[MW] Psoriasis, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaatje

Berichten: 1678
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:21

Waar heb je de cbd-zalf gekocht?

Wietolie gebruikt mijn partner ook ,maar dat vermindert de psoriasis niet helaas.

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:34

Kaatje schreef:
Waar heb je de cbd-zalf gekocht?

Wietolie gebruikt mijn partner ook ,maar dat vermindert de psoriasis niet helaas.

https://www.cbddrogist.nl/cbd-zalf/

Deze site. Ik weet wel dat er een paar winkels zijn die de zalf ook verkopen maar weet zo niet uit me hoofd welke. :j

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:05

Mijn dochter heeft helaas nu ook een soort eczeem ontwikkeld. Was eerst een contacteczeem maar is over gegaan in clownseczeem. Loopt nu bij de dermatoloog in het ziekenhuis. Sneu hoor. Haar psoriasis blijft redelijk rustig gelukkig. Af en toe een plekje.

Elevien

Berichten: 943
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:01

Ik was al jaren stabiel qua psoriasis op mijn lichaam. Ik had erg veel plekjes op buik, rug en benen van 1 a 2 cm doorsnee. Nu ben ik sinds een paar maanden écht gezond gaan eten (vers, gevarieerd, zonder pakjes en véél groente) en nu zijn mijn plekjes voor 70% spontaan verdwenen. Voor de rest is er niks veranderd in mijn leven wat deze verandering zou kunnen verklaren. Apart joh!

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Re: [MW] Psoriasis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:08

Bij mij is het op dit moment gelukkig rustig! Binnenkort voor een nieuwe tatoeage. Meerdere hier met psoriasis en tatoeages?

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [MW] Psoriasis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 08:14

@Baileysdream: oh, ik ben wel benieuwd hoe dat is gegaan bij jou bij het zetten? :) Ik wil misschien ooit wel een tatoeage, maar de gedachte dat het niet goed gaat i.c.m. psoriasis houdt me wel tegen om ideeën op te doen.

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:34

_Denise_ schreef:
@Baileysdream: oh, ik ben wel benieuwd hoe dat is gegaan bij jou bij het zetten? :) Ik wil misschien ooit wel een tatoeage, maar de gedachte dat het niet goed gaat i.c.m. psoriasis houdt me wel tegen om ideeën op te doen.
het is inderdaad mogelijk dat je psoriasis verergerd wegens trauma aan je huid.
Ik heb vorig jaar november er een laten zetten op me onderarm, wou 'm zo graag dus dacht probeer het gewoon! En die ziet er supernetjes uit. Ook geen uitbraak gehad van psoriasis.

Legoblokje
Berichten: 2201
Geregistreerd: 24-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:57

Ik heb even een vraag.. het zit bij ons in de familie. En sinds kort heb ik ook vlekjes op mn elleboog maar ik twijfel zo of dat het ook is.. het is namelijk nog klein, jeukt soms...

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [MW] Psoriasis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 23:00

Ik zou het wel laten nakijken, zeker als het rood is en schilfert. Psoriasis kan inderdaad erfelijk zijn. Bij mij begon het ook met een klein plekje op mijn been, dat heeft een tijdje zo aangehouden en heeft zich uiteindelijk uitgebreid naar de rest van het lichaam.

Froukje
Forever young

Berichten: 10838
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:02

Even een schop omhoog.

Inmiddels word ik gek van mijn hand en ik vraag me af of er mensen zijn die dit herkennen, of dat het gewoon echt droogheid is.

Lastig op de foto te zetten trouwens, maar ik heb een poging gedaan.

Afbeelding

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [MW] Psoriasis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:03

Ik heb ook zulke handen, nog wel erger. Maar naar mijn idee heeft dit niks met psoriasis te doen.

Froukje
Forever young

Berichten: 10838
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [MW] Psoriasis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:58

Nja, daarom twijfel ik dus. Links ziet er niet uit terwijl ik met rechts net zoveel doe en bijna nergens last van heb. Dan kan het toch niet alleen maar een droge huid zijn?

