humerus breuk in bovenarm ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lifeofmarit

Berichten: 3141
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Malung, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:15

Ja ik ook! Had mn arm net gebroken onder de kop van mn schouder.
Sliep de eerste 2 dagen erg slecht, maar slikte daarna paracetamol en nog iets (kan wel even vragen :j )
Na 2 maanden mocht mn hand uit de sling, maar omdat hij niet goed geheeld was heb ik ook nog iets van +- 3 maanden bij de fysio gelopen!
Mn linkerarm staat nu wel iets hoger als de rechter. En hoe slecht het ook is, ik zat met 1,5 maand alweer op het paard :=

Echt een rotbreuk die zeer doet :(:) Sterkte

joykel

Berichten: 336
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Limburg

Re: humerus breuk in bovenarm ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:19

niet echt opbeurend die berichten... in het ziekenhuis werd ook al gezegd dat het een rotbreuk is, omdat hij niet te gipsen is....

lifeofmarit

Berichten: 3141
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Malung, Zweden

Re: humerus breuk in bovenarm ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:23

Idd! In eerste instantie dacht de arts dat hij uit de kom was omdat ik zo'n vreemde bobbel had.
Maar toen het bleek dat het een breuk was, was dat niet bepaald fijn :=
Hoefde trouwens niet gezet te worden!

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:28

hier ook gehad, mijn linkerarm net onder de schouder kop gebroken gehad... was erg pijnlijk moest ik zeggen... heb echt 6 weken stil moeten houden daarna kon ik wat minder voorzichtig doen en mocht af en toe de driehoek eraf, en inderdaad fysio... en ik mocht echt niet liggen, dus ik moest zittend slapen... gelukkig hadden wij zo'n groot 4kant kussen wat om je heen zit dus kon ik toch een beetje leunen maar het was geen pretje... na die 6 weken was ik ook kapot van het slecht slapen...

ik kreeg overigens geen gips want dan moest me hele boven rug ook mee int gips en dat zou teveel gaan irriteren en een operatie was ook geen optie...

heel veel sterkte ermee zeg! mag jij ook niet liggen?

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:40

Ik studeer nu Fysiotherapie en echt, ga naar een fysiotherapeut!
dat ik zo belangrijk!! al helemaal als iets uit de kom ik geweest (gelukkig nu niet) maar toch.
Ik geloof dat je 5x fysio ook kan verzekeren?

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: humerus breuk in bovenarm ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:46

ik was ook wel blij dat ik fysio had gehad :) is al wel een aantal jaar terug maar heb alleen met weers veranderingen last...

@ lovedefix
is het ook handig om fysio te nemen wanneer je schouder soms bijna uit de kom schiet wanneer je je arm snel omhoog doet en weer snel naar beneden?

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Re: humerus breuk in bovenarm ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 22:47

wat een berichten allemaal.

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:53

gossa4ever schreef:
ik was ook wel blij dat ik fysio had gehad :) is al wel een aantal jaar terug maar heb alleen met weers veranderingen last...

@ lovedefix
is het ook handig om fysio te nemen wanneer je schouder soms bijna uit de kom schiet wanneer je je arm snel omhoog doet en weer snel naar beneden?


Als je hier hinder aan ondervind zal ik dit zeker even laten bekijken!
Een fysio kan je oefeningen geven om je kapselbanden sterker te maken zodat hij op zijn plaats blijft :)

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:57

loveidefix schreef:
gossa4ever schreef:
ik was ook wel blij dat ik fysio had gehad :) is al wel een aantal jaar terug maar heb alleen met weers veranderingen last...

@ lovedefix
is het ook handig om fysio te nemen wanneer je schouder soms bijna uit de kom schiet wanneer je je arm snel omhoog doet en weer snel naar beneden?


