Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dewilderoos

Berichten: 241
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Bij het water

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:31

Die LTO3 zou ik misschien eens kunnen proberen..

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 12:31

Is het bij jullie ook zo dat je je gevoel meer vertrouwd? Dat als je het gevoel hebt van iets, je daar snel in gelooft? Het is toch vaak zo dat het klopt. Soms brengt het me dieper in iets dan het lijkt. Dan is het zoiets oppervlakkig, maar dan vertrouw ik iets niet helemaal. Ik heb me daardoor de laatste tijd een paar keer flink diep gedrongen en inderdaad, het was niet te vertrouwen. Je kunt me gerust achterdochtig noemen want dat ben ik de laatste tijd zeker. Het verschil is alleen dat ik, mijn ‘gevoel’, het goed heeft ofzo. Het klinkt allemaal heel onduidelijk maar het komt er op neer dat ik niet alleen emoties beter aanvoel, maar ook problemen. Ik zit nu weer op het topje van een bizar iets. En ik heb me er zelf ingedrongen...

dewilderoos

Berichten: 241
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Bij het water

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 13:16

Eh ja, vooral personen (de intentie van die persoon) en dieren lees ik goed. Dacht altijd dat iedereen dat heeft. Maar de zin dat je je er ingedrongen heb begrijp ik niet? Je bedoeld dat je dan de rol van "de redder" of "vredestichter" gaat aannemen?

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:46

dewilderoos schreef:
Heb ook zitten kijken voor een werkboek HSP, heeft een van jullie dat ook gedaan/gelezen en heb je daar wat uitgeleerd wat je verder helpt? Ook zou meditatie goed helpen maar als ik dat doe begin ik mijzelf op mijn kop te geven waardoor het compleet zijn doel mist. Ik zou zo graag willen dat ik het "onder controle" had..

Zelf vind ik het boek "bewust-er-zijn met hooggevoeligheid" van Antoine van Staveren een mooi en nuchter boek met tips om om te gaan met de prikkelverwerking.

Als je voldoende rustmomenten inplant en leert kiezen of je wel of niet mee wilt gaan in de emoties/het gevoel van anderen vind ik HSP ook een mooie eigenschap.
Voor mijn gevoel brengt het me meer in contact met mens en dier en hoe ouder ik wordt hoe meer ik leer om uit mijn hoofd en in mijn gevoel te gaan en naar mijn intuïtie te leren luisteren.
En, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, de combinatie HSP en paarden vind ik prachtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:49

:)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:36

Ik heb momenteel erg last van een klasgenoot/vriendin. Normaal kan ik hier prima mee dealen maar op dit punt gewoon echt niet meer. Ze hoeft niks te zeggen of te doen, ik word gewoon chagrijnig/verdrietig/naar van haar. Haar gezondheid is slecht, wat gevolgen heeft voor haar mentale gesteldheid. Het is dus ook niet dat ik haar echt goed kan helpen.

Ik heb vandaag 2 uur met college naast haar gezeten, we hebben nauwelijks gepraat, maar ik ben gesloopt. Nu kan ik vanavond wel mijn momentje pakken, maar ik zou zo graag een manier vinden om niet zo gesloopt door haar te zijn, dan kan ik er denk ik ook beter voor haar zijn.

Baal er stiekem wel een beetje van, want het ging eigenlijk vrij goed de laatste tijd...

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:13

Myrth97 schreef:
Ik heb momenteel erg last van een klasgenoot/vriendin. Normaal kan ik hier prima mee dealen maar op dit punt gewoon echt niet meer. Ze hoeft niks te zeggen of te doen, ik word gewoon chagrijnig/verdrietig/naar van haar. Haar gezondheid is slecht, wat gevolgen heeft voor haar mentale gesteldheid. Het is dus ook niet dat ik haar echt goed kan helpen.

Ik heb vandaag 2 uur met college naast haar gezeten, we hebben nauwelijks gepraat, maar ik ben gesloopt. Nu kan ik vanavond wel mijn momentje pakken, maar ik zou zo graag een manier vinden om niet zo gesloopt door haar te zijn, dan kan ik er denk ik ook beter voor haar zijn.

Baal er stiekem wel een beetje van, want het ging eigenlijk vrij goed de laatste tijd...


