Duikende bokkers?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Tyke

Berichten: 2267
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 09:13

Ik zet even stipje. Ik duik ook vooral Nederland zo mooi


Afbeelding

Afbeelding


germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 09:17

Ja, ik ben een echte rebreatherduiker :D Ik ben de enige rebreather cave instructeur voor de IANTD in Nederland. Ben daarvoor vorig jaar naar Florida geweest om bij de oprichter van de IANTD de cursus te doen. Dus bij mij prijkt er Tom Mount op mijn pasje en dat is daar nog steeds echt een god. Die man komt uit de tijd van Sheck Exley (dus de pionierstijd van het grotduiken) en heeft d.m.v. trial and error het grotduiken geleerd. Hij leeft nog, anderen hebben dat dus niet gehaald.

Best apart hoor, in Nederland kunnen we niet echt technisch duiken (max 50m kunnen we hier vinden, donker en koud), we hebben geen grotten en toch zijn dat de dingen die ik leuk vind. :D

Ik log niet alle duiken meer, alleen als het om cursusduiken gaat (dan kan ik terugzien wat we gedaan hebben), en mijn technische duiken. Ik hoop voor de zomer 1500 duiken in m'n logboek te hebben staan. Mijn gemiddelde duiktijd is dus over een uur en mijn gemiddelde diepte valt buiten het sportduikgebied (langste duik 6 uur, diepste duik 135m).
Als ik voor mezelf duik, dan duik ik ook graag solo.

Af en toe werk ik met beginners. Je kunt die echt vanaf les 1 leren om alles horizontaal te doen. Als jij een frogkick toont, dan doen zij je na. Op die manier hebben ze aan het einde van buitenduik 4 al een horizontale houding. Het probleem is dat veel instructeurs het ook niet echt beheersen en dan wordt er maar teruggevallen op de knietjes, want dat is makkelijker. Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor skills direct zwevend, geen boedhahoudingen (zegt niets over het wel of niet kunnen trimmen).
Dit was een cursist van mij tijdens duik 3 buitenwater:
Afbeelding

Ik kan met duikers die het willen leren zo uren in het water liggen hoor om met allerlei tips het voor elkaar te krijgen. Uiteraard leert de ene sneller dan de anedere, maar iedereen kan het leren.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 09:19

en ja, duiken in Nederland is ook leuk

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Tyke

Berichten: 2267
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 13:14

Nou even verder ik duik inmiddels sinds ong. 2002 en rond de 300 duiken gemaakt. Vooral in Nederland. Nu in de winter duik ik niet. Steeds wel planning door te duiken zo lang mogelijk maar mijn lijf laat dat niet zo toe....
Verder heb ik gedoken in Australie, Zanzibar, l'estertit, turkije, Kreta en Lankawi.

Overal kan ik genieten steeds wat nieuwe dingen zien vind ik super maar grewoon het leven en de kleuren maar ook gewoon de rust onderwater heerlijk.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 13:48

Wat gaaf Tyke. Ik wist trouwens helemaal niks van de Nederlandse onderwater wereld af, dus erg leuk om dat langs te zien komen!

Hoe diep duik jij dan Germie? Dieper dan 35 meter kom je hier ook niet hoor!

De meeste hebben het horizontale wel door na een duik of twee, beetje spelen met ademen en lucht, maar als je er zo naar kijkt, kan je toch zien dat het lastig is. De boeddha zit ook niet meer in de nieuwe PADI gelukkig!
Mijn man is als een vis, kan uren lang stil hangen zonder te bewegen. Onze divemasters ook. Ondank dat ik het idee heb dat ik het toch aardig kan nu, heb ik vooral bij het stilhangen af en toe (om de halve minuut ofzo) toch een zwieber met m'n armen nodig. Zal uithoudingsvermogen zijn denk ik, het wordt al wel steeds makkelijker.

Mijn man vind wel dat 4 open water duiken eigenlijk helemaal niet genoeg is om klaar te zijn. Immers, je hebt dan nog maar 4 duiken gedaan, en enkel skills geoefend. Wij raden altijd aan om na certificering in ieder geval nog 2 tot 5 fundives te doen, niet omdat ons dat wat opleverd, maar om ervaring op te doen. Gelukkig moet je voor advanced open water tegenwoordig minimaal 20 duiken hebben, waar m'n man en ik erg blij mee zijn! Want eerlijk is eerlijk, hoe goed je ook les krijgt, na 9 duiken ben je echt nog niet gevorderd...

