[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:55

PMS is hormonaal en heeft dus niets te maken met vitamines. Denk dat zo'n supplement dus ook niet gaat helpen tegen PMS. Volgens mij zit er voornamelijk extra ijzer aan toegevoegd in de 'stopweek'.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:39

Ok andere arts aan de telefoon gehad en wat er dus bedoelt wordt is dat ik met de gewone pil naast de prikpil in mijn stopweek gewoon ongesteld word. Goh, had hij best even mogen zeggen :+ kan ik die week vrij nemen..
De hormonen in de pil zorgen er voor dat ik dus wel slijmvlies opbouw waardoor ik in de stopweek ongesteld wordt en daarna kan moet ik het niet meer innemen want dan neemt de prikpil het weer over. Moet dus 1 strip gebruiken.
Moet wel zeker weten dat ik niet zwanger ben aangezien er dan hele nare dingen gebeuren al denk ik niet dat dat het geval is. :+

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:16

Ik meld me hier maar weer eens met een vraag.
Sinds 3 maanden heb ik een koperspiraal en ik ben er eigenlijk wel erg tevreden over! Inbrengen was geen pretje en de eerste menstruatie ook niet, maar ik heb een lijf zonder kunstmatige hormonen en mijn maandelijkse riedeltje doet gewoon wat het moet doen, inclusief eisprong en menstruatie.
Tot nu.
Ik werd telkens keurig na een maand, of een maand + 1 dag ongesteld, net als voorheen eigenlijk. Inmiddels is het een maand +7. Ik ben dus al een week te laat, en er is nog geen spoor van een aanstaande menstruatie.
Ik maakte me toch wat zorgen en heb zojuist een test gedaan. Negatief, maar ik ben me ervan bewust dat die ook vals negatief kan zijn, dus ik ga er morgen nog 1 doen.
Maar als het vals alarm zou zijn, hoe komt het dan dat ik niet ongesteld word?
Bij een Mirena spiraal word je soms niet meer ongesteld door de hormonen, maar bij een koperspiraal zou dat niet moeten.
Is er iemand die dit eerder heeft meegemaakt?
Ik moest eigenlijk 2 weken geleden de spiraal laten controleren (moest na 3 maanden) maar dacht even te wachten tot na mijn menstruatie... die nu dus uitblijft.
Ga morgen dus sowieso even met de huisarts bellen, maar ben benieuwd naar ervaringsverhalen.

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:04

Volgens mij is dat niet heel gek na het plaatsen van een spiraal. Zat meiden die helemaal niet meer ongesteld worden op den duur!

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:10

Dat geld voor de Mirena, niet voor het koperspiraal. :)
Koperspiraal is namelijk zonder hormonen.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 02:36

Lous schreef:
Dat geld voor de Mirena, niet voor het koperspiraal. :)
Koperspiraal is namelijk zonder hormonen.


Klopt inderdaad. Het koper zorgt ervoor dat spermacellen niet meer in staat zijn goed te functioneren. Het zorgt er ook voor dat het baarmoederslijmvlies taaier wordt, waardoor een eventueel bevruchte eicel niet kan innestelen.
Het heeft dus geen enkele invloed op je cyclus, je kunt alleen iets heftiger ongesteld worden (langer, meer bloedverlies) en wat meer kramp hebben.
Dit was de afgelopen maanden bij mij dan ook het geval, en nu is er niets...

Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:45

Dan zou ik een test doen als ik jou was.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:22

Ik heb gisteravond getest en de test was negatief, maar ondertussen nog steeds geen spoor van een aanstaande ongesteldheid. Net even de dokter gebeld, ik had dus vorige week voor controle gemoeten van de spiraal maar dacht te wachten tot na mijn ongesteldheid. Heb nu een afspraak voor donderdagochtend.
Die controle bij de HA lijkt er alleen maar uit te bestaan dat ze kijken of de draadjes wel, maar het uiteinde van de spiraal niet zichtbaar zijn, maar dit kun je zelf door voelen ook controleren.
Ik weet dus niet of het wat toevoegt donderdag, hoop dat ik voor die tijd gewoon ongesteld word.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:32

Altijd testen in ochtend :) en dan met je "eerste" urine

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:35

Even een vraag namens een vriendin;
heeft een van jullie ervaring met het aankomen in gewicht na het stoppen met de pil?
Ik ken bijna alleen mensen die afvielen :')
Het gaat om de ethinylestradiol/levonorgestrel.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:49

c_alsemgeest schreef:
Even een vraag namens een vriendin;
heeft een van jullie ervaring met het aankomen in gewicht na het stoppen met de pil?
Ik ken bijna alleen mensen die afvielen :')
Het gaat om de ethinylestradiol/levonorgestrel.