Hee, misschien heb je iets aan dit artikel: http://www.praktijkannemoon.nl/hoogsens ... -voor-hsp/

Een paar manieren om je af te schermen:

Strijk 7 x met je hand van je maag naar je onderbuik. Hierbij sluit je je zonnevlecht chakra wat af. Dit is een energiecentrum in je lichaam waar er bij veel mensen energie binnenkomt van anderen.

Je kunt ook je hand op je buik leggen iets boven je navel, wanneer je met iemand in contact bent.

Je kan je chakra waar het binnenkomt (meestal zonnevlecht) in gedachten voor je zien als een lens van een camera die je dichtdraait. Of als een bloem die je blaadje voor blaadje sluit. Sluit hem net zo ver als het op dat moment goed voelt voor jou. De chakra blijft niet dicht. en als je je hier zorgen over maakt, draai hem dan weer open als je weer alleen bent. (Als je hier al wat verder in bent; voel dan eens waar er nog meer energie binnenkomt bij jou, en sluit ook die chakra’s op dat moment af zover als goed voelt voor jou).

Kristallen/ stenen bij je te dragen. Sommige stenen hebben een beschermende werking. Labradoriet werkt bijvoorbeeld goed om energieën van anderen buiten te houden. Bergkristal is zuiverend en aardend. Laat je informeren en test stenen uit om te kijken welke goed is voor jou.

Een schild, koepel of ei om je heen visualiseren. Wat je zelf prettig vind. Vergeet deze afscherming niet onder je voeten door te trekken! (Een gedachte en visualisatie hierover werken net zo sterk alsof het echt zo is).

Je voorstellen dat er grote rozen voor achter, links en rechts van je staan. De rozen zijn heel beschermend en houden alle niet-eigen energieën buiten je aura, terwijl je wel liefde blijft uitstralen.

Je kan ook andere dingen om je aura visualiseren, bijvoorbeeld een spiegel: dit zorgt er ook nog voor dat mensen naar zichzelf kijken en er naar hen word teruggekaatst wat ze naar jou zenden.

Zet de mensen waarmee je praat of de omgeving waar je bent in het licht. Dit is een grote bescherming tegen negatieve energie. Met de intentie en gedachte eraan kan je dit doen. Je kan ook je gidsen/ engelen hierbij om hulp vragen.

Gronden! Dit is de grootste bescherming die er is.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 13:18

Ik weet niet zo goed hoe ik het het beste kan verwoorden, maar als ik jullie verhalen zo lees, vind ik het zo jammer dat jullie het positieve ervan niet (of weinig) ervaren en wil ik jullie tips geven om er hopelijk meer positiviteit uit te kunnen halen.

Ik denk namelijk dat hoe je in het leven staat super belangrijk hierin is.

Ik geniet intens van het feit dat ik hsp ben. Ja, het is op momenten zeker zeker weten slopend en zeer vermoeiend, en denk ik 'f*ck waarom ben ik zo'n gevoelig mens!'. Maar kijk eens naar de mooie fijne dingen. En zijn die er niet genoeg? Maak ze dan :) Als je zelf blij en dankbaar in het leven staat, kijk eens hoe veel dingen er zijn om van te genieten. *\o/*

Momenteel geniet ik zo van mijn werk, elke dag met paarden aan het werk (@jetm, prachtig idd, hsp+paarden), midden in de natuur. Ik geniet er van! Lieve fijne mensen om me heen. En andere mensen die op een totaal ander niveau (trilling/ego) zitten, daar probeer ik me dan niks van aan te trekken, zij hebben gewoon nog een hoop te leren en dat is helemaal prima, denk ik dan.

2 jaar geleden kon ik ook echt niet van 'm'n hsp' genieten. Maar als ik terugdenk, stond ik toen ook totaal anders in het leven en ben ik zo onwijs gegroeid. Eigenlijk is het ook heel logisch denk ik:

- Hoe meer positieve dingen (en gedachtes/reacties!) in het leven, hoe meer (en hoe intens!!) wij ervan kunnen genieten.
- Hoe meer negatieve dingen (en gedachtes/reacties!) in het leven, hoe meer (en hoe intens!!) wij er aan zitten te ergeren, moe worden, hoofdpijn krijgen, moody zijn, etc etc.

