Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 16:32

Ik kan ook niet makkelijk plassen met cup in!

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 16:33

F_Orumster, misschien niet perse te groot, maar wel te sterk? Dat de ring drukt op die plekken. Kan ook liggen aan waar je hem inbrengt.
Ik heb ook problemen met naar het toilet gaan die dagen met cup, niet heel zwaar maar merk het wel, dus kan zeker wat drukken zeg maar.

Ik heb persoonlijk minder pijn met cup dan zonder, maar ben bijna 100% dat het gewoon placebo is, omdat zonder cup ik enkel maandverband gebruikte en het dus voelde, en dan meteen weer dacht aan het feit dat ik mijn regels heb. Met de cup denk ik er minder aan, en lichaam lijkt daar fijner mee om te gaan.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:45

Nou daar gaan we. Net ongesteld geworden. Wilde al naar mn cup gaan, maar bedacht me dat ik eens zou gaan testen of ik minder pijn heb zonder cup. Ik ben benieuwd.
Vind het wel a-relaxed om nu te gaan slapen en ben veel mn bekkenbodemspieren aan t aanspannen omdat ik denk; huh, er loopt iets, dit klopt niet :+ ik draag alleen menstruatieondergoed :D

Nu moet ik wel zeggen dat ik sinds drie weken monnikspoeder slik om regelmatiger (deze cyclus duurde 47 dagen) te worden en voor pms en minder pijn. Daarnaast ook meer magnesiumolie gaan gebruiken sinds kort. Dus waterdicht is de test niet helemaal. Maar soit.

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:21

Ik heb vandaag voor het eerst een menstruatiecup in. Maar het eruit halen heeft toch nog wel een heel bloedbad hoor _O- werkelijk m'n halve hand zit onder het bloed :+ hoe doen jullie dat? Ik krijg met moeite 2 vingers erin en als die erin zitten krijg ik daar echt geen ruimte tussen om ook nog eens de onderkant vast te pakken. Iemand daar een duidelijke uitleg over hoe dat handig kan? Verder normaal gesproken moet ik na 1,5 uur a 2 uur een normale tampon vervangen omdat ik dan net wel/ net niet ben doorgelekt en nu na 3 uur dragen nog niks aan de hand, dus dat is wel echt top! En nog een vraag, hoe voel je dat hij vol zit? Ik ben bang dat als hij 'overstroomd ' het vacuüm los raakt en je dan een complete overstroming krijgt. Of kan dat niet?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 22:32

Eerst persen, dan wordt de cup wat naar beneden geduwd en kom je er makkelijker bij. Kan je hem eerst aan het steeltje naar beneden trekken en dan met twee vingers aan de onderkant het vacuum verbreken.
Het is even oefenen ;)

Het zal per persoon verschillen, maar ik denk dat je wel vrij snel door hebt wanneer je doorlekt. Meestal heb ik het door omdat ik na het plassen wat bloed in de pot heb of bij afvegen. Als de cup bijv gedraaid zit voel je het nog beter en is het alsof je in je broek plast en het niet op kan houden.
Hele overstromingen heb ik niet.

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 09:09

Ik heb een cup met een ring, dus kan gewoon 1 vinger achterhaken om hem eruit te krijgen. Ik heb een hele flexibele cup, dus door eraan te trekken heb ik al geen vacuüm meer.

BopjeJarig
Berichten: 1785
Geregistreerd: 24-12-07

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 11:16

Mijn ervaring is dat je er vanzelf handiger in wordt in het totale gebruik. Persoonlijk houd ik er met uit halen meestal even een doekje bij voor het geval dat. Als de dagen minder heftig worden is dat sowieso al niet meer nodig.

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 13:08

Ik blijf hele lekkages houden, ondanks dat ik hem nu naar beneden pers. Heb het idee dat hij te heftig vacuüm zuigt, want moet echt m'n hele vinger er achterlangs doen om het los te krijgen. Op dat moment komt ook alles onder het bloed. Opzich ook logisch omdat je dan de cup samen knijpt. Maar ik krijg het nog niet zonder bloedbad voorelkaar. Binnenkort maar eens oefenen als ik niet ongesteld ben haha. Of iemand een tip voor een andere cup? Heb nu Allmaters maat a

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 13:47

idylle schreef:
Ik blijf hele lekkages houden, ondanks dat ik hem nu naar beneden pers. Heb het idee dat hij te heftig vacuüm zuigt, want moet echt m'n hele vinger er achterlangs doen om het los te krijgen. Op dat moment komt ook alles onder het bloed. Opzich ook logisch omdat je dan de cup samen knijpt. Maar ik krijg het nog niet zonder bloedbad voorelkaar. Binnenkort maar eens oefenen als ik niet ongesteld ben haha. Of iemand een tip voor een andere cup? Heb nu Allmaters maat a

Heb ik dus ook, ben ermee gestopt. Telkens mijn hele hand naar binnen om dat ding goed te krijgen, en alsnog lekkage.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 13:49

Ik heb de organicup en trek hem er ook gewoon uit. De vacuüm verbreekt vanzelf

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 14:01

idylle schreef:
Ik blijf hele lekkages houden, ondanks dat ik hem nu naar beneden pers. Heb het idee dat hij te heftig vacuüm zuigt, want moet echt m'n hele vinger er achterlangs doen om het los te krijgen. Op dat moment komt ook alles onder het bloed. Opzich ook logisch omdat je dan de cup samen knijpt. Maar ik krijg het nog niet zonder bloedbad voorelkaar. Binnenkort maar eens oefenen als ik niet ongesteld ben haha. Of iemand een tip voor een andere cup? Heb nu Allmaters maat a


Beppy :j

Heeft een anti lekkage rand en een lusjes om naar beneden te trekken.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:53

Beppy it is ja :)

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 20:20

Hier ook nog steeds fan van Beppy. Ik heb het machientje erbij om te steriliseren. Het moeilijk plassen als ik de cup in heb herken ik ook. Als ik echt dringend moet haal ik eerst de cup uit en kan dan fijn uitplassen. Elke periode ben ik weer blij mijn cup

De Divacup heb ik na het ontvangen van Beppy nooit meer aangekeken.

