Lotgenoten met veel gebitsproblemen ?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
miepmiep91

Berichten: 1078
Geregistreerd: 11-03-06

Lotgenoten met veel gebitsproblemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 16:32

Hallo allemaal.

Ik vroeg mij af of er ook * lot genoten * waren die veel gebitsproblemen hebben.

Ik poets 2x per dag ( sensodyne en paradontax ) , flos , spoel etc.
Continu heb ik gebitsproblemen , tandarts in en uit.

Vorige week weer geweest , continu druk op kiezen er zijn foto`s gemaakt en ze dachten aan bijholteontsteking . Afijn weer een a-kúr en nog steeds de zelfde druk klachten om er leip van te worden 8)7

Heb continu zenuwpijnen in het gebit etc , een lange tijd aan de medicijnen geweest .

Iemand die zich hier zelf in herkent??


Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:33

Yep, ik.

Bij mij breken kiezen heel erg snel. Heb inmiddels 2 gebroken kiezen ofwel laten trekken, danwel laten repareren. Momenteel heb ik weer een gebroken kies waar iets mee gedaan moet worden, om moe van te worden.
Ook heb ik snel gaatjes, ondanks dat ik erg zuinig ben op m'n gebit :( Om gek van te worden en om over de pijn nog maar te zwijgen!

QuirJarig

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Lotgenoten met veel gebitsproblemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:39

Hier ook een, poets goed en nooit tandsteen of iets dergelijks.
Wel vaak ontstekingen vanuit mijn kaak (dus kiezen/tanden is niets aan te zien), waar door kiezen snel (af)breken.

Ik heb alleen echt nooit pijn gelukkig. Nu ook weer een ontsteking in mijn kaak (dus niet kiezen of tanden), wel erg vervelend met een gigantische bult op mijn gehemelte.

Heb echt een abbo op de tandarts....

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:45

Zonder suiker geen gaatjes. Er zijn (zeldzame!!) uitzonderingen, maar bij verreweg de meeste mensen is suikergebruik de oorzaak. Onder de uitzonderingen vallen onder andere afwijkend speeksel (hoeveelheid of samenstelling) en een afwijkende bacterieflora in de mond. Suikergebruik: de één krijgt na 1x suikergebruik (naast de 3 maaltijden) al problemen, de ander kan 10x suiker gebruiken zonder dat er wat gebeurt.

@miepmiep91: Sensodyne en Parodontax naast elkaar gebruiken heeft geen zin. Tandvlees wordt gezond door floss/tandenstokers/ragers (wat geschikt is vopor jouw gebit kan een mondhygiënist je vertellen) te gebruiken. Parodontax gaat de werking van Sensodyne (dure tandpasta tegen gevoelige tanden) tegen. Als je last hebt van gevoelige tanden kan je beter alleen maar Sensodyne gebruiken. Als er op foto's niets te zien is, is een bijholte-ontsteking logischer dan een ontsteking aan een kies (al kan de pijn wel heel erg op kiespijn lijken -zenuwen zitten bij elkaar-). Drukkend gevoel wijst ook op een bijholte-ontsteking. Hoe is je voedselpatroon?

@Phormicola: als jouw mondhygiëne perfect is (elke dag 100% van de tandplak verwijderd middels poetsen en flossen/stokeren/rageren) en je gebruikt weinig/geen suiker dan is een speekseltest misschien geen slecht idee.

Don't dream your life, live your dreams!

miepmiep91

Berichten: 1078
Geregistreerd: 11-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 16:45

Allemaal drama dus, niet goed voor de centen ! Grrr

miepmiep91

Berichten: 1078
Geregistreerd: 11-03-06

Re: Lotgenoten met veel gebitsproblemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 16:49

Gabyfedde : Ik heb bijna totaal geen suikers. Ik heb mijn hele voedingspatroon al aangepast en daarvoor eigenlijks ook al bijna geen suiker. En daarbij drink ik bijna alleen maar water .

Dit is iets dat moet niet je leven gaan beheersen uiteraard en iedereen die houd wel eens van een lekker chocolaatje, ik doe het echt zelden !

Mondhygienist kom ik ook.

Vorige maand ook foto`s gemaakt, niks op te zien nou ik verrekte van de pijn. Kies open en ja hoor een dikke ontsteking . Nou een zenuwbehandeling gehad, en daarna weer de boel ontstoken.
Ik was er helemaal klaar mee, ik heb dat ding laten verwijderen ik kon het niet mee aan die ellende .

