hoe de klas vertellen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

hoe de klas vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 20:10

Hallo bokkers,

Ik ben helaas ook dit jaar weer veel ziek, afgelopen 2 jaar altijd geweest dus niet zo'n verrassing voor mij eigelijk... Wel ben ik van school veranderd, nieuwe school, nieuwe klas, nieuwe docenten enz.
Het bevalt me super, alleen we moeten gaan samenwerken voor bepaalde vakken. Niets mis mee, leuk om de rest van de klas beter te leren kennen, alleen ben ik vaker afwezig.
Hoe kan ik het mijn klasgenoten duidelijk maken dat ik dan echt ziek ben en ik het zelf ook echt niet wil, zonder dat ik hun er teveel mee belast en zonder dat ze mij zielig gaan vinden? Van de andere kant heb ik ook de gewoonte om het weg te lachen, waardoor de klas nog altijd niet weet of het ernstig is of niet wat ik heb.

Ik zit in een 3 vwo klas en heb meerdere aandoeningen. Ook doe ik altijd alsof ik er geen last van heb, ik negeer het zelf ook heel erg. :')

Hoe lossen lotgenoten dit op?

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.


fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: hoe de klas vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:12

Ik ben momenteel ook al meer dan twee maanden afwezig van school en mijn mentor heeft het een beetje uitgelegd. Misschien kan je het samen met je mentor of een van je ouders een beetje vertellen?

EmptyWords

Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:13

kun je niet in het mentoruur dit aankaarten? met je mentor overleggen dat dit verteld wordt?

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: hoe de klas vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 20:15

heb al een uur geregeld waarin ik het de klas kan vertellen... het gaat mij meer om hoe het vertellen...

mijn riedeltje is meestal: 'ik heb 3 hartafwijkingen, astma, bronchitis, verslechterd gehoor en gebroken borstbeen. geloof dat het dat ongeveer is.'
Maar daar heeft een klas vol 15 jarigen weinig aan haha.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

_Animo
Berichten: 896
Geregistreerd: 04-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:15

Hmm, ik denk dat je beter gewoon een keer aan je mentor moet vragen of je tijdens een mentoruurtje (mits jullie dat hebben) naar voor mag komen en het mag uitleggen? Of vragen of zij/hij het wilt vertellen.

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:16

ik heb dit ook meegemaakt. Mijn docenten en mentor heb ik toen ingelicht en die hebben dat in de klas verteld. ik had ook een andere regeling met uitstel etc.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:17

Het lijkt me verstandig om hier even in klasverband over te praten.
Gewoon een keer met een leerkracht afspreken dat ze tijdens de les even tijd maken zodat jij kan uitleggen wat je hebt, hoe het komt dat je vaker afwezig bent, wat de aandoeningen precies inhouden? Misschien hebben ze een vraag die jij kan beantwoorden
Zo snappen je klasgenoten dus wat er aan de hand is en dat jij niet naar school komt omdat je "geen zin hebt" maar dat je echt ziek bent..
Wel in het bijzijn van je leerkracht dan!

FNews
Berichten: 2721
Geregistreerd: 10-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:19

Mss kan je een soort kleine spreekbeurt over de aandoeningen doen?
Dan weet iedereen idd wat het inhoud en mss zijn ze er wel in geïnteresseerd.

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: hoe de klas vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:20


[o]

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: hoe de klas vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 20:22

lepelverhaal ken ik inderdaad, maar ik wil niet dat ze me zielig gaan vinden...

mentor laten vertellen vertrouw ik niet, ze is echt een super mentor, maar de afgelopen keer dat ik een mentor het heb laten uitleggen heeft die gezegd dat ik niets heb en dat ik me aanstelde....

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:11

StonedRomy schreef:
lepelverhaal ken ik inderdaad, maar ik wil niet dat ze me zielig gaan vinden...

mentor laten vertellen vertrouw ik niet, ze is echt een super mentor, maar de afgelopen keer dat ik een mentor het heb laten uitleggen heeft die gezegd dat ik niets heb en dat ik me aanstelde....



dat is even vervelend. al eens gedacht om een verhaal op papier te schrijven en ze het te laten lezen terwijl jij de klas uit bent. als ze het hebben gelezen. kom je rustig de klas weer in en vraag je of er nog vragen zijn over wat je hebt opgesreven. die beantwoord je dan rustig.
dit werkte bij mij heel goed. wel een les nemen met een wat strengere docent die er voor zorgt dat er orde blijft. let wel op dat je ook opschrrijft dat je niet zielig gevonden wil worden, dat je gewoon graag op dee manier uitlegt wat er allemaal met je is en dat je het lastig vind op er zelf over te praaten.\
ik weet dat het lastig is om jezelf van een gevoelige kan te laten zien, zeker omdat op je vorrige scholen niet echt wert gewaardeed. toch moet je de stap maken. laat als je het echt heel erg lastig vind een vriendin het al eerder lezen en ga vervolgens als
de rest het leest samen even weg. je zal dan veel steun aan haat hebben
en wat dacht je van een duidelijk gesprek met je merntoor samen net je ouders over het feit dat je het echt vervelend vind dat hij/zij jouw ziekten onderschat

heel veel suczes met vertelllen.

