Ervaringen met zelf crémes en olies maken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Ervaringen met zelf crémes en olies maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 16:22

Hoi Bokkers

Wie gebruikt hier ook kruidjes uit de natuur en laat de voorverpakte zakken met kruiden liggen bij bv. de epplejeck?
Ik ben gewoon enthousiast, want mij kost dit gewoon bijna geen bal, want het groeit gewoon in de natuur!

Afbeelding
Vanmorgen trotse eigenaresse geworden van 2 aloë vera's. Schijnen plantjes te zijn die niet veel aandacht nodig hebben, maar nu al hun heilzame gel bevatten. *D Ik lepel dit uit de bladeren en gebruik het op wondjes en huid aandoeningen. Dit werkt onwijs verzachtend tegen jeuk! Ook lekker voor jezelf als je dit bewaard in de koelkast en bv. na het zonnen dit opsmeert.

Bij de tuinen heb ik een poosje terug calendula zalf meegenomen. Dit werkt ook monster goed op haar probleem. Echter is dit erg duur, maar blijk je heel gemakkelijk te kunnen maken met de goudsbloemen zelf en wat zonnebloem olie (van goede kwaliteit). Dit laat je gewoon een maand staan in een jampot en zeef je vervolgens, waardoor je een medicinale olie hebt!
Afbeelding
Goudsbloemen zijn echt super makkelijk te zaaien, als je bloem afplukt, groeit er vanzelf weer een nieuwe aan. De zaadjes zijn maar 2.95,- in de winkel........ waarbij je kijkt naar een tube creme voor 15euro. :o

Wist je trouwens dat je weegbree kunt gebruiken om wonden te verzachten? Ja dit is gewoon dat stomme kruid wat tussen de stoeptegels groeit! De smalle weegbree is heel goed voor de luchtwegen, is slijmoplossend, weefselversterkend en desinfecterend en het doodt belangrijke ziekteverwekkers. Het bevat veel vitamine C en belangrijke mineralen. De grote weegbree is ook heel gezond, vooral voor algemene ontstekingen en het werkt op het zenuwstelsel kalmerend en versterkend.
Afbeelding

Rode klaver is goed voor de bloedsomloop en wordt gebruikt voor huidaandoeningen zoals psoriasis en eczeem! Paarden lustten deze bloemen maar al te graag. Je ziet ze erg veel aan de kant van de weg!
Afbeelding

En zo kunnen we ook wel vertellen dat lavendel goed voor de huid is en citronella mugjes en ongedierte afdrijft :Y)

Aangezien we dus van nature nu het topic schrijven, ben ik benieuwd naar jullie verhalen!

Btw. Ik ben geen tofu of gezonde goeroe, ik ben gewoon nieuwsgierig :P

Doegie!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Ervaringen met zelf crémes en olies maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:24

Dit ga ik zeker volgen, die aloe vera, moet je de bladeren afbreken of ligt de gel er echt op?

Drogon

Berichten: 618
Geregistreerd: 16-02-14
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:28

Super interessant dit! Ik weet niet meer dan dat ik vroeger toen ik klein was ridderzuring op mijn brandnetel steken smeerde. :') Of dat een fabel was of niet weet ik niet, maar het werkte wel. :P

Ik volg even!

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 16:31

Azmay schreef:
Dit ga ik zeker volgen, die aloe vera, moet je de bladeren afbreken of ligt de gel er echt op?


Ik heb 2 plantjes gekocht bij het tuincentra, deze kostte ongeveer 3.50 per stuk. Ik heb er een zak cactus grond bij gekocht. Je doet ze in een wat grote pot, omdat de aloë vera graag ruimte heeft om te groeien.
Het beste is om wat steentjes onderin te doen zodat evt. water kan aflopen.

Bij het verpotten de eerste week geen water geven. Daarna 2x per week 100 ml. Verder hoef je er niks voor te doen, alleen bij hete dagen als ze in de zon staan beetje mest. Maar ik heb al cactus grond erin gedaan, dit is standaard bemest.

