Lage bloeddruk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 14:04

Hoewel ik zelden ziek word, niet weet hoe het is om bevangen te zijn door de griep en me niet kan herinneren wanneer de laatste keer was dat ik goed verkouden was, heb ik regelmatig last van 'kleine klachten'. Je weet wel, buikpijntje hier, beetje maagzuur daar. Dat is ivm mijn medicatie voor psoriasis ook niet heel raar.
Wel heb ik regelmatig tintelende handen en voeten, snel slapende ledematen en periodes van me wat slap voelen.

We hebben thuis een apparaatje om de bloeddruk te meten en het viel me na herhaalde metingen op dat mijn bloeddruk over het algemeen laag is. Een beetje laag is prima, heb ik me laten vertellen. Maar het mag geen klachten geven. Kan het kwaad als de bloeddruk zo laag is (met name de onderdruk)? Ik heb zojuist 3x gemeten (in 15 min). Meting 1 was 94/56 en meting 3 was 78/48. Dit was na 2 dropjes. Ik ben vandaag ongesteld geworden, maar 3 weken geleden waren de waarden vergelijkbaar.

Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:09

Mijn huisarts vertelde mij dat een te lage bloeddruk niet gevaarlijk is. Je kan je er wel moe en duizelig door voelen, maar een te hoge bloeddruk is wél gevaarlijk.

Mijn bloeddruk is altijd "te laag" met soms nog wat uitschieters naar beneden, als ik veel gezweet heb en ongestel ben. In dat geval werken staal tabletten, in mijn geval.

Is het zo erg dat ik tril en flauwval is wat zoute crackertjes vaak al voldoende.

Maar nee, zover ik weet is het niet gevaarlijk en kan het niet echt kwaad, zolang je maar niet gaat flauwvallen oid.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:12

Ik volg ook. De dokter heeft eergisteren een lage bloeddruk van 80/50 gemeten. (Dit was na het eten van zoute dropjes).
Vorige week ben ik overigens onderuit gegaan, waarschijnlijk ook door de lage bloeddruk. Op vakantie is dit ook al eens gebeurd (met hechtingen in mijn achterhoofd en een hersenschudding als gevolg).
Ik moet maandag bloedprikken voor oa diabetes.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 17-09-16 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:12

Lage bloeddruk is niet echt erg. Wel iets om rekening mee te houden met opstaan bv, even rustig de tijd nemen. Zorg wel dat je voldoende vocht neemt en eet ook regelmatig. Ik had altijd een flesje van die isotone sportdrank bij mij en iets te eten. Als je duizelig bent, gelijk even zitten en hoofd tussen de benen of je spieren over goed aanspannen.

Laat je bloeddruk ook even meten door de huisarts of assisente, want ding van thuis vind ik niet altijd even betrouwbaar.

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 14:20

Bedankt voor jullie berichten, dat stelt wel gerust. :) Trillen en zwart zien wel eens gehad, flauwvallen nog nooit gelukkig. Lijkt me ook heel naar zoals bij jou, Cayenne. Succes maandag!

Narita

Berichten: 883
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Mars

Re: Lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:48

Ik heb ook een lage bloeddruk en gelukkig is het niet gevaarlijk, maar je kan je er af en toe wel moe en slap door voelen. Zorg ervoor dat ik altijd iets van een zoutje bij heb. Doe ook weleens een beetje zout in mijn glas water (totaaaal niet lekker, maar wel beter voor de lijn dan een zoutje :+)

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:49

Ik heb het al sinds in een tiener was. Meestal redelijk onder controle maar 's ochtends douchen voor het eten is geen optie en bij stress zakt hij flink. Rustig opstaan en veel zout in mijn dieet verwerken zorgt er voor dat ik er weinig last van heb. Alleen toen ik zwanger was had ik er erg veel last van. Ik at veel zoute drop en zoute kaasstengels en dronk zoethout thee. Dan bleef hij rond de 90/45 hangen.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:02

Ik vind het zo'n onzin dat het niet gevaarlijk zou zijn. Ga zelf maar eens out in het verkeer of op een trap :+