Als je hier hinder aan ondervind zal ik dit zeker even laten bekijken!
Een fysio kan je oefeningen geven om je kapselbanden sterker te maken zodat hij op zijn plaats blijft :)


hinder zowie zo, als ik de voorwanden van de boxen schoonmaak en ik te snel me arm uit omhoog en naar benee doe heb ik het al, en daarna een poosje een heel zwaar gevoel in me arm...

Reggs
Berichten: 460
Geregistreerd: 24-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:58

Geen bovenarm breuk, wel mijn elleboog in 4 stukken afgelopen 1 januari. Dat kon niet zonder operatie (kon pas na een week ivm bloeduitstortingen rond het gewricht) Met de operatie is het met een zogenaamde zuggertung, plaat, 3 schroeven en 2 pinnen aan elkaar gezet. Een maand na de operatie begonnen met fysio en tegen alle verwachtingen in een groot deel van mijn beweging terug.
Afgelopen mei zat de boel pas genoeg aan elkaar om de hele ijzerwinkel er weer uit te laten halen. De arts had het liever nog een maandje later gedaan maar ik wilde het te graag weg hebben. Uiteindelijk na de 2e operatie pas pijnvrij en alle beweging terug.

Met veel rust, genoeg calcium, eiwitten en veeeeel geduld is het dus helemaal goed gekomen.
Maar forceer je beweging in ieder geval niet, je zal net zien dat je bot dan scheef aangroeit ofzo :(:)

In ieder geval heel veel beterschap!

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:00

gossa4ever schreef:
loveidefix schreef:


@ lovedefix
is het ook handig om fysio te nemen wanneer je schouder soms bijna uit de kom schiet wanneer je je arm snel omhoog doet en weer snel naar beneden?


Als je hier hinder aan ondervind zal ik dit zeker even laten bekijken!
Een fysio kan je oefeningen geven om je kapselbanden sterker te maken zodat hij op zijn plaats blijft :)


hinder zowie zo, als ik de voorwanden van de boxen schoonmaak en ik te snel me arm uit omhoog en naar benee doe heb ik het al, en daarna een poosje een heel zwaar gevoel in me arm...[/quote]

Als ik jou was zou ik even naar de huisarts gaan vragen om doorverwijzing naar fysio dan wordt het vergoed :)

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: humerus breuk in bovenarm ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:02

oke :) bedankt :) wat zouden eigenlijk de gevolgen kunnen zijn als ik geen fysio neem?

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:46

gossa4ever schreef:
oke :) bedankt :) wat zouden eigenlijk de gevolgen kunnen zijn als ik geen fysio neem?


Dat de banden die om je kogel gewricht in je schouder zitten steeds losse worden naarmate je vaker hebt dat hij bijna uit de kom ''plopt''
waardoor hij op en duur er echt uit plopt met alle gevolgen van dien.

_Jelske

Berichten: 1323
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 07:58

Amaranth7 schreef:
Nu heb ik elke dag nog steeds dat mijn arm af en toe 'vastschiet' dan schiet er een helse pijn door mijn arm heen, moet ik mijn arm naar beneden toe strekken en dan zit alles weer goed. :)


Daar heb ik af en toe ook last van! Meestal onder het (wedstrijd)zwemmen. Dat is echt heel vervelend...

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: humerus breuk in bovenarm ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:12

Ha, ook hier een "slachtoffer" hihi, bij mij was mijn rechterarm gebroken na een val van een pony.
De kop van m'n schouder was uit de kom, en het andere deel van het bot zat in mijn oksel.
Mijn "geluk" is geweest dat ze dachten dat het enkel uit de kom was, en ze hebben de breuk dus netjes gezet, terwijl ik eigenlijk geopereerd had moeten worden.(dat ik bijna uit elkaar getrokken werd, en het echt walgelijk helse pijnen opleverden daar gelaten)
Ik heb 7 dagen met gips gelopen, tot aan m'n oksel met een kilo-gewicht aan mijn elleboog, om het bot uit elkaar te houden zodat er nieuw bot kon ontwikkelen.
Ik was nog in de groei, dus het is gelukkig heel snel en netjes geheeld.
Helaas heb ik er wel wat last van, ik kan bijv. niet meer op mijn rug krabben met mijn rechterhand, door de kalk rondom de breuk kan ik mijn arm niet ver genoeg naar achter draaien.

joykel

Berichten: 336
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Limburg

Re: humerus breuk in bovenarm ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:40

@dribbelkont; hoe is de controle gegaan??

