Afvallen thuis en met paardensport, is dat mogelijk?

Moderators: Warboel, Dani, Polly, Murthul, Berdien, Shanna, Hanmar

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Afvallen thuis en met paardensport, is dat mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 09:49

Ik zou graag wat kilo's kwijt willen raken, en wat strakker in mijn lijf komen te zitten omdat ik me totaal niet prettig voel met mijn huidige lijf.
Nu heb ik een conditie van -10 en heb ik een eetprobleem waardoor ik geen groentes lust. Echter heeft dit eetprobleem tot ik c.a. 20 was nooit voor problemen gezorgd waardoor ik moeilijk op gewicht kon blijven. Bij mijn zwangerschap is er destijds 20 kilo aangekomen (van 50 naar 70 kilo gegaan) wat er helaas nooit meer af is gegaan (ik blijf nu schommelen tussen de 65 en 68 kilo). Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik daar ook nog niet echt moeite voor heb gedaan in de zin van een echt dieet of sporten. Wel heb ik periodes op mn eten gelet, eetdagboeken bij gehouden en calorie-inname en verbruik via een app bijgehouden, maar nooit met aanzienlijk resultaat.

Nu is bij mij de knop wel om dat ik echt MOET gaan veranderen, en dit wil ik gaan doen door meer te bewegen. Ik heb namelijk paarden, waarmee ik 1 keer per week in de les rijden doe, en verder doe ik daar niet zo gek veel mee. Zonde natuurlijk, want als ik nu naar een sportschool zou gaan kost het me alleen maar extra geld wat niet nodig zou hoeven zijn.

Mijn shet en rij-merrie mogen ook beiden wel flink wat kilo's afslanken. Maar beiden lopen ze momenteel niet 100% zuiver. Mijn rij-merrie loopt erg gevoelig door White line disease wat nog aan het uitgroeien is, en mijn shet (met cushing) loopt met tijden niet lekker door zijn overgewicht (niet hoefbevangen maar wellicht spierbevangen?).

Bij deze een kijkje in wat ik gemiddeld eet op een dag:

10 u: 2 bruine of volkoren boterhammen met kaas en hagelslag (of tosti kip-kaas met curry en ketchup) en een beker half-volle melk.
13 u: 2 bruine of volkoren boterhammen OF 2 volkoren cracker-brod plakjes met kaas en hagelslag (of tosti kip-kaas met curry en ketchup) en een beker half-volle melk.
18 u: avond-eten, rijst/ pasta/ aardappelen (voor mij een grotere portie als voor mn vriend anders voel ik mij niet verzadigd) + vlees + appelmoes/ annanas of perzik of vruchten uit blik. Hierbij drink ik c.a. 1 glas (river) cola light (op de verpakking staat 0 kcal, al geloof ik hier zelf niet zo in).

We eten c.a. 1 keer per week friet van de snackbar of pizza welke we zelf beleggen. Verder drink ik enkel water of thee (zonder suiker). In het weekend hebben we vaak wel chips of m&m's of wat anders lekkers waar ik gezellig aan mee doe. Als ik een toetje eet (c.a. 1 keer per 2 weken gok ik) dan neem ik deze wat later op de avond i.p.v. direct na het eten.

Aan beweging doe ik momenteel:

1 keer per week paard-rijden (les).
1 keer per week het huis grondig opruimen en schoonmaken van beneden naar zolder
elke dag even de woonkamer en gang vegen.
Boodschappen doe ik lopend.
Ik ben fotograaf en werk op zolder, als ik moet wachten op het uploaden o.i.d. van mijn werk ga ik hoepelen (hoepel van mn dochter, mn maximaal haalbare aantal rondjes is momenteel nog 15), of loop ik 10 keer de trap op en af. 10 keer traplopen doe ik c.a. 1 a 2 keer per week. (Naast wat ik normaal aan trappen loop in huis).

Verder hebben we een hondje, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik haar nooit heel uitgebreid uitlaat omdat ik dr altijd mee neem naar stal (c.a. 15/ 20 kilometer vanaf huis, gaan we met de auto naar toe, is dan c.a. 20 min. rijden. Ik heb het 1 sportieve keer met de fiets geprobeerd, en was toen ruim 1,5 uur onderweg met een gigantisch zere kont omdat de fietsmand niet lekker op mijn fiets past haha! ).