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 20:31

Ik heb de beppy look a like van het merk satisfyer. Ja datzelfde merk ja haha. Maar deze cup is heel flexibel en dat vind ik dus een stuk comfortabeler en ook stuk goedkoper.

hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 19:47

Schuur_ schreef:
Hier ook nog steeds fan van Beppy. Ik heb het machientje erbij om te steriliseren. Het moeilijk plassen als ik de cup in heb herken ik ook. Als ik echt dringend moet haal ik eerst de cup uit en kan dan fijn uitplassen. Elke periode ben ik weer blij mijn cup

De Divacup heb ik na het ontvangen van Beppy nooit meer aangekeken.



Ik kon ook niet altijd met tampon erin "fijn" plassen....

Ik gebruik nu voor de 4de of 5de periode een menstruatie cup.
Ik ben er best Fan van.
Ahhoewel toen ik laatst naar de wc moest in een tankstation en heb niet even kon spoelen voordat ik het weer terug stopte....
Dat vond ik wel even vervelend...
Maar naja

Gelukkig 2 uur later kon ik nog weer naar de wc om even alles goed schoon te maken

meintje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:31

Bij mij begon het de laatste maanden steeds te lekken, waardoor ik merkte dat ik de cup steeds minder ging gebruiken.
Na alle enthousiaste reacties heb gekeken voor de beppie, maar ik vindt ze nogal aan de prijs. Nav van jouw tip ga ik nu deze proberen. Ben benieuwd!


future_vet schreef:
Ik heb de beppy look a like van het merk satisfyer. Ja datzelfde merk ja haha. Maar deze cup is heel flexibel en dat vind ik dus een stuk comfortabeler en ook stuk goedkoper.

Tara_13

Berichten: 750
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:50

Ik heb nog een nieuwe Beppy ter overname, pb me voor meer info!

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 21:31

Oh trouwens nog een aanvulling, ik ben deze periode ook weer gestart met de Nuvaring en de combi gaat prima met Beppy waar ik met de Diva vroeger al wel eens in de knoop kwam als de ring er weer in moest maar mijn lijf nog even doorging met bloeden.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:00

Ik had een vraagje! Ik heb vanmorgen mijn mirenaspiraal laten verwijderen en ga binnenkort (na 10 jaar) dus weer eens ongesteld worden. Nu heb ik veel goede dingen gehoord over menstruatiecups maar... welk merk? welke maat? Wat is een fijne om mee te beginnen gezien ik die handigheid er nog mee moet krijgen?

Kortom: hebben mensen tips voor goede/fijne cups?

Manou

Berichten: 3375
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 17:28


Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-22 07:57

Ik ben nog altijd helemaal fan van mijn Beppy cup maar kan me voorstellen dat een Diva oid wel fijner is om mee te beginnen.
Bij de Beppy moet je goed voelen of de onderkant recht is als de cup is ingebracht, dan gaat die niet lekken. Beppy is ook heel zacht en heeft geen randjes die pijnlijk zijn en een makkelijk lusje om het vacuum te verbreken ipv een steeltje dat kan gaan prikken.

Maar het is heel persoonlijk, sommige mensen hebben liever een stevige cup. In het begin is het vooral proberen en uittesten

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 11:22

Ik vind Beppy tot nog toe de beste qua niet lekken.
Het enige grote nadeel is dat je altijd veel water moet gebruiken met schoon maken, meer dan bij andere cups.
Even legen en schoonvegen zoals in "nood" bij andere cups kan doe je niet. Altijd de 2e bij de hand houden is dan een optie, maar op een openbaar toilet vind ik Beppy geen succes.
Ik ga nu dus eigenlijk standaard naar de invalide toiletten, maar die hebben wel als nadeel dat de wasbak vaak een paar meter verder zit :+

Afijn... om te beginnen is een stevigere cup allicht prettiger. Maar bij mij lekken die in de nacht standaard door.

Over de nacht gesproken; ik kwam bij de Wibra menstruatieondergoed tegen, zit best oké en dat voor maar 13 eurootjes :)

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:03

Zijn er hier nog meer dames met endometriose?
Ik heb eind oktober mijn eerste operatie hiervoor gehad en heb nu weer mijn eerste menstruatie (op advies om de 3 maanden). Ik deed de cup in en ging door de grond van de pijn toen ie vacuum zat... Voor de operatie kon ik wel gewoon de cup gebruiken. Herkenbaar voor iemand? Vind het zo vervelend dat ik 'm nu niet kan gebruiken.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:52

Wel endometriose, geen operatie gehad. Ik herken overigens de pijn zoals je omschrijft wel. Dat heb ik in de eerste dagen. Dacht dat dat door de cup kwam, had nog niet bedacht dat dat ook door de endometriose kan komen.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:14

Ja echt door de grond gaan van de pijn, bijna flauwvallen etc is niet 'normaal', wat last hebben is wel oke. Maar je baarmoedermond veranderd ook van positie/hoogte door je menstruatie heen toch? Misschien doet het daarom meer pijn, dat het vacuum daar te dicht op zit?