Hoge bloeddruk

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
BarbaraNova

Berichten: 4168
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:33

oh ken dat niet, ik ga even googlen. Is het risico minder voor de rest van je lichaam? Ik smeer nu inderdaad al een week trouw met Forever Aloe Sunscreen factor 30.


Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 19:35

Ik ben vorige week bij de cardioloog geweest om te kijken of mijn hartspier verdikt is. Dat kan een oorzaak zijn voor hoge bloeddruk. Dat was gelukkig niet het geval. Na mijn zwangerschap (ben nu 16 wk) wordt er een nierscan gemaakt om te kijken of ik vernauwingen heb in mijn nierwegen, dat kan een hoge bloeddruk veroorzaken.
Om het HELLP syndroom te voorkomen, slik ik een lage dosis aspirine.

Zijn er mensen die ervaring hebben met Aprovel? Dat slikte ik voor ik een kinderwens had. Als ik uit gebroed en geborstvoed ben, ga ik daar weer naar terug.

Allerliefste dikke bruine vriendin
16 maart 2001 ~ 25 mei 2021
Voor altijd in mijn hart

BarbaraNova

Berichten: 4168
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 06:46

Heftig joh, voel je je wel goed?

Ik heb nu het tegenovergestelde, ben afgevallen en let heel erg op mijn voeding en heb minder stress, van het weekend werd ik elke keer duizelig en druk op mijn hoofd, denk zal eens meten. Schrok wel even, bloeddruk was 92/58, meerdere keren gemeten en bleef rond die waarde, gisteren met 88/52 toch internist maar gebeld en moet nu per direct stoppen met mijn medicatie, was een andere als mijn eigen internist dus zal volgende week wel weer naar het ziekenhuis moeten...

tiwi1969

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:28

Pittig Muppet, ik heb in allebei mijn zwangerschappen hoge bloeddruk gehad en moest vooral vroeg stoppen met werken en rust houden, aan het einde van de zwangerschap bedrust in het ziekenhuis. Bij de eerste mocht ik zelfs niet naar de wc, bij de tweede was die regel geschrapt, maar wel verder bedrust met 3x 5 minuten lopen op de gang. Ik heb wel twee gezonde kinderen met een goed tot hoog gewicht gekregen, die hebben nergens last van gehad.
Hoe dat nu is weet ik verder niet, beleid verandert natuurlijk met nieuwe inzichten.

Zorg goed voor jezelf en doe vooral rustig aan.

BarbaraNova, ik heb dit ook gehad met medicatie waar ik te heftig op reageerde. Heb een maand moeten stoppen om zeker te zijn dat alles mijn systeem uit was en daarna ben ik met andere medicatie gestart.
Als je heel duizelig bent van de lage bloeddruk dan wil een dropje wel helpen om je bloeddruk wat op te krikken, normaal heel slecht maar als het zo laag is wel een uitkomst.

Morgen APK bij de praktijkondersteuner, ben wel benieuwd wat mijn bloeduitslagen zijn. Vooral eiwitlekkage en bloedsuiker zijn aandachtspunten en ben door Corona al 1,5 jaar niet op controle geweest

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

tiwi1969

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 20:23

Toch weer te hoog, maar met de handmatige meting wel lager dan machinaal met Omron.
Wij denken dat het komt omdat de band pijnlijk is en door een stressreactie mijn bloeddruk nog wat meer omhoog schiet.
Nu toch weer amlodipine en over een maand terug en een extra eiwitcontrole, lekkage was ook weer omhoog.

Suiker en cholesterol op het randje.

Verder gaan we kijken naar gecombineerde leefstijlinterventie, maar is niet zeker dat dit gaat met mijn hersenletsel, ligt erg aan de groepsgrote.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

BarbaraNova

Berichten: 4168
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 07:10

Hoi, wat rot dat het toch weer te hoog is.

Doe je er zelf dingen aan om je bloeddruk laag te houden aan voeding enz?

