havermout, volle yoghurt, melk om aan te lengen, kokosmelk en dan evt wat honing voor de smaak

angelax

Berichten: 3355
Geregistreerd: 20-08-07
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe gezond aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:37

Je kan via mijn eetmeter je voeding bijhouden. Dit is van het voedingscentrum. Als je het bijvoorbeeld een week hebt gedaan( en dan echt alles meetellen) kan je ook zien waar je tekorten komt of juist voldoende. Zo kan je voor jezelf ook een beetje inzien omdat je meestal elke dag anders eet :)

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:38

Je mag inderdaad meer gaan eten. En het dan niet gaan zoeken in chocola en koekjes wat ik hier voorbij zag komen.
Maar kijk eens naar wat vezelrijk fruit zoals bananen enz.
En kies voor volle producten, dus volle melk, volle yoghurt, volle kwark. en Eieren, Gekookt als tussendoortje doe ik ook wel.
Dit is zuivel en eiwitten wat je lichaam nodig heeft.

En in de ochtend een smoothie of shake gecombineerd van fruit en volle yoghurt of kwark. Lekker en voedzaam

Fink

Berichten: 1776
Geregistreerd: 16-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:43

lisem94 schreef:
Ja want het is reuze verstandig om te wachten tot je "serieuze gezondheidsproblemen" hebt door ondergewicht voor je naar de huisarts gaat. :n

TS neem het zekere voor het onzekere dit gaat wel over je gezondheid en ga voor de zekerheid even langs de huisarts. Je verliest niks, het kost weinig tijd en dan heb je alle antwoorden die je zoekt.


Dat zeg ik niet. Niet mijn woorden verdraaien.


TS, ik vind ook dat je redelijk weinig eet. Hierboven staan veel aanvullingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:52

De Eetmeter van het Voedingscentrum is inderdaad de beste tip die je kunt krijgen. :j
Als je jouw eetpatroon invult dan zie je meteen dat je en veel te weinig calorieen, vetten en eiwitten binnenkrijgt maar ook te weinig vitamines en mineralen. Door de Eetmeter te gebruiken kun je niet alleen je huidige eetpatroon beoordelen maar ook digitaal experimenteren met hoeveel je dan precies moeten eten om wél aan die 2000 kcal/dag te komen.
Ik heb het zelf ook een tijdje gebruikt toen ik niet snapte waarom ik niet aankwam: door op de Eetmeter vervolgens mijn porties net zo lang te vergroten/met andere eetmomenten aan te vullen tot ik wel aan de 2000 kwam kreeg ik een veel gezonder idee van hoeveel voedsel je gewoon nodig hebt om genoeg binnen te krijgen. ;)

Mocht meer eten lastig zijn omdat je bijvoorbeeld met school of mee-eten met de rest van het gezin zit, dan zou je ook als extra elke dag een shake kunnen nemen - dus niet als maaltijdvervanger maar echt bovenop wat je nu al eet. Neem dan wel meteen een goede, zoals Shakeplus, dan krijg je alleen maar gezonde dingen binnen + 50% van de dagelijks nodige vitamines en mineralen en geen extra suikers, smaakstoffen en vulmiddelen. Dan krijg je toch al 200 kcal per dag extra binnen, nog meer als je hem met volle melk maakt. :)