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Lotgenoten met veel gebitsproblemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:51

Dan zou ik in jouw geval mijn speeksel laten testen. Soms kan een verkeerde bacteriesamenstelling in de mond de oorzaak zijn.

Don't dream your life, live your dreams!

Annuuuhh

Berichten: 1136
Geregistreerd: 31-12-09
Woonplaats: Tromsø

Re: Lotgenoten met veel gebitsproblemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:53

Herkenbaar, heb ook altijd pijn aan m'n tanden en kiezen, ook allerlei foto's e.d. gemaakt, niks gevonden..

Hakuna Matata

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Lotgenoten met veel gebitsproblemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:57

Wat ook nog voor pijn kan zorgen: overbelasting door klemmen/knarsen. Meeste mensen hebben dan ook wel klachten zoals stijve kaken of hoofdpijn, maar sommige mensen hebben alleen klachten aan het gebit.

Don't dream your life, live your dreams!

Annuuuhh

Berichten: 1136
Geregistreerd: 31-12-09
Woonplaats: Tromsø

Re: Lotgenoten met veel gebitsproblemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:58

Klemmen deed ik ook, inmiddels oplossing voor gevonden :')

Hakuna Matata

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:07

Jep, ik ben er ook een.

Tandarts heeft mijn gebit verkloot, had ineens allemaal gaatjes en een wortelkanaalbehandeling nodig volgens hem. De beste man had waarschijnlijk gewoon geld nodig volgens mijn nieuwe tandarts. Alles is verkeerd gedaan, maar de kies van de wortelkanaalbehandeling kon er gelukkig uit. Echter kan ik nu niet eens meer goed kauwen, want ik heb linksonder, linksboven, rechtsonder, rechtsboven verkeerd gevulde gaatjes (in totaal 5 ofzo). Die op mijn zenuw liggen. Ik kan dus niet kauwen op die kiezen en daardoor gaat dat best moeilijk. Per ongeluk kauw ik toch regelmatig met die kiezen en dat doet echt ontzettend pijn..

Huidige tandarts heeft één gaatje opnieuw gevuld, maar het heeft geen zin gehad, zenuw waarschijnlijk al aangetast? Dus wortelkanaalbehandelingen op al die kiezen is de enige optie, maar dat wil ik niet.

Al mijn tanden zijn ook echt heel erg gevoelig, voor zoet, koud, heet. Doet gewoon pijn. En tandvlees is ook moeilijk niet ontstoken te houden.

Legoblokje
Berichten: 2201
Geregistreerd: 24-02-13

Re: Lotgenoten met veel gebitsproblemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:13

Ik heb het denk ik iets minder erg.
Iedere keer als ik een drankje drink (lees: zoete wijn) dan heb ik alweer last van m'n kiezen met eten.
Ik ga 2 x per jaar naar de tandarts, maar dit jaar was het in totaal 6 keer.
Begin van dit jaar had ik gelijk al 3 gaatjes! Dus elke maand tot&met april ben ik op bezoek geweest bij de tandarts.

En dan nog dat ik twee nepstukjes in de 2 hoeken van 2 tanden heb zitten. Daarvoor moest ik ook weer heen omdat ze er eerst zelf nog opzaten, stukjes tand van mezelf. Daar wilde ik nepstukjes voor terug, gedonder! 8)7

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:27

Door mijn aandoening (dystrofie) is mijn gebit verslechtert de afgelopen jaren.
Harde/krokante dingen eten levert pijn steken op. Moet voorzichtig kauwen. Zeker niet door bijten. Zit ook vaak bij de tandarts. Heb gelukkig nu eentje die heel rustig is en de tijd neemt. Bij boren moet er minimaal 2 verdovingen in en dat zijn de duurdere verdovingen de goedkopere krijg ik weer bijwerkingen van. Van 6 uur niks voelen en ineens een bak pijn die een paar dagen aanhoud. Een voortand blijft pijn doen, erger met koud regenachtig weer. Moet mijn mond dan echt dicht houden (lekker rustig) Wortelkanaal behandeling wil ik niet (te veel ellende gehoord van lot genoten), dan is het trekken. Mis nu een kies en heb er nog steeds geen spijt van.
Heb van jongs af aan al te maken met brokkel kiezen, de achterste zijn dat. Maar de rest doet nu ook mee.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

QuirJarig

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 07:33

Wortelkanaal behandeling stelt vrij weinig voor vond ik, heb er 6 gehad. Maand of 4/5 kies laten trekken bij de kaakchirurg en nog steeds last van... Nooit dat er nog een kies uit gaat.

