Steunzolen/aangepaste schoenen. Hoe lang tot gewend?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Steunzolen/aangepaste schoenen. Hoe lang tot gewend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 22:31

:wave:

Sinds een maand heb ik aangepaste schoenen en steunzolen.

Hele rits problemen, maar het komt erop neer dat ik mijn hele (lopende) leven verkeerd heb gelopen.

Dit moet veranderd worden.

Orthopedisch schoenmaker zei: Het gaat pijn doen, veel pijn als je pech hebt.

En dat het pijn doet, dat is wel duidelijk. Zit soms te janken van de pijn.
Eigenlijk MOET ik ze elke dag minimaal 2 uur dragen, maar zie zo op tegen de pijn dat ik ze soms een dag(of 2) laat staan.

Nou ben ik wel benieuwd wie hier op bokt nog meer steunzolen/aangepaste schoenen hebben, en hoe lang het bij jullie duurde voordat de pijn minder werd (ook de al bestaande pijn)?


xdniesje
Berichten: 2032
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Re: Steunzolen/aangepaste schoenen. Hoe lang tot gewend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:35

Heh bah! Ik heb er zelf geen ervaring mee. Heeft de schoenmaker er niks over gezegd?
Ik weet dan weer wel dat heel je lichaam zich aangaat passen, het wordt nu immers anders belast, dit duurt we even. Helaas! Hopelijk voel je je snel weer een stuk beter en gaat de pijn snel weg.

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 22:41

xdniesje schreef:
Heh bah! Ik heb er zelf geen ervaring mee. Heeft de schoenmaker er niks over gezegd?
Ik weet dan weer wel dat heel je lichaam zich aangaat passen, het wordt nu immers anders belast, dit duurt we even. Helaas! Hopelijk voel je je snel weer een stuk beter en gaat de pijn snel weg.



Nee, hij kon helaas geen exacte tijd geven hoe lang het gaat duren. |(

Daarom dacht ik: laat ik eens een topic openen om de verschillende ervaringen te leren.

En het ergste is, het had allemaal voorkomen kunnen worden. Maar ja..

Nathas

Berichten: 946
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Dwingeloo

Re: Steunzolen/aangepaste schoenen. Hoe lang tot gewend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:43

Men vriendin heeft sinds 3 weken ook steunzolen. Ze heeft er duidelijk last van maar wat zij doet is smorgens een uur en smiddags een uur. Misschien helpt dat ook voor jou?

Een dag niet gelachen is een dag niet geleeft

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 22:48

Nathas schreef:
Men vriendin heeft sinds 3 weken ook steunzolen. Ze heeft er duidelijk last van maar wat zij doet is smorgens een uur en smiddags een uur. Misschien helpt dat ook voor jou?



Ja, dat is nog wel een idee. Bedankt voor de tip!

Mijn steunzolen passen in mijn afgetrapte palladiums, dus dat doe ik nog wel eens.
Die bobbel onder mijn voet is uiterst irritant, maar wel wat minder pijn dan de steunzool en aangepaste schoen samen.

De schoen is zo aangepast dat ik MOET afrollen. dus helemaal van de hak naar de teen.
Nou had ik altijd wel een goede afrollende stap, maar nee het is niet genoeg
En ook mijn achillespezen zijn daar niet blij mee.

Nathas

Berichten: 946
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Dwingeloo

Re: Steunzolen/aangepaste schoenen. Hoe lang tot gewend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:50

Kan ik me voorstellen, men vriendin heeft ook last van de bobbel hoor. Teven moet ze termo sokken aan anders zijn haar voeten zo koud door slechte doorbloeding. Heb jij dat ook met de steunzolen?

Een dag niet gelachen is een dag niet geleeft

Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:50

Even een paar weekjes doorbijten! Niet meer uitdoen zou ik zeggen. Desnoods een paar daagjes aan de paracetamol 3 keer per dag 1000 mg om even door de pijn heen te lopen?

-

Murthul

Berichten: 17063
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Steunzolen/aangepaste schoenen. Hoe lang tot gewend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:59

Idd, niet meer uitdoen gewoon mee doorlopen, des te sneller ben je ervanaf!
probeer ze ook binnen te dragen, kleine stukjes naar de keuken en t toilet helpen ook mee :j

De Turtle.

