B12 Tekort Deel ll

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-13 22:54

B12 tekort de oorzaak van veel chronische klachten.

Een vitamine B12 tekort in het kort omschreven:
Bij een tekort aan vitamine B12 kun je allemaal vervelende klachten krijgen. Bij de een zullen de klachten erger zijn dan bij de ander.

Een kort lijstje met een aantal klachten die voor kunnen komen:
* Vermoeidheid, vaak al bij het opstaan, geen energie hebben
* Concentratie en geheugenproblemen
* Tintelingen
* Duizeligheid
* Het altijd koud hebben
* Spierpijn, spierkrampen, spierzwakte, krachtverlies
* Darmklachten
* Ataxie
* Afasie
* Problemen met de ogen zoals bijv. wazig zien of gezichtsvelduitval
* Hypertone blaas
* Infecties
* Glossitis (pijnlijke tong, dikke tong)
* Raar gevoel in de voeten, het gevoel hebben dat je op eieren loopt.
* Psychische klachten
(Er kunnen nog veel meer klachten voor komen maar dit zijn de meest voorkomende klachten)

Hoe kun je er achter komen dat je een vitamine B12 tekort hebt? Je kunt een afspraak bij je huisarts maken voor een bloedonderzoek. Vraag ook of ze meteen je vitamine D mee willen nemen want een tekort aan vitamine D en B12 gaan vaak samen. Ook is het belangrijk om je ferritine en folium waarde te weten. Als je hier een tekort aan hebt kan het ook zijn dat de behandeling niet aan slaat.

Vraag na het onderzoek een kopietje van het bloedonderzoek aan je huisarts. Veel dokters en artsen nemen een B12 tekort nog steeds niet serieus. Het komt vaak voor dat er word gezegt dat je geen tekort hebt terwijl je het wel hebt. Als je een kopietje vraagt weet je het zeker.

Bij waarden onder de 100 pmol/L is er altijd sprake van een vitamine B12-tekort. Er dient op zo kort mogelijke termijn begonnen te worden met injecties. Er kan aanvullend onderzoek gedaan worden naar de oorzaak, maar om de behandeling te starten is dit niet nodig.
Bij waardes tussen de 100 pmol/L en 150 pmol/L is er ook vrijwel altijd sprake van een B12 tekort. Zit je waarde tussen de 150 pmol/L en 200 pmol/L is er in combinatie met je klachten een vrij grote kans op een B12 tekort. Verder onderzoek naar MMA, Actief B12 en homocysteïne en eventueel onderzoek naar de oorzaak kan meer informatie geven.

De behandeling van een B12 tekort bestaat uit injecties. Het is belangrijk om een goeie opstartdosis te krijgen. De opstartdosis is 10 injecties in 5 tot 10 weken. Daarna kun je bij neurologische klachten door gaan met 1 tot 2 injecties per week gedurende bijv. 2 jaar. Ook bij te weinig resultaat kan er door gegaan worden met 1x per week een injectie om het daarna rustig af te bouwen tot je geen klachten meer hebt. Daarna kun je overgaan naar 1x per maand/of 2 maand 1 injectie.

Wanneer beginnen de injecties te werken? De een zal na 1 injectie al verbetering vernemen, de ander pas na een aantal injecties. Dit zal ook van je tekort af hangen. Als je al jaren lang een tekort hebt kun je er niet vanuit gaan dat je lichaam na 1 injecties al helemaal is hersteld. Je lichaam zal daar tijd voor nodig hebben. Het kan tot ongeveer 15 injecties duren voor je verbetering merkt. Mocht je na 15 injecties nog niet verbetering vernemen is het verstandig om een aanvullend onderzoek te doen naar folium, ferritine en B6. Als een tekort aan een of meerdere van deze vitaminen/mineralen hebt is de werking van de B12 injecties beperkt.

Naast injecties zijn er ook smelttabletten. Ook hiervoor geldt dat je eerst een bloedonderzoek moet laten doen om zeker te weten of je een tekort hebt. Ga je eerder met supplementen beginnen dan vertekenen de bloedwaardes en zeggen deze niets meer. Je kunt smelttabletten nemen als je een B12 tekort hebt door voeding (bijv. vegetarisch), als je eigenlijk/bijna geen klachten hebt van je tekort aan B12, als onderhoudsdosering na aanvulling van de voorraad met injecties en men weer klachtenvrij is.