Ik heb overigens nooit gaatjes, alleen kiezen die spontaan (af)breken (door ontstekingen in mn kaak).

smiley91
Berichten: 97
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 07:42

gabyfedde schreef:
Zonder suiker geen gaatjes. Er zijn (zeldzame!!) uitzonderingen, maar bij verreweg de meeste mensen is suikergebruik de oorzaak. Onder de uitzonderingen vallen onder andere afwijkend speeksel (hoeveelheid of samenstelling) en een afwijkende bacterieflora in de mond. Suikergebruik: de één krijgt na 1x suikergebruik (naast de 3 maaltijden) al problemen, de ander kan 10x suiker gebruiken zonder dat er wat gebeurt.


Een heel terechte opmerking. Wat ik (mijn broer is tandarts dus ik let er wat meer op dan gemiddeld denk ik) om mij heen vaak zie gebeuren is het volgende. Mensen poetsen zich suf met de beste bedoelingen, maar vergeten daarbij na te denken op welke momenten je wel of niet moet poetsen en als je suiker neemt wat je dan het beste kan doen. Zo is het bijvoorbeeld super slecht voor je tanden als je direct na het eten je tanden gaat poetsen, helemaal als je iets als jus d'orange hebt gedronken. Immers je glazuur is dan zacht en die beschadig je dus verder door het poetsen. Waar mensen overigens ook vaak denken dat snoep het slechtste is voor je tanden vergeten mensen zaken zoals vruchtensappen die een hoge zuurgraad hebben, dit is nog veel slechter voor je gebit. Daarnaast is de stelregel dat als je snoept eet dan al het snoep in 1 moment op en verspreid het niet over de dag, zo heb je minder momenten dat je je gebit aantast. Enfin, just some tips.

En ja, genetisch gezien heeft de één helaas nu eenmaal een sterker gebit dan de ander. Dus de één kan alles doen wat niet slim is en de ander wordt steeds weer 'afgestraft'.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Lotgenoten met veel gebitsproblemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 09:44

Ik poets nooit meteen na het eten en eet bijna nooit suiker. Zure dranken omen hier niet eens het huis in.
Toen ik klein was snoepte ik me suf aan fluoride tabletjes. Combineer dat met 's nachts tandenknarsen en gewoon genetisch zwakke tanden (moeder heeft zwakke tanden) et voila :)

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:24

Hier altijd wat, vroeger 2 kiezen er uit laten halen vanwege onverklaarbare pijn. Pijn is nog lang gebleven, nu al weer een tijd pijn in mijn kaak onder in en soms boven in. Soms ook een tand die dan weer erg zeer doet met eten. En waar door, pfff geen idee? En mijn dochter moet iedere 3 maanden omdat opeens de gaten er in vallen.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Lotgenoten met veel gebitsproblemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:31

Ik drink nu alles zonder suiker en eet geen tussendoortjes meer, nergens meer last van! *\o/* Ik poets in de ochtend mijn tanden en spoel daarna met mondwater, in de middag poetsen en in de avond poetsen, flossen en mondwater.

Annuuuhh

Berichten: 1136
Geregistreerd: 31-12-09
Woonplaats: Tromsø

Re: Lotgenoten met veel gebitsproblemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:01

Maar als je alles zonder suikers doet, blijft je glucose spiegel dan wel op pijl?

Als brood taaie korten hebben, en ik kauw erop dan schiet er zo'n pijn in, maar dat is gewoon brood met niks..

Hakuna Matata

Brievenbus
Berichten: 2116
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:04

miepmiep91 schreef:
Hallo allemaal.

Ik vroeg mij af of er ook * lot genoten * waren die veel gebitsproblemen hebben.

Ik poets 2x per dag ( sensodyne en paradontax ) , flos , spoel etc.
Continu heb ik gebitsproblemen , tandarts in en uit.

Vorige week weer geweest , continu druk op kiezen er zijn foto`s gemaakt en ze dachten aan bijholteontsteking . Afijn weer een a-kúr en nog steeds de zelfde druk klachten om er leip van te worden 8)7

Heb continu zenuwpijnen in het gebit etc , een lange tijd aan de medicijnen geweest .

Iemand die zich hier zelf in herkent??


Druk op de kiezen --> Overbelasting --> Pijnklacht.
Vragen of ze met een karbonpapiertje even kijken en wat willen inslijpen. :j

May the road less paved be the road that you follow

CoSnuf

Berichten: 1725
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:24

Yep ik meld mij ook!