Ik vind de rust onderwater inderdaad ook erg fijn, kan erg genieten van het geluid van enkel bubbels. (nou ja of niet als je rebreather duikt als Germie natuurlijk, dat lijkt me ook heerlijk om zelfs geen bubbels meer te horen)

Tyke

Berichten: 2267
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:40

Ik ben het met je man eens hoor. 4 duiken.... tja en dan denken mensen te kunnen duiken.

Ik ben altijd nog blij dat ik mijn opleiding en al in Nederland gedaan heb. Met beperkt zicht en stroming enz Moet zeggen open water was er geen stroming maar zijn met de duikclub langzamer hand naar andere plaatsen gegaan en zo leer je veel.
Toen ik advanced deed en moet de stromingsduik doen was eerste keer snel klaar 0,3 mm zicht ofzo tja jammer. Tweede poging ging ook bijna mist in omdat mijn zwemvlies het bandje afbrak. Maar mijn ex was zo snel terug dat ik met zijn vin ook nog mijn duik heb kunnen maken. Stond zoveel stroming dat we zo aan het einde waren.
Uiteindelijk heb ik ook nog rescue gedaan.

Maar ik ben van mening dat je gewoon veel duiken moet maken voor de ervaring.
als ik een goede dag heb kan ik aardig stil liggen maar ben ik zelf te onrustig dan ook echt niet. En met mijn droogpak heb ik daar nog meer moeite mee maar vind dat ook minder fijn duiken. Probeer zelf wel mijn benen van de grond te houden ipv stof te maken. Soms tja maar meestal blijf ik netjes van de vloer. Kan me dood irriteren aan de duikers die voorbij komen gesjoefd en die heel de grond omploegen.

Hier nog paar foto's van Nederland

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:33

Duiken is net als autorijden; je leert het pas echt nadat je je brevet hebt gehaald. Meters maken.
Mooie foto's hierboven.
Wat voor fotoapparatuur gebruiken jullie allemaal?

Tyke

Berichten: 2267
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 23:19

Ik heb nu een Olympus touch die kan ook zinder huis tot 15 mtr onder water wel met huis erbijnu maar stukje safety

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 10:20

Kehdra: mijn diepste duik tot nu toe is 135m. Ik hoop nog eens de 150 te halen. Maar alles moet dan kloppen. Ik heb eens op 132m last gehad van HPNS (google er maar eens op, het is niet pijnlijk, je blijft helder in het hoofd, maar je hebt toch parkinson), ik heb eens op 130m tegen een CO2 hit aangezeten.
En de andere 100+ duiken geen problemen gehad. Maar alles moet gewoon kloppen. Vertrouw je het niet, dan moet je om keren. Dat heb ik dus een paar keer gedaan.
Ik hoop dit jaar in de Ardeche in de Goul du Pont en Goul du Tannerie dieper dan 100m te gaan. Maar het liefst heb ik een ondiepe grot met warm water van kilometers lang. Dan geen deco en toch veel te zien :D In water van 20 graden kun je met gemak 4-5 uur duiken en dat is dan fantastisch.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Djaikha

Berichten: 216
Geregistreerd: 16-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:49

Vandaag weer een duikje gemaakt in NL, de eerste van dit jaar. We wilden al eerder, maar er kwam steeds iets tussen (ziekte, drukte van werk, etc). Was momenteel niet veel te zien, maar toch weer even lekker 30 minuten gezweeft :)

Germie: wow, dat zijn dieptes en lengtes van duiken waar ik niet aan ga komen. Mijn langste duik is 80 minuten, maar dat was een ondiepe (lees: max 6m) trainingsduik. Zijn duiken van zo lang nog wel leuk? Of is het voornamelijk deco-hangen?

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 07:45

Djaikha schreef:
Vandaag weer een duikje gemaakt in NL, de eerste van dit jaar. We wilden al eerder, maar er kwam steeds iets tussen (ziekte, drukte van werk, etc). Was momenteel niet veel te zien, maar toch weer even lekker 30 minuten gezweeft :)

Germie: wow, dat zijn dieptes en lengtes van duiken waar ik niet aan ga komen. Mijn langste duik is 80 minuten, maar dat was een ondiepe (lees: max 6m) trainingsduik. Zijn duiken van zo lang nog wel leuk? Of is het voornamelijk deco-hangen?