Deze informatie is een zeer korte samenvatting van http://home.kpn.nl/hindrikdejong/ en http://stichtingb12tekort.nl/ Mocht je meer over een vitamine B12 tekort willen weten raad ik jullie zeker aan om eens op deze websites te gaan kijken.

Voor vragen en ervaringen kunnen jullie natuurlijk ook in dit topic terecht.


Yallie

Berichten: 575
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Tilburg

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:09

Bedankt voor het maken!

Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug -Spinvis

_Jen

Berichten: 419
Geregistreerd: 06-09-07

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:20

Ziet er toppie uit Glossi!! *\o/*
Stuk makkelijker voor mensen die er nog niet veel over weten.

Verania <3

boedjang
Berichten: 680
Geregistreerd: 29-04-08
Woonplaats: The Bronx

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:27

goed beschreven, wat er ook wel in heel veel gevallen bij hoort is blauwe lippen en vingers/tenen..(kou doorbloeding)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:28

Super openingspost :-)

Ik voel me nog steeds moe. Uitgeslapen tot 12 uur. En vanavond weer 2 uur geslapen.

MoSt81
Berichten: 1469
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:25

Goede openingspost! Ik meld me weer :) Komende week moet ik weer bloed laten prikken. Ben benieuwd wat eruit komt.

17-03-2015 Stijn
26-07-2017 Evi

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:36

Goed dat dit topic is gemaakt! Als ik het zo lees heb ik aardig wat van de symptomen, toch maar eens laten prikken:)

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 07:31

Heldere openingspost Glossi, fijn dat het zo overzichtelijk is gemaakt!

Trakehners ☆

Lughnassadh

Berichten: 1773
Geregistreerd: 11-08-12

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 10:32

Goed gedaan!

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 10:34

Misschien kun je nog toevoegen dat veel artsen graag willen dat je na de injecties weer bloed laat prikken. De waarden zijn dan altijd (!) hoog zijn (zelfs nog na maanden) en zeggen dus niets over je klachten.
De arts zal dan zeggen dat je moet stoppen met de injecties. Grote valkuil!

Lughnassadh

Berichten: 1773
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 10:56

sanne83 schreef:
Misschien kun je nog toevoegen dat veel artsen graag willen dat je na de injecties weer bloed laat prikken. De waarden zijn dan altijd (!) hoog zijn (zelfs nog na maanden) en zeggen dus niets over je klachten.
De arts zal dan zeggen dat je moet stoppen met de injecties. Grote valkuil!


Daarom liet de mijne me na een half jaar nog eens prikken. En zo toonde hij aan dat ik een chronisch tekort heb als ik geen injecties krijg. Dus dat zou een goede toevoeging zijn.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:15

Maar dan moet je wel een half jaar stoppen met injecties. En dan nog geeft een half jaar geen garantie dat het onder de 140 komt.
Ik moet er zelf niet aan denken om een half jaar te stoppen met injecties :\

Lughnassadh

Berichten: 1773
Geregistreerd: 11-08-12

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:21

Dat half jaar heb ik niet eens gered en je hoeft ook niet onder de 140 te komen. Wat hij deed was het volgende. De uitgangswaarde nemen van net na de injecties. Die was gigantisch. Daarnaast de waarde leggen die een aantal maanden later geprikt was. Toen bleek dat ik nog maar 10% van die uitgangswaarde over had. Ik was dus in 5 maanden 90% gedaald. Dat had niet gemoeten en dus 1 en 1 was 2 in dit geval. En sindsdien hoef ik ook nooit meer te stoppen. Maar ik kan me voorstellen dat een arts ook zeker wil weten wat het probleem is. Een B12-gebrek kan namelijk ook tijdelijk zijn.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:25

Jouw huisarts heeft wel een goede methode te pakken: een extreme daling is al een goede aanwijzing. Helaas kijken de meeste huisartsen (ook na de injecties) gewoon naar de referentie waardes. Als je niet onder de 140 zit, is het prima. Mijn huisarts vond 130 met extreme klachten überhaupt al niet genoeg om te gaan spuiten (ja, hij wilde me best twee injecties geven :+ ).

Ik zou ook erg graag willen weten waar mijn tekort door komt, maar ik ben zelf overtuigd door de effecten van de injecties. Ik zet ze gewoon op basis van klachten en ben in een half jaar tijd langzaam van twee x per week, naar één keer per twee weken gegaan.
Ik vind zelf spuiten erg relaxed. Ik hoef me niet te verantwoorden, ik spuit wanneer ik me niet goed voel en dat is steeds minder +:)+
Ik vind zelf één keer in de twee weken even een spuit zetten ook niet een enorme belasting, ik begrijp niet waar al die huisartsen zo extreem moeilijk over doen :?

