Hoge rekening zorgverzekering door fout huisarts

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Hoge rekening zorgverzekering door fout huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 21:13

Hi iedereen!

Ik kreeg net een brief van mijn zorgverzekering (helaas pas om 18.00 gelezen, en dus was de huisartsenpraktijk al dicht), maar het gaat om een kwestie waar ik me onwijs om zit op 'te vreten', en dus open ik dit topic op zoek naar meningen en ervaringen. Oké, in april ben ik bij de huisarts geweest vanwege ernstige vermoeidheid en vage klachten. Ik kwam bij een huisarts in opleiding, dit vond ik verder geen probleem (maar heb er ook niet om gevraagd o.i.d), die wou bloed laten prikken. Ik keek mee toen ze het formulier invulde, en ze kon niet alles op het formulier vinden wat ze wou laten testen, dus heeft ze er zelf een aantal vakjes bijgezet met erachter de namen wat ze wou laten testen, oké prima. Ik heb er verder ook geen verstand van dus niks achter gezocht. Ik ben naar het bloedprik punt bij ons in het dorp gegaan, bloed geprikt, opgestuurd. Best zenuwachtig ondertussen want er zaten best heftige mogelijkheden tussen. 2 dagen later wordt ik gebeld door de huisartenpraktijk, het was niet goed gegaan met bloedprikken, want dat zelf vakjes op het formulier zetten mag niet, en daar was ik dus nu ook niet op gecontroleerd, ik moest nog een keer bloed gaan prikken en het liefst zo snel mogelijk. Dus naar het ziekenhuis een stad verderop gereden (al extra benzine kosten voor mij), en daar nogmaals bloed laten prikken. Uiteindelijk voor de uitslag een afspraak met de betreffende arts in opleiding, en ze had der excuses aangeboden voor het nogmaals moeten prikken, prima. Uiteindelijk was de uitslag gelukkig niet shocking. Dit was dus in April. Nu krijg ik net een rekening van de zorgverzekering, dat ik mijn volledige eigen risico (€385) moet betalen voor deze onderzoeken, en er zijn dus ook 2 keer bloedprikken en 2 keer laboratorium kosten in rekening gebracht. Toen werd ik even heel pissig, ten eerste omdat ik deze rekening niet had verwacht (misschien naïef), ten tweede omdat ik nu dus een onderzoek moet betalen, wat helemaal niet nodig was geweest als óf mijn huisarts de arts in opleiding had gecontroleerd óf de arts in opleiding geen fout had gemaakt... Ik ben een arme student, dus dit is héél veel geld voor mij (en voor wie niet eigenlijk..)

Ik wil dus morgen de huisarts gaan bellen, om te kijken of ik de helft van de kosten op hun kan verhalen. Heeft iemand hier ervaring mee of enig idee hoe dit zit? Ik kan op Google er erg weinig over vinden...

Bedankt voor het lezen van het hele verhaal! :)

Groetjes, Merel.

hynderfrou

Berichten: 138
Geregistreerd: 18-04-14
Woonplaats: gemeente de friese meren

Re: Hoge rekening zorgverzekering door fout huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:21

Ik weet niet how dit wordt geregeld maar begrijp heel goed dat je de helft van de gemaakte kosten wilt verhalen op de huisartsenpraktijk, zoals je al aangeeft, morgen contact opnemen met de praktijk en hopelijk krijg je zo de kosten voor de tweede ronde vergoed door hen. Succes! Ik ben benieuwd hoe dit afloopt

Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:22

Ok zou ook de dokter bellen ja.

Alsnog vind ik de helft nog veel geld voor bloedprikken en onderzoek.

