Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Princesj, Mondy, Mjetterd, Polly, Hanmar, ynskek, Ladybird

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:26

Eerste stap, RELAX!

Plan een dag in waarop u thuis kan blijven en ontspannen om uw cup voor de eerste keer te gebruiken. Een douche nemen voor of tijdens het proberen in te brengen kan een goed idee zijn, aangezien de bekkenbodemspieren zich dan ontspannen, wat het inbrengen van de cup makkelijker maakt.

Inbrengen

Vind een positie om de cup in te brengen – u kan op uw rug gaan liggen, hurken, op het toilet zitten of simpelweg gaan staan. U zal na een tijdje de positie vinden die het best voor u werkt!

Vouw de cup met uw favoriete vouwtechniek en breng deze in! (we raden de “punch down-vouw” of de “7-vouw” aan, aangezien deze vouwen de kleinste diameter hebben) Houd de cup bij het inbrengen gericht naar uw staartbeen.

Wanneer de hele cup in u zit, haalt u er simpelweg uw vingers vanaf en laat u de cup openspringen. Soms hoort u een “pop”-geluid of zuigend geluid, wat betekent dan de cup compleet uitgevouwen is. Als u twijfelt, gaat u met uw vingers omhoog en voelt u rond de basis van de cup – deze zou rond of ovaal moeten zijn zodra de cup ingebracht is. Als u deukjes of vouwen op de basis voelt met uw vinger, betekent dit dat de cup niet uigevouwen is. Denk eraan om water of glijmiddel op waterbasis te gebruiken om de inbreng makkelijker te maken.

Probeer, wanneer hij op zijn plaats zit, een beetje aan het steeltje te trekken. Als u wat weerstand voelt, is het vacuüm gecreëerd en is de cup succesvol geplaatst!

Vrouwen met een sterke bekkenbodemspier of hoge baarmoederhals zullen ervaren dat de cup op natuurlijke wijze zijn eigen optimale positie vindt na inbreng. Sommige vrouwen zullen er ook achter komen dat de cup hoog in de baarmoederhals “zit” na inbreng, wat helemaal prima is, maar het verwijderen kan wat meer oefening vragen.

Een goede tip voor bij het inbrengen van de cup is om uw kaakspieren te ontspannen – geloof het of niet, het ontspannen van uw kaak heeft ook invloed op uw bekkenbodemspieren.

Als u het steeltje oncomfortabel vindt na een paar keer proberen, kunt u het korter knippen. Sommige vrouwen verwijderen het steeltje helemaal.

Verwijdering

Wanneer het tijd is om de cup te verwijderen, zou u moeten beginnen met het wassen van uw handen en het ontspannen van uw bekkenbodemspieren. Ga dan op het toilet zitten of hurk, zodat uw vaginale kanaal korter wordt en de cup verder naar beneden duwt, wat het makkelijker maakt om hem te bereiken en te verwijderen.

Probeer de cup te verwijderen terwijl u een douche neemt om een mogelijke knoeiboel te vermijden. Breek, wanneer u het steeltje van de cup bereikt, simpelweg de sluiting door in het onderste deel te knijpen tot u hoort dat het vacuüm wordt verbroken. “Wiebel” de cup dan zachtjes heen het weer totdat hij volledig is verwijderd.

Spoel de inhoud door het toilet en was de cup met koud, stromend water, en zorg dat u ook de luchtgaten schoonmaakt voordat u het terug inbrengt.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 22:31

Ik vouw m dubbel en breng hem dan in.
Daarna probeer ik m met 1 vinger te draaien, op die manier voel ik of die is uitgeklapt. Als hij goed is uitgeklapt kan ik m makkelijk draaien en voelt de cup ook zo, anders voel ik nog een vouw zitten.

Oh en een tip. Ga oefenen als je ongesteld bent. Bij mij is alles dan wat flexibeler daar beneden. Als ik hem inbreng zonder dat ik ongesteld ben krijg ik m niet eens uitgeklapt :D

En verder is het gewoon een kwestie van oefenen en proberen. Gebruik voor de zekerheid een maandverbandje aan het begin (of altijd als je dat fijn vind natuurlijk). Verder zijn er geen risico's als het niet goed is uitgevouwen, op het lekken na.

Alana. ♡

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 22:43

Ik kan hem dus echt niet draaien ookal zit hij goed uitgeklapt :P

Ik controleer altijd even of hij goed is uitgeklapt door met mijn vinger rond de bolling te voelen. Daarnaast trek ik er heel even aan, als hij vacuum is gezogen voel je weerstand.

