Duikende bokkers?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 11:39

Trimix heet het gas dan als er helium bij komt. Je vervangt stikstof door helium zeg maar. Als je dieper gaat dan een 60m, dan wordt normaal lucht ook giftig, die 21% zuurstof is dan te hoog. Dus dan ga je ook het zuurstofpercentage verlagen.

In Malta gingen wij met 12/60 naar 100m. Dus 12% zuurstof, 60% helium en de rest dus stikstof. Je hebt dan geen last van inerte gasnarcose (stikstofnarcose is eigenlijk een achterhaald woord omdat ook zuurstof narcotisch gebleken is en CO2 ook een rol speelt).
Omdat je een 12% zuurstof niet kunt ademen aan de oppervlakte ga je met een ander gas eerst naar een 40-50m (in dit geval een 21/35, dus 21% zuurstof en 35% helium) en op de terugweg schakel je ook weer terug naar dit gas en dan ga je op 30m over naar 40/15 en op 9m naar EAN80. In dit geval is er gekozen voor geen pure zuurstof. Pure zuurstof is het meest efficiente decogas, maar kent zeker ook nadelen. Zo moet je 'airbreaks' doen omdat ook pure zuurstof snel giftig is. En het is bewezen dat je lichaam 1-2 graden afkoelt als je langere tijd pure zuurstof ademt. En gasuitwisseling vindt plaats via de aderen naar je longfilter, dus je wilt juist dat dit goed blijft werken en dit neemt af bij een afnemende lichaamstemperatuur.

Je neemt dus diverse flessen mee.

Hier wat foto's van oefenduiken en de uiteindelijke 100m duik:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit was van de 100m duik zelf. In dit geval dus een rif.

Je moet dus flessen gaan roteren om er bij te kunnen.
Afbeelding

Afbeelding

Zelf had ik dus 4 flessen mee en een dubbelset. De reden was dat we over reserves zouden gaan met de EAN80 en je laatste decogas is de allerbelangrijkste. Ik was de meest ervaren duiker (lees instructeur die 2 cursisten voor het eerst meenam naar 100m) dus was ik de cylinder donkey :D

Maar we hebben ook nog een prachtige gevlekte zeehaas gezien. Verder heb ik gefilmd, dus weinig foto's (camera kon maar tot 55m diepte, maar ik weet van eerdere duiken dat ie als ie op filmen staat gewoon op 122m het nog doet).
Afbeelding

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:54

Cool, leuk om te weten :D
Ziet er uit alsof je wel even wilt oefenen met zoveel flessen. Wat een systeem.

ivy_power89

Berichten: 5853
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 15:36

Vinkeveen op zondag morgen is als het gaan naar een attractiepark op een zonnige dag...... whaha
Als wij naar vinkeveen gaan is het na 5 uur smiddags..

Zondag gaan we in joure duiken :)

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:47

Germie, ik moest aan jou denken door de situatie in Thailand met die voetbaljongetjes.

Lijkt me erg eng om die grotten te moeten trotseren.

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:09

Mag ik mij melden?

Afgelopen weekend mn 2e intro gehad, en daarna maar mn Scuba Diving spontaan gehaald. En alsof we het niet genoeg vonden gelijk de dag erna door voor Open water.


Hoe nu verder?
Hoe kom ik dit wereldje in?
Waar kan ik makkelijk gaan duiken incl huur van spullen?
Hoe zit het in het buitenland?
Waar kan ik aan mijn spullen komen voor een goede prijs?

Huren jullie? Kopen jullie? Duiken jullie vaak, en waar?

Ben benieuwd!
Alle credits gaan tevens naar www.duik.nu die ons een weekend onder hun hoede hebben genomen!

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:35

Hoi jolliegirl!

Goed bezig zeg! Ik kan je helaas niet helpen met je vragen.. ik duik alleen op vakantie in tropische oorden en dan huur ik gewoon alles.

Er zijn hier zeker duikende bokkers die je kunnen helpen. Veel plezier met duiken!!