Als je het blad afsnijd dan zit er binnen in het blad al gel. Het vocht loopt er ook uit. Het blad groeit vanzelf weer aan. Je kunt het blad doormidden snijden en de gel eruit lepelen, op google staan veel do it yourselfs over aloe vera gel uit de plant halen :D

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 16:35

Drogon schreef:
Super interessant dit! Ik weet niet meer dan dat ik vroeger toen ik klein was ridderzuring op mijn brandnetel steken smeerde. :') Of dat een fabel was of niet weet ik niet, maar het werkte wel. :P

Ik volg even!


Een weegbree groeit vaak in de buurt van een brandnetel :Y) en inderdaad dit helpt. Gek he, scheelt je weer een of andere ik-heb-een-bultje zalf van een tientje.

Rocamor

Berichten: 10850
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:42

Drogon schreef:
Super interessant dit! Ik weet niet meer dan dat ik vroeger toen ik klein was ridderzuring op mijn brandnetel steken smeerde. :') Of dat een fabel was of niet weet ik niet, maar het werkte wel. :P

Ik volg even!


Ridderzuring kauwden wij op tijdens de A4D, maar weegbree (die met de ronde bladeren) gebruikten we om brandnetelbrand te verzachten.

Interessant topic!

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Re: Ervaringen met zelf crémes en olies maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:46

Ik ga ook volgen. Maak zelf ook kruiden. Brandnetel laten drogen en rozebottels drogen in de vriezer etc vinden ze heerlijk

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Ervaringen met zelf crémes en olies maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:46

VNA >>> MWS

Drogon

Berichten: 618
Geregistreerd: 16-02-14
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaringen met zelf crémes en olies maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:06

Oh oeps, dan zal het wel weegbree zijn geweest. Heb er niet zoveel verstand van. Beide groen, beide grote bladeren. Close enough. :')

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Ervaringen met zelf crémes en olies maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:19

Wat een leuk topic!
Mag ik vragen waar je die goudsbloem zaadjes koopt? Wij kunnen ze echt nergens vinden -O-

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Ervaringen met zelf crémes en olies maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:17

Kleine weegbree ook vaak gebruikt bij insecteneten.

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:54

Kimley schreef:
Wat een leuk topic!
Mag ik vragen waar je die goudsbloem zaadjes koopt? Wij kunnen ze echt nergens vinden -O-

hoeveel heb je er nodig?

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Ervaringen met zelf crémes en olies maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:58

Ik ga dit volgen!

Wij gaan binnenkort ook zo'n aloevera plant kopen!

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:06

melissapupa schreef:
Kimley schreef:
Wat een leuk topic!
Mag ik vragen waar je die goudsbloem zaadjes koopt? Wij kunnen ze echt nergens vinden -O-

hoeveel heb je er nodig?



Mijn moeder wil ze, waar haal je ze vandaan?
1-3 plantjes ofzo

XUlyssesX

Berichten: 3548
Geregistreerd: 16-05-05
Woonplaats: Fryslan

Re: Ervaringen met zelf crémes en olies maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:12

Ik ben ook erg benieuwd waar je die goudsbloem kan kopen.

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:17

Leuk, ik doe ook veel met kruiden en bloemen, zowel gekocht als zelf geplukt. Ik gebruik daarbij o.a. de boeken van James Wong, daar staan hele leuke en goede tips en recepten in. Hier http://www.hekserij.nl/ verkopen ze heel veel grondstoffen. Zelf haal ik bijv. bijenwas bij de imker hier in de buurt, voor crèmes.
Goudsbloemen kan je al bij een goede tuinwinkel kopen, maar als je gaat gebruiken moet je wel zeker weten dat ze niet bespoten zijn met een of ander gif........zaadjes verkopen ze daar ook vast wel.

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:20

ElCid schreef:
Leuk, ik doe ook veel met kruiden en bloemen, zowel gekocht als zelf geplukt. Ik gebruik daarbij o.a. de boeken van James Wong, daar staan hele leuke en goede tips en recepten in. Hier http://www.hekserij.nl/ verkopen ze heel veel grondstoffen. Zelf haal ik bijv. bijenwas bij de imker hier in de buurt, voor crèmes.
Goudsbloemen kan je al bij een goede tuinwinkel kopen, maar als je gaat gebruiken moet je wel zeker weten dat ze niet bespoten zijn met een of ander gif........zaadjes verkopen ze daar ook vast wel.


