[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:34

Biscuitje schreef:
@Love_Rosie: Een dag eerder, want je hebt je stopweek dus 1 pil eerder ingezet. Anders even spieken in de bijsluiter, daar staat altijd een duidelijke tabel.

Ik ben sinds gisteren in het bezit van een Mirena spiraal, het zetten viel 100% mee (tuurlijk is het ff onprettig, maar ik had het echt veel erger verwacht). Nu afwachten hoe het bevalt op de lange termijn. :)

Hier heel tevreden geweest met de Mirena!

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 08:31

Wie heeft hier een Kyleena spiraal (of ander) en is na een jaar gewoon nog ongesteld? Ook gewoon meerdere dagen.

Ik twijfel steeds meer of dit normaal is of niet.

deksel

Berichten: 3776
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 08:36

PanamaD schreef:
Wie heeft hier een Kyleena spiraal (of ander) en is na een jaar gewoon nog ongesteld? Ook gewoon meerdere dagen.

Ik twijfel steeds meer of dit normaal is of niet.

Ik! Ik ben ook nog elke maand ongesteld. Wel veel minder bloed dan voorheen. Een inlegkruisje is voldoende. De pijn is er niet minder op geworden, nondeju.
Mijn HA vertelde dat de helft van de vrouwen nog ongesteld blijft.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 08:40

deksel schreef:
PanamaD schreef:
Wie heeft hier een Kyleena spiraal (of ander) en is na een jaar gewoon nog ongesteld? Ook gewoon meerdere dagen.

Ik twijfel steeds meer of dit normaal is of niet.

Ik! Ik ben ook nog elke maand ongesteld. Wel veel minder bloed dan voorheen. Een inlegkruisje is voldoende. De pijn is er niet minder op geworden, nondeju.
Mijn HA vertelde dat de helft van de vrouwen nog ongesteld blijft.

Dus toch... alleen bloed ik wel normaal. Tampon 2-3 dagen echt nodig. Ik hou t bij, vorige maand was ik het 5 dagen en daarvoor meerdere dagen op en af.

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:16

Mag ik vragen of jullie met de Kyleena gewoon regelmatig ongesteld zijn of is dit onvoorspelbaar?

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:26

Ik heb de kyleena en ben heel regelmatig, iedere maand ongesteld. In het begin was het wat minder regelmatig, maar nu (bijna 2 jaar later) echt tussen de 28 en 30 dagen ongeveer. Ik hou het bij, dus ik zou het eigenlijk eens precies moeten kunnen tellen.

Een inlegkruisje is inderdaad ook voor mij voldoende. In het begin had ik veel krampen, ook door de maand heen, maar nu de laatste 2-3 maanden enkel nog maar net voor ik ongesteld werd en dan tijdens niet meer.

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:41

Gebruikte jij hiervoor andere hormonale AC (bijv. de pil) waardoor je cyclus nog tijd nodig had om te normaliseren? Of was je regelmatig en werd het tijdelijk onregelmatig door de spiraal?

Ben daarnaast ook wel benieuwd hoe jullie het plaatsen hebben ervaren. Ik lees wat meer gematigde verhalen over het plaatsen van de Kyleena dan van de Mirena. Dat plaatsen houdt mij nog steeds tegen.. Was het te doen? :o

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 11:02

Sourire schreef:
Mag ik vragen of jullie met de Kyleena gewoon regelmatig ongesteld zijn of is dit onvoorspelbaar?

Ja ben wel regelmatig ongesteld alleen ik heb wel eens spotting tussendoor.. afgelopen maand 3 dagen achter elkaar. Als ik kijk naar afgelopen maanden is elke keer na 2 weken ongesteld zijn geweest heb ik enkele dagen spotting en dan na 2 weken weer ongesteld

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 11:11

Hiervoor gebruikte ik de pil ja. Mijn natuurlijke cyclus was heel onregelmatig vroeger, maar ik ben al aan de pil sinds mijn 14/15 dus tja daar kan je niet echt iets van zeggen. En ik nam de pil ook altijd door, dus geen flauw idee wat mijn natuurlijke cyclus is/was.

