Als heel je lichaam getaped zou moeten worden.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Als heel je lichaam getaped zou moeten worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 13:10

Dag allemaal

Ik weet niet of iemand hier er ervaringen mee heeft, of me kent, maar ik ben Evelien, 23 jaar oud en EDS-patiënt. Dit houdt in dat ik veel pijn heb, veel last heb van (sub)luxaties en wekelijks bij de kiné zit.

Over het algemeen zit ik constant ingetaped op m'n schouders, omdat ik die anders gewoon niet "in" de kom houd.

Nu heb ik ook op andere lichaamsdelen erg veel pijn. Knieën, enkels, heupen (subluxeren constant), te korte hamstrings, ellebogen, polsen, nek, noem maar op...

Nu vroeg ik me af of iemand hier ervaringen heeft met KT-tape. Ik heb zelf natuurlijk al tape aangekocht, maar de KT-pro lijkt me steviger.

Hebben jullie goede ervaringen met intapen en pijnverlichting?
(Doordat ik constant pijn heb, blijft dit met tape uiteraard ook zo, maar de stevigheid doet wel deugd)
Wat is jullie mening hierover?

Het intapen van andere lichaamsdelen gaat natuurlijk volledig onder toezicht van geneesheer en kinesitherapeut.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Evelien

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:39

Ik heb (gelukkig) geen ervaring met jouw klachten, wat een ellende lijkt mij dat zeg!

Maar mijn rug is niet zo heel sterk en bij veel stress, ga ik daar finaal doorheen. De laatste keer heeft de fysio toen besloten om mijn rug met die tape in te tapen, ook als pijnverlichting. Als pijnverlichting was het enorm fijn en had ik het liever langer laten zitten!
Ware het niet dat ik enorm allergisch bleek voor de tap en mijn hele rug vol jeukende bulten had zitten...

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 13:45

ijssnuiver schreef:
Ik heb (gelukkig) geen ervaring met jouw klachten, wat een ellende lijkt mij dat zeg!

Maar mijn rug is niet zo heel sterk en bij veel stress, ga ik daar finaal doorheen. De laatste keer heeft de fysio toen besloten om mijn rug met die tape in te tapen, ook als pijnverlichting. Als pijnverlichting was het enorm fijn en had ik het liever langer laten zitten!
Ware het niet dat ik enorm allergisch bleek voor de tap en mijn hele rug vol jeukende bulten had zitten...


Bij mij begint het jeuken na een dag of 3, dan krijg is het wat lastig, maar ik ben gelukkig niet allergisch. Dat lijkt me een hel :(

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:51

Bij mij begon het jeuken binnen een uur al. Waarop ik dacht 'stel je niet zo aan, even doorzetten'. Totdat ik 's avonds mijn rug in de spiegel bekeek...
Was inderdaad niet fijn, het hielp namelijk wel heel goed tegen de pijn en is een stuk gezonder dan de diclofenac waar ik aan zat..

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 13:55

ijssnuiver schreef:
Bij mij begon het jeuken binnen een uur al. Waarop ik dacht 'stel je niet zo aan, even doorzetten'. Totdat ik 's avonds mijn rug in de spiegel bekeek...
Was inderdaad niet fijn, het hielp namelijk wel heel goed tegen de pijn en is een stuk gezonder dan de diclofenac waar ik aan zat..


Ja, ik zit ook onder allerlei pijnstillers maar ik ben er deels ongevoelig voor, dus daar zitten we weer met een probleem

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Als heel je lichaam getaped zou moeten worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:07

Tapen is inderdaad een tijdelijke oplossing. Je lijf heeft tussen de tapebeurten door rust nodig ivm het herstellen van de huid. Ik weet niet hoe dat zal gaan met n gewone huid, maar met mijn EDS-huid gaat alles fout, ik reageer allergisch en als er maar 1 randje fout zit ontwikkel ik binnen n dag blaren die leuke littekens achter laten. Als ik jou was zou ik eerder kijken naar het verstevigen van je lichaam met training. O het moment dat je je lichaam volledig intapet is dat fijn, maar word je lijf wel lui. Ik merk dat altijd vrij snel bij het tapen van mn schouder, als ik de tape er na een paar dagen afhaal heb ik er opeens veel meer last van.
Ik zou dus eerder kijken naar een goede training in combinatie met braces, dan krijg je sowieso geen last van je huid en kun je er goed voor waken dat je je braces niet teveel draagt ivm verliezen van spierkracht waardoor het alleen maar erger word, maar kun je als je veel pijn hebt wel even een gewricht ontlasten met een brace.