De paarden staan 24/7 in de wei dus uitmesten doe ik enkel in de winter-periode als ze weer snachts op stal staan.

Waar zou ik volgens jullie op kunnen winnen qua extra beweging en gezonder eten (zonder groentes)?
Is bijvoorbeeld longeren ook goed voor je eigen conditie? Of kan ik dan beter elke dag even met de shet gaan wandelen? En hoelang moet ik welke activiteit doen?

Opzoek naar een allround fotograaf?
Bekijk mijn online portfolio op http://www.shannajongkind.nl of op mijn facebookpagina!

Danique_G

Re: Afvallen thuis en met paardensport, is dat mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:50

Gewoon minder zooi in je mondje proppen. Klaar.

Hier zetten mensen vaak een nutteloze Engelse uitspraak die kant noch wal raakt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:53

Eens even omdraaien, welke groentes lust/mag je wel? En fruit?

Ik zie in ieder geval nu al heel veel suikers en vetten voorbij komen (fruit in pot is suiker, kaas is heel vet).
Ruil de gewone kaas eens om voor hüttenkäse met een komkommerschijfje bijvoorbeeld.
Snacks laten staan of omruilen voor fruit.

en beweging kan veel meer.... Ga 's avonds eens een eindje wandelen met de kleine :)
Laatst bijgewerkt door Winged op 06-07-15 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

I stopped telling myself that I'm lost. I'm not. I'm on a road with no destination. I'm just driving with hope that I'll find a place that I like and I'll stay there. I'm not lost. I'm on my way.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:53

Makkelijk gezegd danique, maar niet bepaald vriendelijk, vind niet dat ze veel eet als ik het zo lees. Misschien eerder proberen te ontbijten.

kerstmuts

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:54

Misschien helpt het voor jou, net zoals voor mij, om te stoppen met brood eten.
Vervang je brood eens voor iets anders..
Ontbijtgranen/cruesli/muesli met melk, yoghurt, kwark, etc. ?
Of gezonde crackers met gezond beleg.

Voor mij was dit een behoorlijk omslag.
In combinatie met niet snoepen een aantal maanden ben ik 8 kilo afgevallen.
Tegenwoordig snoep ik wel weer af en toe, maar brood probeer echt zo min mogelijk te eten...
En het komt er niet meer aan..

* Femke Linders Fotografie * *Facebook* & *Website*
Sometimes I'm hard on me,when dreams don't come easy.
I wanna look back and say, I did all that I could.
Yeah at the end of the day, Lord I pray, I have a life that's good.

AlwaysH
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:54

Ik zou inderdaad iets eerder ontbijten. En als we uw lengte mogen weten?

~Proud student of Hogwarts' Gryffindor~
Hamstery Phaléne Website!

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:56

Als je meer wilt bewegen en je paarden moeten allebei ook afvallen, zou ik gaan wandelen/hardlopen met de paarden. Twee vliegen in één klap! Met longeren bouw je hun conditie wel op, maar jij staat alleen in het midden.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:57

Danique_G schreef:

Wel erg bot.. En dit is niet echt een tip waar ts wat aan heeft.

Ik zou inderdaad wat meer gaan bewegen als ik jou was, vaker de hond even echt uitlaten, of inderdaad met je shet gaan wandelen/ rennen. Een stappenteller (app) laat je duidelijk zien hoeveel je beweegt. Met longeren beweeg ik bijv super weinig.
Daarnaast zou ik toch gaan proberen iets van groente te proeven. Ik ben ook geen groente eter. Maar probeer wel elke dag tenminste 1 hap te nemen. Doperwten of mais is makkelijk om mee te beginnen, desnoods roerbakken. En meer vers fruit ipv blikfruit. Daar zitten altijd toegevoegde dingen in om het lekker en houdbaar te maken.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:57

klinkt vreemd maar ga je porties eens afwegen dat helpt bij mij maar ik at te weinig in het begin lastig maar je krijgt binnen wat je nodig hebt en genoeg.

Voor groente hier ook nog 1 die weinig tot geen groente lust. Als het niet medisch is misschien beginnen met caurgette, door de pasta wat dopertjes doen en zo steeds verder uitbreiden. Zo heb ik mezelf geleerd groente te eten.
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 06-07-15 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

"Letting go doesn't have to mean giving up, it means accepting that some things weren't meant to be.."
"Cowboys are just like weather, nothing can be done to change either one of them..."