Staat erom bekend dat je aankomt. Zelf geen ervaring mee.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:42

nee het staat er juist om bekend dat je afvalt als je stopt... aankomt als je start, maar bij haar is het dus dat ze aankomt terwijl ze is gestopt (nu 6mnd gestopt)

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:59

Ik ben afgevallen! Weet niet hoeveel want heb niet op de weegschaal gestaan maar ik kon het in de spiegel wel zien.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 18:41

Maeve inderdaad met eerste ochtend urine testen, deze is geconcentreerder dus beter voor de test.
Overigens test ik pas 7 dagen nadat ik ongesteld had moeten worden heel licht positief.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:26

Inmiddels 9 dagen te laat, vanmorgen weer een negatieve test. Morgenochtend een afspraak bij de huisarts ter controle van de spiraal, ben benieuwd wat hij zegt.

Anoniem

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 10:52

Hi!

Is er iemand die ik even een pbtje kan sturen mbt een situatie?

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:25

Ja hoor :)

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:55

Ik heb eigenlijk al tijden niet meer overgegeven, maar gisterenmiddag wel, ik heb toen waarschijnlijk de pil van donderdagavond uitgespuugd neem ik aan. Ik heb gisteravond geen pil geslikt omdat ik nog steeds aan het overgeven was. Ik ben nu sinds een paar uur gestopt met overgeven maar ik mis dus 2 pillen. Moet ik er vanavond dan 3 nemen? Dus van die 2 gemist en dan nog die van vandaag of wat moet ik nu doen?

Anoniem

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:56

Als je gistermiddag hebt overgegeven heb je echt de pil van de avond daarvoor niet uitgespuugd hoor. Dat gebeurt alleen als je gelijk na het slikken van je pil overgeeft of bijvoorbeeld hele erge buikloop hebt waardoor eten niet lang genoeg in je maag blijft. De pil is zo'n klein apparaat, dat lost best snel op om hormonen af te geven.

terrabeertje
Berichten: 1090
Geregistreerd: 22-02-13

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 15:15

Ik heb een vraagje;
Ik slik meestal de pil 3 maanden door en word dan na een dagje of 2 gewoon ongesteld in die stopweek. Soms heb ik halverwege een strip (na bijvoorbeeld 6 weken) dat ik een doorbraakbloeding krijg, dan stop ik met de pil en neem ik een stopweek.
Vorige week zat ik ook ongeveer op de 6e week en was ik mn pil al 2 dagen achter elkaar vergeten dus ik dacht, ik neem wel gewoon een stopweek. Nu word ik maar niet ongesteld na 4 dagen. Is dat omdat ik midden in de strip ineens stop? Of zou ik gewoon ongesteld moeten worden ook als ik midden in de strip stop? (wel na de 4 weken, aangezien ik in de 6e week zat.)

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 15:24

Emmaa_ schreef:
Als je gistermiddag hebt overgegeven heb je echt de pil van de avond daarvoor niet uitgespuugd hoor. Dat gebeurt alleen als je gelijk na het slikken van je pil overgeeft of bijvoorbeeld hele erge buikloop hebt waardoor eten niet lang genoeg in je maag blijft. De pil is zo'n klein apparaat, dat lost best snel op om hormonen af te geven.


Okee dus hoef alleen die van gisteravond te nemen?

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 15:25

Pil werkt alleen niet als je binnen 2 uur na het slikken hebt overgegeven, of binnen 4 uur na het slikken erge diarree. Die is idd snel opgelost :)
Dus alleen die van gisteravond idd :j

@Terrabeertje: je zou wel ongesteld moeten worden, maar het kan dat dat pas op dag 5 of 6 komt of maar heel weinig. Als je lang de pil slikt en ook vaak doorslikt kan je menstruatie veel minder worden. Je kunt altijd een testje doen voor de zekerheid als je toch erg ongerust bent.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:28

SavannahNx schreef:
Emmaa_ schreef:
Als je gistermiddag hebt overgegeven heb je echt de pil van de avond daarvoor niet uitgespuugd hoor. Dat gebeurt alleen als je gelijk na het slikken van je pil overgeeft of bijvoorbeeld hele erge buikloop hebt waardoor eten niet lang genoeg in je maag blijft. De pil is zo'n klein apparaat, dat lost best snel op om hormonen af te geven.


Okee dus hoef alleen die van gisteravond te nemen?


Bij mijn weten heeft het geen enkele functie om de niet genomen pil alsnog te nemen samen met de pil die je toch al moet nemen. Check voor de zekerheid even je bijsluiter even maar ik heb altijd geleerd dat je vergeten pillen niet alsnog moet nemen.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:33

Oh ik doe dat altijd haha :+

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:48

Heeft na 5 uur na vergeten/uitspugen geen zin meer... krijg je alleen maar een onnodig hoge dosering rommel in 1 keer binnen ;)

Als je niet heel gevoelig bent voor doorbraakbloedingen, zou je zelfs niks kunnen merken van 1x overslaan.
Wel zou ik het zelf altijd even veilig doen, om baby's te voorkomen :')