Hier nog te laag, zit nu rond de 100/60, in de loop vd dag krijg ik echt heel erg hoofdpijn er ook van, bahbah, hoop dat de medicatie snel uit mijn systeem is

tiwi1969

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 13:03

BarbaraNova schreef:
Hoi, wat rot dat het toch weer te hoog is.

Doe je er zelf dingen aan om je bloeddruk laag te houden aan voeding enz?

Hier nog te laag, zit nu rond de 100/60, in de loop vd dag krijg ik echt heel erg hoofdpijn er ook van, bahbah, hoop dat de medicatie snel uit mijn systeem is


Ik moest toen een maand rekenen om de medicatie uit mijn lijf te krijgen maar merkte na een week of 2 echt flinke verbetering.
Nu ben ik dus weer begonnen met amlodipine en na de eerste avond een hele te hebben genomen meteen weer klachten, dus zit nu op een halve en dat gaat wel wat beter. Je lichaam moet de kans krijgen te wennen aan de verandering is mij gezegd, nu dus langzaam opbouwen, 1/4 erbij zodra de klachten weg zijn.

Eten en bewegen is lastig, dit komt oa door hersenletsel na een val van mijn paard en daarna een aanrijding door een motor tijdens het fietsen. Hele revalidatie gehad en precies toen dat klaar was, en ik zou overstappen naar een beweegprogramma voor mensen met NAH, kwam Corona en gingen de sportscholen dicht. Deze groep start pas weer na de zomer als het meezit.
Nu moet ik gaan uitzoeken of dat kan met leefstijlinterventie of een keuze maken.

Daarbij heb ik nu ook geen rijpaard, alleen een jaarling die wel meteen een stok achter de deur is om af te vallen anders mag ik er niet op van mijzelf.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Marocje
Berichten: 5590
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 17:58

Hey, ik meld me toch ook, al weet ik niet of dit topic nog gaat lopen?

Toch wat verschillende verhalen hier. Van altijd hoog geweest en dit bij toeval ontdekken naar altijd laag en ineens zo hoog..

Hier is het laatste het geval. 3 weken terug een kleine ingreep waarbij mijn bloeddruk ook gecheckt werd, dit was dus hoog (164/94 meen ik). Dus moest maar eens naar de huisarts als dit achter de rug was.

Bloeddrukmeter besteld, en toen ik die had rustig gaan meten: te hoog. Vreemd, want ik zat echt jaren te laag en dacht écht dat dit aan de ingreep lag dat ie tijdelijk hoger was.
Nogmaals gemeten, nog hoger. oliebol. Met deze waardes moest ik wel actie ondernemen. Dus HAP gebeld. (Serieus, waarom ging ik dat meten op een vrijdag avond :+ )
Moest langskomen, en daar was het alsnog 220/120. De arts wilde dat ik doorging naar de SEH om een internist te zien. Ik voelde niks, verwachtte niks, maar als het moet..

In het zkh een hersenscan en longfoto gehad, niks aan de hand. Uit de onderzoeken kwam alleen een te lage ijzerwaarde, maar ook dat had ik tijdens de zwangerschap.

Heb in het zkh 2 pilletjes gehad wat mijn bloeddruk moest laten zakken. Toen ik ontslagen werd en bij de apotheek mijn medicijnen haalde, werd ik ineens beroerd: ineens zakte ie dus. 4 uur later..na weer een uur mocht ik naar huis.

Nu dus aan de hydrochloortiazide, simpel plastabletten. Nu had ik het idee dat deze niet veel deden, behalve dat ik constant zo’n naar gevoel in mijn hoofd heb. Ben licht en dizzy. Nu heb ik vanmorgen een tablet ‘vergeten’, maar voel me dus echt niet beter.

