Spalkje, 1 drama.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Spalkje, 1 drama.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 16:42

Heee,
Ik heb nu sinds een klein half jaartje een spalkje boven en onder achter m'n tanden. Heb een klein jaartje met een beugel moeten lopen, was een hele kleine correctie en puur voor de mooiheid.
Nu is in dit kleine half jaar m'n spalkje al 4x los geschoten en m'n ouders zijn er nu wel klaar mee en zeggen laat het zo maar. M'n spalkje onder is nu sinds gister eraf, boven zit hij er nog wel een muurvast.
Ik heb een nacht beugel gehad, alleen boven want ze zeiden, als boven goed blijft staan, doet onder het ook.

Zit dus even een dilemma, moet ik nu weer m'n spalkje er op laten zetten en weer €50.- neerleggen met het risico dat hij er over paar weken er weer afligt.
Of neem ik het risco dat is alles zo laat en bij de volgende tandarts afspraak, 12 december, het overige lijm weg laat poetsen en alleen met het boven spalkje veder ga, aangezien ze zeiden van, zolang boven goed staat blijft onder ook goed.

Wat zouden jullie doen?

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.


RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Re: Spalkje, 1 drama.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:43

Ik zou toch een nieuw spalkje laten plaatsen, zonde als het toch gaat verschuiven!

Voer geen oorlog, voer de eendjes.

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:44

Valt het niet onder de garantie omdat hij elke keer zo snel losgaat?
Ik zou hem toch weer laten zetten, ik heb weleens gehoord dat na 2 jaar een gebit weer scheef ging staan nadat een spalkje was verwijderd

12-09-2016 <3
04-04-2019
<3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:45

Ik zou iig adviseren wél voor een spalkje of iets van een nachtbeugel te kiezen.. Ik heb zelf meegemaakt dat mijn tanden weer gewoon teruggingen in hun oude stand. Ik heb nu (na 2e ronde beugelen) wel boven en onder een spalk en nog nooit problemen gehad! Zitten er nu zeker 2 jaar in en 1x moest er wat lijm bij omdat dit was afgebrokkeld. Mijn tandarts zei toen dat ik ook kon kiezen voor een gebitje voor 's nachts om mijn tanden, zo'n hoesje zeg maar.

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:46

ik weet niet hoe ze jou spalkje vastzetten maar dat is wel prutswerk dan ! mijne is de eerste tijd ook een aantal keer losgeschoten ! op een gegeven moment hebben ze hem gewoon op al mijn tanden met lijm vastgezet :) dus als 1 dotje loslaat blijft hij gewoon zitten en merk je het eigenlijk nieteens ! dus als dit nog niet zo gedaan is zou ik het zo laten doen ;) succes ermee

If it's not Icelandic, it's just a Horse

IJslanderstal frá Þyrnihofi

IndyPascalle

Berichten: 510
Geregistreerd: 22-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:46

Ik heb een beugel gehad en nu sinds een jaartje of 8 een spalk achter mijn tanden. Elke keer laten plakken als hij los liet. De laatste keer brak er een stukje af tijdens de verhuizing en heb ik er eigenlijk niks aan laten doen (met de gedachte dat het na 8 jaar toch wel op zijn plek zou blijven staan). We zijn nu een jaar verder en heel langzaam beginnen mijn tanden toch weer te schuiven. Dus ik zou hem wel laten plakken. Het zou zonde zijn als je straks opnieuw een beugel moet omdat het weer is gaan schuiven.

HippoService paardentaxi voor een stressvrij en vriendelijk vervoer van paard, menwagen en mens. Voor meer informatie kijk op http://www.HippoService.nl
http://www.facebook.com/pages/Hipposerv ... 3904810543

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:47

Ik moet zelf zeggen dat ik het spalkje achter mijn ondertanden graag zou laten verwijderen. Ik heb m al sinds ik 14 of 15 was (dus 10 jaar). Mij was beloofd dat hij er na 5 jaar uit mocht, maar mijn tandarts reageert nu steeds (heel beledigd en uit de hoogte met) "Heb je er dan last van?".

Ik zou hem eruit laten.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:47

Ik heb jaren met een spalkje gelopen, deze is enige jaren geleden verwijderd (schoot ook vaak los).
En nu staan mijn tanden weer schever en zitten er wat in verdrukking waardoor deze binnenkort een kroon moet worden.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Kim90

Berichten: 2194
Geregistreerd: 22-12-06
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:47

ik heb 1 maal gehad dat mijn draadje achter mijn ondertanden losliet, en toen heeft de orthodontist een extra bolletje lijm in het midden gedaan. dat ding zit nu alweer een paar jaar muurvast.

Zachtjes gaan de paarden voetjes... trippel trappel trippel trap

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4693
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:49

Bij mij was mijn bovenspalk iedere keer los. Mijn tandarts heeft laatste keer de losse einden weggeknipt en we laten het zo. (Alleen mijn twee voortanden en 1 snijtand zitten nog aan elkaar vast)
Dit omdat ik iedere keer met mijn ondertanden langs mijn spalkje ging.
Mijn tanden zijn iets gaan wijken, maar lang niet zo erg als het was. Dus vind het goed zo. Beter dat als iedere week terug naar de tandarts rennen om het weer vast te laten zetten.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:50

Ik had ook altijd een spalkje gehad maar ik verloor zo een keer per maand het spalkje. En de tandarts, andere beugeltandarts (wat is dat woord ook al weer), kon niet eens een nieuwe zetten want het paste niet. Heb toen een nachtbeugel gekregen als vervanging. Kan daar echt niet mee slapen heb het twee weken geprobeerd maar het lukt niet. Nu alles eruit geen nachtbeugel, geen spalkje en alles zit nog goed. Ik loop nu al dik twee jaar zonder spalkje rond.