Krachttraining maakt de bloedvaten wat stugger waardoor de bloeddruk omhoog gaat. Zout zout zout natuurlijk. Drop, zoethout, sterrenmix, etc.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:43

Maar dan is het flauwvallen an sich gevaarlijk, niet de lage bloeddruk verder. Als je zodra je je wat slap of licht voelt gelijk gaat zitten, voorkom je een hoop ellende. En als je het weet moet je gewoon rustig op staan, van mij part zittend douchen etc.
Mensen vallen 9/10 flauw omdat ze toch even door gaan ondanks signalen van hun lichaam of omdat ze tegen beter weten in te snel opstaan ipv de tijd ervoor te nemen.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:00

Ik heb ook standaard een lage bloeddruk. Tijdens mijn tweede zwangerschap werd hij dusdqnig laag dqt als hij nog meer zou zakken ik opgenomen moest worden. Ik moest meer zout gaan eten en erop letten dat ik goed bleef eten en drinken. Of het gevaarlijk is weet ik niet maar ik ben niets anders gewend

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:20

vuurneon schreef:
Maar dan is het flauwvallen an sich gevaarlijk, niet de lage bloeddruk verder. Als je zodra je je wat slap of licht voelt gelijk gaat zitten, voorkom je een hoop ellende. En als je het weet moet je gewoon rustig op staan, van mij part zittend douchen etc.
Mensen vallen 9/10 flauw omdat ze toch even door gaan ondanks signalen van hun lichaam of omdat ze tegen beter weten in te snel opstaan ipv de tijd ervoor te nemen.


Tuurlijk, maar aangezien A tot B kan leiden :)
Ik heb het weleens op de snelweg gehad, op zo'n leuke weg waar er geen vluchtstrook is. Het is maar goed dat het nog net op tijd wegtrok.

Ik vind dat artsen daar best wel wat voorlichting over mogen geven ipv alleen te zeggen dat het geen kwaad kan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:25

Met Phormicola eens. De eerste keer herkende ik het niet en dacht ik dat ik alleen wat slapjes was. Ik stapte uit bad, viel flauw en klapte achterover terug het bad in (met m'n hoofd tegen de kraan). Gelukkig had ik het bad al leeg laten lopen en kwam mijn vriend op de klap af.
6 hechtingen in m'n hoofd en een flinke hersenschudding rijker. De lage bloeddruk is op zich geen probleem, maar je kunt echt heel naar terecht komen. Mijn hartslag was overigens ook vrij laag. Ik weet niet of dat vaker voorkomt bij lage bloeddruk?
Vorige week herkende ik het wel en ben ik snel op de grond gaan zitten. Na 5 minuten gaat het dan wel weer.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 17-09-16 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:31

Ik heb inderdaad ook een lage hartslag, maar moet ook zeggen dat ik een hartaandoening heb. De lage bloeddruk past echter totaal niet in dat plaatje. Geen idee dus waar die lage hartslag bijhoort.

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:33

Hier ook een te lage bloeddruk (90/60) icm lage hartslag (rond 55) heb er persoonlijk nooit last van. Wel heel soms bij het opstaan, dan zweterig worden en draaierig.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:34

phormicola schreef:
Ik heb inderdaad ook een lage hartslag, maar moet ook zeggen dat ik een hartaandoening heb. De lage bloeddruk past echter totaal niet in dat plaatje. Geen idee dus waar die lage hartslag bijhoort.


Ik heb een 24 uurs hartmeting gehad en daar kwam uit dat in rust mijn hartslag soms naar ongeveer 26 tot 32 slagen zakt. (Ik weet niet of dat heel laag is).

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:36

Cayenne schreef:
phormicola schreef:
Ik heb inderdaad ook een lage hartslag, maar moet ook zeggen dat ik een hartaandoening heb. De lage bloeddruk past echter totaal niet in dat plaatje. Geen idee dus waar die lage hartslag bijhoort.


Ik heb een 24 uurs hartmeting gehad en daar kwam uit dat in rust mijn hartslag soms naar ongeveer 26 tot 32 slagen zakt. (Ik weet niet of dat heel laag is).