Oja en niet te hoog plaatsen, als je even een paar keer met je bekkenbodemspieren aan- en ongspant komt hij vaak ook wel op de goede plek te zitten. Althans, dat werkt voor mij.

Ik gebruik trouwens de 7-vouw, bij de anderen krijg ik hem niet uitgeklapt.
Laatst bijgewerkt door Air op 26-11-18 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 22:44

Ik heb de zware dagen sowieso altijd een inlegkruisje in maar het is inderdaad echt aftasten. :j De ene keer breng je het net wat beter in dan de andere keer.
Ik ga op de toilet zitten, benen ver uit elkaar en achterover leunend krijg ik het dan het beste ingebracht. Meestal voel ik ook even na of het is uitgeklapt, maar eigenlijk merk je dat vanzelf wel.

corine1981

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:00

Ik heb 3 tips:
1 voel waar je bmm zit
2 ontspan
3 ontspan

Ik gebruik ook de 7 vouw.

Overigens heb ik wasbare inlegkruisjes, ideaal!

Close the door, shut the world away, all the fight's gone from this wounded heart Oma ik mis je

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:14

Als hij een soort van rond is als hij ingebracht is, zit ie bij mij goed. Als er nog een deuk in zit, moet ik nog even draaien of trekken of juist iets verder duwen heb ik gemerkt.

Ik maak overigens een C ervan, ik duw met 1 vinger en deel naar binnen en vouw dan de rest tegen elkaar aan. Het is dan het een soort fortune cookie.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:18

Ik denk ook dat bijna iedereen wel een andere techniek heeft. Ik merkte een gegeven moment dat hij ook beter uitklapte als ik m met de vouw naar link of rechts inbracht. Als ik m met de vouw naar voren of naar achteren in breng klapt hij slecht/niet uit.. :')

Conclusie is dus gewoon proberen!

Alana. ♡

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:41

Dank allen! Echt, ik haat dit soort dingen. De eerste paar keer gebruik ik er uiteraard maandverband naast, maar dat is dus wel datgene waar ik vanaf wil stappen.

Dus even heel platonisch. Jullie vouwen naar voorkeur, cup zit tussen vingers en word naar binnen geschoven. Hoever?
En dat voelen of hij rond zit. Gaan jullie zeg maar met een vinger buitenom erlangs? En rond is dus goed? Daarmee bedoel ik dus niet doorlekken?

Wat ben ik blij met bokt, ik heb sowieso meer mannengezelschap en de weinige vrouwen waar ik mee omga zijn lief maar staan hier niet voor open. :)

Retiens la nuit... ;)

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 06:06

Ik schuif 'm eigenlijk zo ver naar binnen dat hij volledig binnen is, klein duwtje verder en mijn lijf doet de rest. Het idee is dat een cup in principe een stuk lager zit dan een tampon.

Ik ga er inderdaad ook met mijn vinger langs om de ronding te controleren. Op de erge dagen haal ik 'm er soms twee keer direct na elkaar uit en in, om zeg maar schoon te maken, om te voorkomen dat er nog wat lekt. Ik lek nooit erlangs en was na de eerste oefenweek ook gelijk gestopt met maandverband er voor de zekerheid bij te gebruiken.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 06:48

Ik heb geen idee waar mijn bmm zit maar gebruik inmiddels al een paar jaar een cup naar volle tevredenheid :j Voor mij gaf het milieuaspect ook de doorslag. De eerste keer oefenen vond ik wel rot, ik werd er zelfs een beetje licht van in m’n hoofd. Om daar beneden te moeten gaan voelen en zoeken waar de cup gebleven was... Vond ik echt niet prettig. Voor m’n gevoel moest ik heel ver/diep zoeken, en ik kwam maar niks tegen... := Maar natuurlijk moet je met het inbrengen van een tampon nog veel verder met je vinger. En als je eenmaal weet waar ie zit is het echt een eitje.
Er zijn filmpjes waarbij ze aanraden om een wijntje te nemen of in een warm bad te gaan :D En als het niet meteen lukt is het ook niet zo erg. Gewoon even wat anders gaan doen, stukje wandelen ofzo, en over een uurtje nog eens proberen.

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 07:57

Idd, eerste keer had ik een verkeerde cup (ik had er tig besteld op ali dus kon kiezen) en die kreeg ik er niet uit. Dat was echt niet leuk.

Degene die ik nu gebruik is prettiger.