De plaatsing was uh... Voor mij heel erg pijnlijk :+ Maar, ik had de nacht ervoor bijna niet geslapen en bijna niet gegeten, dus ik denk ik ook wel dat ik het mijzelf wat heb aangedaan.

Spotting heb ik na de eerste paar maanden niet meer gehad.

Getty_Maan

Berichten: 2588
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:48

Plaatsen van de kyleena vond ik reuze mee vallen, maar heb ook een hoge pijngrens.

Ze moesten even om een bochtje heen, toen kreeg ik een een menstruatie steek en dat was het.

Hier niet meer ongesteld, wel merk ik aan m'n buik als ik het normaal gesproken wel zou worden heb ik het idee. En heel soms beetje spotting, maar daar hoef ik niets aan te doen.

Hier dus heel erg happy met de kyleena, had ik veel eerder moeten doen.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:55

Zit daar echt verschil in welk spiraal, qua gevoeligheid plaatsing? Ik vond het vastpakken van de baarmoedermond naar, maar zodra die los was, was het ook meteen goed.

Britt_Sisi

Berichten: 8943
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:32

Volgensmij is het gewoon hoe gevoelig je er op reageert (pijngrens, gevoelig op de baarmoeder etc) en hoe hij geplaatst wordt. De Kyleena is iets kleiner dan de Mirena.

Ik heb hem nu 2 maanden en ik ben 2 keer ongesteld geweest, gewoon normaal zoals altijd met ook evenveel of meer buikpijn de eerste dagen. Daarna heb ik hem laten controleren ivm de enorme kramp die ik had. Bleek dat hij helemaal goed zat. Had deze week ongesteld moeten worden, maar er is niets noemenswaardigs aan de hand.
Heb wel bijna 2 maanden dagelijks wat spotting gehad, zelfs dat is nu weg en deze week ook niet meer die kramp gehad! Ik ben benieuwd hoe dat verder gaat.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:49

Dat zou kunnen, maar ik heb 4 heerlijke bevallingen gehad, en toch voelde het grijpen van die bmm pittig. Was maar een paar seconden, maar vond het een gemene steek. Misschien wat dit ook wel het daadwerkelijke zetten (koperspiraal), maar volgens mij niet. Was echt vanaf het begin dat ze die baarmoedermond pakte tot ze losliet.

Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:02

PanamaD schreef:
Wie heeft hier een Kyleena spiraal (of ander) en is na een jaar gewoon nog ongesteld? Ook gewoon meerdere dagen.

Ik twijfel steeds meer of dit normaal is of niet.


Ik heb heb hem inmiddels 1,5 jaar en ben netjes elke maand ongesteld. Vrij regelmatig. Het is inderdaad wel veel minder geworden, soms nog wel een tampon nodig maar kan meestal prima met inlegkruisjes.
Heb weinig last van buikpijn, maar dat had ik zonder anticonceptie of met Pil ook niet.
Wel voel ik nu wat duidelijker de eisprong.

Ik vind zo ongesteld zijn ergens wel fijn. Zou er heel zenuwachtig van worden als ik het niet meer werd :+

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:13

Even een vraagje. Hebben mensen hier ook al eens heftig gereageerd plots op hun aankomende maandstonden? Als in braken, buikpijn, overal spierpijn en rillingen, warm-koude.. Beetje griepachtige symptomen maar zonder koorts. Heeft hier maar een dag en nacht aangehouden en is veel verminderd sinds maandstonden er door gekomen zijn. Bloeddruk was ook wat aan de lage kant en mensen vonden me lijkbleek vanochtend.

Ik kan me niet meer herinneren of ik vorige maand mijn maandstonden gekregen heb.. Maar ze zijn vrij onregelmatig geworden omdat ik veel stress en onrust ervaar.

De huisarts dacht dat ik buikgriep had maar daar ben je toch wel enkele dagen ziek van en dat is dus niet zo.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:55

Kaatastrof ik zou in ieder geval een lijstje in je telefoon maken en bij gaan houden wanneer en hoe lang je ongesteld bent. Mochten de klachten weer komen dan kan je het misschien koppelen.

Ik was vroeger 1 dag echt ziek er van, overgeven, koortsgevoel en alsof je griep hebt. Dus die klachten herken ik wel.
Dat is toen de reden geweest om aan de pil te gaan.