Heb dat vorige keer laten doen en heb nog geen 20 euro moeten betalen zelf

nientje78

Berichten: 3432
Geregistreerd: 29-09-07
Woonplaats: Hanzestad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:26

Ik betaal soms ook niet meer dan 10-20 € voor een bloedonderzoek. En geloof mij, ik heb die onderzoeken altijd zeer uitgebreid en meerdere keren per jaar.
Dat je het gehele eigen risico moet betalen vind ik echt absurd hoog en niet normaal.
Kun je ook ergens op je formulier terug lezen wat ze in rekening hebben gebracht?
idd morgen even bellen.
Laatst bijgewerkt door nientje78 op 24-08-16 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:26

Geen idee.. maar lijkt mij sterk dat je 385 euro hebt moeten betalen voor 2 bloedonderzoeken incl lab. Heb je de specificaties goed bekeken?

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 21:26

Eens, ik heb net de specificaties bekeken, maar daar word ik al helemaal niet wijzer uit. Op de verzamelrekening staat dat het prikken 1x 30,65 (bij mij in het dorp) en 1x 13,25 (in het ziekenhuis) was. En dat de laboratorium onderzoeken 191,79 en 153,82 zijn. En als ik daar dan in zoek wat de hoge kosten veroorzaakt staat er bij beide keren 81,40 voor Verrichting: Antistoffen tegen elk micro-organisme m.b.v. immunoblot. (code: 70185) . Als ik dit Google word ik ook niet veel wijzer, want controleren ze dan op antistoffen in mijn bloed? Want iets ingespoten hebben ze niet.. En dan zijn er nog heel veel kostenpostjes van 10 tot 20 euro per onderdeel, wat samen een hoge rekening veroorzaakt.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:32

Het kan wel zo duur zijn. Morgen even contact opnemen met de huisarts want als er door hun inderdaad een verwijtbare fout gemaakt is en dit de enige kosten dit jaar zijn die ten laste komen van het eigen risico zou het niet meer dan billijk zijn dat zij tenminste 1x de kosten compenseren. De huisarts moet dit regelen. Je zorgverzekering kan dat niet.

Mloez

Berichten: 1075
Geregistreerd: 03-04-06
Woonplaats: Havert, Duitsland

Re: Hoge rekening zorgverzekering door fout huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:33

Ik werk bij een grote zorgverzekering, stuur je zo een pb :)

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Re: Hoge rekening zorgverzekering door fout huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 21:37

Dankje Mloez!

De kosten van 1 onderzoek (ookal zijn ze hoog) vind ik ook geen probleem om te betalen, ik wist daarna dat ik niks engs had, dus het heeft me wel gerustgesteld. Maar 2 keer.. het was niet mijn schuld dat ik een tweede keer moest.. Dus die wil ik minder graag betalen :p

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Hoge rekening zorgverzekering door fout huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:45

Ik zou zeggen, HA neemt kosten van mislukte versie op zich, de gelukte zijn de kosten van jouw.

Buiten wettelijk eigen risico om heb je soms ook nog hoger eigen risico dat je accepteert bij sommige verzekeringen bij een lagere premie weet niet wat voor verzekering jij hebt, maar dan gaat het natuurlijk wel stuk harder.

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 21:50

Sjolvir schreef:
Ik zou zeggen, HA neemt kosten van mislukte versie op zich, de gelukte zijn de kosten van jouw.

Buiten wettelijk eigen risico om heb je soms ook nog hoger eigen risico dat je accepteert bij sommige verzekeringen bij een lagere premie weet niet wat voor verzekering jij hebt, maar dan gaat het natuurlijk wel stuk harder.


Dit is inderdaad precies de gewenste uitkomt zoals ik die voor mij zie. Ik heb gewoon wettelijk eigen risico, niet vrijwillig hoger voor een lagere premie! :)

Storm

Berichten: 20830
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Hoge rekening zorgverzekering door fout huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:15

Ik heb vorig jaar ook zo'n enorm duur bloedonderzoek gehad. Slechts 1 keer en ook al mijn eigen risico moeten betalen. Ik was ook enorm geschrokken en heb ook gebeld dat ik dacht dat het een fout was. Maar helaas niet. Heb gelukkig de kosten over meerdere maanden kunnen betalen.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:16

Imunoblot is lymeonderzoek en Indd duurder.

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:17

Als de huisartsenpost een beetje netjes is, nemen ze inderdaad de helft van de kosten op zich. Ik ben heel benieuwd naar hun reactie :) !