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 16:50

Dilemma dus :') Kan mezelf wel voor me kop slaan als ik later lelijke tanden hierdoor krijg maar 50 euro vind ik gewoon te zonde en helemaal als het geen eens fatsoenlijk een maandje of iets blijft zitten.
Ik heb persoonlijk ook vaak last van m'n spalkje, zit nooit lekker kan niet normaal wat eten of er blijft wat achterhangen...

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:52

Bij mij ging de spalk ook steeds los. Ik heb een aangepaste spalk gekregen, de hoektanden hebben ze niet meegenomen nu. Dus een spalk van 4 (boven).
En voor's nachts heb ik een beschermhoesje gekregen zodat ik hem er niet af bijt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:52

@TS
Als je er veel last van hebt en hij schiet zo snel los, moet je vragen of ze extra lijm willen gebruiken.
Daardoor blijft hij langer zitten en blijven er geen etensresten achter zitten.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 16:55

Denk dat ik hem dan nog 1x er onder laat zetten met de vraag of ze even veel lijm willen gebruiken.. En als ik heb dan nog of bijt of iets kap ik er mee... Heb een hekel aan de ortho en aande tandarts dus dit is ook een rede dat ik niet graag hem er weer onder zet...

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

Selina

Berichten: 14267
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Spalkje, 1 drama.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:00

Mijn vriend had geen spalkje, alles groeide terug. Zonde van de beugel.
Toch maar doen als ik jou was.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Re: Spalkje, 1 drama.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:04

ik heb 4 jaar met een beugel gelopen en er is bij mij echt wel het wat gedaan..
na 5 keer dat spalkje terug zetten was ik het zat..
nu er uit gelaten en loop ik al 7 jaar zonder..
tanden staan nog als toen ze de slotjes er afhaalde..
houdt het goed in de gaten..
als jij denkt het verschuifd toch dan snel weer een spalkje plekken

Japie&Nodin :+:
Maystro Y;(

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Spalkje, 1 drama.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:09

Ik loopt al meer dan 15 jaar met dezelfde spalkjes.
Nooit problemen mee gehad.

Volgens mij worden ze dan ook niet netjes gezet.
Mijn is ook wel eens wat los gekomen maar werd dan gewoon netjes weer vastgezet.

Tjah 7 x 50 euro is natuurlijk niet leuk, maar opnieuw een beugel omdat je tanden gaan verschuiven, dan praat je toch al gauw > 1000 euro...

“To the people who look at the stars and wish."
"To the stars who listen and the dreams that are answered.”

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:15

Yontheke schreef:
Ik loopt al meer dan 15 jaar met dezelfde spalkjes.
Nooit problemen mee gehad.

Volgens mij worden ze dan ook niet netjes gezet.
Mijn is ook wel eens wat los gekomen maar werd dan gewoon netjes weer vastgezet.

Tjah 7 x 50 euro is natuurlijk niet leuk, maar opnieuw een beugel omdat je tanden gaan verschuiven, dan praat je toch al gauw > 1000 euro...



mijn ondertanden zijn vrij klein en daarom blijft bij mij het spalkje niet zitten.
heeft niet altijd wat met netjes of niet netjes zetten te maken hoor

Japie&Nodin :+:
Maystro Y;(

Niene87

Berichten: 3402
Geregistreerd: 09-03-10
Woonplaats: Enschede

Re: Spalkje, 1 drama.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:16

spalkje zetten, zonder spalkje verschuift de boel echt. Ik had ook een spalkje en heb hem er niet meer achter gezet en baal ik echt van want het staat weer scheef.


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:19

Spalkje zetten. Anders gaat t echt weer terug naar de oude stand.

Helaas blijft hij bij de 1 beter zitten dan bij de ander. heeft niets met je ortho of tandarts te maken maar ook met hoe je er mee omgaat of hoe t in jouw mond blijft zitten. Ik heb wel eens iemand gehad die aldoor terug bleef komen en die was altijd heel hard aan t knarsen in de slaap nachts of 1 iemand die veel harde appels af beet.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:19

Vroeger kreeg je geen spalkje na een beugel nu zo'n 30 jaar later zonder spalkje nog steeds rechte tanden.
Dus het kan wel zonder zal denk ik per persoon verschillen.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:20

Ik heb al 12 jaar een spalkje, nooit los geweest... Ligt denk ik dus echt aan de gene die hem plaatst.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:21

De mijnen zitten muurvast al 10 jaar, lijkt me niet helemaal normaal als die iedere keer los gaat :=

don110

Berichten: 715
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:30

Bij mij gaat onder ook heel vaak los, boven zit inderdaad ook bij mij muurvast. Bij mij is het onder wel écht lelijk gaan staan terwijl boven nog wel mooi staat.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: germie, J0anieke, MarieAnne, massiemas, Nathalie18x, Neon, SJP, Vinny12511 en 90 bezoekers