Danique_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:58

SandravdB schreef:
Makkelijk gezegd danique, maar niet bepaald vriendelijk, vind niet dat ze veel eet als ik het zo lees. Misschien eerder proberen te ontbijten.

Afvallen=goede voeding. Kennelijk gaat er dus wat fout.

Je eet tosti's met met curry en kaas. Ik zie veel ongezond beleg. Avond eten is redelijk eentonig. En dan vraag je je af waar het misgaat.. Dat is niet eens banketstaaf bedoeld.

Hier zetten mensen vaak een nutteloze Engelse uitspraak die kant noch wal raakt.

AnneJ1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:59

Je zegt: of kip-kaastosti met 2 sauzen. Maar is die 'of' dagelijks, of komt het maar 1x voor dat dat een tosti wordt. Als dat iets dagelijks is, zou ik zeggen: niet doen. In die sauzen zit veel vet.

Ook is afvallen door alleen sporten super moeilijk.. Je eetpatroon aanpassen is veel effectiever.
'S avonds zeg je veel rijst/pasta/aardappelen te eten. Dat zijn juist de dingen die je in een dieet zou minderen (en daar tegenover dan dus meer groenten). Is het geen optie om eerst aan het eetprobleem te gaan werken met bv een voedingscoach? Ik denk namelijk dat je pas echt zult gaan afvallen als je je eetpatroon wijzigd, wat denk ik beter haalbaar gaat zijn als je de koolhydraatbommen kan vervangen door meer groenten bij het avondeten.

AnneJ1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:02

Fem schreef:
Misschien helpt het voor jou, net zoals voor mij, om te stoppen met brood eten.
Vervang je brood eens voor iets anders..
Ontbijtgranen/cruesli/muesli met melk, yoghurt, kwark, etc. ?
Of gezonde crackers met gezond beleg.

Voor mij was dit een behoorlijk omslag.
In combinatie met niet snoepen een aantal maanden ben ik 8 kilo afgevallen.
Tegenwoordig snoep ik wel weer af en toe, maar brood probeer echt zo min mogelijk te eten...
En het komt er niet meer aan..

Cruesli en de meeste muesli zijn dikmakender dan een boterham.. Heb je wel eens gezien hoeveel suiker daar in zit?? Ik schrok me dood. Als je dat wil doen, moet je van die natuurlijke muesli kopen, zonder toegevoegde suikers. En natuurlijk geen suiker in je yoghurt doen (zoals ik wel doe, dus voor mij is dit geen optie)

vhGoedeLeven
Kim, Kokos en Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:02

Danique_G schreef:
Echt, jij verdient wel de award voor meest botte opmerking op Bokt van dit jaar... :\

TS, ik vind dat je eigen wel heel erg weinig eet.
Eet je totaal geen tussendoortjes? En hoe zit het met je hongergevoel?
Ik vind het erg vreemd dat je met dit eetpatroon niet afvalt.

....Beertje, Mánadís, Flikka & Heppinn ....
.... *Kim, *Elske,*Koekie & *Vince ....

“Don't bring up the past of a person who is trying to improve their future.”
"Strong people don't put others down... they lift them up!"

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:04

Je hoeft groenten niet te lusten, je moet het gewoon opeten. Ik zie acht koolhydraatbommen. Probeer eens iedere middag een salade met vis of kip te eten ipv brood. Savonds groentes met vis of vlees. Dan ga je al enorm afvallen.

vhGoedeLeven
Kim, Kokos en Beertje

Re: Afvallen thuis en met paardensport, is dat mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:05

Als je je brood gaat/wil vervangen door een salade/kwark o.i.d, doe dat dan niet in één keer, dat hou je niet vol.
Maar eerst bijv. alleen je ochtendboterhammen en dan na een week je middagboterhammen.

_sharonnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:06

Ieder pondje gaat door het mondje.. Dus Danique heeft wel gelijk.

Oplossing is simpel, ga je calorieën tellen en blijf onder een door jou bepaalde grens (gezonde grens!!). Daarnaast gaan bewegen, wandelen met je hond, paarden en je kan ook gaan hardlopen of thuis oefeningen doen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:06

allereerst meer porties verspreid over de dag eten

geen grotere porties eten bij het avondeten, maar langzamer eten.. je hersenen hebben een bepaalde tijd nodig om te regsitreren dat je 'vol' zit. een normaal portie is meer dan genoeg..

vruchten uit blik en appelmoes zitten boordevol suikers daar moet je echt mee oppassen..

light drankjes bevatten idd 0 kcal, maar aspartaam vertraagd je stofwisseling.. je komt er dus niet van aan, maar het afvallen gaat veel langzamer.. je kunt dan veel beter water drinken met een klein scheutje siroop waar wel calorieën in zitten die geen invloed hebben op je stofwisseling.