Ann_moi

Berichten: 3853
Geregistreerd: 11-04-06

Re: [MW] Psoriasis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:10

Ik heb dit ook, vooral rechts en soms links. Het jeukt enorm maar lijkt toch meer eczeem achtig dan psoriasis achtig.

Zijn er trouwens hier mensen die mtx gebruiken tegen de klachten?

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:57

Ik ben na een citroenvastenkuur en heel rustig opbouwen, zodra ik weer wat jeuk kreeg, ging ik weer wat stappen terug.
Al ruim 3 maanden psoriasis vrij.

Na 2 dagen stopte de ongelofelijke jeuk van binnen uit, na een maand had ik alleen nog wat plekken op mijn rug, in knieholtes en bij mijn enkels.

Mijn voedingspatroon aangepast.
Ik eet nauwelijks meer brood en als ik het eet, eet ik alleen nog het stevige speltbrood van de AH.
Griekse yoghert met fruit en lijnzaad met havervlokken als ontbijt.
Veel salades.
Niks van de familie vd nachtschade.
Weinig tot geen voorbewerkte produkten, geen zakjes en pakjes en blikjes en potjes.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:00

Mijn dochter heeft het ineens in de haargrens. En daar komen nare ontstekingen in. Heel raar, heeft ze nog niet eerder gehad. Het lijkt wel alsof de psoriasis allerlei vormen doormaakt bij haar.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:38

Ann_moi schreef:
Ik heb dit ook, vooral rechts en soms links. Het jeukt enorm maar lijkt toch meer eczeem achtig dan psoriasis achtig.

Zijn er trouwens hier mensen die mtx gebruiken tegen de klachten?


Bedoel je methotrexaat?

Dat heb ik heel wat jaren gebruikt maar de in eerste instantie hoge dosis vond mijn lever niet zo leuk en de lagere dosis deed te weinig.

Nu moet ik wel bekennen dat ik niet zo veel last heb van de psoriasis. Ik heb artritis psoriatica maar bij mij is dat meer reuma met als extraatje wat plekjes op mijn hoofdhuid. Ik heb voornamelijk last van ontstoken gewrichten.

Nu slik ik apremilast, een biological oftewel een kunstmatig gemaakt eiwit. Heeft helaas fiks wat bijwerkingen en de afweer wordt er ook door verminderd. Weet niet of ik hier nu zo om sta te juichen maar de reuma is wel een heel vervelende metgezel in mijn dagelijks leven.
Er zijn meerdere biologicals maar deze is de enige die in België terugbetaling heeft en met 28 euro per dag aan pillen is terugbetaling toch wel erg wenselijk.

welmoed__

Berichten: 6564
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 23:00

Froukje schreef:
Even een schop omhoog.

Inmiddels word ik gek van mijn hand en ik vraag me af of er mensen zijn die dit herkennen, of dat het gewoon echt droogheid is.

Lastig op de foto te zetten trouwens, maar ik heb een poging gedaan.

[ [url=m/D8srdD.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb ook precies zulke handen. Mijn moeder heeft zelf psoriasis en zei dat dit ook wel een variant er van kan zijn. Aangezien het erfelijk is, vind ik het best aannemelijk.

Het begint bij mij zoals op jouw foto en uiteindelijk gaat het scheuren, schilferen, jeuken en doen de scheuren ook pijn.

Afbeelding

Op de foto begint het net weer beter te worden, eergisteren was het op zijn ergste. Het komt en het gaat en merk dat ik er sneller last van krijg als ik bezig ben geweest met bijvoorbeeld veel stallen uit mesten, waarbij ik kracht zet op een mestvork, bezem, etc.
Ik heb het alleen aan mijn rechterhand.

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 14:21

Weer even een kleine kick van het topic.

Ik heb zelf helaas ook psoriasis op mijn hoofdhuid... Gek word ik er van...

Wel probeer ik er natuurlijk zo min mogelijk aan te komen, maar nu met t warme zweterige weer jeukt het als de neten.

