Ziekte van Graves bij Kind (snelwerkende Schildklier)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Ziekte van Graves bij Kind (snelwerkende Schildklier)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 22:09

Bij ons dochter van 7 is vorige week ontdekt dat ze de ziekte van Graves heeft. Dat is een auto-immuunziekte die er voor zorgt dat haar schildklier veel te hard werkt. De scchildklier wordt nu met medicatie (Strumazol) stilgelegd. Aangezien je niet zonder schildklierhormoon kan zal ze in de toekomst dus schildkliermedicijnen moeten gaan slikken.

Zijn er hier mensen die op jonge leeftijd deze ziekte ook kregen. Of Ouders van kinderen met deze ziekte?

Hoe gaat het verder? Gaat het instellen goed/makkelijk? Houd je veel klachten ETc?

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:34

niet op jonge leeftijd, maar toen ik rond de 26 was heb ik de ziekte van Graves ook gehad. :j
ik ben een jaar behandeld met schildklier medicatie.. ik weet niet meer welke dat was, is alweer lang geleden.
daarna waren de waardes goed en moest ik jaarlijks voor controle komen om te kijken of de waardes goed bleven.
ik neem aan dat er bij je kind ook eerst gekeken word of met medicatie de schildklier weer geregeld kan worden voordat ze het helemaal stil leggen?


heeft je dochter ook de typische oogproblemen erbij, of heeft ze daar geen last van?
ik had zelf geen uitpuilende ogen gelukkig, maar wel erg vaak het gevoel alsof er zand in zat
en prikkende ogen en kon niet goed tegen fel licht.
daarnaast veel darmproblemen,veel diarree, maar ben toen begonnen met probiotica welke bij mij erg goed hielp.
denk dat het een idee is om daar dus sowieso naar te kijken ,iets simpels als yakult kan al helpen.

nu weet ik niet zeker of de symptomen bij kinderen en volwassenen hetzelfde zijn?
maar zeker vele opvliegers en wisselende stemmingen had ik, haar uitval, gewrichtsproblemen...
allemaal niet leuk om last van te hebben, maar na een jaar medicatie namen bij mij de symptomen langzaam af.
heb wel zeker nog 5 jaar lang last gehad van restsymptomen hoor...heb dat ook wel vaker gehoord bij andere mensen met de ziekte van Graves.

heb je al bij de site gekeken van de Graves vereniging?
http://www.graves-patienten.nl/ned/b01.htm

zeker via het forum krijg je heel veel goede tips!

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 22:07

Bedankt voor je berichtje.

Dochter is erg moe, heeft last van spierzwakte, een hoge hartslag, chronische diaree, snel benauwd bij inspanning en haar schildklier is sterk vergroot. Verder is ze erg groot voor haar leeftijd. Ook is ze snel van slag ( huilt snel)

Ze ver ik het nu begrijp wordt haar schildklier stilgelegd en moet ze vervolgens weer schildklierhormonen gaan slikken omdat je niet zonder schildklierhormoon kan.

Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:18

Ik heb het tegenovergestelde. Mijn schildklier werkt héél traag. Hier hebben ze gek genoeg een eeuwigheid over gedaan voordat ze daar eindelijk een keer achter kwamen. Mijn klachten waren(zijn) oa: vermoeidheid, pijnlijke spieren, draaierig, gevoel van flauwvallen, emotiewisselingen ect. Ik slik nu al bijna een jaar Tyrax, 3 pillen per dag. De klachten zijn iets minder, maar nog niet verdwenen. Overigens kom ik ontzettend in gewicht aan van die pillen..

Maargoed je dochter heeft het tegenovergestelde, herkende mij alleen wel in haar klachten. Bij mij hebben ze het overigens op mijn 18e geconstateerd.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:21

Weet je of ze haar schildklier gaan behandelen met radioactief jodium, of met andere medicatie? Ik heb in mijn kennissenkring een meid die op tamelijk jonge leeftijd (puberteit) gediagnosticeerd was. Het blijven hormonen, het is altijd wat lastig die goed 'in te stellen' en het zal nog vaak voorkomen dat het toch weer aangepast moet worden. Anderzijds zal het hopelijk een opluchting zijn als die constante hyperactiviteit van de schildklier afgelopen is, het is echt een achtbaan... Sterkte!

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:29

Mijn schildklier is een aantal jaar geleden geheel verwijderd en ik moet zeggen dat ik makkelijk in te stellen was (Nu moet ik wel zeggen dat ik vanuit een "gezonde"situatie was geopereerd.Mijn schildklier werkte prima).Nu heb ik mij wel laten vertellen dat het iets lastiger is als je nog wel een schildklier hebt.

Pilletje nemen is op zich niet zo'n probleem en kinderen zijn veerkrachtig.Neem even contact op met de vereniging.Op de fora kun je met al je vragen terecht ;)

Je zult zien dat met de juiste medicatie je kindje weer zal opknappen.Wat ik je wel kan vertellen is dat je geduld moet hebben.Laat je kindje rustig aandoen,het is een aanslag op haar lichaam.Zij zal vanzelf actiever worden als ze zich fijner voelt en ook meer energie krijgt.

Sterkte hoor,het is niet niks maar er is gelukkig wel wat aan te doen :j

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 09:04

Bonita, haar vader heeft ook een traagwerkende schildklier. Hij herkent ook meerdere klachten van zijn dochter.

Haar vader is ontzettend moeilijk instelbaar ( heeft ook nog diabetes). Na 2 jaar nog steeds niet stabiel ingesteld en daar zoveel klachten door dat hij zijn baan is kwijt geraakt.

We hopen maar dat dochter niet op haar vader lijkt in dit opzicht :)

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Ziekte van Graves bij Kind (snelwerkende Schildklier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:47

Er is een schildklierforum misschien dat ze je daar verder kunnen helpen.
Speciaal topic voor graves