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 23:05

Nathas schreef:
Kan ik me voorstellen, men vriendin heeft ook last van de bobbel hoor. Teven moet ze termo sokken aan anders zijn haar voeten zo koud door slechte doorbloeding. Heb jij dat ook met de steunzolen?



Koude voeten heb ik altijd al gehad :(

Op mijn werk heb ik ze niet meer dan 3 uur aan. Langer trek ik echt niet, ik werk in de horeca dus sta alleen maar.

En mijn leidinggevende heeft het ook liever niet. Het zijn namelijk lompe wandelschoenen en behoorlijk lelijk :')

Mag over 2 maand nog een paar laten aanpassen, maar heb nog geen nieuw paar kunnen kopen.

Ik slik diclofenac.

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Re: Steunzolen/aangepaste schoenen. Hoe lang tot gewend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:10

Die minimaal 2 uur dragen is nodig zodat je voeten aan de nieuwe stand wennen. As je ze met veel pijn en moeite 2 uur draagt op een dag en dan 2 dagen niet raak je juist niet gewend aan de nieuwe stand. Zo gaat het opbouwen van dragen dus ook niet lukken. Pijnstilling kan je best gebruiken om ze te dragen, echter is het wel handig om je dan wel aan een opbouwschema te houden.
Je kan die 2 uur best verdelen over de dag als dat voor jou beter werkt. Wel dus elke dag en het liefst met een opbouw in de komende weken. (Die opbouw kan heeeel langzaam als dat het beste voegt)
Succes!

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 23:16

evelien11 schreef:
Die minimaal 2 uur dragen is nodig zodat je voeten aan de nieuwe stand wennen. As je ze met veel pijn en moeite 2 uur draagt op een dag en dan 2 dagen niet raak je juist niet gewend aan de nieuwe stand. Zo gaat het opbouwen van dragen dus ook niet lukken. Pijnstilling kan je best gebruiken om ze te dragen, echter is het wel handig om je dan wel aan een opbouwschema te houden.
Je kan die 2 uur best verdelen over de dag als dat voor jou beter werkt. Wel dus elke dag en het liefst met een opbouw in de komende weken. (Die opbouw kan heeeel langzaam als dat het beste voegt)
Succes!



Ik heb ze nu aan, moet zo nog een ronde met de woefies.

Zal proberen ze elke ochtend en avond aan te doen. En morgen ook weer een paar uurtjes op het werk

Het zijn helaas niet alleen mijn voeten die het niet geinig vinden, ook mijn knieën heupen en onderrug vinden het niet geinig..

Als het zoveel pijn doet is het zo moeilijk te geloven dat het ooit beter word |(

Murthul

Berichten: 17063
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Steunzolen/aangepaste schoenen. Hoe lang tot gewend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:20

Wat zijn je klachten eigenlijk?

De Turtle.

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 23:27

Murthul schreef:
Wat zijn je klachten eigenlijk?



Hallux valgus, hamertenen, zwakke enkels, pijnlijke knieen en heupen en scoliose in rug.

Heb vreselijke O benen (kleine meisjes moeten niet 2/3 keer in de week op grrooote paarden rijden) maar mijn voeten staan naar binnen.

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Re: Steunzolen/aangepaste schoenen. Hoe lang tot gewend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:59

Nu je dit alles er ook bij schrijft zou ik je aanraden om naar een goede fysiotherapeut te gaan die je kan helpen bij het aannemen van een goede houding. Doordat die schoenen in een groot deel van je lijf pijn veroorzaken ga je waarschijnlijk een houding aannemen die voor jou het minst pijnlijk is, maar niet altijd goed hoeft te zijn. T is fijn als een therapeut je daarbij kan helpen voelen wat goed is.

Murthul

Berichten: 17063
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Steunzolen/aangepaste schoenen. Hoe lang tot gewend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:00

idd.. Balansoefeningen kunnen ook heel goed voor je houding zijn.

De Turtle.