Die duiken zijn juistgaaf. Bij wrakken is het bijv bij 18-19 minuten op 110 m wel 2.40 uur opstijgen, maar het blijft uniek. Geen massaduiken. Ik kom graag waar 99.9% niet komt. Maar het mooiste zijn lange grotduiken. In Florida op max 20 m, dus geen deco opgebouwd 3.5 km gezwommen in 4 uur. Of in frankrijk mijn favo (solo)duik inde st. Georges. Eerst 900 m heel ondiep, dan gaat degrot naar 76m diepte. Hoewel het plan er nog steeds is om de eerste sump eens helemaal door te zwemmen ( scooterheb ik helaas nog niet), draai ik dan rond de 1200 m vanaf de ingang om, doe mijn 20-30 minuten deco in de grot en zwem weer900 m terug. Omdat je vlakbij de ingang door 29m diepte gaat nog een extra lange veiligheidsstop en dan na 3 uur voldaan weer boven. Je maaktdus een jojo profiel.
Scooteren is ook gaaf. Rond kerst deden we de batterich in zwitserland. 82m diep, in de thunersee. Eerst 15 minuten scooteren naardegrot, droppen en dan de grot zwemmen.
De st. Sauveur en Ressel al met scooter gedaan.
Hoe ondieper de grot hoe beter. Dan geen deco, meer echte bodemtijd.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Djaikha

Berichten: 216
Geregistreerd: 16-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 10:44

Ondekkingsreiziger dus bijna ;)

Zo'n duik als je als eerste noemt (19min bodemtijd, ruim 2,5 uur opstijgen), zie je onderweg naar boven dan ook nog wat leuks? Of is het echt 3u in het water voor die 19min op de bodem? Die lange duiken zonder of met weinig deco spreken mij wel aan, maar een rebreather zie ik niet zo zitten (ivm onderhoud ed). Bij zulke duiken komt ook redelijk wat logistiek kijken zeker? En hoe doe je het trouwens met eten en drinken op van die lange duiken? (sorry dat ik veel vragen stel, ik zal daar mee stoppen als je dat liever hebt :Y) )

Maar ook als technische duiker heb je dus de voorkeur voor ondiepe(re) duiken met lange bodemtijd. Mijn man heeft dezelfde mening (ook technisch duiker, geen grotten). Ik wil op zich ook wel technisch gaan duiken, maar dan inderdaad voornamelijk voor de verlenging van de bodemtijd. Maar eerst nog maar wat meer 30m duikjes maken, voordat ik richting de 50 ga ;)

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:09

Het ligt er aan, in dit geval was het een blauwe zee met een ankerlijn. Dus niets gezien.
Maar die korte tijd beneden was echt alles waard hoor.
En ja, bij zulke duiken komt behoorlijk wat logistiek kijken. Ik heb dan 4 extra flessen bij me als bailout naast mijn rebreather. Of 3, ligt aan team, en of er eventueel extra support is.
Voor sommige duiken betaal je voor safety duikers. Dat zijn de 'cylinder donkeys'. Die brengen flessen indien nodig en nemen lege weer mee.
Eten en drinken onder water: je hebt van die pakjes capri sonne, die kun je prima drinken. Zo zijn er ook pakjes knijpfruit of van die sportzakjes die je leeg kunt knijpen. Dat is dan je eten of drinken.
Een ander logistiek probleem is het plassen :D Ja, duikers moeten altijd plassen, zo ook ik. Ik heb een tijd de she-p gebruikt, maar dat leverde me altijd lekkages op. Je moet je doos geheel scheren en dan een stuk siliconen met een toetje op je doos lijmen. Je kunt dan als een man staand plassen, en daarna sluit je met een stopje het toetje af. Als je gaat duiken dan sluit je dat toetje aan op een p-valve, op een lange slang met een 1 richtingsventiel. Vrouwen moeten wel een gebalanceerde hebben , anders schijnt je doos vacuum te zuigen ;)
Maar helaas lekte het bij mij te veel en heb ik de boel er ook wel eens afgeplast, dus dan was ik gewoon nat in m'n droogpak, oeps. Ik gebruik nu gewoon incontinentieluiers voor zulke lange duiken.
Mannen hebben het makkelijker, die nemen een condoomcatheter en hup slang p-valve aansluiten en klaar.
Een langere bodemtijd is ook fijn natuurlijk. Maar op een rif zal ik toch graag eerst diep gaan, de deco doe ik wel ondiep. En ja, ook diep is er op riffen veel te zien. Ik heb mijn eerste zeepaardje gezien tijdens de 6m decostop na mijn eerste 100m duik :D En diep rond de 90m een enorme nudibranch.
Een grot betekent dat je toch niet naar boven kunt, hoe ondieper, hoe langer je met je flessen kunt doen. En geen deco natuurlijk. En ja, geen deco is gewoon het fijnst.

Maar ook ik duik wel gewoon hier in Nederland zonder deco, zonder fratsen. Af en toe ook lekker hoor.