Nu 25 jaar later en gestopt met alle hormonen zijn gelukkig die klachten nooit terug gekomen.

Eloya

Berichten: 5188
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:59

Ik heb dit paar maanden rond mijn eisprong gehad. Daarvoor gebruik ik nu de pil. Geen eisprong meer en ook de hele heftige buikpijn niet meer gelukkig.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:47

Jeetje. Ik ben ongesteld, heb sinds 2 maanden ofzo de koperspiraal, maar alles is behoorlijk in de war! Vandaag dag 8, en sinds gister en vandaag flinke krampen en bloedverlies! Normaal alleen dag 2 en 3.

Had zo gehoopt dat ik er vandaag weer vanaf was, maar lijkt alsof het pas net begonnen is.. iemand hier ervaring mee?

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:00

Sourire schreef:
Mag ik vragen of jullie met de Kyleena gewoon regelmatig ongesteld zijn of is dit onvoorspelbaar?

Niet bij iedereen stopt de menstruatie. Zelf heb ik geen bloedingen meer, heel uitzonderlijk(als in 2x/jaar ofzo) een klein beetje spotting. Het enige dat ik nog merk is dat ik af en toe gespannen borsten heb, maar ik hou niet bij. Ik was onregelmatig voor ik aan de pil ging en slikt ze al jaren door toen ik overgestapt be naar een Mirena.

@Marocje: vriendin is van pil en zo goed als niet ongesteld in de stopweek overgestapt op koperspiraal en liep 2 van de 7 dagen bijna dubbel van de buikkrampen. En het is echt geen watje, het moet al heel erg zijn vooraleer ze nog maar overweegt een paracetamol te nemen of niet op haar paard te kruipen.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:12

Ik heb er gelukkig geen pijn van. Wel krampen, maar die had ik toch al. Maar vind het zo vreemd dat ik 5 dagen een ‘normale’ menstruatie heb, en dan ineens dag 6 echt krampen en flink bloedverlies. Dacht eerst dat dit de naweeen waren (heb ik ook weleens gehad, ineens laatste dag wat heftiger en dan abdrupt klaar). Maar dag 7 en 8 dus nog net zo erg.

Had al gegoogled, en schijnt dat dit toch wel vaker voorkomt en wat tips erbij:
*ibuprofen (gebruik hier nooit pijnstillers voor, niet nodig) schijnt ook echt te kunnen helpen dat het stopt.
*Veel drinken, water en kruidenthee. Tja, drink sowieso veel te weinig, dus gelijk maar mee begonnen.
*vitamine C (of D of multi..) tja, heb ik toch in huis dus meteen maar ingenomen.
*beweging. Meteen maar naar de winkel gelopen en die Ibuprofen gehaald
*warmte. Thee op mijn buik gehouden. Maar hielp niet echt. Zo maar lekker lang in bad of douchen.

deksel

Berichten: 3776
Geregistreerd: 16-10-13

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:35

Van de koperspiraal is wel bekend dat de menstruatie erger kan worden... Dus misschien is dat bij jou aan de hand.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:54

Ja klopt, dat heb ik ook gehoord dat dit kan. Maar dacht meer dat dit in de zin van heviger bloedverlies (met bijbehorende krampen) was. Niet dat het echt zoveel dagen langer zou duren. Maar misschien is dit ook wel eenmalig.. (juist omdat het vandaag écht niet uitkwam, zo op gehoopt niet ongesteld te zijn. Ach, waar je teveel mee bezig bent gebeurt dan juist, zullen we maar denken :Y) _O- )

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:24

Ik heb met mijn koperspiraal juist 0.0 pijn ;)

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:42

Het lijkt nu minder te worden. Gister ineens nog heftig, alsof mijn vliezen braken :')
Vandaag is een inlegkruisje voldoende. Overigens totaal geen krampen of pijn oid (meer).

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 16:50

Even een vraagje! Heb net m'n eerste pilletje genomen, maar één ding kan ik nog niet helemaal terugvinden.
Heb dus op het stripje het pilletje waar 'di' bij staat ingenomen, het 2e pilletje dus. Moet ik dan als 21e en laatste pil dat pilletje daarvóór innemen waar 'ma' bij staat? En die dus als 1e pil in het stripje zit.