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 14:19

Murthul schreef:
Tapen is inderdaad een tijdelijke oplossing. Je lijf heeft tussen de tapebeurten door rust nodig ivm het herstellen van de huid. Ik weet niet hoe dat zal gaan met n gewone huid, maar met mijn EDS-huid gaat alles fout, ik reageer allergisch en als er maar 1 randje fout zit ontwikkel ik binnen n dag blaren die leuke littekens achter laten. Als ik jou was zou ik eerder kijken naar het verstevigen van je lichaam met training. O het moment dat je je lichaam volledig intapet is dat fijn, maar word je lijf wel lui. Ik merk dat altijd vrij snel bij het tapen van mn schouder, als ik de tape er na een paar dagen afhaal heb ik er opeens veel meer last van.
Ik zou dus eerder kijken naar een goede training in combinatie met braces, dan krijg je sowieso geen last van je huid en kun je er goed voor waken dat je je braces niet teveel draagt ivm verliezen van spierkracht waardoor het alleen maar erger word, maar kun je als je veel pijn hebt wel even een gewricht ontlasten met een brace.


Ik volg in elk opzicht van je verhaal, behalve dat van de braces. Die kan ik niet aanhouden. Gaat niet. Tape moet bij mij ook absoluut goed zitten, anders gaat het niet goed. Training en oefeningen doen we ook, maar op dit moment gaat het erg moeilijk. Ik loop niet constant getaped, maar het kan zo'n deugd doen. Als de tape er over een dag of 4 afgaat ga ik sowieso pijn hebben. Dat staat vast.
Maar op dit moment valt dat mee. Nog altijd pijn in heel m'n lijf, maar minder dan normaal. Slapen doe ik nog steeds niet

Mary122

Berichten: 75
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Hiversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:26

Dat tapen een tijdelijke oplossing zou zijn is echt onjuist. Als je daarmee bedoelt dat het niet de oorzaak aanpakt. Want dat kan het juist wel doen. Het licht er helemaal aan met wat voor doel je tapet en in welke situatie. Het tapen (als je het juist doet) zorg juist voor versneld herstel (dan hebben we het wel over KT Taping), doordat het o.a. de doorbloeding verbetert. Zorg altijd wel dat je weet hoe je tapet. Bij KT Tape Benelux op de website staan instructievides en je kunt ze ook vragen stellen. Ik zie het iedere dag in mijn praktijk gebeuren dat mensen getapet worden en dat het naast de oorzaak ook het symptoom aanpakt. De KT Tape PRO is inderdaad steviger en gebruiken wij altijd voor iedere sport (inclusief paardensport) omdat het blijft werken, ook als je zweet.
Laatst bijgewerkt door Mary122 op 18-05-17 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Als heel je lichaam getaped zou moeten worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:32

Ik heb wel ervaring met jouw klachten (hier ook EDS met hypermobiliteit) maar ben (gelukkig) nooit getapet. Wel heb ik pijnstilling (tramadol) en sinds een paar weken volg ik een revalidatietraject, bij een centrum wat echt behoorlijk wat ervaring heeft met o.a. hypermobiliteit en EDS. In die paar weken (en dan moet ik nog 3 maanden) merk ik al wel een goed verschil. Ik denk daarom ook dat het (correct!) opbouwen en leren gebruiken van spieren geen overbodige luxe zou zijn. Kan per PB wel het e.e.a. Toelichten als je wil? Dan tik ik dat uit op de pc, stuk makkelijker dan op de telefoon :)

speurneusc

Berichten: 5368
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:33

is voor jullie dan een nauwsluitend pak zoals een duikpak met op de punten die verstevigd moeten worden verstevigingen in het pak verwerkt?

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Als heel je lichaam getaped zou moeten worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:43

Toen ik voor de zoveelste keer m'n nek had verrekt omdat ik m'n nek en rug spieren weer overbelast had heeft m'n fysio me ook ingetaped.
Het hielp bij mij wel maar vond het echt vervelend. Ik vind de textuur aan de buitenkant zo ruw waardoor je het telkens voelt als een extra laag.
Daarbij had ik 't toen er hier een hittegolf was (40+ ) en je dus kapot zweette. Lekker joh.

Maar, dat terzijde, vond ik wel dat het geholpen had en zou ik het weer doen mocht het nodig zijn.
Het bleef er gemakkelijk 4 dagen opzitten (rolde alleen wat op in de randjes van m'n nek, maar daar waarschuwde fysio voor) en het erafhalen deed ook geen zeer (ik had het 2 dagen te vroeg eraf gehaald want kon er niet meer tegen. := )
Hier hoe ik was ingetaped (al kun je 't maar een stukje zien)
https://scontent-sjc2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=592001D5

Mijn fysio raadde me overigens aan om aan yoga/pilates te beginnen, en sinds ik dat gedaan heb moet ik zeggen dat ik een heel stuk moeilijker verrek/overbelast. Overigens ben ik ook licht hypermobiel..