Natuurlijk heb je het niet altijd zelf in de hand, zeker niet hoe anderen zich gedragen en het komt altijd bij je binnen. Toch heb je zelf altijd jouw eigen reactie in de hand. Wellicht niet zo makkelijk hoe je je voelt, maar wel jouw reactie. Zit je 'vol', probeer dan juist op zoek te gaan naar iets wat jou laat aarden, de natuur, muziek, meditatie, dieren, breien, wat dan ook en laat het gaan. Zo belangrijk om iets te vinden wat jou rustig en relaxed maakt, anders worden we maar 1 bal overprikkelende stresskippen :+ Ontwikkel jezelf en zend positieven gedachtes uit, want dan komen ze ook weer terug :)

Het klinkt wellicht allemaal wat zweverig, maar ik zou jullie zo graag willen helpen om ervan te kunnen genieten en er de positieve dingen er uit te halen :) En verder, zou ik er eigenlijk helemaal niet zo mee bezig zijn, jij bent jij en jij 'bent' niet hsp. Leef jouw leven en laat hsp niet jouw leven leven. Maak je leven, gedachtes, reacties, acties, positief, zoek iets wat jou laat ontladen/aarden/ontspannen en het wordt er allemaal iets makkelijker op :)

En @dewilderoos, ik hoop echt dat ik of anderen je hoe dan ook een beetje op weg heb geholpen met de voordelen, want die zijn er oh zo veel! Maar dat begint bij jezelf en niet ergens anders, jij 'moet' zelf eerst gaan genieten want niemand anders die dat voor je kan doen. Denk positief, leef positief en geniet :) Het is allemaal natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan en het is ook echt niet dat ik alleen maar positief denk maar je kunt maar ergens beginnen en hopelijk helpt het je! :j
Laatst bijgewerkt door laughterline op 12-04-18 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 13:35

Ik denk dat laughterline wel een goed punt heeft: Hoe meer goede dingen, hoe harder je geniet, maar hoe meer slechte dingen, hoe ellendiger je je voelt. Het is dan soms moeilijk om daar uit te krabbelen, dat gevoel herken ik vanuit het verleden ook wel. Mijn advies daarin: Wees blij met elk stapje vooruit, maar je mag ook best verdrietig zijn over elk stapje achteruit. Voel wat je voelt en laat het toe, ook als het stom of onlogisch is (ik heb nog steeds regelmatig dat ik mijn gedrag en emoties al heb geanalyseerd maar mijn emoties zelf het er niet mee eens zijn dat ze irrationeel en onlogisch zijn :+). Wanneer je je eigen gevoelens accepteert kan je er ook makkelijker vrede mee krijgen.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 13:37

Wet van de Aantrekking :j

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 13:44

@Mews en dat is zeker makkelijker gezegd dan gedaan haha. Het is ook echt niet dat ik alles helemaal in orde heb hoor haha :P Maar ik denk dat hoe je er op neer kijkt een groot verschil maakt, en als je bij jezelf begint komt de rest ook :) En dat vind ik zeker een hele mooie, laat het toe en wees blij met elk stapje vooruit, en achteruit hoort er ook bij! Ik zat ook in een onwijs dal voor ik positief kon zijn. Hoort er gewoon bij en je leert er veel van!

En yes, law of attraction @Jaan81, for sure! :j

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 13:48

Jaan81 schreef:
Wet van de Aantrekking :j

AantrekkingSKRACHT ;-)

Dat heeft mij heel erg geholpen om me beter te gaan voelen over mijn sensitiviteit en ook beter in te gaan zien hoeveel ik zelf aan mogelijkheden heb om te bepalen in mijn leven.
Ik kan de boeken van Esther Hicks (m.n. Vraag en het wordt gegeven (Ask and it is given)) en Sanaya Roman aan iedereen aanraden! Prachtige boeken en ik denk dat deze voor iedere HSP-er interessant kunnen zijn om meer te focussen op wat een mooie 'eigenschap' het is.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 14:04

laughterline schreef:
@Mews en dat is zeker makkelijker gezegd dan gedaan haha. Het is ook echt niet dat ik alles helemaal in orde heb hoor haha :P Maar ik denk dat hoe je er op neer kijkt een groot verschil maakt, en als je bij jezelf begint komt de rest ook :) En dat vind ik zeker een hele mooie, laat het toe en wees blij met elk stapje vooruit, en achteruit hoort er ook bij! Ik zat ook in een onwijs dal voor ik positief kon zijn. Hoort er gewoon bij en je leert er veel van!