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:36

Ja zag het bij dive around toch?
Ik heb alles gekocht in Hoogersmilde

In welke regio zit jij tegenwoordig?

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:25

Regio Rotterdam.

Ah oke. Ja divearound idd :D

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 00:11

Jolliegirl schreef:
Mag ik mij melden?


Hoe nu verder?
Hoe kom ik dit wereldje in?
Waar kan ik makkelijk gaan duiken incl huur van spullen?
Hoe zit het in het buitenland?
Waar kan ik aan mijn spullen komen voor een goede prijs?

Huren jullie? Kopen jullie? Duiken jullie vaak, en waar?


Wat wil je precies. Duiken in Nederland of buitenland?

Grevelingenmeer is leuk. Ben nu paar keer bij nieuwe kerkweg Den Osse geweest. Is wel leuk.

Hoe vaak ben je van plan te duiken?

Wil je in clubverband of gewoon met een buddy?

Op duikstek kun je allerlei duikplekken vinden

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 08:55

Oostvoornse meer vond ik ook wel leuk om te duiken en 10 jaar geleden nog niet zo druk.

Mijn duikspullen heb ik toen allemaal gekocht bij onze lokale duikwinkel Divepost, maar daar kon ik ook mijn spullen huren als ik voor een dag ergens wilde duiken.

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:39

Bedankt voor de tips!

K wil graag duiken in NL én buitenland, bijvoorbeeld als we op vakantie zijn. Dit jaar Kroatië dus.
Maar dan wil ik eerst wat ervaring op doen.
Ik heb een buddy maar die zal lang niet altijd mee kunnen, dus was benieuwd hoe ik dit het beste kan oplossen.
Zijn er hier bokkers die met elkaar duiken?

Ik zou toch wel graag 3/4 x per jaar willen duiken (op vakantie meerdere duikjes in verschillende dagen)
Maar ik wil geen diepe duiken denk ik. Mij lijkt het mooi om in Kroatie langs de kustlijn te duiken op bij de duikplekken nabij Porec. Maar ik vind het huren van materiaal een beetje eng...
Wil het liefst mn eigen spullen, maar dat is nogal een aanschaf...

Afbeelding
Dit was mijn laatste duikje afgelopen weekend.



Ik vind een hoop dingen nog spannend. En denk er veel over na. Bang ben ik niet.
Ik wil wel echt heel graag!

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:41

Welkom! :D

Ik ben trouw Nederland duiker (in het zomerseizoen dan. Iets met koud :+ ).

Ben na het behalen van mijn OW bij een duikvereniging mee gaan duiken zodat er altijd een buddy beschikbaar was en om ervaring op te doen met verschillende duikstekken. In het begin huurde ik alles, eerst maar eens kijken of ik het leuk bleef vinden. Dat kan bij onze vereniging relatief goedkoop. Verder kun je op heel veel plekken in Nl gewoon betrouwbare spullen huren. Prijzen zijn online te vinden.

Ik ben langzaam spullen gaan aanschaffen omdat het duiken een blijvende hobby bleek. Vervolgens AOW gehaald en toen stopte een bekende bij de vereniging met duiken, en heb ik een hele set met betrouwbare en goed onderhouden tweedehands spullen over kunnen nemen. Er staat heel veel op Marktplaats, maar zorg dat je het laat nakijken (servicen).

Ik deel die angst voor in het buitenland huren, zoveel weet je als beginner nu ook weer niet van materiaal en je hoort soms vreselijke verhalen over lek materiaal etc. Ik kreeg de tip om duikscholen op Tripadvisor op te zoeken (nog geen ervaring mee, maar leek me een handige tip). Verder helpt het een beetje een netwerk van duikers te hebben. Misschien heeft iemand hier bijvoorbeeld in Kroatië gedoken en weet leuke steks / duikscholen.

