[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:56

Nee heb nooit last van doorbraak. Oke thanks meiden!

Cocodox

Berichten: 1089
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Arnhem

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:10

Als je gestopt bent met de pil, kan je er dan vanuit gaan dat het langer duurt voor je natuurlijke menstruatie weer op gang komt?

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:25

Cocodox schreef:
Als je gestopt bent met de pil, kan je er dan vanuit gaan dat het langer duurt voor je natuurlijke menstruatie weer op gang komt?



Verschilt per persoon. Sommige gelijk weer normale cyclus, maar kan tot jaar duren

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:28

Bij mij was het direct normale cyclus... maar mijn cyclus is ook altijd wel extreem op de dag af :') exact 29 dagen ertussen.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:45

In alle bijsluiters staat juist dat je de vergeten pil wel moet innemen en zo snel mogelijk, heb vaker gehoord dat het geen zin zou hebben maar hou toch voor de zekerheid maar vast aan de bijsluiter hahaha.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:04

Floriske schreef:
In alle bijsluiters staat juist dat je de vergeten pil wel moet innemen en zo snel mogelijk, heb vaker gehoord dat het geen zin zou hebben maar hou toch voor de zekerheid maar vast aan de bijsluiter hahaha.


Ik dacht ook altijd van wel. Al ben ik nu bang dat als ik dubbel neem dat ik ze dan weer uitkots :') mijne hebben nogal een gore bittere smaak

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:17

Dubbel innemen had volgens mijn docent geen enkele nut. Was alleen om je strip op orde te houden. Alleen vooral niet vergeten in de eerste 7 dagen van je nieuwe strip na stopweek

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:18

Ik neem er vanavond gewoon 1 dat is prima toch? Ik ga het er niet op gokken dat ik het straks weer uitkots :+

Haffie
Berichten: 84
Geregistreerd: 16-12-04

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:52

Goedemiddag,

Ik kom even binnenvallen. Ik heb een vraagje, zijn er hier meiden die mij wat kunnen vertellen over de implanon? Ervaringen met het laten zetten hiervan, de menstruatie.
Ik hoor graag verschillende ervaringen.
vast bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:26

Ik heb hem een jaartje gehad. Zetten is een fluitje van een cent, het wordt lokaal verdoofd en dat is dus zo goed als de enige prik die je voelt. Ik vond het een beetje akelig toen ze erop duwden om hem echt goed op z'n plek te krijgen maar dat is meer het gevoel dan dat het pijn doet. Dagen daarna wat last van gehad, vooral als ik erlangs kwam met een tas of een jas. Was gewoon een beetje beurs en dat ding moet inkapselen.

Ik heb hem een paar maanden naar tevredenheid gehad, en dan ook echt tevreden. Het eerste half jaar ben ik helemaal niet ongesteld geweest, geen last van hormonale migraines en helemaal prima. Daarna ben ik begin juli aan het bloeden geraakt en dat is eigenlijk niet meer echt gestopt tot ik hem eruit liet halen. Sommige dagen was het maar een klein beetje en af en toe leek het weg te zijn, maar het kwam altijd weer terug en dan was ik weer wekenlang ongesteld. Zonder klachten nog steeds wel maar het permanente bloeden stond mij echt niet aan.

Het eruit halen vond ik echt de hell. Wordt ook verdoofd maar ze moeten behoorlijk plukken en trekken aan dat ding voordat ze hem goed en wel te pakken hebben en als hij eenmaal ingekapseld zit is het ook niet alsof hij er zo weer uit glipt. Bij mij ging het nog relatief makkelijk en snel, maar ik vond die minuut priegelen al echt verschrikkelijk. Toen hij er eenmaal uit was heb ik nergens meer last van gehad en ik ben nu weer aan de pil.

Dat ding reguleert geen cyclus maar stopt alleen je eisprong, dus je lichaam moet zelf invullen hoe de cyclus dan werkt. In mijn geval ging het dus eerst goed maar daarna raakte mijn baarmoeder zo in de war dat ik niet meer stopte met bloeden. Ik ken heel veel mensen die er wel heel tevreden over zijn, en zonder het bloeden had ik nooit meer iets anders gewild. Maar helaas, voor mij werkt het niet.

