ADD/ADHD: huiswerk + paarden?

Moderators: Dani, Sica, ynskek, Polly, Ladybird, Hanmar, Mondy, Mjetterd, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Resfeber

ADD/ADHD: huiswerk + paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 10:16

Hallo bokkers,

Een half jaartje geleden is er bij mij ADD geconstateerd.
ADHD alleen dan ben ik niet Hyperactief. Ik zit nu in de Havo 2.

Mijn problemen:
Plannen kan ik helemaal niet.
Huiswerk niet optijd af.
Niet in slaap vallen 's avonds.
Niet kunnen constentreren.
Altijd een zooi op m'n kamer.

Door dat ik zo lang met m'n huiswerk bezig ben, heb ik bijna geen tijd meer voor naar de paardjes te gaan!
Mijn vraag is eigelijk: Heeft iemand ook zo'n probleem? Hoe pakken jullie dit aan om je huiswerk optijd af te krijgen?
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 09-09-10 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Pradaatje

Re: ADD/ADHD: huiswerk + paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:19

He vervelend :(:)
Maar er zit toch vast wel iets op jou school om de ondersteuning te geven die jij nodig hebt!

Prada you are the best thing that's ever been mine ! <3

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:21

Plannen kan je leren. Misschien dat je daar wel hulp bij nodig hebt, maar het kan wel! Het zal je even wat tijd kosten en moeite, maar ik denk dat jij er veel baat bij zal hebben.
Misschien kan je tijdelijk huiswerkbegeleiding krijgen, zodat je leert orde en structuur aan te brengen?

Verder, als je zegt dat je kamer een bende is, kan het verstandig zijn om een deel van je huiswerk alvast op school te maken. Gebruik eventuele tussenuren, of blijf op sommige dagen een uurtje langer. Als jij in een uurtje op school meer kan doen dan in een avond thuis is het de moeite waard toch. En dan heb je in ieder geval altijd een rustige en nette omgevin om te werken.

Dressuuramazone voor training, doorrijden, uitbrengen en les. Regio Venray.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 10:21

Pradaatje schreef:
Maar er zit toch vast wel iets op jou school om de ondersteuning te geven die jij nodig hebt!

Ja, dat dacht ik ook maar ze hebben er niet echt begeleiding voor.
Ik heb een paar maanden op huiswerk begeleiding gezeten maar dat was helemaal een ramp!
Je ging niet je huiswerk maken maar je leerde daar hoe je bijvoorbeeld een lap tekst moet leren, en dat weet ik nou wel.
Dus daar ben ik vanaf gegaan. Op school doen ze er verder niets aan...

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:22

Heb je medicatie? En zo ja, welke?

Insta: ArtbyEvaRoeters

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 10:25

eva1969 schreef:
Heb je medicatie? En zo ja, welke?

Ja ik heb 3 soorten medicijnen geprobeerd voor ADD:
-Ritalin
-Straterra
-Concerta

Daarvan heb ik een hele hoge docis gehad. Maar eigelijk gebeurde er niks.
Ik moest steeds meer slikken en het hielp niet dus ik ben er toen mee gestopt.

Ook had in Melathonine (slaaptablet) met een hoge docis wat niet hielp.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:28

TinekeHorses schreef:
Pradaatje schreef:

Ja, dat dacht ik ook maar ze hebben er niet echt begeleiding voor.
Ik heb een paar maanden op huiswerk begeleiding gezeten maar dat was helemaal een ramp!
Je ging niet je huiswerk maken maar je leerde daar hoe je bijvoorbeeld een lap tekst moet leren, en dat weet ik nou wel.
Dus daar ben ik vanaf gegaan. Op school doen ze er verder niets aan...

En toch is dat zinnig. Ik snap wel dat je het ziet als tijdverspilling, omdat je niet bezig bent met wat je op dat moment gewoon af wilt hebben (je huiswerk dus)
Maar je moet het echt zo zien dat je eerst leert hoe je moet leren, hoe je moet plannen, en hoe je opdrachten moet maken, maar dat je die tijd die je daaraan besteed, later weer makkelijk inhaalt omdat je je huiswerk zoveel sneller afhebt! Je hebt er dus pas op een later tijdstip profijt van, maar het helpt je wel degelijk!

Dressuuramazone voor training, doorrijden, uitbrengen en les. Regio Venray.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:31

Dat is wel heel erg balen dat je dus niets aan medicatie hebt v.w.b. je concentratie. Kunnen je ouders je niet helpen met het opstellen van een planning, die je dan weer op je kamer kan hangen. Zo hoef je je alleen maar aan te leren dat je die planning checkt en vanaf daaruit verder werkt. Ik zou anders nog eens met je huisarts gaan praten en je problemen voorleggen. Ook kun je met je mentor overleggen, vaak is er binnen school iemand aangewezen die kinderen met ADD/ADHD-problematiek ondersteunt.
Als je schoolwerk wat overzichtelijker wordt, kun je ook tijd voor je paardjes inplannen.
Succes in ieder geval, zet 'm op :D

Insta: ArtbyEvaRoeters

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:34

Ik heb hetzelfde en liep tegen dezelfde problemen aan. Ik kreeg hulp van een begeleider en dat hielp wel iets. Ook ging school wat soepel met de regels om bij mij. Kan je niets in je telefoon zetten dat je er dan aan herinnert word? Als je wil praten m'n pb staat open!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 10:35

Ik zit wel bij zo'n jeugdzorg bureau waar ze dan praten enzo hoe het gaat.
Dan krijg is steeds een opdracht mee. Bijvoorbeeld optijd opstaan en 's avonds alvast je tas inpakken en je kleren klaar leggen.
Dat kan ik nou onderhand. :+ Maar je kreeg allerlei opdrachten mee en ik heb het al druk.

