Hoe kan ik in GODSNAAM doordringen tot mijn vader?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Ivjee1213

Berichten: 601
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Winterswijk

Hoe kan ik in GODSNAAM doordringen tot mijn vader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 00:20

Om maar direct met de deur in huis te vallen; mijn vader is veel te dik (ruim 110 kg) en hij blijft nog leuk dooreten alsof er niks aan de hand is. Ik weet dat het een emotie eter is, en al helemaal nadat hij voor 4 jaar terug kanker heeft overwonnen, maar we (hele familie) kunnen maar niet doordringen op mijn vader dat hij echt moet opletten.

Afgelopen zondag was het weer eens zover dat hij zich heel beroerd voelde; druk op de borst, moe, benauwd enz. Ambulance geweest, hartfilmpje gemaakt, op diabetes getest en bloeddruk gemeten en alles was goed. Toch voor de zekerheid maar een nachtje in het ziekenhuis, want zoiets gebeurd natuurlijk niet zonder reden. Volgende dag mocht hij naar huis en gelukkig (!!) is er niks gevonden. Nu hadden mijn moeder en ik het al eens met zijn twee over zijn gewicht gehad, misschien dat dot de oorzaak was. Dit geopperd aan mijn vader maar direct werden we uitgekafferd dat we normaal moesten doen.

Zolangzamerhand begin ik er gewoon verdrietig van te worden, straks overkomt hem iets omdat hij zoveel te zwaar is. We hebben al van alles geprobeerd om door te dringen, maar niks dan alleen maar smoesjes die hij verzint. Niks lijkt meer te helpen, dus wil ik graag hier op bokt vragen over iemand eni idee heeft wat wel zou helpen om tot hem door te dringen.

Ik hoop dat iemand een zinnig antwoord heeft, want zo langzaamaan begin ik de moed te verliezen.

May the fleas of a thousand camels infest the crotch of the person who ruined your day. And may their arms be too short to scratch.


Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Hoe kan ik in GODSNAAM doordringen tot mijn vader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:21

Een documentaire laten zien? Een brief schrijven?

Beelden helpen vaak het beste. Zeker als praten niet goed lukt.

Tara B+13 (198) L1+11 (203) L2+12 (195,5) M1+13 (193) M2+10 (194)

Ivjee1213

Berichten: 601
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 00:24

demo_love schreef:
Een documentaire laten zien? Een brief schrijven?

Beelden helpen vaak het beste. Zeker als praten niet goed lukt.


We hebben al zo vaak een docu over overgewicht gekeken en een brief schrijven heeft ook geen nut ben ik bang voor, ik zou het best willen proberen, maar vrees dat ie daar ook weer pp reageert alsof ik onzin uitkraam

May the fleas of a thousand camels infest the crotch of the person who ruined your day. And may their arms be too short to scratch.

lovelady1

Berichten: 734
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:26

mischien eens met de dokter gaan praten ,mischien dat je vader wel naar hem luister

kom gezelig mee praten in het [url]http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=146&t=1735219&view=unread#unread[/url]

2 meisjes die nooit meer weg mogen

Ivjee1213

Berichten: 601
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 00:28

lovelady1 schreef:
mischien eens met de dokter gaan praten ,mischien dat je vader wel naar hem luister


Hij is al eens bij een diëtist geweest, dit heeft voor 2 maand geduurd, en daarna viel hij weer in zijn oude gewoontes

May the fleas of a thousand camels infest the crotch of the person who ruined your day. And may their arms be too short to scratch.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:29

Wat een lastig probleem. Misschien eens in een heel erge huilbui uitbarsten, hem eens goed de waarheid zeggen over zijn gewicht, zeggen dat je hem een paar jaar geleden bijna kwijt was geweest en dat je je vader nu ook nog niet wilt verliezen?

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:30

Ondanks het zware voorval.. zal ik persoonlijk nooit door mijn vader kunnen heen dringen. Misschien moet je het ook niet willen? Verder Misschien een brief schrijven en dan een persoonlijke. Dat jij er verdrietig van word. Wat voor een effect heeft dat voor jou? en ook je moeder. Laat haar schrijven?

Confide recte agens.

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:32

Ik lees mee, hier ook een dwarse stronteigenwijze vader die net de diagnose Alzheimer heeft gekregen en ook overgewicht heeft(en suikerziekte, hoge bloeddruk enzenz).

Hij MOET in beweging komen, niet zo zeer om af te vallen maar omdat bewegen voor iedereen goed is, en al helemaal voor mensen met Alzheimer.
Ook moet hij meer activiteiten gaan doen om zijn hersenen actief te houden

Maar krijg hem met geen stok in beweging.
Krijg niets van hem gedaan.