Mijn huisarts was ik gister heen, maar die heeft niet meer gezegd dan: ‘oh, je bloeddruk is gezakt, dan werken ze en schrijf ik ze voor een jaar voor’. Niks over hoe het ineens kan, wat ik verder zou kunnen doen of wat dan ook..

Nu had ik de hele week gemeten om zo een overzicht te hebben, en hij is wel iets lager. Maar toch zit ik vaker in het oranje of zelfs rood. Is het normaal dit maar te willen onderdrukken?


Afbeelding
Gisteravond (ik wond me idd ergens over op)
Afbeelding
Vanmiddag

crow
Berichten: 2425
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 18:11

Ik slik al zo'n 22 jaar betablockers en sinds een paar jaar ook hydrochloorthiazide tegen hoge bloeddruk en daarmee blijft het goed onder controle. Heb er dus niet zo,n probleem mee om medicatie te slikken.

Marocje
Berichten: 5590
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 18:15

Ik zou dat ook niet hebben, als ik het gevoel had dat dit goed was onderzocht. En dat heb ik nu niet.

Kanzi
Berichten: 2655
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 18:37

Bij mij is hoge bloeddruk bij toeval ontdekt, ik was toen 48. (175/96)
De huisarts wilde geen medicatie voorschrijven en vond dat ik met leefstijlveranderingen aan de gang moest.
Een half jaar later ging ik dubbel zien, toen bleek ik een groot aneurysma in mijn hoofd te hebben die tegen een oogspierzenuw aandrukte.
Waarschijnlijk zat de zwakke plek er altijd al, en heeft de hoge bloeddruk de boel opgeblazen.
Inmiddels aan de betablokkers en plaspillen.

In het aneurysma is een stent geplaatst, maar aan de ingreep heb ik een hersenletsel over gehouden.
Dus houd je bloeddruk goed in de gaten. :j

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 10:20

Van de zomer moest ik mijn medicatie minderen, bisoprolol 5 mg de helft nemen want liep met warm weer te duizelen , ook als ik net gedoucht had. Dan had ik 90/60. Alleen steeg mijn hartslag weer flink naar bijna 100 in rust ipv 60, voelde mij daar naar en gejaagd door dus bisoprolol weer gewoon en de HCT maar verlaagd naar 12,5 mg.
Dit ging een stuk beter alleen wisselt mijn bloeddruk enorm. Ik kan zo van 95/70 naar zeker in de avond 150/85 gaan en voel dan druk in mijn hoofd.
Echter huisarts in overleg met cardioloog vinden mijn bloeddruk goed want het gemiddelde is goed over de hele dag, een oorzaak is er niet …


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-21 10:28

Oorzaak wordt nooit gevonden bijna.
Ik was 23. Kon gelijk aan de hydrochloortiazide.
Ging paar jaar goed. 29e ritmestoornis erboven op. Mocht niet eens meer rechtopstaan.
Kreeg ik propranolol erboven op.
30e, nog een bètablokker.
3 medicatie per dag.

Ik kwam bij een internist.
Die heeft me echt half gedwongen met alles te stoppen, in 1 x, behalve de propranolol. Die moest ik afbouwen.
Heb letterlijk kotsende op de bank gezeten. Zware afkickverschijnselen. Hij zei later: deze cocktail had je nooit mogen krijgen van de artsen.
Schrok ervan.
Nu 35, bloeddruk is top!
Wordt wel gecontroleerd. Heb nog een tijd 1 ander middel gebruikt. 1 jr 1 hele tablet, daarna een halve. Daarna een kwart.
Toen is het niet meer fout gegaan..

''There are no mistakes- Sigmund Freud''

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 10:49

Hier ook al een aantal jaar een hoge bloeddruk, wat zo nu en dan weer eens ter sprake komt bij de huisarts. Maar ik blijf het een lastig ding vinden. Ik ben nu 26, goed op gewicht, beweeg veel, leef gezond, rook niet en drink minimaal. Standaard zit mijn bloeddruk rond de 150/90. Waarschijnlijk erfelijk belast, gezien vooral mijn vader ook al op jongere leeftijd al bekend was met een hogere bloeddruk.