Ik schuif hem naar boven zover dat het stokje net binnen zit. Voelen of hij goed zit, doe ik een beetje aan de onderkant voor zover ik er makkelijk bij kan. Ga niet helemaal graven om bovenaan te komen. Dat heeft geen zin. En als je denkt dat ie niet goed zit, even eruit halen en weer opnieuw.

Overigens heb je dus veel verschillende, het is soms even proberen tot je de goede pasvorm en sterkte hebt van het uitklappen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 10:19

Afbeelding

Ik vouw hem zoals de bovenste (C vouw), dan de vouw naar achter en laat los als hij net voorbij mijn bekken is. Dan klapt hij gelijk uit en duw ik hem iets hoger en klaar.
Ff met de vinger rond het midden, alles rond=goed.

Hier helpt eerst koud water bij het spoelen goed, met warm water afgespoeld en dan geen koud krijg ik een slappere cup en klapt hij niet lekker uit.

Bij het uithalen trek ik hem iets naar beneden, tot ik grip heb. Dan dubbel/dicht drukken met 1 vinger en er uit halen en legen.

1e keer wat echt een ramp hoor, het lukt wel maar door de zenuwen wordt je gespannen en lukt het niet/moeilijk. Inmiddels is het een fluitje van een cent en wil ik nooit meer wat anders.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:16

Nou, zo is het een stuk duidelijker. :)

Retiens la nuit... ;)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:25

Die vouw is voor iedereen weer anders! Ik gebruik veel liever de 'punch down' of 'neerdruk' aangezien het begin dan smaller is en dus gemakkelijker in te brengen. De enige manier waarop ik weet dat ie goed is is als ik voel dat hij er niet meer uit te trekken is, dus met die weerstand. Langs de rand voelen gaat echt nauwelijks :=

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:18

ik plooi hem samen(die eerste vouw op de foto hierboven,neem hem behoorlijk laag vast(dus eerder bij het steeltje),duw hem erin(gaat altijd gewoon soepel,enkel de eerste dag kan het iets stroefer gaan,omdat je dan merkt dat je menstruatie begint,maar nog niet echt doorbreekt,terwijl,eens je menstruatie echt bezig is,het altijd wel vochtig genoeg is zodat hij mooi glijdt),en dan klapt hij open zodra ik loslaat en dan trek ik nog heel even lichtjes aan het steeltje en wiebel wat op en neer en hop,klaar.

als je geen echt bloed meer verliest tijdens je menstruatie,kan het niet anders dan dat hij goed zit,dan vangt hij het op.en je voelt hem ook niet echt.

ik moet bv nooit vacuum doorbreken op de een of andere manier.
als ik aan het steeltje trek,komt hij er gewoon uit,doet ook geen pijn.
dus ook dat zal persoons afhankelijk zijn.

het vraagt gewoon ook wat oefening en zelf uitzoeken wat voor jou het beste werkt.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:59

Ik heb contact gehad met cute cotton. Ik bleef maar doorlekken met de meluna. Snap er niks van, 3 kwart jaar geen last van gehad. En ook niet een klein beetje, maar echt enorm doorlekken. Zelfs mijn laatste menstruatie over gestapt op tampons (wat een on-dingen zeg!)

Nu zat de meluna ook niet heel goed meer. Hij werd samen geknepen.

Cutecotton raadde mij ook de lunette maat 2 aan. Ik had een meluna classic. Alleen lunette maat 2 en meluna sport zou steviger zijn. De meluna sport was wel heel stevig zei ze, zou ze niet zomaar aanraden.

Punt was de lengte. Mijn baarmoeder zit best laag. Heb toch maar de lunette besteld. Gelijk het steeltje er helemaal af geknipt :+
Geprobeerd.... en wauw. Wat klapt die mooi uit! En geen deuk meer!

Ben benieuwd hoe hij voelt met menstruatie. Nu alleen even gepast :+
Lengte lijkt precies te kunnen

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:53

Ik heb de meluna sport nu en die is inderdaad echt heel hard.. := Heb m nu net voor het eerst een weekje geprobeerd.

Alana. ♡

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:33

Fijn Nessa! Cutecotton heeft echt een topservice imo :). Hier ook het steeltje er helemaal af, aan de mijne zitten gripringen wat het steeltje dus overbodig maakt.

Elk bad heeft er eendje.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 02:00

Aan de lunette ook en de meluna ook.
Al had ik van de meluna nog een stukje steel eraan gelaten. Maar was eigenlijk niet nodig.