Dat is wel heel laag idd. Ik vond die van mij al laag rond de 50/55 .
M'n vader had ook zon lage hartslag (vroeger) rond de 35.

Edit; ja volgens mij gaat lage bloeddruk wel icm lage hartslag

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:05

Dat is heel laag! Die van mij zakt naar 45 en dan voel ik me echt niet fijn.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 23:45

Ik vind ook dat artsen tekort schieten in de begeleiding bij lage bloeddruk. De verloskundige was wel heel alert en kreeg bak adviezen en voorzorgen mee. Als je het weet, kun je er ook beter op anticiperen.

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 00:23

Hier ook altijd lage bloeddruk. Hang meestal qua onderdruk tussen de 50 en 60 nu ik zwanger ben.

Ik heb er nu wel veel last van in combinatie met bloedarmoede. Het opkrikken daarvan blijkt nog verrekte lastig met een lage bloeddruk. Over mijn energie die ontbreekt niet te spreken. De motor start nu namelijk amper op. Maar verder is vooral mijn verloskundige er erg blij mee. Laagste in de drie zwangerschappen ooit gemeten was 78/48 en hoogste tot nu toe 100/68 vlak voor de bevallIng van ons tweede kind. Ik mag dus ook drop en cup a soup gebruiken om overeind te blijven soms

Toevallig laatst nagekeken omdat dit allemaal in het dossier staat

BE_GENTLE
Berichten: 2905
Geregistreerd: 10-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 00:30

ijzer tabletten innemen werkt ook bij een te lage bloeddruk.. Moest ik vroeger ook nemen i.v.m lage bloeddruk.. Ook in diverse groentes zitten ijzer broccoli en spinazie en appelstroop, Nooit melk hierbij drinken want dan breek je het weer af..

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Re: Lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 00:43

Nee weet ik, innemen met sinaasappelsap ivm vitamine c die ijzer snel doet laten opnemen.

Een dieet is helaas beperkt mogelijk. Mijn bloedarmoede komt namelijk oa door het vele spugen tijdens deze zwangerschap. (Warme) groente en vlees zijn meteen garantie voor een innige knuffel met het toilet. Maar gelukkig blijft er wel wat over zoals oa cashewnoten.

Heb nu gelukkig een vrij zware kuur dus hopelijk prik over drie weken op een positieve waarde.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 00:53

Toch maar eens ijzer gaan slikken dan..
Ik zit voor de norm ook te laag.
Opzich geen last van, maar ik moet magnesium prikken voor mijn spieren.
En echt soms als ik erg moe ben en mijn bloeddruk dus lager is dat gewoon lastig, zeker als ik erbij ook net te weinig gedronken heb.
Dan is het echt een gedoe om in een keer prikken alles erin te krijgen.
Op goede dagen is het dus peanuts, tegenwoordig als ik weet dat ik moet prikken en ik moe ben zorg ik dat ik zoutig gegeten heb.

Magnesium zelf verlaagd je bloeddruk ook, dat spuit ik over een kwartier in anders ga ik gegarandeerd wel ko, dat wist ik dat dat kon dus nooit gebeurt.
Wat hier wel werkt als ik een wegtrekker verwacht is iets zoetigs, ik zet altijd een glas fris of zoete limo in de buurt als ik moet prikken.
Dat is hier echt een oppepper dan. :)

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 01:45

Al heel mijn leven een te lage bloeddruk, heel mijn familie heeft een lage bloeddruk. Ik eet veel zout en suiker, en ja, rustig opstaan, extreme stress vermijden en veel sporten zodat je bloedvaten 'steviger' worden.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 07:47

Hier ook al mijn hele leven een lage bloeddruk. In mij tienerjaren regelmatig op de grond gelegen, tegenwoordig heb ik daar niet zo'n last meer van.
Zelfs in mijn zwangerschap had ik op het eind nog 90/50 :')
Wat werkt is zoethout en salmiak, daar zit een bloeddrukverhogend stofje in. In zout zit dat nauwelijks en zout is een flinke belasting voor je nieren. Dus je kunt beter zoethout kauwen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 07:54

Ik vind zoethout echt niet te vreten :')
Dropjes lijken wel goed te werken :j