DJZ

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:33

Is er een reden waarom hij zoveel eet en waarom hem het niet lijkt te interesseren?? Wat doet je vader verder aan beweging? Misschien kun je hem eens voorstellen om ieder weekend (of als jullie door de weeks tijd hebben) naar het bos te gaan en daar een wandeling gaan maken?? Dat ie in ieder geval in beweging is/komt, waardoor de conditie ook beter wordt???

Ivjee1213

Berichten: 601
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 00:36

liesenlizzy schreef:
Is er een reden waarom hij zoveel eet en waarom hem het niet lijkt te interesseren?? Wat doet je vader verder aan beweging? Misschien kun je hem eens voorstellen om ieder weekend (of als jullie door de weeks tijd hebben) naar het bos te gaan en daar een wandeling gaan maken?? Dat ie in ieder geval in beweging is/komt, waardoor de conditie ook beter wordt???


Vooral door de kanker lijkt hij chronisch moe, dus sporten is niks voor hem. Hij gaat wel vrijwel dagelijks een wandelingetje maken met m'n ma door t bos. Ik weet niet precies waarom die eet, maar ik denk omdat hij niet over zijn gevoelens e.d. Praat

May the fleas of a thousand camels infest the crotch of the person who ruined your day. And may their arms be too short to scratch.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:39

Geef hem op voor Obese ,de Biggest Loser of zo'n soort programma.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Ivjee1213

Berichten: 601
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 00:41

Cowgirl schreef:
Geef hem op voor Obese ,de Biggest Loser of zo'n soort programma.


Kan hij niet meer aan, kost hem teveel energie

May the fleas of a thousand camels infest the crotch of the person who ruined your day. And may their arms be too short to scratch.

LhinnOlijf
Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:41

liesenlizzy schreef:
Is er een reden waarom hij zoveel eet en waarom hem het niet lijkt te interesseren?? Wat doet je vader verder aan beweging? Misschien kun je hem eens voorstellen om ieder weekend (of als jullie door de weeks tijd hebben) naar het bos te gaan en daar een wandeling gaan maken?? Dat ie in ieder geval in beweging is/komt, waardoor de conditie ook beter wordt???

Ik hoop dat dat helpt, maar uit eigen ervaring gaat dat niet werken.

Zelf heb ik het opgegeven. Hij is al 3x voor de dood weggehaald en hij ZEGT dat hij wil veranderen, maar als je aankomt met opties gebeurd er niks. Hij moet het zelf inzien en die knop willen omzetten. Hij is oud en wijs genoeg, zou beter moeten weten, dus laat het hem zelf maar uitzoeken.

Wat wellicht wel werkt is te vragen wat HIJ met zijn leven wil bereiken. Bij de mijne heeft het ervoor gezorgd dat hij een aantal weken beter nadacht over zijn acties.
En vergeet niet dat afvallen een langdurige proces is wat vooral psychisch inwerkt.

Wegens een dikke laag stof en najaarsopruiming bied ik deze peesbeschermers en bandages aan.
http://www.bokt.nl/markt/ad/290989/zwarte-peesbeschermers-kieffer
http://www.bokt.nl/markt/ad/290997/set-witte-bandages-pagony

Anoniem

Re: Hoe kan ik in GODSNAAM doordringen tot mijn vader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:43

Wie doet de boodschappen? ?

Flux

Berichten: 2488
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:44

Op Emotie gaan spelen. Dat heeft mijn moeder in ieder geval in beweging gezet. Zeg maar waar het op staat en hoe hij niet alleen zijn eigen leven op het spel zet maar ook invloed heeft op de jouwe en die van zijn andere dierbaren. Doe hier niet te lichtjes over hoor. Vaak zien ze wel waar je het over hebt, maar kiezen ze ervoor om het niet te wíllen zien. Het is ook niet niks uiteraard, echt niet, maar weglopen voor het probleem heeft geen enkele zin.

Mijn moeder is ook veel te zwaar, zit tegen diabetes aan, heeft (naar mijn mening) een depressie en houdt vocht vast in haar benen. Met bovenstaande tactiek was er wel wat progressie in haar handelen. Helaas heb ik niet doorgezet doordat mijn vader heel ziek werd, en is ze weer in haar oude patroon gesleten (dit verwijt ik haar absoluut niet hoor, uiteraard begrijpelijk). Maar ik zweer je, als mijn pap weer op de been is (en dat ziet er goed uit :) ) dan krijgt zij van mij weer de volle laag. Dit klinkt ontzettend hard als ik dit zo typ maar mijn moeder kan dit niet alleen en heeft de push echt nodig.