Met periodes heb ik het idee er wel eens last van te hebben. Vooral als ik wat meer stress heb. Mijn rust hartslag zit vaak ook rond de 70/75. Ik heb het gevoel het vooral te merken bij inspanning. De eerste 10/15 minuten vind ik vaak erg pittig, het lijkt wel of mijn lichaam even nodig heeft om het nog meer stijgen van mijn bloeddruk en hartslag dan te moeten verwerken. Het is dat ik weet dat het gevoel zich na 10 minuten ongeveer herstelt en ik daarna prima kan inspannen, maar anders zou je haast binnen die 10 minuten al afhaken met sporten.

Omdat de huisarts vind dat ik nog jong ben, een gezond lichaam en een gezonde leefstijl heb, vind ze het (nog) niet nodig om medicatie te gaan slikken. Hier kan ik mij enigsinds in vinden, omdat ik van mening ben dat medicatie ook niet altijd de beste keuze is. Ik kan mij er echter soms toch ook wel een beetje druk om maken, als dan ergens weer de vraag komt 'goh, is je bloeddruk altijd aan de hogere kant, misschien moet je er toch eens naar laten kijken'. Probeer er maar een beetje op te vertrouwen dat mijn lichaam in staat is om dit aan te kunnen. Ik hou het altijd wel een beetje in de gaten, mocht ik ouder zijn of het 'erger' worden, kan ik altijd nog beginnen met medicatie.

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

Marocje
Berichten: 5590
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 14:12

Kanzi schreef:
Bij mij is hoge bloeddruk bij toeval ontdekt, ik was toen 48. (175/96)
De huisarts wilde geen medicatie voorschrijven en vond dat ik met leefstijlveranderingen aan de gang moest.
Een half jaar later ging ik dubbel zien, toen bleek ik een groot aneurysma in mijn hoofd te hebben die tegen een oogspierzenuw aandrukte.
Waarschijnlijk zat de zwakke plek er altijd al, en heeft de hoge bloeddruk de boel opgeblazen.
Inmiddels aan de betablokkers en plaspillen.

In het aneurysma is een stent geplaatst, maar aan de ingreep heb ik een hersenletsel over gehouden.
Dus houd je bloeddruk goed in de gaten. :j


Jeetje. Dit is ook heftig wanneer je zelf al aan de bel trekt, en er echt iets ernstigs aan de was.
Ik had het niet vermeld zie ik, maar ik heb dus zelf een hersenbloeding gehad op mijn 17e. Ook een aneurysma maar die is gescheurd dus. Vandaar dat ik nu meteen een scan kreeg: voor hetzelfde geld was er een klipje los of lekte er ergens anders vandaan wat. Maar in principe zou dit niet moeten kunnen.


proudmama schreef:
Van de zomer moest ik mijn medicatie minderen, bisoprolol 5 mg de helft nemen want liep met warm weer te duizelen , ook als ik net gedoucht had. Dan had ik 90/60. Alleen steeg mijn hartslag weer flink naar bijna 100 in rust ipv 60, voelde mij daar naar en gejaagd door dus bisoprolol weer gewoon en de HCT maar verlaagd naar 12,5 mg.
Dit ging een stuk beter alleen wisselt mijn bloeddruk enorm. Ik kan zo van 95/70 naar zeker in de avond 150/85 gaan en voel dan druk in mijn hoofd.
Echter huisarts in overleg met cardioloog vinden mijn bloeddruk goed want het gemiddelde is goed over de hele dag, een oorzaak is er niet …


Poeh, dit moet ook niet fijn zijn. Die druk in je hoofd is naar. Vreemd dat het zo schommelt, maar als beiden zeggen dat het goed is? Al ben ik er inmiddels wel van overtuigd wanneer je zelf twijfelt, het toch belangrijk is naar je gevoel te luisteren..