Het is sowieso leuk en interessant om te lezen wat jouw ervaringen zijn! :j

Om mijn eigen pad nog iets toe te lichten: Mijn studie was energierovend en lukte voor geen meter (wel gehaald), waardoor ik vaak fysiek ziek was van de vermoeidheid en stress. Daarna veel financiële stress en zoekende naar wat ik wilde, toen een paar jaar uitzendwerk met weer telkens financiële stress en weinig uitdaging. Nu sinds een paar jaar een fijne vaste baan waar ik eindelijk mijn kwaliteiten kan inzetten. Het gevoel gewaardeerd te worden en ergens iets nuttigs bij te dragen is zó ontzettend belangrijk! Dit is allemaal stapje voor stapje gegaan: Steeds een mini beetje vooruit, tot je 'ineens' over het algemeen gekeken gelukkig bent. :)

Nog iets wat me enorm heeft geholpen is een auto hebben, waar ik telkens een klein verwerkingsmomentje voor mezelf heb in mijn eigen bubbel zonder al te veel prikkels.

De grootste doorslaggevende keuze vanuit mezelf was voor mij (buiten de stappen richting fijn, uitdagend, waarderend werk) -- die gelijk kwam met fijn werk en de auto -- om gewoon dingen te gaan doen, ook al was ik moe. Ik moet mezelf als ik moe ben nog steeds regelmatig herinneren dat ik nooit spijt heb gehad nadat ik, al dan niet moe, naar paard/sport/vrienden/enz ben gegaan. Ik ben nog steeds veel moe, maar beter moe en voldaan dan moe en dan ook nog ongelukkig. 'Gewoon dingen doen' heeft me enorm geholpen, maar ik heb wel het idee dat je er de wilskracht voor moet 'over' hebben om de eerste slinger te geven.

Ik ben nu af en toe nog zoekende naar de balans van wanneer het verstandig is om iets te gaan doen of wanneer ik moe ben omdat ik echt rust nodig heb, maar dit is een zoektocht die ik nu juist wel leuk vind. Alsof je een puzzel op probeert te lossen. Aftasten wat voor mij werkt, en daardoor ook meer over mezelf leren.

edit: Dit vind ik nog een hele sterke quote van Laughterline:

laughterline schreef:
En verder, zou ik er eigenlijk helemaal niet zo mee bezig zijn, jij bent jij en jij 'bent' niet hsp. Leef jouw leven en laat hsp niet jouw leven leven. Maak je leven, gedachtes, reacties, acties, positief, zoek iets wat jou laat ontladen/aarden/ontspannen en het wordt er allemaal iets makkelijker op :)


Zeker mee eens! :j

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 14:30

Heb dat pas sinds een paar weken echt beseft dat t zo echt werkt, de wet van Aantrekking.

En het is allemachtig lastig om, Als je bv overprikkeld bent, dan die negatieve gedachten door te kunnen knippen en daardoor dus ook geen negatieve aan te trekken waar je je nog belabberde door gaat voelen.
Maar de aanhouder wint!

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 14:47

Haha hier gaat het (bijna) altijd goed, maar af en toe heb je van die dagen. Eerst bleef ik er weken in hangen, nu is het ‘gezeur’ van gisteren alweer verleden tijd.

Wat ik wel echt lastig blijf vinden is het afsluiten van anderen, maar lees hier wel handige dingen!

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:18

In het nuchtere boek Bewust-er-zijn met hooggevoeligheid wat ik hiervoor noemde wordt dat wat laughterline schrijft ook heel mooi beschreven met de aandachtslang: dat wat je aandacht geeft groeit.
Ik kan naast heel veel profijt van HSP (vooral in mijn werk) ook echt last hebben van geluid. En als ik me dan ga foccussen op dat superirritante geluid wordt het in mijn gedachten steeds harder en irritanter.
Het lukt me nog niet altijd maar steeds vaker wel om dat geluid minder aandacht te geven.
Het is een vreselijk cliche maar oefening baart kunst :)

En ja he @aughterline: HSP en paarden ...

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:18

Ik ben hier overgeschakeld op Zibrine (sint-janskruid) om alles wat aan te kunnen en de negativiteit aan de kant te laten liggen. Heel wat negatieve mensen die me pijn doen, maar waar ik moet mee omgaan, en om het wat draaglijk te maken deze pillen gaan nemen. Vooral de knoop in mijn maag is erg minder er door.