Ik weet natuurlijk jullie situatie niet en baseer dit alleen op mijn eigen ervaringen. Mijn moeder ziet echt wel dat ze zichzelf aan het verloederen is. Ze wist ook echt wel dat het niet goed was om die drie zakken chocolade dat nog van 11 november overwas op te eten in één nacht. En ze wist ook donders goed dat de opmerking "er moet geen chocolade in huis zijn als ik thuis ben" ook absoluut geen excuus is. Maar het handelen, doen, het doorpakken en doelen stellen kan ze niet zelf.

Overigens is het ook handig om zelf ook te stimuleren. Dus zelf ook gezond eten, snacks buiten de deur houden of in ieder geval zonder dat hij weet dat het er is. Kom hem daarin tegemoet. Wandel gezellig met hem mee, praat over je eigen interesses en de zijne, schep een band. Laat zien dat je moeite doet en met hem de strijd aan wil gaan. Soms kan dat vriendelijk, soms moet jij de wijste zijn :) Het is niet alleen een fysieke strijd, maar ook een psychische, misschien nog wel meer.

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:45

Ivjee1213 schreef:
Cowgirl schreef:
Geef hem op voor Obese ,de Biggest Loser of zo'n soort programma.


Kan hij niet meer aan, kost hem teveel energie


En naar de fysio??

Mijn pa gaat gelukkig nog 2 keer in de week naar de fysio waar hij gedoseerd en onder begeleiding beweegt

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:46

Ivjee1213 schreef:
liesenlizzy schreef:
Is er een reden waarom hij zoveel eet en waarom hem het niet lijkt te interesseren?? Wat doet je vader verder aan beweging? Misschien kun je hem eens voorstellen om ieder weekend (of als jullie door de weeks tijd hebben) naar het bos te gaan en daar een wandeling gaan maken?? Dat ie in ieder geval in beweging is/komt, waardoor de conditie ook beter wordt???


Vooral door de kanker lijkt hij chronisch moe, dus sporten is niks voor hem. Hij gaat wel vrijwel dagelijks een wandelingetje maken met m'n ma door t bos. Ik weet niet precies waarom die eet, maar ik denk omdat hij niet over zijn gevoelens e.d. Praat

Ervoor zorgen dat je moeder geen troep koopt in de winkel? Als hij niet gaat sporten zal er drastisch iets moeten veranderen aan zijn eet patroon. Iets wat er niet is kan je ook niet eten.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Hoe kan ik in GODSNAAM doordringen tot mijn vader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:53

Ik denk dat hem doen bewegen alleszins een moeilijke kwestie is. Omdat hij het blijkbaar zelf niet wil inzien dat hij niet goed bezig is. Voor hem is het prima en overdrijft de ts, nietwaar ts? En waarom zou je dan naar een fysio gaan of extra wandelen als er niets mis is met een zak chips op te eten. Een beetje als anorexia maar dan in een omgekeerde richting. Als ik het goed begrijp tenminste. Of ziet hij zelf ook dat zijn overgewicht slecht is maar kan hij er mentaal niet tegen vechten?

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Ivjee1213

Berichten: 601
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 00:57

Kwanyin schreef:
Ik denk dat hem doen bewegen alleszins een moeilijke kwestie is. Omdat hij het blijkbaar zelf niet wil inzien dat hij niet goed bezig is. Voor hem is het prima en overdrijft de ts, nietwaar ts? En waarom zou je dan naar een fysio gaan of extra wandelen als er niets mis is met een zak chips op te eten. Een beetje als anorexia maar dan in een omgekeerde richting. Als ik het goed begrijp tenminste. Of ziet hij zelf ook dat zijn overgewicht slecht is maar kan hij er mentaal niet tegen vechten?


Volgens mij ziet hij het wel, maar wil hij het niet zien. En omdat hij zich dan weer kl*te voelt, gaat hij zich vol eten. Maakt niet uit of het chips of gekookte aardappelen zijn, hij lijkt wel een kliko.

May the fleas of a thousand camels infest the crotch of the person who ruined your day. And may their arms be too short to scratch.

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:58

Kwanyin schreef:
Ik denk dat hem doen bewegen alleszins een moeilijke kwestie is. Omdat hij het blijkbaar zelf niet wil inzien dat hij niet goed bezig is. Voor hem is het prima en overdrijft de ts, nietwaar ts? En waarom zou je dan naar een fysio gaan of extra wandelen als er niets mis is met een zak chips op te eten. Een beetje als anorexia maar dan in een omgekeerde richting. Als ik het goed begrijp tenminste. Of ziet hij zelf ook dat zijn overgewicht slecht is maar kan hij er mentaal niet tegen vechten?