Qua behandeling probeer ik het natuurlijk te houden, dode zeezout compresjes met olie en lichtjes scrubben onder de douche met dode zeezout. (echt heel licht, want t liefst schuur ik met dat zeezout de jeuk weg :') )

Soms wanneer ik weg ga, neem ik een spray flesje gevuld met dode zeezout, olie, glycerine en gedemineraliseerd water mee om wat te verlichten.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 14:31

Ik neem aan dat jullie dan ook wel eens hebben geprobeerd melkproducten weg te laten uit je dieet, en/of granen ? En vitamine D tekort is daar ook wel eens naar gekeken ?

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 14:38

A3a1 schreef:
Ik ben na een citroenvastenkuur en heel rustig opbouwen, zodra ik weer wat jeuk kreeg, ging ik weer wat stappen terug.
Al ruim 3 maanden psoriasis vrij.

Na 2 dagen stopte de ongelofelijke jeuk van binnen uit, na een maand had ik alleen nog wat plekken op mijn rug, in knieholtes en bij mijn enkels.

Mijn voedingspatroon aangepast.
Ik eet nauwelijks meer brood en als ik het eet, eet ik alleen nog het stevige speltbrood van de AH.
Griekse yoghert met fruit en lijnzaad met havervlokken als ontbijt.
Veel salades.
Niks van de familie vd nachtschade.
Weinig tot geen voorbewerkte produkten, geen zakjes en pakjes en blikjes en potjes.


dit doe ik inderdaad ook al jaren. Helaas zit mijn psoriasis aan een reumavariant vast ( artritis psoriatica). de plekken zijn nu nog op mijn onderarmen/ ellebogen, hoofd, stuitje en navel. Ik heb er verder geen last van... beetje jeuk als ik uit de douche ben gekomen maar met duurdere douchemouche en direct insmeren is die jeuk weg.
Ik ben vegetarier, eet zelden aardappels ( geschrapt vanwege maagklachten) en idd verder wat jij ook noemt.
e-nummers in pakjes zakjes etc etc komen er hier al paar jaar niet meer in.... altijd alles vers. Ook neem ik supplementen ( ook voor de reuma)

ik kan helaas niet zeggen dat mijn plekken minder worden.. op mijn hoofd gaat het soms heel goed maar dan is het weer vol terug.. denk dat stress bij mij enorm veel parten speelt.

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 14:42

Maris schreef:
Ik neem aan dat jullie dan ook wel eens hebben geprobeerd melkproducten weg te laten uit je dieet, en/of granen ? En vitamine D tekort is daar ook wel eens naar gekeken ?



vitamine D neem ik en tja, als buitenmens geen tekorten aan ( 1,5 maand geleden op alles geprikt).
Verder neem ik cbd olie ( tegen de hoge bloeddruk, reuma, stress..) en vitaminesupplementen, glucosamine. Ik ben vegetarier, eet geen of echt zelde granen / aardappels ( al paar jaar moeten schrappen uit dieet vanwege maagklachten) , graan door spelt vervangen als ik brood eet en wat ik hierboven al schreef, geen e-nummers meer etc etc.
Het doet niks aan de psoriasis maar denk dat stress ook een grote factor is bij mensen...

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 14:42

En ook gestopt met zuivel ?
Spelt bevat nog wel gluten ......

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 18:14

@liekensancho
Een vriend van mij is helemaal koolhydraatarm gaan eten, dit was voor hem de sleutel.
Hij had ook die reumatische vorm van psoriasis.

( Ik gelukkig niet, laatst helemaal uitgeplozen )

En op zich kun je test laten doen om te kijken of je glutenintolerantie of allergie hebt.
( heb ik ook laten doen, gelukkig niet )

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: [MW] Psoriasis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 18:20

@ percy ik heb dezelfde vorm als jou en ik gebruik de spuiten enbrel. Ook een biological. Werkt bij mij super. Zijn wel spuiten

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: [MW] Psoriasis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 18:23

Gebruik jij ook nog methotrexaat caro29? Ik heb sinds een aantal maanden Embrel ipv Humira. Daar had ik blijkbaar een tolerantie voor opgebouwd :(