MoSt81
Berichten: 1469
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:38

sanne83 schreef:
Misschien kun je nog toevoegen dat veel artsen graag willen dat je na de injecties weer bloed laat prikken. De waarden zijn dan altijd (!) hoog zijn (zelfs nog na maanden) en zeggen dus niets over je klachten.
De arts zal dan zeggen dat je moet stoppen met de injecties. Grote valkuil!


Ook tabletten vertekenen de waarde. Ik heb jaren B12 tabletten (gewoon van de kruidvat) geslikt omdat ik geen spuiten meer kreeg. Die slik ik nu niet meer sinds november. Pas nu mag ik bloed laten prikken om te zien wat mijn waarde nu is. Nu is dat dus pas uit mijn bloed. Komende week dus bloedprikken en dan eens zien wat ervan over is. Laatste keer was het 154 geloof ik.

17-03-2015 Stijn
26-07-2017 Evi

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:55

sanne83 schreef:
Jouw huisarts heeft wel een goede methode te pakken: een extreme daling is al een goede aanwijzing.


Niet echt.
Diagnostische tests zijn bedoeld om onderscheid te maken tussen verschillende situaties. In dit geval dus een tekort vs geen tekort.

Maar het tekort is al aangetoond met de oorspronkelijke bloedtest, die in dat geval al duidelijk genoeg is. (Als de bloedtest duidelijk een tekort aantoont, dan is dat er ook.) Dat de waarde daalt na geen injecties is dan welliswaar een hele duidelijke aanwijzing, maar wel voor iets dat de artsen allang wisten en wat niet meer bewezen hoeft te worden.

Omgekeerd toont het niet dalen (of niet snel genoeg dalen) niets aan, het sluit geen tekort uit. De hele test levert dus geen nieuwe informatie op, niks dat je nog niet wist. Ondertussen geeft het wel risico (en vooral: onnodig slecht voelen van de patient) die nodeloos geen injecties meer krijgt.

Ook zegt het eigenlijk niets over de oorzaak van het tekort. (Nou wil ik wel opmerken dat er best onderzoek gedaan zou kunnen worden op basis van die daling, want het kan best informatief zijn dat het bij sommige mensen heel snel daalt: het lijkt er dan op dat het veel gebruikt wordt of niet teruggewonnen. Maar dat is onderzoek dat dan als medische studie gedaan zou moeten worden, en dat is hier niet aan de orde. Voor een enkel individu heeft zo'n experiment geen enkele meerwaarde.)

Snorretje

Berichten: 822
Geregistreerd: 22-05-12
Woonplaats: ergens

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:59

Hoi! Ik heb al sinds een tijdje last van een raar gevoel in mijn been. De ene keer is het alsof er mieren onder mijn huid lopen, en de andere keer zijn het net 'elektrische schokjes' Ik heb ik vaak een beetje een 'doof' gevoel in mijn voeten. Ik ben hiervoor naar de huisarts geweest, en uit de bloedtest is niks gebleken. Dus nu heb ik er nog steeds er veel last van... Zou dit B12 te kort kunnen zijn, en zo ja, moet ik dan nog een keer naar de huisarts?

[o]

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:00

Inderdaad :j
Ik begon met 130 en daar is toen niets aan gedaan (kwam ik pas later achter). Ik heb toen (van een dieetiste) goede multivitamines etc gekregen.
Ik heb later de waardes opgevraagd en ben me gaan inlezen over B12. Weer terug naar de huisarts en weer laten prikken en toen was mijn b12 iets hoger en wilde de huisarts niet meer doen. Ik heb toch gevraagd om een injectie en het effect van die eerste spuit was zo gigantisch dat ik er wel van overtuigd ben dat ik moet blijven prikken. De huisarts vond het onzin en daarom heb ik nu een nieuwe huisarts :D
Ik wil niet weten wat er met mij was gebeurd als ik pas reactie had gevoeld na meerdere spuiten, daar was ik dus nooit meer achtergekomen.