Anorexia is ook vaak een mentale kwestie, daar kan je ook tegen l.llen als brugman. Maar je dringt niet door, al weten ze vaak ook wel dat ze niet goed bezig zijn.

Maar de knop moet om, en dat is latig.

Ik ben zelf ook op de emotionele tour gegaan bij mijn vader, dat zijn Alzheimer nu alleen maar sneller grip op hem zal nemen....maar het werkt niet.
En ik vecht er alleen tegen (HA steunt mij uiteraard wel, maar alleen als we bij haar op spreekuur zijn) en dat is zo moeilijk.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 01:10

Hoi ik weet niet hoe lang die is maar dan kan 110 nog meevallen. tis wel zwaar maar een man mag 2500 calorien per dag. Je kan wel tegen hem zeggen dat je hem niet kwijt wil en dat je bang bent dat dat gebeurd vanwege zn leefstijl maar hij moet zelf willen hem dwingen werkt averechts, Je hebt toch geen kanker overwonnen om zo dom met je lichaam om te gaan. Daarbij mij schoonmoeder heeft nu na een jaar dat ze kankervrij is de borstkanker weer terug gister gehoord.

Lieve Mixie ik vergeet je nooit

_Bonte_

Berichten: 3378
Geregistreerd: 18-06-06

Re: Hoe kan ik in GODSNAAM doordringen tot mijn vader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 01:14

Heel stout zijn...
Je gaat met hem aan tafel zitten en zegt pap. T is tijd dat we samen iets voorbereiden . Ik wil jou mening weten want t gaat tenslotte over jou... En begint hewoon boeken over begrafenissen boven te halen en gaat verder . Ik weet dat t niet meer lang zal duren eer jij echt heen gaan vanwege jou gewicht . Je hebt al zoveel meegemaakt en ik wil mezelf echt samen met jou voorbereiden .... Dan loopt zo een gesprek wel los

Bonte m'n alles <3
0 [VVDD] Dan heb je pijn ...

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Re: Hoe kan ik in GODSNAAM doordringen tot mijn vader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 01:21

Ja ik zou ook gewoon heel hard zijn en zeggen dat je 's nachts wakker ligt omdat je bang bent dat hij hieraan dood zal gaan. En dat hij erg naief is om te denken dat als hij zegt dat het wel goed komt, dat ook gebeurt. Laat hem maar flink voelen wat voor verdriet jullie hebben en dan wordt hij maar boos. Vaak is het met dit soort mensen dat je even compleet over hun grens moet stappen wil je doordringen. En dan wordt er maar geschreeuwd en gehuild... emotionele uitputting is soms nodig.

11-02-2015 stond voor ons de tijd stil. Inmiddels gaat de tijd te snel! *Amy Diana is geboren*

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 01:24

Ivjee1213 schreef:
Volgens mij ziet hij het wel, maar wil hij het niet zien. En omdat hij zich dan weer kl*te voelt, gaat hij zich vol eten. Maakt niet uit of het chips of gekookte aardappelen zijn, hij lijkt wel een kliko.

Je geeft in de OP al aan : emotie-eter, dat ga je niet oplossen met een dieetist, etc. maar met een psych/therapeut.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 01:31

Kwanyin schreef:
Wat een lastig probleem. Misschien eens in een heel erge huilbui uitbarsten, hem eens goed de waarheid zeggen over zijn gewicht, zeggen dat je hem een paar jaar geleden bijna kwijt was geweest en dat je je vader nu ook nog niet wilt verliezen?


Ja dit.

Ts ik denk dat het belangrijk is dat je idd eens je emoties laat zien aan je vader en niet alleen maar boos zijn want dat roept enkel weerstand op. Hij moet door krijgen dat je echt bezorgd bent en dit angstige en moeilijke momenten zijn en je in angst leeft als hij niet gezonder gaat leven. Idd zoals iemand al schreef je bang was hem 4 jaar geleden kwijt te raken en je dit niet weer wilt... Hij kan dan echt niet hard blijven hoor... Het is ook gewoon een mens met hart en ziel :P En als je het moeilijk vindt spreek eens af met je vader voor een gesprek zodat het niet op een verkeerd moment valt en hij echt even de tijd voor je neemt, zeg dan als je die afspraak maakt niet waar het over gaat, gewoon ik wil even met je praten,wanneer kan dat? Ik weet hoe het is om mn vader te verliezen, ik was toen een jaartje jonger dan jij en al kon hij daar wss niks aan doen, ik gun niemand die dat op zo'n jonge leeftijd moet overkomen.

verander wat je niet accepteren kan en accepteer wat je niet veranderen kan


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 174 bezoekers