Paardrijden is leuk! totdat...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Paardrijden is leuk! totdat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 20:01

Inmiddels contact gehad met de zorgverzekering, en in tegenstelling tot wat ze enkele maanden geleden zeiden, word het nu dus niet vergoed om over de grens te kijken.
Hier laten we het uiteraard niet bij zitten, wel word m'n moeder voor haar schouder naar Breda gestuurd, en ik heb zelf ook zeer goede ervaringen met de artsen in het betreffende ziekenhuis.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:18

kleinvosje schreef:
Heel vervelend inderdaad, alsof je niet gehoord wordt. Toch snap ik de kant van de artsen wel. Je kan een lichaamsdeel zoals knie, heup schoudergewricht, maar twee keer vervangen. 1 keer van versleten naar kunst en daarna nog een keer van kunst naar kunst. Daarna is er geen mogelijkheid meer een nieuw gewricht vast te zetten aan de bestaande botten. Daarom willen ze zo lang mogelijk wachten met het vervangen van de boel. Een vervangen gewricht gaat een jaar of 8-10 mee, als je nu vervangt en over 10 jaar weer, zit je met hetzelfde vanaf je 70e, en dan is er ècht niets meer aan te doen.

Mijn schoonvader moet eigenlijk een nieuwe knie en heup, is nu net 70. Heeft er wel last van, maar wil nog niet onder het mes, wacht zo lang mogelijk, om bovenstaande reden.


Volgens mij is de "levensduur" van kunst lichaamsdelen langer. Mijn orthopeed adviseerde mij vorig jaar (toen was ik 49) om te gaan voor de kunstknie. Ik stel het alleen liever zo lang mogelijk uit.

Raar dat jullie niet naar België mogen maar mijn ervaring met het ziekenhuis in Breda is bagger. Vorig jaar viel mijn dochter met haar pony op Nederlands grondgebied en kregen we te horen dat ze een gekneusde elleboog had. In het ziekenhuis in Turnhout werd een paar weken later een gebroken schouder vastgesteld.
Ik ben daar weggestuurd met een gebroken elleboog want die zou niet gebroken zijn.

Er zullen vast ook goede artsen zitten maar ik heb daar meerdere slechte ervaringen gehad.

Verder herken ik het verhaal van je moeder wel. Ben in 2006 achterovergeklapt met een pony (dat was dus de gebroken elleboog) en sindsdien heb ik gewoon constant pech en kan ik nauwelijks meer rijden. Op mijn paard gaat het waarschijnlijk nooit meer lukken.

Sterkte voor je moeder.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paardrijden is leuk! totdat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:31


Keandra
Berichten: 1172
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:45

Raar dat je niet naar BE zou mogen komen.
Ik werk in het UZBrussel en zelfs bij ons komen er heel veel Nederlandse patiënten. (We hebben dan ook veel Nederlandse dokters ook ;) )
Ik zou snel regelen dat je ook naar BE kan komen.

Ik heb goede ervaringen met de orthopedie groep die in Sint-Niklaas zetelt (Care to move). Je wordt bij die dokters snel en heel bekwaam geholpen, zeggen je ook mooi waar het op slaat. (heb deze zomer een scheur gehad in mijn meniscus aan de linker knie, en van eerste consultatie naar operatie zat nog geen 2 weken en dat in verlofperiode. Op dag van operatie waren er daar meerdere NL patiënten die ook geopereerd werden.)

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paardrijden is leuk! totdat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:10

@Keandra
Dat verschilt per verzekeringsmaatschappij waar je je mag laten opereren.
Het komt ook voor dat je je in het ziekenhuis van hun voorkeur moet laten behandelen.

Keandra
Berichten: 1172
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:30

hmm
goed bevragen, ik weet dat ze bij ons heel veel NL patiënten krijgen. Dus het is mogelijk.
(verzekering shoppen }> )

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:06

Klopt, er komen ontzettend veel mensen vanuit Nederland naar de Belgische ziekenhuizen. Was een tijdje terug op het nieuws hoeveel maar dat ben ik even vergeten.

Maar ik denk dat er wel een verschil zit in die patiënten en de moeder van ts. De patiënten die naar België komen hebben allemaal al een diagnose en komen hier uitsluitend voor de operatie. De moeder van ts wil volgens mij naar België voor een second opinion en ik denk dat dat het probleem is.

Even je link gelezen Brainless. Ben er nu nog meer van overtuigd dat de pijnklachten die ik heb voorlopig niet opwegen tegen de operatie. Maar twee keer 15 jaar, dan ben ik 80 dus het zou kunnen maar nee, nog even niet.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paardrijden is leuk! totdat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:01

Jeetje wat een gevolgen van 1 val zeg..