Ik probeer me wel te focussen op de leuke dingen van HSP zijn, ik geniet intens van kleine dingen, de regen, verse lente geur, ontknopende planten, goede longeersessie met ontspannen baas en paard als gevolg...

Hoorde vandaag ook een vriend van me, die ik regelmatig masseer door erg veel pijn in zijn rug, dat hij dacht dat ik overdreef/deed alsof toen ik vertelde (voor ik hem masseerde) dat ik 'in' een lichaam kan voelen. En dat hij nu weet dat het gewoon zo is van dat voelen, want ik vind telkens perfect waar het probleem zit, zonder daarvoor te zijn opgeleid.
Dat is toch zo magisch, dat je als HSP zo gevoelig bent! Jullie maken vast ook dit soort dingen mee, toch? :D

Maar ik zie ook erg veel media aandacht rond HSP. En soms eigenlijk overdreven. Zoveel mensen die zeggen dat ze HSP zijn, maar gewoon niet goed begrijpen wat het eigenlijk is.
Ik bekijk het een beetje zo: HSP zijn is een fysieke toestand, je lichaam ontbreekt een aantal filters waardoor je dus meer prikkels binnenkrijgt en snel overprikkelt.
Sommige mensen daarentegen veronderstellen dat het een emotionele toestand is: ik ben vaak emotioneel, huil snel, ik zal wel HSP zijn.

Uiteraard kun je sneller emotioneel worden als je geen/te weinig filter hebt. Maar ook hormonen (denk maar de pil) en je karakter spelen een enorme rol. Daarom ben je niet meteen HSP.
Maar goed dat er meer aandacht voor is natuurlijk, als er meer onderzoek naar gaat gebeuren, leren we ook wel erg veel!

Ik heb ook een Noise-canceling koptelefoon gekocht. Wat zaaaaalig :# wat een rust om ergens heen te gaan met het openbaar vervoer. Had ik al veel vroeger moeten hebben O:)

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:23

jetm schreef:
In het nuchtere boek Bewust-er-zijn met hooggevoeligheid wat ik hiervoor noemde wordt dat wat laughterline schrijft ook heel mooi beschreven met de aandachtslang: dat wat je aandacht geeft groeit.
Ik kan naast heel veel profijt van HSP (vooral in mijn werk) ook echt last hebben van geluid. En als ik me dan ga foccussen op dat superirritante geluid wordt het in mijn gedachten steeds harder en irritanter.
Het lukt me nog niet altijd maar steeds vaker wel om dat geluid minder aandacht te geven.
Het is een vreselijk cliche maar oefening baart kunst :)

En ja he @aughterline: HSP en paarden ...



Dat herken ik wel ja haha. Ik kan ook vooral heel erg overprikkeld raken van geluid en kan dan ook weinig aanraking verdragen, wordt er zo kriebelig van! Zeker na een dag (fysiek hard) werken ben ik al extra moe en dan daarna nog de bar in met muziek, veel pratende mensen, etc... gelukkig begrijpt m’n vriend het en ik ga dan meestal ook eerder naar huis om nog even tot rust te komen :)

ik ben me de laatste tijd aan t inlezen in reiki, vriendin van me heeft reiki 1, 2 en 3 afgerond en zegt ook dat ik het kan. Ik ben er heel gevoelig voor en als ik het bij mezelf uitprobeer word ik zo onwijs rustig! Echt een heerlijk gevoel. Ik ga hier hopelijk ook nog reiki 1 volgen :) Wellicht nog een idee voor anderen om over te lezen als je er voor open staat :)

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:57

Ik geef dit topic even een schopje omdat ik al een tijdje twijfel of ik hier in ga reageren of niet... :+

Ga het proberen kort te houden, vraag me af of mensen dit herkennen/hoe jullie hiermee omgaan.