Lieffiefi schreef:
Oorzaak wordt nooit gevonden bijna.
Ik was 23. Kon gelijk aan de hydrochloortiazide.
Ging paar jaar goed. 29e ritmestoornis erboven op. Mocht niet eens meer rechtopstaan.
Kreeg ik propranolol erboven op.
30e, nog een bètablokker.
3 medicatie per dag.

Ik kwam bij een internist.
Die heeft me echt half gedwongen met alles te stoppen, in 1 x, behalve de propranolol. Die moest ik afbouwen.
Heb letterlijk kotsende op de bank gezeten. Zware afkickverschijnselen. Hij zei later: deze cocktail had je nooit mogen krijgen van de artsen.
Schrok ervan.
Nu 35, bloeddruk is top!
Wordt wel gecontroleerd. Heb nog een tijd 1 ander middel gebruikt. 1 jr 1 hele tablet, daarna een halve. Daarna een kwart.
Toen is het niet meer fout gegaan..


En dit is dus een beetje hetgeen waar ik bang voor ben: niet naar de oorzaak kijken maar meteen medicijnen geven. Ik vind het nog veel ook (25mg Hydrochloortiazide) en dan verder geen controle?
Super dat het nu dus goed afgesteld is bij je

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-21 14:14

Ik heb het de eerste 2 jaar geweigerd. Eenmaal aan de medicijnen is het levenslang.
Mijn verhaal toont dat dat dus niet altijd zo hoeft te zijn.
Maar mijn onderdruk was in rust 110.
Das echt hoog.. omdat mijn zicht wegviel en ik echt veranderde in gedrag had ik weinig keus.
Alleen toen rolde de sneeuwbal.. want het werden er uiteindelijk 3.

Tot op de dag van vandaag ben ik blij dat ik ervan af ben..
Ik kreeg allerlei bijwerkingen en was toen helemaal mezelf niet meer.

''There are no mistakes- Sigmund Freud''

kosseh

Berichten: 2585
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 14:19

Ik lees even mee

Al heel lang heb ik (overdag) een hoge bloeddruk. Op m'n 16de daarom ook een 24uurs meting gehad.
Overdag erg hoog, maar snachts een stuk lager waardoor het gemiddelde nog oké is. Hierdoor hoefde ik er niks mee te doen.

Op m'n 21ste geopereerd aan m'n kaak. Bij voorbereiding bloeddruk al weer te hoog, maar omdat ik er mee bekend was was het oke.
Tijden de operatie is het nog verder omhoog gegaan, hierdoor verloor ik extra veel bloed.
Bètablokkers konden ze niet geven, want m'n hartslag is in rust al laag. 40-45 in rust.
Toen er weer naar laten kijken. Was wel nog steeds hoog, maar hoefde er niks mee. Arts dacht dat het door zenuwen was.

3 jaar terug (toen 23jaar) tijdens m'n nachtdienst onwijs duizelig geworden en een hart wat te keer ging. Viel flauw in de kamer van een patiënt op de SEH...
Bloeddruk (en hartslag) was toen ook weer te hoog. 173/112 (hartslag 120).
Omdat het geen logische parameter zijn om flauw te vallen en er op een ecg iets te zien was mocht ik een aantal uur blijven. Na 6 uur stil liggen nog steeds 153/96.
Oorzaak is niet gevonden.

Dit jaar is het weer een keer als voorbereiding op een operatie gemeten. Ook toen weer te hoog, maar weer omdat het vaker te hoog was is was het oke.

Wel al weer jaren vaak hoofdpijn en in periodes duizelig. Soms vraag ik mezelf wel af of dat daar vandaan komt.


Marocje
Berichten: 5590
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 14:24

En nooit een hersenscan gemaakt?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bindy73, hooi, Lente, Letsdunit, nicole_floor, nijnthju en 39 bezoekers