Nonnie89

Berichten: 253
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:08

Nadat ik mijn steunzolen had gekregen deed het bij mij ook erg pijn met inlopen. Volgens mij heeft het bij mij een week of zo geduurd. Het is inderdaad even een kwestie van doorbijten. Je lichaam moet wennen aan je nieuwe houding en dat doet zeer. Het wend snel genoeg. dus even je tanden op elkaar helaas.

Als je eenmaal gewend bent kan je niet meer zonder. Als je dan weer een keer schoenen aantrekt zonder zolen en daar een tijdje mee loopt en daarna weer je zolen aandoet, lijkt het net of je op wolken loopt. Zo fijn vind je dat dan weer. haha.... zo ervaar ik dat in ieder geval. ;)

Follow your heart it knows the way!!!

Paard en ruiterinstructieweek 2013
Paard en ruiterinstructieweek 2014
Paard en ruiter instructieweek 2015
Paard en ruiter instructieweek 2016
Eper paarden 4 daagse 2017
Eper paarden 4 daagse 2018
Paard en ruiter instructieweek 2018
Paard en ruiter instructieweek 2019

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:12

Hmm, aan mijn ervaring heb je dus niet zoveel :+ Ik ben hypermobiel waardoor ik platvoeten kreeg. Ik kreeg speciale zolen om de binnenkant van mijn voeten naar boven te zetten. Ik heb die steunzolen drie maanden gedragen (geen heftige pijn maar wel erg oncomfortabel). Ik kreeg toen de tip om meer schoenen met redelijke hak te dragen en sinds dien (binnen een maand) heb ik die ondingen niet meer nodig :D

When nothing goes right,

go left.

Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Steunzolen/aangepaste schoenen. Hoe lang tot gewend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:16

Ik heb zelf ook zooltjes had er zelf 2 weken last van (blaren, zere enkels, moeie voeten zonder iets gedaan te hebben) maar je moet gewoon doorzetten maar als je over een maand nog last heb zou ik zelf toch eventjes terug gaan...

Dilayla van het Esdorp M2+6, B+10

Ir111

Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:16

De mijne liepen eigenlijk gelijk prima. Wel wat lichte rugklachten de eerste weken door de standverandering.

Als je zoveel last hebt is het dan niet handig om er begeleiding bij te zoeken bij een fysio of masseur of weet ik veel wat? Zodat het wat makkelijker wordt?

Ik zou als ik jou was me wel aan het schema houden. Met half werk blijft het pijnlijk denk ik en bereik je niet het gewenste effect. Sterkte.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Nadine_

Berichten: 814
Geregistreerd: 12-04-05
Woonplaats: Heel

Re: Steunzolen/aangepaste schoenen. Hoe lang tot gewend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:39

Wat een onzin.. dat je ze persé zolang moet dragen per dag..
Gewoon langzaam opbouwen met dragen, dat je er flink pijn van krijgt is in mijn ogen een teken dat het voor het lichaam te snel gaat..
De schoenen en de bijbehorende inlays zijn er toch voor bedoeld om met minder pijn te lopen??
Het is wel zo dat je in het begin wel wat spierklachten, rugklachten e.d. ervan kunt krijgen, maar dat is ook normaal als je ineens een andere stand en looppatroon krijgt.
Ik adviseer dit ook altijd aan mijn patiënten, ben zelf podotherapeut.
Maar dat het zo erg is dat je er pijnstilling voor moet nemen vind ik echt niet normaal..

Nimuwé M2+2 verkocht
Mavabo's Balisco M (osmium x naturel) L1+1

Nadine_

Berichten: 814
Geregistreerd: 12-04-05
Woonplaats: Heel

Re: Steunzolen/aangepaste schoenen. Hoe lang tot gewend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:44

Mag ik vragen hoe oud je bent? en zijn er ook röntgenfoto's van je gewrichten gemaakt?

Nimuwé M2+2 verkocht
Mavabo's Balisco M (osmium x naturel) L1+1

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Re: Steunzolen/aangepaste schoenen. Hoe lang tot gewend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 23:39

Ik ben 28.

Ik draag ze nou halve diensten op werk.

Afgelopen dage niet, want ben ziek :(

Zijn alleen foto's gemaakt van mijn voeten


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _bloempje01_, Benita, Tessaaa en 29 bezoekers