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Re: Hoge rekening zorgverzekering door fout huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 23:52

@ZsaZsa; oke! Ik heb nog veel meer van dat soort omschrijvingen erbij staan.. Ik weet wel dat ze parasieten e.d aan het zoeken waren, dus dan is dat denk ik wat het zo duur maakt.. (Het was uiteindelijk toxoplasmose, in mijn situatie niet gevaarlijk)

Ik zal jullie op de hoogte houden! Ik ga morgen eerst eens bellen en kijken hoe er gereageerd wordt, als dat niet is hoe ik hoop, dan ga ik het schriftelijk aanpakken!

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Hoge rekening zorgverzekering door fout huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 23:58

bloedonderzoeken kunnen best heel duur zijn.
Een aantal jaar geleden heb ik ook onderzoeken laten doen wegens vermoeidheid, en deze kostten toen ook een paar honderd euro

Alleen is het natuurlijk niet terecht dat het 2 x doorbelast worden aan jou wegens een fout van de arts in opleiding.
Hier zou je morgen dan toch even de huiarts over moeten bellen.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 00:03

Maar weet je dan dat er ook echt dubbel op bepaalde ziektes is gecontroleerd. Denk dat alleen de tweede keer prikken door de huisarts vergoed gaat worden. De kosten van het prikken dan. Niet het onderzoek. En dan hebben we het dus over die € 13,25 en de €81,40
Bloedonderzoek kan idd gewoon erg duur zijn.
Laatst bijgewerkt door cam op 25-08-16 00:06, in het totaal 2 keer bewerkt

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Hoge rekening zorgverzekering door fout huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 00:05

Dat moet je eens goed nakijken, want ik lees in je openingspost dat men het bloed niet gecontroleerd heeft op de zaken waar de arts zelf een vakje heeft voor getekend, dus voor die zaken kan je al niet dubbel getest zijn.

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Re: Hoge rekening zorgverzekering door fout huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 00:12

Daar zeggen jullie nog wel iets interessants ja.. Wordt even een werkje maar zal morgen ook eens alle codes en kosten naast elkaar leggen, zag wel een paar overeenkomsten (zoals die Lyme van €81), maar dat is wel een goede om nog even uit te pluizen, top!

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Hoge rekening zorgverzekering door fout huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 06:04

Ik heb in mei zeer uitgebreid bloedonderzoek gehad. Infecties, vitaminen, hormoonhuishouding en nog meer. Dit heeft me 110 euro gekost.
Ik hoop dat je er uit komt met je huisarts, dit is wel heel naar

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Hoge rekening zorgverzekering door fout huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:29

En?

Petpa

Berichten: 1670
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Hoge rekening zorgverzekering door fout huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:32

Ik ben benieuwd!

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:37

Wat een maffe actie van die arts... Zelfs in je coschappen leer je al hoe zo'n formulier werkt. Je snapt toch wel dat je daar niet zomaar zelf vakjes op kan schrijven :? :')

Inderdaad even bellen naar je huisarts en alleen het gelukte onderzoek betalen :)

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Re: Hoge rekening zorgverzekering door fout huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 12:05

Nou heb gebeld.. Helaas is de praktijk manager tot 13 september op vakantie. Dus we houden het nog even spannend.

Had wel de rekening gecheckt op dubbele testen, en die zitten er inderdaad veel in voor zover ik het begrijp.

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Hoge rekening zorgverzekering door fout huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 00:05

Balen dat dit van tevoren niet duidelijk was. Zou er ook niet bij na hebben gedacht dat ik dat zelf zou moeten betalen.

Maar ik neem toch aan dat er wel een waarnemer/vervanger is voor de praktijk manager. Je kunt een HAP toch niet zo maar drie weken "onbestuurd" laten?! Het is natuurlijk geen zaak van leven en dood, maar lijkt me dat iemand je hierover toch te woord kan staan.

In ieder geval succes, hoop voor je dat je er samen goed uitkomt.