En een rebreather veel onderhoud? Ja en nee. Ja, je bent voor en na de duik een half uur bezig ben met opbouwen, checks, en na de duik met reinigen. Maar het biedt je dus ook weer veel zoals een laag gasverbruik. Goedkoop is het absoluut niet. Ik geef eerlijk toe dat ik in Zeeland niet met een rebreather duik. Je moet altijd bailout mee en dat is met wandelen over de dijken niet handig. Dan is mijn dubbelset gewoon makkelijker (ja, wel een zware set). Ook als ik in de huisplas ga duiken ga ik soms gewoon met mijn dubbelset.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Rene62
Berichten: 53
Geregistreerd: 19-02-16
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:21

Jaren lang voor mijn beroep gedoken.
Afbeelding

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 09:35

Oh wat stoer Rene! Mijn man doet ook veel commercieel duiken, ik vind het maar een enge bedoeling daar onder die boten!
Wat voor onderwater werk deed je vooral?

Haha je plassen probleem deed me lachen Germie! Daar heb je in een wetsuit nooit last van natuurlijk lol.

Wij zijn gisteren na de open water studenten verhuisd naar een ander plekje en hebben op een wrak gedoken op zo'n 20 meter. Jammer dat het zicht echt belabberd was!

Afbeelding

Op het stukje waar we normaal onze studenten trainen liggen wat oude bussen enzo, erg leuk om daar de laatste open water trainings duik wat mee te spelen.
Dit is een 4e duik open water student gisteren:
Afbeelding

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:20

Zicht slecht? Bij ons is het nu 1 meter en ook daar geef ik les :D
Met dit zicht zou ik niet klagen. En je hebt nog wat te zien.

De laatste foto is mooi, zo hoort een cursist aan het einde van een open water cursus te duiken. Niet als een zeepaardje wat je helaas te veel ziet. en uiteraard zonder splitfins en zonder snorkel.
Ik neem mijn ervaring in het technisch duiken mee naar beginners. Het is echt waar, monkey see, monkey do. Als ik horizontaal lig gaan ze het automatisch proberen. Ik geef ook beginners les met mijn volledige techuitrusting met dubbelset en longhose (of ik duik sidemount). Dat is nog nooit een belemmering geweest.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:44

Oh snorkels doen we nooit aan. Niet nodig hier want stand duik, slecht voor de trimming en dood irritant. Mijn splitfins ben ik gek op, jij niet zo?

Dit is voor de winter slecht zicht inderdaad. Van de zomer is het een heel stuk slechter hoor, dan is het ook zomaar een meter als je pech hebt. Ik hoop dat het lukt om een zomerstop in te lassen :p, want het is dan ook gewoon veel te warm!

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:56

Nee, splitfins zijn een ramp voor het koraal, je hebt minder stuwing, je kunt er geen frogkick mee maken zonder nog steeds op te woelen, de backkick (achteruit zwemmen) is veel moeilijker. Bij mij komt er geen cursist met splitfins. En dus ook geen snorkels.
Maak maar eens een filmpje van een goede (tech) duiker in frogkick met gewone vinnen en splitfins. Je ziet een enorm verschil.

Bij heel slecht zicht duik je niet of je duikt solo. Ik ben ook graag solo onderweg af en toe. Maakt me niet uit waar. :D
Maar goed, het is wat lastig als je je cursisten verliest door nul zicht ;)

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Steenbok12
Berichten: 7838
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 14:50

Leuk topic!! Ik heb op zanzibar mijn open water gehaald. Gezien de prijs daar maar 4 duiken gedaan die erbij hoorde. In november naar Aziƫ geweest en heb daar op koh tao meteen veel duiken gepakt. 14 duiken gedoken. Echt prachtig en zelfs tijdens 2 duiken de whale shark gzien. Nu ga ik voorlopig niet meer ver weg. Dit jaar naar kreta. Zitte dichtbij chersonnisos maar hoorde dat daar duiken niet heel interessant is. Hier zijn er wel mensen die daar zijn gaan duiken. Wat zijn jullie ervaringen en hebben jullie nog tips. Ik ben 13 dagen in de buurt bij chersonnisos.
En de mensen die duiken in Nederland. Welke periode is het weer fijn om te duiken en waar/welke duikschool raden jullie aan? Ik heb verder geen materiaal en ben natuurlijk nog geen echte pro dus kleine groepjes zou ik fijn vinden.


Hier een van de kleinere whale sharks die we zagen. Ze kwamen echt op 20 cm af stand voor een hele lange tijd!