1x per week snackbar is teveel als je wilt afvallen..

geen groenten werkt absoluut tegen je als je een gezond patroon wilt bereiken en af wilt vallen.

ook je beweging is ruim onvoldoende als je wilt afvallen.. paardrijles is hooguit het onderhoud van je gewicht.. Het huishouden valt onder 'normale beweging' tenzij je echt veel/zwaar huishoudelijk werk zou zijn of het zou je baan zijn.

het hoepelen is leuk, maar is meer een idee dat je wat doet, want je stopt eigenlijk al voor je een effect zou kunnen bereiken door middel van series..

-------

ik zou je aanraden om een nieuwe manier van koken te zoeken waarbij je groenten wel lekker kunt bereiden, zonder zakjes saus of potjes en blikjes suikerhoudende spullen.

je kunt nog beter wat geraspte kaas over groenten doen dan een blikje vruchten eten.. ook al heeft het blikje vruchten misschien minder calorieën..

En een vast moment per dag inrichten voor sport..

bijvoorbeeld een uurtje eerder opstaan, waarbij je de hond even flink uitlaat (30 minuten).. en daarna 30 minuten gebruikt voor oefeningen binnenshuis. of 30 minuten op hoog tempo en lichte versnelling gaan fietsen (25-30 km/uur, zodat je hartslag goed omhoog gaat, terwijl je weinig weerstand hebt).

longeren helpt licht mee aan je conditie, maar niet als je dat als 'beweging' voor die dag wilt rekenen.. want feitelijk doe je niets anders dan je armen een beetje hoog houden en rondjes schuifelen..
dan kun je nog beter met lange lijnen met je paard oefenen en erachter mee lopen in de bak.. dan loop je dezelfde afstand als je paard + het is mul om te lopen dus wat zwaarder.

maar daarmee blijft je bewegingspatroon onregelmatig..

waarom plan je niet standaard een gezinsactiviteit voor bijvoorbeeld de zondag? samen gaan zwemmen, wandelen of fietsen.. dat is voor jou lichte activiteit (immers je past je aan aan je kind) maar wel enkele uren. En je leert je kind onbewust dat een lichamelijke activiteit op een vrije dag normaal is, wat gezonder is dan dat een kind op de zondag achter de pc of tv gaat zitten?

alle kleine beetjes helpen absoluut.. dus die hoelahoep niet wegdoen en ook lekker met je paard bezig gaan.. maar zorg voor standaard sportmomenten daarnaast, licht of zwaar maakt niet zoveel uit, maar wel regelmaat.

AnneJ1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:08

R12312 schreef:
Je hoeft groenten niet te lusten, je moet het gewoon opeten. Ik zie acht koolhydraatbommen. Probeer eens iedere middag een salade met vis of kip te eten ipv brood. Savonds groentes met vis of vlees. Dan ga je al enorm afvallen.

Veel mensen maken daarbij wel weer de fout er allemaal sauzen overheen te mikken. Dus TS als je salades wil gaan eten: zonder saus :)

vhGoedeLeven
Kim, Kokos en Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:09

_sharonnn schreef:
Dat is dus gewoon niet altijd waar... zeg dan beter niks als je niet weet waat je over praat.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:09

KoudbloedKim schreef:
Als je je brood gaat/wil vervangen door een salade/kwark o.i.d, doe dat dan niet in één keer, dat hou je niet vol.
Maar eerst bijv. alleen je ochtendboterhammen en dan na een week je middagboterhammen.

Tuurlijk houd je dat wel vol.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:10

KoudbloedKim schreef:
Danique_G schreef:
Echt, jij verdient wel de award voor meest botte opmerking op Bokt van dit jaar... :\

TS, ik vind dat je eigen wel heel erg weinig eet.
Eet je totaal geen tussendoortjes? En hoe zit het met je hongergevoel?
Ik vind het erg vreemd dat je met dit eetpatroon niet afvalt.