Veel plezier met duikjes doen *\o/*

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 07:24

Kopen kan snel uit. Koop din.
Koudwaterautomaten zijn hier een must.
Club kan prima. Maar sommige verenigingen duiken weinig. Drinken meer. Dus ga eerst kijken dat je een leuke vindt.
Geen buddy was eerst ook mijn probleem. Als je meer mensen leert kennen lost dat probleem zich op en alsje ook richting solo gaat met meer ervaring is het helemaal opgelost.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 08:10

Zo, ik ben weer thuis van een weekje grotduiken.
Dat Thailandverhaal is wel wat zeg. We hebben ineens allerlei experts op het gebied van grotduiken zeg. Ik las een goed onzinverhaal op ad.nl: https://www.ad.nl/buitenland/duik-die-t ... ~adabd892/

Iedereen op Facebook en tv lijkt ineens een mening te hebben en een expert te zijn. MAAR, dit is iets wat je NIET in een normale grotduikcursus leert. Dit is iets wat je mogelijk ooit gaat doen als je veel ervaring hebt in het normale grotduiken.
In Engeland heb je te maken met sumps en weinig zicht. Dus dat er een paar mensen daar zijn van de Cave Dive Group is geheel logisch. Rick Stanton is daar bijvoorbeeld, dat is iemand die zich daadwerkelijk door de kleinste gaatjes kan wurgen in nul zicht met een losse fles ergens. Dat leren die jongens van de CDG in principe omdat de grotten in de UK gewoon zo zijn, incl. het sologrotduiken. Maar dan nog is natuurlijk niet elke duiker daar direct iemand die hier kan gaan redden.
Ook mijn eigen cave instructeur, Ben Reymenants is daar (die woont in Thailand, want ik heb ik Thailand ook leren grotduiken immers, maar dat was in Kao Sok NP).
Maar 99.99% van de normale gebrevetteerde grotduikers heeft er niets te zoeken. Je moet hier een absolute solo grotduiker voor zijn en echt niet bang zijn in het donker en in kleine gaatjes met nul zicht. En misschien helpt het duiken niet eens echt en moet je meer speleoloog zijn, of gewoon veel lef hebben. Of ik het zelf zou kunnen? Ik duik wel solo, ik heb geen moeite met een krap stuk, ik heb geen moeite met nul zicht, ik heb geen angst voor stroming. Maar als alles bij elkaar komt, met druk van buiten? De kans dat je zelf wat overkomt is ook groot. Er zijn ongetwijfeld mensen beter in dit soort krappe werk dan ik. Zo zie ik het. Als ze zouden vragen van kom je helpen zou ik het wel overwegen, maar mezelf aanbieden, nee, dit is niet iets normaals. Er ligt bijvoorbeeld nog iemand op 125m diepte in een andere grot. Als ik die zou moeten bergen is de dat iets wat ik eerder zou doen zeg maar. Maar iemand op 200m diepte bergen ga ik ook niet doen. Ik wil zelf ook blijven leven.

Gelukkig zijn het geen hele lange stukken onder water voor zover ik begrepen heb van de plaatjes op facebook. Maar als je geen duiker bent is het echt lang en donker en krap.
De jongens die er uit moeten hebben mogelijk 1 groot voordeel en dat is de overlevingsdrang. Ze weten dat dit hun enige kans is om er levend uit te komen. Daardoor ben je vaak sterker. Echter, paniek ligt dan ook op de loer. Krijg je dat, dan is je kans verkeken. Ik hoop dat ze het redden. Het is echt geen leuke duik, en als je niet kunt zwemmen of duiken is dit natuurlijk het laatste wat je überhaupt wilt doen.
Ik hoop dat ze er levend uitkomen.
https://www.ad.nl/buitenland/reddingspo ... ~af7d822f/

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 22:13


Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 00:25

Gelukkig al 4 gered...