@Shadow0:
Ik ben het helemaal met je eens. ik vind het zelf overantwoord om iemand zolang medicatie te onthouden.
Het is alleen een betere methode dan opnieuw prikken (na injectie) en dan de gewone referentiewaardes aanhouden 8)7

Yallie

Berichten: 575
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:05

Snorretje schreef:
Hoi! Ik heb al sinds een tijdje last van een raar gevoel in mijn been. De ene keer is het alsof er mieren onder mijn huid lopen, en de andere keer zijn het net 'elektrische schokjes' Ik heb ik vaak een beetje een 'doof' gevoel in mijn voeten. Ik ben hiervoor naar de huisarts geweest, en uit de bloedtest is niks gebleken. Dus nu heb ik er nog steeds er veel last van... Zou dit B12 te kort kunnen zijn, en zo ja, moet ik dan nog een keer naar de huisarts?


Zou kunnen, ik had hier zelf ook veel last van.
Als je twijfelt zou ik even naar de huisarts gaan en vragen om een bloedtest voor je b12 enzo (:

Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug -Spinvis

Lughnassadh

Berichten: 1773
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:04

Shadow0 schreef:
Niet echt.
Diagnostische tests zijn bedoeld om onderscheid te maken tussen verschillende situaties. In dit geval dus een tekort vs geen tekort.

Maar het tekort is al aangetoond met de oorspronkelijke bloedtest, die in dat geval al duidelijk genoeg is. (Als de bloedtest duidelijk een tekort aantoont, dan is dat er ook.) Dat de waarde daalt na geen injecties is dan welliswaar een hele duidelijke aanwijzing, maar wel voor iets dat de artsen allang wisten en wat niet meer bewezen hoeft te worden.

Bij mij dus niet want daar zat hem de kneep. Ik viel net binnen de normaalwaarde maar wist dat er toch iets niet klopte. En mijn HA wilde, logisch, wel bewijs dat ik inderdaad een permanent opname probleem heb.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:15

Snorretje schreef:
Ik ben hiervoor naar de huisarts geweest, en uit de bloedtest is niks gebleken.


Op wat heeft de huisarts laten testen?

Trakehners ☆

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:20

Hm interessant topic! Ik was een paar jaar geleden ook chronisch vermoeid. De huisarts dacht in eerste instantie toen aan pfeiffer. Toen dat het niet bleek te zijn, is er na bloedonderzoek ook b12 te kort uit gekomen.
Samen met de huisarts hebben we toen een schema gemaakt.
week 1, 3 injecties. week 2, 2 injecties, week 3, 1 injectie. En zo steeds verder.
Na 2 jaar zo verder gegaan ben ik toen gestopt met de injecties omdat voor mijn gevoel er niets
verbeterde (ook niet verslechterde).
Toen weer 3 kwart jaar later weer bloed gaan prikken, was mijn b12 weer enorm gedaald.
Na die uitslag heb ik weer een tijd de injecties gehaald. Maar het werkt gewoon niet.
Ik blijf moe, of ik nu de injecties wel of niet krijg.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

Meliaforever

Berichten: 12033
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:25

Heb je je ook laten testen op andere dingen? Andere vitamines? Ijzer, magnesium, foliumzuur etc?

------------------------------

GroteVogel
Berichten: 938
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:47

Wat is de belangrijkste oorzaak dan van vit b12 tekort?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:55

chantalboes schreef:
Hm interessant topic! Ik was een paar jaar geleden ook chronisch vermoeid. De huisarts dacht in eerste instantie toen aan pfeiffer. Toen dat het niet bleek te zijn, is er na bloedonderzoek ook b12 te kort uit gekomen.
Samen met de huisarts hebben we toen een schema gemaakt.
week 1, 3 injecties. week 2, 2 injecties, week 3, 1 injectie. En zo steeds verder.
Na 2 jaar zo verder gegaan ben ik toen gestopt met de injecties omdat voor mijn gevoel er niets
verbeterde (ook niet verslechterde).
Toen weer 3 kwart jaar later weer bloed gaan prikken, was mijn b12 weer enorm gedaald.
Na die uitslag heb ik weer een tijd de injecties gehaald. Maar het werkt gewoon niet.
Ik blijf moe, of ik nu de injecties wel of niet krijg.


Ik zou dan zeker niet stoppen met injecties. Ook al voel je geen verschil. Als je zo'n duidelijk tekort hebt, dan kan het alleen maar slechter worden als je geen injecties krijgt :\ Ik zou niet gaan wachten tot je zenuwschade krijgt...
Ik zou juist vaker gaan prikken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Domi_94, Roosch, Sneeuwmaan en 27 bezoekers