Kan het ook zo zijn dat de hardheid van de meluna zachter is geworden na een jaar? Ik vind hem echt heel soft. zeker vergeleken met de lunette maat 2

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:14

Ik geloof dat ik mijn ervaring hier al eens gedeeld heb, maar ik vond dat het wel tijd was voor een update :) Ik ben nog steeds blij met mijn lunette maat 1. Ik gebruik hem al vanaf mijn 2e menstruatie dus dat is toch weer zo'n anderhalf tot twee jaar. Een lange tijd heb ik op de zwaarste dagen nog een maandverbandje gedragen, aangezien die dus snel lekte omdat hij heel snel vol gaat bij mijn eerste 3 dagen, maar dat is bij mij inmiddels niet meer nodig.

Ik wou dit even posten voor als er mensen meelezen die twijfelen of ze niet te jong voor een menstruatiecup zijn; ligt helemaal aan je eigen voorkeur. Ik wist al voor ik ongesteld werd dat ik een menstruatiecup wilde :') en ik heb er nooit problemen mee gehad. Ik heb er even snel handigheid in gekregen als anderen dus ook dat was geen probleem. Ik zou zeggen; als je het aandurft, ga ervoor! Ik wil iig nooit meer terug naar wegwerpproducten (die ik welgeteld 1 cyclus heb gebruikt) 8-)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:33

Wat leuk om te horen.
En fijn dat de cup zo goed bevalt!

Ik wil ook nooit meer terug naar wegwerp. Dit heb ik de laatste paar keer wel gedaab i.v.m. doorlekken. En toen kwam ik erachter dat het echt niet fijn is. Het voelt echt niet goed, zowel tampons als maandverband.

Dus hopelijk werkt de lunette maat 2 voor mij. Denk het haast van wel. Ik had gewoon te sterke spieren :+

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 00:08

Remembrance, wat fijn dat het voor jou gewoon meteen de goede keuze was! En voor de milieuvriendelijkheid valt er zeker iets te zeggen als je besluit al meteen vanaf het begin een cup te gebruiken :j
Ik wou alvast dat ik dit kende toen ik ze net kreeg. Had me veel leed en ongemak bespaard. Dus inderdaad ook al is het maar het begin, het is het proberen waard.

Nessa, voor mij was maar 2 (bij mij organicup) alvast wel de oplossing ook al ben ik daar 5 jaar ‘te jong’ voor. Ook idd te sterke spieren/spanning.
Dus het kan zomaar de oplossing zijn!

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 01:02

Hier eindelijk erg content met de claricup. Ik vond het erg lastig om te zorgen dat hij goed uitklapt, het voelde niet prettig om zo te moeten grabbelen in de grabbelton :D tussentijds nog een uitstapje gemaakt naar de organicup, maar die deed zo zeer met uit doen.
Een paar menstruaties verder, nu heb ik de handigheid erin gevonden en ik ben erg blij dat ik doorgezet heb. Zo fijn dat je niet meer ruikt, die vieze tampons moet verschonen of met een dik boekwerk in je ondergoed hoeft te lopen.

Ik moet de eerste dag wel wat eerder verschonen, maar dat komt door de zwaarte van mijn ongesteldheid de eerste dag. Ook gebruik ik tijdens mijns menstruatie gewone inlegkruisjes en daarna weer wasbare inlegkruisjes.

Misschien even een offtopic bruggetje, zijn er meer bokkers die na jarenlang pil-gebruik gestopt zijn en dit merken bij de menstruatie?
Mijn lijf heeft echt wel 2 jaar nodig gehad voor de menstruatie weer regelmatig werd (nu elke keer tussen de 35-38 dagen, daarvoor wel meer dan 50 dagen), mijn borsten zijn gegroeid, ik kreeg erg (jeugd)puistjes, ineens last van pms, menstruatie is zwaarder, maar wel een dag korter.
Herkenbaar?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 08:05

Vorig jaar oktober ben ik gestopt met de pil. Ik had direct een zeer regelmatige cyclus. Menstruatie heftiger en een dag langer. En ik voel mijn ovulatie (soms zeer pijnlijk, sta ik echt krom van de pijn), maar dit wist ik. Had ik voor de pil ook.

Heb de pil geslikt vanaf mijn 15e tot mijn 31e. Heb wel de laatste jaren de nuvaring gebruikt. (Tot vorig jaar oktober dus)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 00:59

Nou, het valt me alleszins mee! Vanmiddag ongesteld geworden dus hem onder de douche erin gestopt, later op het werk nog een paar keer eruit en erin om te checken hoe snel het zich vult. Geen druppel ernaast tot nu toe.

Hopelijk blijft het zo soepel gaan. :)

Retiens la nuit... ;)