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 06:03

Gelukkig gaat het tot nu toe goed.
Helaas zag je meteen op facebook een filmpje van een reddingsoefening in Frankrijk gedeeld worden als de oefening in Thailand. Met zicht, geen stroming.
Je moet goed oppassen wat echt nieuws is en fakenieuws.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 18:58

Van de week voor het eerst met een vreemde duiken.
Best spannend, nou is hij Padi instructeur en vertrouw ik hem wel.
Maar tot nu toe enkel met mensen van eigen club gedoken.

xRaisin

Berichten: 1755
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 07:41

Dag duikende bokkers! Is het goed als ik hier een vraag kom stellen? Ik ben nu op vakantie met vrienden en voor morgen hebben we een beginnerscursusje duiken gepland staan. Het lijkt mij echt een ontzettend mooie ervaring!

Van te voren hebben wij een lijst doorgestuurd gekregen met eventuele 'gezondheidsproblemen' die we morgen door moeten geven. Daar staat onder andere 'motion sickness' op. Daar heb ik toch wel behoorlijk last van eigenlijk. Volgens mijn vrienden moet ik bij alles invullen dat ik er geen last van heb en als we in het zwembad oefenen gewoon kijken hoe het gaat voordat we de zee in gaan. Zij zeggen dat als ik aangeef ergens last van te hebben, dat ik sowieso niet mee mag.

Nu leek het mij eerst wel prima om gewoon in het zwembad te kijken hoe het gaat en eventueel af te haken als we naar zee gaan, maar aangezien ik elke vlucht (3) en boottocht hier naartoe ontzettend last heb gehad van misselijkheid, voel ik mij er toch niet zo goed bij om er niks van te zeggen. Ze vragen dat niet voor niks natuurlijk!

Nu is mijn vraag dus, hebben jullie ervaring met duiken als je ook last hebt van zee/wagen/vluchtziekte en is het echt zo dat als ik het aankaart ik niet eens mag proberen in het zwembad?

Alvast bedankt en sorry dat ik zo kom binnenvallen!

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 07:56

Geen idee of je dan niet mee mag duiken.. ik word zelf ook zeeziek op een erg schommelende boot en neem dan altijd primatour vooraf.
Heb vaker over de railing gehangen hoor om daarna gewoon te gaan duiken. Het mooie is dat als je eenmaal in het water ligt je nergens meer last van hebt..

Ik zou het gewoon even overleggen met de duikschool!

Heel veel plezier in ieder geval!! :j

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:06

@xRaisin, wellicht even overleggen met de duikschool of je huisarts.

Mijn schoonzusje had ook enorm last van zeeziekte, maar hier had ze zodra ze in het water lag geen last meer van. Dus op de boot één grote hel met haar. Zodra we op de duikspot waren sprong zij het water in met haar masker en snorkel, maakte wij haar setje in orde en die gooide we dan achter haar aan. Zij deed dus haar duikuitrusting aan in het water.

xRaisin

Berichten: 1755
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:53

Bedankt voor jullie reacties! Fijn om te lezen dat last van zeeziekte niet perse last van duiken hoeft te betekenen!

Maar het is dus wel aan te raden dit met de duikschool te overleggen, dan ga ik dat gewoon aangeven!

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Duikende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 15:23

Eerlijk zijn!
Ze vragen het niet voor niets.

Zou het niet netjes vinden, en stom, als je hierover zou liegen.

xRaisin

Berichten: 1755
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 16:20

Ja, zo sta ik er ook in hoor! Het was vooral de druk van vrienden die zeiden dat als ik het aan zou geven ik het niet eens zou mogen proberen!

Maar het is uiteindelijk goed gekomen! We zijn net langs geweest om te bevestigen en moesten dus die verklaring invullen en dit was een andere lijst dan die ze doorgestuurd hadden! Hier stond helemaal niks over zeeziekte in!

Ik heb het uiteraard wel nagevraagd aan de instructeurs daar en ze gaven aan dat het geen probleem is. We gaan morgen ochtend en ze verwachten dat de zee dan rustig is en de duiklocatie is niet zo ver. Te dichtbij om zeeziek te worden, zeiden ze!

Zorgen gemaakt om niks dus, ik heb er zin in!

Bedankt voor jullie reacties!

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 16:27

Goed zo! :j

Hoe ging het oefenen in het zwembad?
Waar ben je ergens trouwens?