Edit: laat je overigens totaal niet afschrikken door mijn verhaal. Het plaatsen/verwijderen is niet prettig maar valt echt in het niet bij hoe veel plezier je ervan kan hebben als het goed werkt (en bij het plaatsen van een spiraal gok ik zo). Ik denk dat er voor elke vorm van anticonceptie wel voor en nadelen te vinden zijn en ik denk ook dat iets dat voor de een werkt niet voor de ander hoeft te werken.

Haffie
Berichten: 84
Geregistreerd: 16-12-04

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:48

Dankjewel voor je antwoord. Ik zit namelijk een beetje in dubio, had mijn arts vanmorgen aan de telefoon en vroeg hem om de prikpil en hij vertelde mij over de implanon, vandaar dat ik even een beetje wil kijken hoe en wat de ervaringen zijn van andere.

Anoniem

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:07

Als je Google raadpleegt zal je altijd meer negatieve ervaringen vinden dan positieve, maar dat komt meer omdat mensen eerder geneigd zijn een negatieve ervaring online te plempen dan een positieve.

Wat je wel kan doen is een tijdje de prikpil proberen en als je daar goed op reageert overstappen op implanon. Qua hormoonsamenstelling zijn ze voor zover ik weet hetzelfde en de prikpil proberen is toch wat makkelijker dan gelijk zo'n staafje laten plaatsen. Laagdrempeliger om ermee te stoppen ook.

Haffie
Berichten: 84
Geregistreerd: 16-12-04

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:41

Inderdaad wat jij zegt, via google zie je erg veel negatieve ervaringen.
Ik denk dat ik inderdaad met de prikpil begin. Dankjewel voor je antwoord

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:19

Hallo allemaal! Sorry dat ik hier zowat random kom binnenvallen, en misschien is de vraag hier al eens eerder beantwoord maar ik wil toch wat 'bevestiging'..

Gisteren ben ik langs de huisarts geweest voor de pil voorgeschreven te krijgen. Nu had ik in mijn hoofd dat ik een pil wou die ik door kon nemen zodat ik niet ongesteld meer kan worden. Mijn huisarts zegt enkel dat dit geen goed idee is omdat het wel goed is om de hormonenbalans toch deels 'normaal' te laten verlopen. De pil is voor mij ook niet voor zwangerschapspreventie ofzo, dus dat maakt niet veel uit.
Ik zocht een pil die wat zou helpen tegen acne meer vooral ook tegen lichaamsbeharing en die er gewoon voor zorgde dat ik geen last meer had van die stomme maandstonden. :+ Maar dat heb ik nu dus maar deels..

Dus ik vroeg me af of het echt zo slecht is om een pil te nemen waardoor je helemaal niet meer ongesteld wordt? De pil die ik nu gekregen heb kan ik elke dag nemen, maar ik zal er toch nog bloedingen door krijgen. Ook heb ik wat schrik voor de bijwerkingen.. Het gaat om de YAZ pil.
Ongewenste bijwerkingen zouden voor mij zijn; bijkomen, meer borstgroei, stemmingswisselingen. Als iemand hier misschien ervaring heeft met deze pil zou ik het fijn vinden om er wat over te horen. :)

Anoniem

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:27

Yaz is een driefasenpil toch? Of in ieder geval een pil met een ingeplande placeboweek. Vervelend dat je huisarts niet wil luisteren naar je wensen, het is helemaal niet gebruikelijk om een combinatiepil voor te schrijven voor zover ik weet. Doorslikken is niet schadelijk en heeft weinig te maken met je hormoonbalans, dat is een fabeltje dat allang ontkracht is. Misschien een afspraak maken bij een andere huisarts om het te overleggen?