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: humerus breuk in bovenarm ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:44

ik ook, en hier wel goed nieuws. Ben in 2008 met paard en al gevallen, en geland op mijn elleboog (geen aanrader ;) ) Bij mij is wel geopereerd, er is een pin door mijn bovenarm geplaatst. Verder dus geen gips, alleen mitella om af en toe wat rust te geven. Ik ben twee dagen na de operatie al met fysiotherapie begonnen (ivm risico op frozen shoulder), en heb in het begin veel gezwommen. Ik heb nu vrijwel nergens meer last, alleen als ik echt hoog boven me moet tillen (uiterste strekstand) ben ik wat kracht kwijt. Ik zat na ongeveer zes weken weer op het paard en met vier maanden was alles weer als vanouds. Ik heb alleen veel last gehad van de narcose, mijn arm was al heel snel geen probleem meer.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Re: humerus breuk in bovenarm ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 15:12

hier mijn verslagje.
breuk staat recht en gaat niet meer verschuiven.
achterkant wel met lichte buiging maar binnen de norm.
voorkant zit nog los maar achter is al wat nieuw bot!!
zit verbetering in gelukkig.
moet nu over 4 weken weer terug komen.
weer rontgen en weer gesprek met chirurg.
dan zit ik op 9 weken.
gelukkig ietsje beter nieuw en moet me nog steeds rustig houden maar zit vooruitgang in.

joykel

Berichten: 336
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Limburg

Re: humerus breuk in bovenarm ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:46

fijn dat er in ieder geval nieuwe botgroei is... maar dus nog een hele tijd geduld hebben (mag je nog helemaal niks met je arm?)

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Re: humerus breuk in bovenarm ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 19:18

nee mag alleen hand bewegen,pols draaien , de onderarm op en neer maar dan met hulp van andere arm en mag arm nu naar beneden laten hangen en dan rondjes laten gaan zeg maar.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: humerus breuk in bovenarm ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:19

de koffiemolen oefening. Vooral doen, zodat je schouder soepel blijft. Sterkte ermee!

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 19:38

ja die!

ben in ieder geval blij dat er iets van aanhechting te zien was op foto :)
nu hopen op verdere genezing.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:26

Dribbelkont schreef:
nee mag alleen hand bewegen,pols draaien , de onderarm op en neer maar dan met hulp van andere arm en mag arm nu naar beneden laten hangen en dan rondjes laten gaan zeg maar.

Als je dit doet met behulp van je andere hand. Van de hand van je gebroken arm een vuist maken en je ander hand er omheen en dan voorzichtig de koffiemolen aanduwen.
Dan voel je hoe je de beweging moet uitvoeren zonder pijn. In het begin erg vreemd maar zal met de dag beter voelen.
succes,

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Re: humerus breuk in bovenarm ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 20:03

dankje.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:12

loveidefix schreef:
Als ik jou was zou ik even naar de huisarts gaan vragen om doorverwijzing naar fysio dan wordt het vergoed :)


Euhm....nee dus. Fysio zit niet meer in het basispakket tenzij je een chronische code hebt (aandoening op lijst borst) en de eerste 20 behandelingen zelf betaald of uit je aanvullende verzekering kan krijgen.

Alleen als je aanvullend verzekerd bent kun je fysio vergoed krijgen.

Denk meld het even voordat iemand blij is met een dooie mus.