Nou hier dus niet :( we kunnen ze nergens vinden!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:24

Na gisteren heb ik inmiddels weegbree-hooi in de tuin liggen ;) nog 2 dagen drogen en dan mogen de konijnen ervan genieten.

Kijk met spul dat langs de weg groeit wel een beetje uit. Dit staat (afhankelijk van de drukte van de weg uiteraard) continu in de uitlaatgassen en dat doet de van nature gezonde eigenschap van het plantje vaak teniet.

Anoniem

Re: Ervaringen met zelf crémes en olies maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:27

Vergeet de hondenpoep niet :o

Ik zaai bij nieuw zaaien ook vaak wat goudsbloemen, rode klaver, kamille ed mee maar helaas is het altijd snel weer verdwenen
Brandnetels eten paarden trouwens ook graag. Als je ze maait verliezen ze hun prik. En distelkoppen.

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Re: Ervaringen met zelf crémes en olies maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:49

iedereen die goudsbloemen wil kan een pb'tje sturen :)

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaringen met zelf crémes en olies maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:50

Ik las gisteren nog iets op Facebook over een onkruid dat bijna overal te vinden is, ik ga even op zoek :))

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:56

Martine_R schreef:
Ik las gisteren nog iets op Facebook over een onkruid dat bijna overal te vinden is, ik ga even op zoek :))



edit: Ik kan het niet meer vinden helaas.
Mensen die dit al gebruiken: kunnen jullie uitleggen hoe je de cremes maakt of dat je het kruid voert aan de paarden? En hoe goed en waartegen het werkt? :)

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Re: Ervaringen met zelf crémes en olies maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:58

er is toch ook een bokker die in het profiel een heel stuk heeft staan over allemaal plantjes en huis, tuin en keuken dingen voor je paard?

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen met zelf crémes en olies maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 23:17

Qua kruiden voer ik een aantal zaken die net buiten de omheining van de wei groeien (kleefkruid en kamille o.a.) en die ze zo tussen het gras niet blieven (distels). Die laatste kan ik afknippen en direct aanbieden, dan trekken ze ze bijna uit mijn handen, maar als ik ze op een stuk zet waar ze al staan is dat alles wat overblijft.

Zelf dingen maken begin ik nu langzamerhand mee, zowel omdat het voor mij beter werkt als ivm kosten/verpakkingsmateriaal, maar grote hoeveelheden koop ik. Ik heb nl niet de ruimte om genoeg van zo'n kruid te verbouwen in de hoeveelheden die ik dan gebruik. En ook de hoeveelheid werkzame stof kan ik niet bepalen, want geen lab om dat te meten. Daarnaast is het voor mij makkelijker experimenteren als je genoeg van de ingrediënten hebt dat een foutje of mislukking niet zo erg is. Weggooien en opnieuw beginnen is dan een stuk simpeler als je aan het oefenen bent en er nog gevoel voor moet krijgen. Net als met elk nieuw recept, eerst precies doen wat er staat, pas als je goed aanvoelt hoe het hoort te zijn heb je een basis om met hoeveelheden en extra's te gaan experimenteren.

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 10:48

Ik heb een site gevonden genaamd
http://www.wildplukwijzer.nl

Zo staan er bijvoorbeeld plekken bij waar je rozenbottel, brandnetels en andere zaken kunt vinden!

Wat betreft die goudsbloem.... ik zou even kijken tussen de zaadjes voor perkplantjes.
Je kunt ze nu niet meer zaaien maar voor volgend jaar is het ook leuk. Als je bij google intypt goudbloem zaadjes zie je al gauw winkels waar je ze kan kopen. De calendula heeft dan een heilzame werking.

Ik zag bij de tuinwinkel ook Echinacea (rode zonnehoed) staan... komen elk jaar terug. Maar ik weet niet of ze deze planten dan behandelen met bepaalde voedingsmiddelen die niet geschikt zijn voor paarden, als je ze zelf zaait dan weet je zeker dat de bloempjes niet bespoten zijn.