In Belgie opereren ze wel naar kunst voor je 70e.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Paardrijden is leuk! totdat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 22:26

De rugklachten zijn waarschijnlijk zenuwpijnen volgens de huisarts, maar nu straalt het door naar haar been en loopt ze mank.
Ik denk dat er een hernia zit, maar ja, kan er niet in kijken helaas.
De huisarts wil m'n moeder naar een manueel therapeut sturen, maar dat was met haar nek ook het geval en dat zit helaas niet bij de zorgverzekering in.
Achteraf voor de nek maar beter ivm de grote hernia die daar zat, en nu nog een versleten wervel, fysio had meer kwaad dan goed gedaan.
Er zijn meerdere mensen bezig om m'n moeder toch naar belgie te laten gaan, dus hopen en duimen maar.

kynshiri

Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

Re: Paardrijden is leuk! totdat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:00

mijn neef is vooraan in de 30 en heeft een kunstheup... hij weet ook dat het niet ideaal is, maar ze hebben het wel gedaan omdat hij niet meer kon lopen, zijn job niet meer kon uitvoeren,...
moet je dan iemand zijn hele jonge actieve leven gaan ontnemen omdat die heup het anders niet uitzingt zo lang jij leeft??? sorry maar ik zit liever op mijn 70ste met een pijnstiller achter mijn raam naar buiten te kijken dan op mijn 34ste!

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:11

Dat ben ik wel met je eens kynshiri maar in Nederland denken ze daar blijkbaar anders over. Maar als het even kan is het wel beter om het zo lang mogelijk te voorkomen. Met een kunstheup of knie ben je nog steeds beperkt.

Fijn dat ze voor jouw moeder aan het verder kijken zijn ts. Hoop dat het gaat lukken.

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Paardrijden is leuk! totdat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:14

Een heup kun je vaker vervangen, een knie (nog) niet.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:19

XLeandrosX schreef:
Een heup kun je vaker vervangen, een knie (nog) niet.

Een knie kan ook meerdere keren vervangen worden hoor.
Mijn buurvrouw heeft er afgelopen maandag voor de 3e keer een nieuwe knie gekregen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Paardrijden is leuk! totdat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:26

Ooh wat erg voor je moeder.
Wel bedankt voor het delen van het verhaal.
Vorig jaar heb ik na een ongelukje thuis een ruggenwervel gescheurd of gebroken. Dat ontdekten ze ook weken later pas toen het al aan het herstellen was en heb soms van die nare zenuwsteken. Jullie verhaal maakt dat ik toch nader onderzocht wil worden voor het te laat is.
Heel veel sterkte met je moeder

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Paardrijden is leuk! totdat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:32

Ken mensen zat die veel jonger een 2 nieuwe heupen dan wel knieën dan wel beiden hebben gekregen.
Simpelweg om de kwaliteit van hun leven NU! op te krikken, weten zij veel of ze überhaupt nog 10, 20, 30 of 50 jaar leven!?
Wel weten ze dat er aan vervangen een einde zit, allicht nog een keer mogelijk, maar daarna wordt het wel problematisch.

Echter nu kunnen ze wel weer veel meer en daar ging het ze om.

Zou dus als ik jullie was toch proberen daar wat van gedaan te krijgen.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 23:36

Zinzi:mooi dat dit verhaal je tot nadenken heeft gezet, was ook een beetje mijn doel.
Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn, ongelukken zitten in kleine hoekjes.
Nu is mijn moeder wel een vrij extreem geval, en het harde werken heeft zeker niet geholpen haar lichaam heel te houden.
Toch ben ik wel wat beroerd vanwege de "tegenwerking" hier in de Nederlandse zorg, iedereen ziet en zegt dat m'n moeder er zo moe uit ziet, dat ze zo slijt...maar ze word zo vaak met een kluitje in het riet gestuurd.

Verder wil ik iedereen bedanken voor het medeleven, en de tips wat betreft artsen/ziekenhuizen etc.
We hebben maar 1lichaam, wees er zuinig op!

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:36

Jeetje heftig, ik ben vrijdag van een jonge pony gevallen op precies dezelfde manier als je moeder recht op m'n hoofd en daarna op mijn rug.. Ik heb gelukkig alleen een hersenschudding en overal spierpijn.

Heel veel sterkte met je moeder!!

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 00:19

Zie dat jullie van Roosendaal zijn. Dan zou ik ervoor gaan om naar het ziekenhuis in Tilburg te gaan. Dat staat veel beter bekend dat het ziekenhuis in Breda. Mocht het niet lukken om toch naar België te komen.

En soms kan je niet anders dan je neerleggen bij een bepaalde beperking of pijn maar nooit onnodig door gebrekkige zorg uiteraard.

Levant
Berichten: 160
Geregistreerd: 19-01-07

Re: Paardrijden is leuk! totdat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 08:58

Wat naar voor je moeder, ik herken wel een aantal problemen in het verhaal! Is je moeder wel is bij een goede pijnpoli geweest!

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Paardrijden is leuk! totdat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:15

Hoop dat jullie een oplossing/verbetering vinden zodat alles leefbaarder wordt zowel fysiek als mentaal voor jou en je mama. Veel sterkte!