+/- 450 kcal: 2 bruine of volkoren boterhammen met kaas en hagelslag (of tosti kip-kaas met curry en ketchup) en een beker half-volle melk.
+-/ 450 kcal: 2 bruine of volkoren boterhammen OF 2 volkoren cracker-brod plakjes met kaas en hagelslag (of tosti kip-kaas met curry en ketchup) en een beker half-volle melk.
+/- 750 kcal: 18 u: avond-eten, rijst/ pasta/ aardappelen (voor mij een grotere portie als voor mn vriend anders voel ik mij niet verzadigd) + vlees + appelmoes/ annanas of perzik of vruchten uit blik. Hierbij drink ik c.a. 1 glas (river) cola light (op de verpakking staat 0 kcal, al geloof ik hier zelf niet zo in).

1650 kcal met minimale beweging, dus eigenlijk precies genoeg om in leven te blijven, maar daar val je niet vanaf. Plus die keer snackbar/pizza (=1050 kcal in geval van een domino's pizza) tussendoor + snoep/snacks (zeg maar 300 kcal). Nee, dan val je ook niet af. En gezien het voedingspatroon kan er waarschijnlijk ook weleens een koekje/snoepje tussendoor schieten? En ik heb de sausjes nog nieteens meegeteld...
Laatst bijgewerkt door Winged op 06-07-15 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

I stopped telling myself that I'm lost. I'm not. I'm on a road with no destination. I'm just driving with hope that I'll find a place that I like and I'll stay there. I'm not lost. I'm on my way.

vhGoedeLeven
Kim, Kokos en Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:10

AnneJ1995 schreef:
R12312 schreef:

Veel mensen maken daarbij wel weer de fout er allemaal sauzen overheen te mikken. Dus TS als je salades wil gaan eten: zonder saus :)
Kaas mag dan weer wel, met mate. :j

_sharonnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:11

KoudbloedKim schreef:
_sharonnn schreef:
Dat is dus gewoon niet altijd waar... zeg dan beter niks als je niet weet waat je over praat.

Ik weet dondersgoed waar ik over praat. TS zegt het nota bene zelf 8)7
En ik heb het over deze situatie, niet over iedere situatie.. Relax!!

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 10:11

Ik lust geen enkele groente, dus ook geen sla of komkommer of tomaat. Ik zou wel het fruit uit blik kunnen vervangen voor vers fruit? Ik denk dat in cruesli met yoghurt meer suiker zit (en ik ben niet zo dol op yoghurt en cruesli e.d. als ik eerlijk ben). Wat betreft voedings-coach, daar ben ik mentaal gezien nog lang niet klaar voor. Het is echt een heel diep-zittend eetprobleem (ik zeef zelfs sausjes en marinades uit pakjes) waarmee ik nu al de stap heb gezet om de fijne zeef te vervangen voor de iets grovere zeef, maar zelfs nu durf ik nog niet de grove zeef te vervangen voor het vergiet..

De tosti is niet dagelijks, ook niet wekelijks, maar soms komt het wel eens voor.

Ik zou inderdaad wel mijn portie's wat betreft pasta/ rijst/ aardappelen kunnen verkleinen in kleine stapjes zodat mijn maag daaraan went. Misschien dat ik dan toch het verzadigde gevoel kan behouden zonder dat ik na het eten trek in lekkere dingen krijg..

Ik wil ook gaan proberen om mijn dagelijkse glas cola te vervangen door water, al is water bij sommige maaltijden echt niet lekker haha!

Ik ben 1.67/ 1.68 m lang. Zou qua gewicht graag rond (of liever net onder) de 60 uitkomen. Schommelen tussen 57 en 62 is toegestaan haha :+
Ik ben wel een echte gewichts-schommelaar moet ik zeggen, rond mijn menstruatie standaard een paar (1 tot 2) kilo zwaarder als wanneer het weer achter de rug is.

Opzoek naar een allround fotograaf?
Bekijk mijn online portfolio op http://www.shannajongkind.nl of op mijn facebookpagina!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:12

AnneJ1995 schreef:
R12312 schreef:

Als je koolhydraatvrij wil eten kun je beter wel wat mayo erover heen doen. Je hebt wel wat vetten nodig. Wel de echte mayo, niet light of dat soort versies. Het beste kan je deze zelf maken.
Helemaal puur gaan eten en geen pakjes meer kopen. Overal wordt suiker in geflikkerd. Ook in producten die je nooit verwacht.