Maar ik ga het iniedegeval proberen een lijstje te maken voor de planning.
Bedankt voor de tips. Verdere tips zijn natuurlijk welkom!

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:36

ester87: zo is het toch niet. Met add weet je met je verstand vaak heel goed wat je moet doen, en hoe. Juist door de vele gedachtes die je hebt. Het concentreren is het probleem.
Planning maken lukt met wat hulp vaak nog wel (het is alleen moeilijk in te schatten hoeveel tijd je voor elke opdracht nodig zult hebben). Maar het afronden van de planning is lastig, omdat je gedachten alle kanten op gaan, en je weinig tijd effectief aan het leren bent.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 10:39

idd _Ella_

Als ik met me huiswerk bezig ben op me kamer (waar het een gigantische troep is) zie ik weer
van allerlei dingen en dat leid me dan weer af. Dan ga ik weer een paardentijdschrift lezen enzo.

Nu maak ik dus wel liever me huiswerk in de woonkamer. Daar is het opgeruimd, en leid het me minder af.
Maar in de klas vind ik het soms wel lastig want dan mag je bijvoorbeeld overlegen met z'n 2e bij een opdracht
en dan al snel word het volume al aardig hard. Zo kan ik me niet echt goed consentreren.

De mentor weet hier wel van, maar die staat niet heel het uur voor de klas te roepen dat het voor mij rustig moet blijven
want dat is onmogelijk. Graag tips!

Ezzzyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:21

Ik had precies dezelfde problemen.. heb het nog steeds. Ik gebruik nu concerta en dat helpt bij mij goed met concentreren. Ik heb ook nog steeds het probleem dat ik mijn huiswerk uitstel.
Ik doe gewoon geen apparaten aan ookal is dat moeilijk en richt mij op mijn huiswerk. Je kan ook een kookwekker gebruiken of iets anders dat je een bepaalde tijd je huiswerk maakt en een bepaalde tijd pauze hebt (pauzes zijn heel belangrijk!). Ik heb nu een huiswerkplanner en daar vul ik alles op in. Bij mij geeft het een goed gevoel als ik iets kan wegstrepen ;). Met teksten leren kun je het het beste voorlezen, dan blijft het makkelijker hangen (het liefst tegen iemand anders, dan kan diegene meteen overhoren). Hebben jullie op school zoiets van huiswerkbegeleiding? Misschien dat dat helpt? Over je kamer, dat probleem heb ik ook (heb al je problemen eigenlijk :P), ik ruim nu gewoon, ik probeer, elke zondag op te ruimen. Misschien kan je aan je ouders vragen of ze je eraan willen herrineren?
Als je nog vragen of tips hebt kun je altijd pben! Ik hoop dat je er wat aan hebt, want ik weet hoe verschrikkelijk vervelend het is!

Maatje, rust zacht.. Ik hou van je en ik mis je verschrikkelijk.. Ik zal je nooit vergeten! Het hele verhaal..
Allez m'n lieve prachtige vent! ♥

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:24

Ik heb ook ADD.
Wat ik doe is meteen na school naar de paarden (ben om 16.15 thuis en dan naar de paarden tot 17.30) en dan 's avonds mijn huiswerk ;)

Werkt voor mij het beste!

En vooral zorgen dat je een LEEG bureau hebt waardoor je bijna niet afgeleid kan worden ;)

Don't regret anything that ever made you smile.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:24

Kan je hier geen begeleiding mee krijgen?

Volg de verbouwing van onze nieuwe woning via https://www.instagram.com/verbouwing_nr33/ <3

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:58

TinekeHorses schreef:
Ik zit wel bij zo'n jeugdzorg bureau waar ze dan praten enzo hoe het gaat.
Dan krijg is steeds een opdracht mee. Bijvoorbeeld optijd opstaan en 's avonds alvast je tas inpakken en je kleren klaar leggen.
Dat kan ik nou onderhand. :+ Maar je kreeg allerlei opdrachten mee en ik heb het al druk.

Maar ik ga het iniedegeval proberen een lijstje te maken voor de planning.
Bedankt voor de tips. Verdere tips zijn natuurlijk welkom!

als je toch bij een jeugdzorg zit vraag dan eens of je geen coaching via een smartcoach kan krijgen. Die kunnen je op heel veel vlakken ondersteunen, school, werk, thuis enz. En ja die mensen kunnen je ook echt leren plannen en daarnaast gaan ze bijvoorbeeld ook kijken, met jou samen, wat jij nodig hebt om eea gepland te krijgen enz.

Succes ermee in ieder geval maar je kunt het!

"De meeste mensen worden als origineel geboren en sterven als kopie"

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:38

sorry dat ik hier reageer na 2 weken maar ik wil toch even mijn verhaal kwijt :D

Ik zit nu in havo 3 en bij mij is in havo 2 ook ADD geconstateerd. Ik heb/had moeite met dezelfde dingen als jij.
Van de concentratiepilletjes die ik in eerste instantie had gekregen had ik het heel slecht, was duizelig en futloos.
Toen kreeg ik een recept voor melatonine van de arts. Deze kun je ook bij de kruidvat halen maar daar is de dosering heeel laag waardoor dat niet werkt. Ik heb pilletjes van de apotheek op recept en daardoor slaap ik nu 's avonds heel goed, dit kan ook al enorm veel schelen voor je concentratie enzo.
Verder mag ik op school op mijn proefwerken schrijven dat ik dyslexie ben en daardoor krijg ik meer tijd.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-11 16:09

Ahhaaa, dat ga ik ook vragen of ik een dyslexie-pas mag (zo heet dat bij ons) .
Eigenlijk heb ik nooit een proefwerk binnen de tijd af. Bedankt voor de tip! :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie