Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynnepinny

Berichten: 2703
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 21:06

Fijn he :D Tampon verwisselen elke keer dat het touwtje nat wordt klinkt ook naar. Maar een cup zit inderdaad helemaal inwendig, dus niet nodig.
Ik heb ook op dag drie en vier dat ik soms vergeet dat ik ongesteld ben, je merkt gewoon niks als ie goed zit!

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 22:02

Zo marocje je hebt het snel onder de knie! Ik vind het ook fijn geen nat touwtje meer te hebben.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 22:17

F_Orumster schreef:
Zo marocje je hebt het snel onder de knie! Ik vind het ook fijn geen nat touwtje meer te hebben.

Nou nee want de derde keer naar de wc toch wat bloed.. dus dat ding eruit gehaald en zat er maar 2 druppels in. Heeft ie toch niet helemaal goed gezeten. Omgespoeld en weer erin, maar vermoed dat ik hem veel te ver door duw. Dus zie straks wel wat het resultaat is :Y)

Celebi
Berichten: 3643
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 09:27

Tevreden cup gebruiker meld zich. :j

Ik gebruik nu al een flinke tijd de Casco cup mini. Ik had eerst een andere maar ik kwam er toen achter dat ik een heel klein en nog soepeler cupje nodig had. Vind het ideaal en heb al jaren geen tampon meer aangeraakt. Ik gebruik wel nog maandverband voor de zekerheid, want ik heb nogal een extreme menstruatie en dan wil zo'n klein cupje nog wel eens vol raken. 8)7

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:53

Mijn oude meluna kreeg een scheurtje, en lekte eigenlijk al vaak in de eerste dagen van mijn menstruatie. Dus ik zocht vervanger.
Eerst heb ik een organicup gekocht, die zat niet lekker en lekte erg.
Toen via de advies functie van Cute Cotton de Merula gekocht. Ze zeiden erbij dat die langer duurde om aan te wennen. Dat klopt. De eerste dag kreeg ik hem niet goed, ding lekte, en ik had het gevoel dat ik hem tot ergens op hoogte mijn oksels naar binnen gewroet had.
Nu lijkt ie beter te zitten. Je moet hem volgens de gebruiksaanwijzing niet te ver door te duwen, maar hoe ver dan wél vind ik lastig.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:58

Ik duw mijn Merula juist relatief ver door... Mijn baarmoedermond hangt in de cup. Voor mij werkt dit.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 12:06

Ik had hem de eerste keer ook te ver doorgeduwd. Daarna zat ie telkens goed en ben erg blij met die Organicup, ideaal ding!

Las hier ergens de tip om hem een kwartslag te draaien, en dat werkte goed: dan voel je dat echt alles is afgesloten en ie vacuüm en uitgeklapt zit.

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 08:54

wabisabi schreef:
DieL_Zor schreef:
Hier inderdaad ook gehad…bleef doorlekken bij verschillende cups. Blijkbaar zogen ze gewoon echt niet goed vacuüm en Beppy is het toch echt geworden. Uitklappen is even goed in de gaten houden, maar gaat 9 van de 10 keer snel en goed en dan zit hij als een ehhh huis?


Dan ga ik hem (of haar :') ) toch maar bestellen.

F_Orumster schreef:
Isabel, ik heb er ook even mee geworsteld deze week. wat mij hielp ontdekken is de 7 vouw. Die hele Blob binnen brengen vond ik eerst vreselijk. [ [url=m/B5sqBh.jpg]Afbeelding[/url] ]




En dan moet ik toch even lachen om de origami en de tulp _O- De tulp lijkt wel origami.

Alle hoop is nu op Beppy gevestigd. :D To be continued...


Oke! Even een ''Beppy-update''. Beppy mag blijven! *\o/* Ik had eigenlijk al opgegeven en m'n verwachtingen bijgesteld, maar vanaf dag 1 ging het goed en is het goed blijven gaan. Helemaal blij!
Je krijgt ook een handig tasje bij je bestelling, om de cups in op te bergen. (voor mij zeker handig, want ik had al 4 verschillende cups liggen :') )

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:37

Goed zo! Ik dit nu in mijn tweede evaluatieronde en heb totaal niet meer gestunteld. Ben er erg blij mee, het voelt gewoon heel fris ofzo.

Overigens had ik mijn andere Cup na de vorige menstruatie wel uitgekookt maar het ruikt toch nog niet fris. Kan ik voorzichtig tot een milde zeep gebruiken?

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:14

F_Orumster schreef:
Goed zo! Ik dit nu in mijn tweede evaluatieronde en heb totaal niet meer gestunteld. Ben er erg blij mee, het voelt gewoon heel fris ofzo.

Overigens had ik mijn andere Cup na de vorige menstruatie wel uitgekookt maar het ruikt toch nog niet fris. Kan ik voorzichtig tot een milde zeep gebruiken?


Ja hoor. Doe ik gewoon wel.
Baking soda helpt ook.
Gaat het nog niet weg kun je je cup ook in de waterstofperoxide leggen, paar uur laten staan en hij is weer als nieuw.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:33

Oh de eerste die ik hoor (met mij) die dat ook heeft, dat ‘t niet fris gaat ruiken. Heb ik alleen met Beppy.

Hoe gebruik je de baking soda? Even in laten staan en daarna uitkoken?
Ik weet niet meer hoe ik het de vorige keer heb gedaan.
Blijf ‘t raar vinden dat ik het met andere cups niet heb.

De claricup blijft toch wel favoriet, maar op mn zwaarste dagen werkt Beppy alleen (zonder doorlekken).

Celebi
Berichten: 3643
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 14:26

Ik was mijn cupje voor inbrengen altijd met antibacteriële zeep. Wordt totaal afgeraden, maar heb er nooit last van gehad en het is in ieder geval goed schoon. Je zou een zeep voor speeltjes kunnen nemen, dat word vaak aangeraden!

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 14:52

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ze eigenlijk weinig uitkook en meestal alleen met water was. Wel praktisch bij elke toiletbeurt.
Beppy ruikt ook niet bij mij..

En anders gooi ik ze eerder in de waterstofperoxide dan dat ik ze uitkook.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 14:59

Ik kook ze uit met water, soms in water met een scheut natuurazijn. Dat laatste zou goed zijn tegen verkleuring (helpt niet echt) en geurtjes.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 15:50

Ik kook alleen uit na mn ongesteldheid. Dat ik weer een schone cup heb bij de volgende keer.
Volgens mij heb ik voor de geur ook azijn gebruikt.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 15:52

Dat heb ik ook gedaan. Schoon opgeborgen en klaar voor de volgende ronde.

Als ik ongesteld ben spoel ik dat ding alleen af met water.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:24

Slmt9 schreef:
Ik kook alleen uit na mn ongesteldheid. Dat ik weer een schone cup heb bij de volgende keer.
Volgens mij heb ik voor de geur ook azijn gebruikt.

Ja dat deed ik ook na de vorige menstruatie, en daarna netjes in het tasje. Echt wel wat minuten doorgekookt
. Na 1* dragen in ronde 2 merkte ik toch een vreemde geur op.

Spoel ook zeker na elke lediging. Zeep vind ik wat spannend omdat je niet weet of je het materiaal aantast.

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:36

Ik gebruik er gewoon zeep op hoor.
Ik heb sowieso alleen natuurlijke zepen, waarbij ik dan denk dat als ik het op mijn lijf durf te smeren het ook wel op een cup zou moeten kunnen.

MarliesV

Berichten: 15187
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 18:27

Ik gebruik van die speciale zeep voor de intieme zone, daar was ik mijn cup mee.
En dan verder of uitkoken in een pannetje of in het sterilisatie ei. Maar heb toch het idee dat hij in het pannetje wat schoner wordt.

Heb een doorzichtige, die is al lang niet 'schoon' meer maar dat vind ik niet erg.
Nooit last van geurtjes oid en de kleur zie je toch niet.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 18:28

Oh das een goed idee! Dwt heb ik gewoon. Ik heb ook een doorzichtig en een witte, vind het prettig om te zien wat ik schoonmaak :)

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 09:20

hoe lang doen jullie gemiddeld met een cup?

Heb 3 jaar geleden, om te proberen, de cup van het kruidvat huismerk aangeschaft, en was in 1x goed. Nooit gelekt, zit prima en makkelijk in te brengen. Ik zweer echt bij dat ding!

Maar ben gewoon benieuwd hoe en wanneer jullie hem vervangen.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 10:47

Ik raak hem na een jaar of 2 altijd kwijt :')

MarliesV

Berichten: 15187
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 16:08

Ik heb even terug gekeken, die van mij heb ik 6 jaar nu en gebruik dus nog steeds de eerste die ik heb aangeschaft. Zolang hij functioneert en niet stinkt zie ik geen reden voor een nieuwe.

Tijdje terug er 1 bij gekocht omdat ik sinds het stoppen met hormonen toch wat lekkage heb op sommige dagen, maar die klapt niet uit. Dus houdt het bij de Lunette en heb maar menstruatie ondergoed aangeschaft om doorlekken te voorkomen, als de cup het een keer niet redt.

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 17:38

Ik heb mijn diva denk ik al 8 jaar?
En die is nog prima.
Ik denk dat het verhaal dat je ze zou moeten vervangen na zoveel tijd vooral een economische is :+

birdybirdy

Berichten: 330
Geregistreerd: 22-07-09
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:41

Ik heb sinds kort de Organicup A. Ik vind het inbrengen er er uithalen nog wat pijnlijk en ik voel hem ook zitten. Ik vermoed dat ik een zachter exemplaar nodig heb. Ik heb ook een gedraaide baarmoedermond en las later op een site dat je dan ook beter een zachter type kunt gebruiken. Ik vermoed dat mijn baarmoedermond ook niet zo hoog zit. Tampons vind ik ook nooit comfertabel zitten. Dus ik moet mij nog even gaan verdiepen (haha) wat ik voor ander merk/type wil proberen. Iig fijn om hier gebruikerservaringen te kunnen lezen!

Ik heb eerder per ongeluk de verkeerde Organicup gekocht, type B. Deze is voor vrouwen die kinderen hebben gehad. Mocht iemand deze willen hebben laat mij het dan weten. Hij is nog nieuw en zit in de verpakking. Mooie manier om eventueel te testen of dit wat voor je is :)