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: hoe de klas vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 23:18

Opschrijven is wel een goed idee idd! Heb deze mentor gelukkig niet meer! Was vorig jaar... Heb op deze school wel vrienden maar geen echte vrienden... Ben er nog maar net

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

senna21

Berichten: 11824
Geregistreerd: 17-03-09

Re: hoe de klas vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:29

Moedig en verstandig van je TS. Met wat steun van de mentor moet het lukken.
Vertel je verhaal kort en oprecht.
Vervolgens zeg je wat dit voor invloed heeft op jouw aanwezigheid in de klas en evt. andere zaken die je klasgenoten toch wel snel zullen merken, en vooral... waar zij en jij eventueel rekening mee moeten houden.
Als je het een beetje zakelijk vertelt, komt het vaak goed over. En natuurlijk is het belangrijk dat ze vragen kunnen stellen (maar dat gebeurt niet altijd).

Hoe klasgenoten er op reageren heb je niet altijd in de hand, maar als jij je verhaal vanuit oprechtheid vertelt, is er grote kans dat mensen het oppakken en respect hebben..

Vervolgens gaat het gewone leven voor je klasgenoten door. Wees dus niet verbaasd als jij ze er in de toekomst nog eens aan moet herinneren, omdat ze het in de waan van de dag vergeten.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:29

Denk dat je er vooral goed aan doet om uit te leggen wat je aandoeningen precies zijn en wat voor effecten ze op jou hebben. Denk dat je daarmee wel een stukje begrip schept. Als mensen weten wát je hebt en wat dat met jou doet, kunnen ze zich ook beter inleven. Ik bedoel, fijn dat ze dan weten dat je bronchitis hebt, maar als ze nog nooit van dat woord gehoord hebben kunnen ze ook niet bedenken wat jij moet doorstaan.

Succes :)

Corelli

Berichten: 9995
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: hoe de klas vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:49

Dat je het vaak zelf weg lacht en het voorbeeldje dat je geeft ("ik heb dit en dat en dat was het wel zo ongeveer") zou op mij als klasgenoot van 15 overkomen alsof het niet zo serieus is.

Ik snap het heel goed dat je die houding aanneemt, vooral omdat je zegt dat je je aandoeningen zelf lastig te accepteren vind, maar zo'n houding levert misschien niet de juiste reactie op van je klasgenoten.
Je wil dat je klasgenoten je serieus nemen en het tegelijk niet te beladen maken, misschien kan het je helpen om dat ook te benoemen? Dus in de zin van "Ik heb dit en dat en mijn gewoonte is om er luchtig over te doen, omdat ik het zelf lastig vind om te accepteren. Ik wil jullie dit graag vertellen om jullie duidelijk te maken dat ik echt ziek ben, dat ik het zelf ook niet wil, maar dat er niks aan te veranderen is. Ik vind het belangrijk dat jullie me niet zielig vinden"
Door jezelf kwetsbaar op te stellen, denk ik dat je een sfeer van openheid en respect creëert in de klas.

Ik zou dan wat korte uitleg geven over de verschillende aandoeningen en vooral benadrukken wat het voor jou betekent in het dagelijks leven. Immers, aan een "technische uitleg" hebben je klasgenoten niet zoveel boodschap denk ik, toch?
En ik zou de gelegenheid geven om vragen te stellen als je dat aandurft.

Linnie050

Berichten: 11796
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:05

Heel veel succes met vertellen.

Mijn zusje houdt een blog bij....Misschien ook wat voor jou en deze link kan je dan ook geven aan je klasgenoten kunnen ze je volgen of zet deze link op bv je facebook.
De blog kan ook handig zijn voor het onbegrip die de leraren zullen hebben of in contact te komen met lotgenoten of andere artsen.


Hieronder de link van me zusje als voorbeeld

http://christavdakker.blogspot.com/

Mijn zusje doet nu 5 havo in deeltijd ook dit jaar weer in een nieuwe klas gekomen.
Hou de communicatie goed met je mede leerlingen en probeer zoveel mogelijk thuis te doen en stuur dit dan naar de mensen met wie je samenwerkt.
Ook je huiswerk goed bijhouden.
meer tips zal je aan me zusje moeten vragen als je dit zou willen.
Heel veel mensen en ook haar vriendinnen hebben haar in de steek gelaten.
merk je misschien zelf ook wel op deze leeftijd.
De eerste 2x in het ziekenhuis komen ze nog wel langs daarna niet meer.
Iedereen vind het leuker om uit te gaan enz dan bij een ziek iemand op bezoek te komen.
Ik hoop dat je een paar goede vriendinnen hebt en dat je goed je school jaren doorkomt.
En dat je (als dat kan) helemaal opknapt.

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: hoe de klas vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:58

Wij hebben ook een meisje in de klas die gewoon eigenlijk nooit op school is omdat ze ziek is.
Ze meldt zich elke dag netjes af met de zin 'ik ben vandag niet op school want ik ben ziek' en daardoor gaat iedereen suggereren wat ze heeft.
Beter vertel je gewoon basic wat je hebt en waarom je er daarom niet kunt zijn.
dan hebben ze in ieder geval eengoed idee van wat je hebt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _JTM, aliida, Bullebeest, ElineGC, GoogleAdsense, judithje, LesleyAnne, limagirl, Lisewiesje, Myrthe1, petraaken, WendyShet en 111 bezoekers