Ik heb af en toe een 'discussie' met mensen over iets feitelijks. Als voorbeeld: laatste twee onderwerpen waren tijdverschillen tussen landen en of er suiker zit in zero dranken. Ik google meteen alles als ik iets niet weet, zeker als ik iets denk te weten en een ander zegt iets anders, om er uiteindelijk samen uit te komen. Nadat ik het heb opgezocht heb ik gelijk, of ongelijk. Ik kan mijn ongelijk dan ook prima toegeven, en zeg dan 'ohja, je hebt gelijk', einde discussie. Zodra ik het wél bij het rechte eind heb is het soms zo dat de ander zijn ongelijk niet wilt inzien. Het zit echt in mijn hoofd om dan de andere te overtuigen, het voelt dan ook echt aan alsof ik mijn gelijk wíl krijgen, maar dat is echt niet mijn bedoeling. Ik word door zulke discussies ontzettend onzeker en het vreet echt al mijn energie uit mijn lichaam. Ik heb dit nu ook een keer besproken met de persoon, en zij/hij had niet door dat dit zoveel met me deed en zag het gewoon als een domme discussie.
Dit is me dus al meerdere keren overkomen, en ik zeg dan altijd tegen mijzelf 'ga de discussie de volgende keer niet aan' en bij de eerst volgende keer doe ik het toch weer, met steeds hetzelfde resultaat.

Herkennen jullie dit? Iemand tips hoe ik mijn gevoelens niet zo op de loop kan laten gaan en de discussie vroegtijdig kan afkappen zonder dat ik alsnog met een leeg gevoel rond loop?

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:37

Ik herken dit wel, hoewel ik denk dat dat vooral te maken heeft met mijn nieuwsgierigheid en eerlijkheid (waardoor ik de feiten duidelijk wil hebben, ook voor mezelf) en niet persé met HSP zijn. Misschien dat de manier van ermee omgaan wel te maken heeft met HSP.

Ik denk dat juist oefenen met discussiëren zonder teveel persoonlijke investering in de discussie kan helpen het te verbeteren. Ik heb in ieder geval zelf wel gemerkt dat vaker discussiëren helpt het minder energie te laten kosten.

Als je de energie niet hebt om eraan te spenderen dan kan je het beter vermijden en jezelf voor de discussie herinneren aan dat je jezelf er niet gelukkig mee maakt, maar ik denk dat het dan gemakkelijker is er gewoon niet aan te beginnen. Of niet met bepaalde mensen waarvan je weet dat je je eraan gaat ergeren.

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:15

Ja precies zoals jij het beschrijft zie ik het ook, wat betreft de nieuwsgierigheid en eerlijkheid.. Het is de laatste tijd voornamelijk met 2 mensen, ik ga proberen geen welles/nietes discussies meer aan te gaan met ze. Ik betrapte me er van de week weer op dat ik iets zei dat een discussie weer uit had kunnen lokken, daar op letten is dus ook wel een slim idee. Of er snel proberen omheen te praten.. :+

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:30

Er niet op ingaan! gewoon zeggen..ja, jij hebt "jouw" gelijk. {want ieder heeft z'n eigen gelijk} zo voorkom je dat je in de machtstrijd beland die vele disuccies helaas zijn. En zo houd je je energie bij je.

Interesant topic trouwens om mee te lezen, ik lees hele fijne tips.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:08

Ah, als het specifiek met een paar mensen is dat je zinloze discussie krijgt waar je ook niet uitkomt dan zou ik inderdaad aangeven dat je geen zin hebt in discussie wanneer het 'mis' lijkt te gaan. Of concluderen "volgens mij komen we er niet uit, laten we het ergens anders over hebben" of zoiets.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 23:14

Ik ben even benieuwd of meerdere bokkers die HSP zijn het volgende herkennen, of er meer van weten.

Als je HSP bent, ben je ook gevoeliger voor vitamine te korten. Ik weet niet of je door de hoog sensitiviteit ook eerder met tekorten te maken hebt. Maar ik bedoel hier mee: als de waarde van de vitamines (denken aan B12 en D) enigszins verlaagd zijn, je als HSP-er hier eerder de klachten van ervaart, dan mensen die niet HSP zijn.

Graag hoor ik jullie ervaring :o

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 08:17

Wat ik het lastige vind is dat die klachten vaak ook heel erg gerelateerd zijn aan HSP-'klachten'. Bijv. vermoeidheid, dat is niet alleen een klacht van een te kort aan vitamine B12 of D, maar ook een kenmerk van hooggevoeligheid. Dus het is soms heel moeilijk te bepalen waar het precies vandaan komt.
Ik slik wel standaard ijzerpillen op natuur basis omdat ik daar een groot verschil mee merk omdat mijn ijzer anders standaard aan de lage kant is.