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=593B0C77

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 15:36

Slecht zicht is relatief daar in Qatar haha. Wacht maar tot je Nl probeert :+

Super vet die whale sharks Chantal!
In Nl wordt in de zomer vrij veel gedoken (ivm temperatuur), lente/herfst zijn vaak rustiger en dan is het zicht op populaire duikstekken waarschijnlijk beter.

Ik duik sinds afgelopen jaar met een duikvereniging (horend bij een duikschool) uit Utrecht. Dezelfde als waar ik mijn brevet heb gehaald en de vereniging organiseert allerlei fun- en soms ook themaduiken (regelt ook vergunning, boot etc. als je nodig hebt). Voornamelijk Nl maar soms ook Be of Dui, en ze organiseren eens per jaar een buitenlandse duikvakantie. Ze verhuren ook materiaal namens de duikschool.
Ik heb afgelopen herfst een paar duikjes met ze gemaakt en dan waren we met 6 a 8 man, ons tripje naar TODI was met iets van 15 man. We duiken vrijwel nooit met gids, het is gewoon voor jezelf duiken met een buddy. Dan maakt het sowieso niet zo veel uit met hoeveel je bent, omdat je niet allemaal samen blijft bij de duik en best kunt beslissen een andere kant op te gaan dan de rest.

Ik vind zo'n vereniging wel handig als beginner, als er een moeilijkere duik is (bijvoorbeeld qua navigatie, stroming, onbekende plek, etc), zijn er genoeg ervaren duikers mee om een buddy te vinden waar je je goed bij voelt. Ook wordt er vrij veel aandacht besteed aan je skills up to date houden en bijleren waar mogelijk.

Je zou dus eens kunnen kijken of je een vereniging bij jou in de buurt kunt vinden, neem gewoon contact op en vraag of je als niet-lid een keer mee zou mogen bij een activiteit. Ik denk dat de meeste duikverenigingen of -scholen dat geen probleem vinden.

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

95Ellen

Berichten: 588
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 15:38

Leuk topic! Ik ben afgelopen donderdag aan een cursus begonnen :) ik moet nog een wetsuit hebben voor de buitenduiken in mei. Ik ben echt een koukleum dus hoorde dat ik dan het best een dubbel 7mm kan hebben? Ik zie op marktplaats niet zo snel iets, zijn er nog fora of facebookgroepen waar er in tweedehands equipment gehandeld wordt?

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 15:53

Ik duik het hele jaar door. Als ik nubedenk dat ik wil gaan duiken dan gaat materiaal in de auto en ga ik. Buddy of geen buddy.
Solo kan heerlijk zijn.

Morgen ga ik weer duiken. Ik doe het in de winter 2-3 keer per week en in de zomertijd 5 keer per week.
Ik vind het leuker dan paardrijden als ik eerlijk ben.

Doe je een nob cursus? Dan moet je idd zelf voor een pak zorgen. Ik zou gewoon nieuw kopen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:16

Mei kan het water nog best koud zijn denk ik ;)

Belangrijkste om het niet koud te krijgen, is dat je pak goed aansluit. Wat dat betreft kun je misschien het beste bij een winkel met veel modellen gaan passen om een idee te krijgen (heel gemeen op het einde zeggen "ik denk er nog even over na"). Marktplaats moet je maar echt geluk hebben dat het je past lijkt me, zou verder niet weten waar te zoeken.
Onze duikschool heeft net nieuwe pakken aangeschaft en je voelt wel echt een (warmte)verschil met 7 mm oud/mishandeld en 7 mm nieuw. Dus misschien is nieuw sowieso verstandig om aan te schaffen als je het snel koud hebt.

Wat ik zelf heb gebruikt tot dusver is (gehuurd) 7 mm en dan een kort pak daar overheen (en kap, handschoenen en duiklaarzen). Zo kun je nog enigszins bewegen en ik vond het warm genoeg in water van 13 graden.
Na 40/50 minuten ben je dan wel blij het water uit te zijn, maar daar kan ik wel mee leven. Ik heb niet de ambitie dat ik urenlang ga duiken dus het is ook een beetje voor jezelf uitzoeken "wat wil ik met dat pak gaan doen?".

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:33

Of je begint direct met een droogpak ;)
Ik ken iemand die vond op marktplaats een droog en passend droogpak voor 20 euro. Die had echt geluk. En heeft dus z'n 1* gewoon in droogpak gedaan.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:58

Ik ben gister aangekomen in Dubai om hier als divemaster te werken. Voornamelijk in de shark lagoon van het Atlantis hotel!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 0_saskia_0, _Snow_White, Googlebot, power1997 en 150 bezoekers