Vroeger al.... Mijn zusje deed nooit iets aan haar gebit maar had ook nooit wat.
Ik deed alles braaf maar had altijd wat!!
Tot ergernis aan toe.... Ik heb er zelfs echte angst door gekregen waardoor ik een aantal jaren niet naar de tandarts ben geweest. Vreselijke jaren waren dat. Ik 'kon' het niet meer. Altijd naar de tandarts en nooit weg gaan met goedzo!
Altijd werd ik gemarteld haha.

Op een dag had ik zo'n kiespijn!!! Ik moest naar de tandarts.... Er was een invaller. En ze heeft een behandeling gegeven. Daarnaast had ze me door verwezen naar het ziekenhuis om me daar verder te laten behandelen en over mijn angst heen te komen. Hier stond een wachtlijst van 4 jaar.

Ondertussen had haar behandeling niet geholpen en die zelfde week nog weer naar de tandarts. Mijn eigen tandarts was terug (vreselijke man vond ik het altijd)
Hij heeft mijn kies getrokken, en me een voorstel gedaan om mijn gebit op te knappen.
Ik heb me er over heen gezet en ik moest een 3 maanden lang iedere 2 weken een uur in de stoel liggen.

Daarna altijd netjes naar de controles gegaan.

De hele week denk ik al o ik moet de tandarts even bellen voor een controle afspraak. (maar ik heb mezelf erop betrapt dit weer uit te stellen)
Alsof ik weer een flink douw nodig had! Vanacht gewekt door vreselijke kiespijn.
Het was niet te doen!!! 3 Advil (200) verder maar het hielp niks.
Om de 10 minuten uit bed wist niet waar ik het zoeken moest. Ik ben gaan googlen en kwam van alles tegen. Kruidnagels, spoelen met sterke drank, spoelen met zoutoplossing.

Vanmorgen om 6 uur eindelijk in slaap gevallen. Om kwart over 7 ging de wekker weer pff.
De pijn was over en verdorie twijfelde ik weer of ik een afspraak moest maken.
Maar ik weet uit ervaring dat kiespijn nooit vanzelf over gaat en het altijd terug komt haha. Dus ik heb gebeld en heb morgen ochtend een afspraak staan!
Nu is de pijn vrijwel weg maar ik sta erop dat ik morgen die stoel in stap. Dan wel met knikkende knieën haha. Maar ik denk dan maar zo.... even doorbijten en dan is de pijn weg!!
Daarna maak ik ook direct controle afspraken! Dan hoef ik het alleen maar in mijn agenda te zetten en er naar toe te gaan haha.

Wat betreft dat suiker, dat is zeker waar! Ik ben heel anders gaan eten en drinken en er is een duidelijk verschil. Ik heb nog maar 1 keer een controle gehad die goed was haha. Maar afgezien afgelopen nacht heb ik eigenlijk nooit meer iets.

Nu hopen op een goede nacht rust haha. Want kiespijn is volgens mij de ergste pijn die er is }:)

Nog even terug te komen op die vreselijke tandarts van toen haha. Dat gevoel is weg ik ben hartstikke blij en ik ga nooit naar 1 van zijn invallers

anoukwendy

Berichten: 4484
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: Lotgenoten met veel gebitsproblemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:29

Ik poets ook iedere dag 2x spoel in de avond en een paar keer per week vlossen, toch zitten mn tanden vol met gaatjes en aangezien ik niet graag naar de tandarts ga (ben bang voor naalden) is het niet echt handig haha
Ik snap er helemaal niks van maargoed het is niet anders :(

CoSnuf

Berichten: 1725
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:33

Ik ben ook geen fan van naalden haha. Maar ik heb veel liever een paar spuiten dan zonder verdoving. Die naald is 3 tellen haha

Kieffertje

Berichten: 1742
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Re: Lotgenoten met veel gebitsproblemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:47

Ik heb ook vaak rotzooi met mijn tanden. Op dit moment (zelfdiagnose) een flinke tandvleesontsteking bij mijn verstandskies (pericoronitis schijnt het te heten). Morgen naar de tandarts.

Pijn wordt wel steeds erger, kan ook mijn mond steeds minder goed dichtdoen en heb een aardige zwelling in mijn wang. Narigheid.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: -Namiro-, Dnies90, DotBot, Gaby, Jacquelinee_, Jayya, Saartjuh_b, SemrushBot, Ufurio4e en 53 bezoekers