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:15

Er zitten inderdaad vier 'placebo' pillen bij die je op het einde moet nemen. Ik dacht ook wel al dat dat ontkracht was... Maar hij vond dat ik niet 'voor altijd' door kan blijven slikken.
Misschien is het inderdaad best om dan eens langs te gaan bij een andere huisarts. Het is alleen wel 'moeilijk' omdat deze huisarts ook wel weet van mijn problemen zeg maar, dus het is ook wel belangrijk dat ik geen pil krijg waardoor ik emotioneel helemaal de put in van geraak bijvoorbeeld.

Anoniem

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:43

Over de werking van de pil op je mentale gesteldheid is nog dusdanig weinig bekend dat het zeker niet duidelijk is welke pil dit wel veroorzaakt en welke niet. Het is dus praktisch onmogelijk om specifiek een pil voorgeschreven te krijgen die geen invloed heeft op je psyche, al is het wel bekend dat pillen met minder oestrogeen hier wat beter op scoren.

In principe kan je de pil oneindig door blijven slikken als je daar gelukkig van wordt. Met de pil heb je geen cyclus want je hebt geen eisprong, dus zo lang jij je pil netjes blijft slikken hoeven er geen problemen te zijn. Het kan alleen wel gebeuren dat je doorbraakbloedingen krijgt, maar ook dat is heel persoonsgebonden.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:51

Deze pil kan je toch ook gewoon doorslikken?

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:57

Damned; ja maar je krijgt er wel gewoon maandelijkse bloedingen door. De vier laatste pillen zijn 'placebo' pillen zodat je dus wel een bloeding krijgt.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:58

Hmm ik nam zoelly (ook 4 placebopillen) ook gewoon door zonder bloedingen? Ik nam de placebopillen uiteraard niet in :+

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:18

Als je de placebopillen overslaat zul je ze normaal niet krijgen inderdaad. :p Dat zou ik eventueel ook wel kunnen doen.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:28

Maar dat is zonde van je geld want de Yaz is veel duurder (mocht het niet vergoed worden natuurlijk)

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:31

Misschien is de minipil dan wel wat voor je? Ik slik m zelf nu vier maanden en heb nog geen last van stemmingswisselingen, wel was ik na anderhalve maand vijf weken lang ietsje ongesteld, beetje zoals de laatste dag van je menstruatie.
Toch doorgezet en sindsdien niet meer ongesteld geweest!
Zit ook geen oestrogeen in net als bij t spiraaltje prikpil en dat buisje in je arm.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:49

DezeNaam schreef:
Er zitten inderdaad vier 'placebo' pillen bij die je op het einde moet nemen. Ik dacht ook wel al dat dat ontkracht was... Maar hij vond dat ik niet 'voor altijd' door kan blijven slikken.
Misschien is het inderdaad best om dan eens langs te gaan bij een andere huisarts. Het is alleen wel 'moeilijk' omdat deze huisarts ook wel weet van mijn problemen zeg maar, dus het is ook wel belangrijk dat ik geen pil krijg waardoor ik emotioneel helemaal de put in van geraak bijvoorbeeld.



is ook totaal geen 'deels eigen cyclus'.. het wordt geheel gevormd door de hormonen in de drie fases van die pil.. komt geen 'eigen cyclus' aan te pas.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:32

DezeNaam schreef:
Het is alleen wel 'moeilijk' omdat deze huisarts ook wel weet van mijn problemen zeg maar, dus het is ook wel belangrijk dat ik geen pil krijg waardoor ik emotioneel helemaal de put in van geraak bijvoorbeeld.


Ik heb heel lang gezocht achter een pil die mijn emotionele gezondheid niet beïnvloedde, maar het enige wat bleek te werken was een pil zonder oestrogenen. Omdat ik echter vreselijk slecht georganiseerd ben en mijn pil bijna nooit op hetzelfde tijdstip innam, was de minipil niet veilig genoeg voor mij. Daarom heb ik sinds een jaar een Jaydess spiraaltje, en daar ben ik echt (letterlijk en figuurlijk) heel erg happy mee! En niet meer ongesteld ;)