Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Morris

Berichten: 3443
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 18:10

Fijn, sunshine!

Prairie, ik heb geen ervaring daarmee. Balen van het bericht zeg.

We zijn er nog niet. Maar we zijn onderweg. Maar ineens houdt de weg op te bestaan.

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 19:35

Prairy schreef:
Ik meld me hier ook even... Zojuist belde de assistente dat mijn uitslag van maandag al binnen was van het 2e uitstrijkje. Ik heb zelf eerst een thuis afname gedaan en daar bleek hpv positief uit.

Toen dus naar de huisarts voor vervolg en nu blijkt het dus pap 3a2 te zijn en moet ik naar de gynaecoloog.

Heeft er toevallig iemand al de baarmoeder laten verwijderen om van het gezeur af te zijn, dus voordat er daadwerkelijk kanker ontstaat?

Ik ben namelijk al gesteriliseerd en heb echt niks behalve ongemak van dat ding en zou het liefst zien dat ze hem eruit halen.


Wat vervelend! :(
Baarmoeder verwijderen zou ik een keer goed met gynaecoloog bespreken. Die kan goed voor-en nadelen uitleggen. Een van de nadelen is meer kans op verzakking van darm of blaas omdat je toch stukje stevigheid weghaalt in die regio.

Ik heb zelf begin dit jaar baarmoederhalskanker gehad. Vanwege allerlei redenen heb ik baarmoedersparende operatie gehad. Die doen ze maar in paar ziekenhuizen in NL.
Diagnose is per toeval gesteld omdat ik scan kreeg om hele andere reden. Ik had helemaal geen klachten en uitstrijkje had ik nog net niet gehad. Ik was toen namelijk 30.
Ik kan dus niet echt iets over uitstrijkjes vertellen maar mocht ik iemand ergens mee kunnen helpen, mag via pb :)

"As is a tale, so is life: not how long it is, but how good it is, is what matters."

Laura1982

Berichten: 4054
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 20:19

Ginam jeetje wat heftig. Hoe gaat het nu met je?

Douwe z1+5 sportpredicaat.
Ilias B+10 pr 200.5 L1+7

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:46

Ik heb vorige week uitstrijkje gehad, ben net 35 geworden. Gisteren belde ze van de huisarts, de uitslag was goed, maar omdat ik in het verleden HPV heb gehad moest ik over een half jaar nog een keer terugkomen, of ik dat even wou agenderen :+ Ik vroeg nog extra na of de uitslag dan goed was, ja deze was goed.

Krijg ik net de brief van het bevolkingsonderzoek en hierin staat er dus nu (weer?) HPV is gevonden.. Verder geen afwijkingen, dus hierin wordt idd ook genoemd dat ik over een halfjaar weer een oproep krijg.

Vreemd dat de assistente dan zegt dat alles goed was :n

hagelslag
Berichten: 8932
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 16:02

Hpv is opzich niet "slecht" als het niet actief is. Als ik alles zover begrepen heb.

Mijn uitstrijkje van 3 week geleden was ook weer netjes gelukkig

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 16:04

Nee idd, zolang de uitslag verder goed is.. Heb al eerder hpv gehad, toen wel pap3a. Maar vond haar telefoontje gewoon vreemd en onduidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 16:25

HPV kan niet gevonden worden in de tests als het inactief is, dus het zal wel actief zijn momenteel. Maar goed, zonder afwijkingen is dat alsnog niet zo erg.

Kirja
Berichten: 1232
Geregistreerd: 07-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 16:27

Ik kom hier even binnenvallen met een vraagje, hoop dat jullie het niet erg vinden.

Is er toevallig iemand die weet of er standaard ook op hpv word getest als er op soa’s getest word?
Ik loop namelijk al een tijdje met vage klachten rond, is al een heleboel uitgesloten (ook soa’s ;) ) en nu staat er voor over 2 weken een afspraak bij de Gyn. Mocht ik er nog niet op getest zijn vraag ik het sowieso even.
Ik ben nu 28 dus eigenlijk ‘hoeft’ het nog niet maar nadat mijn zus (29 jaar) van de week een pap3 uitslag heeft gehad... -O-

Mama van 2 prachtige kindjes!

hagelslag
Berichten: 8932
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 16:40

Aangezien ik in duitsland woon moet ik elk jaar voor controle aangezien ik anders geen nieuw recept krijg voor de pil.
Vorige jaar oktober had ik ook "fout" nieuws en ben nu 2x meer op controle geweest en nu is alles weer rustig.
Mocht je rare klachten hebben gewoon heen gaan. Ik was 28 toen het dus "actief" was

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 16:59

Ik zou het laten testen...

Ik ga maandag naar het ziekenhuis, en dan wordt ook schijnbaar gelijk gekeken (ik kon eerder bij een ander ziekenhuis maar dat was dan alleen een gesprek, daar heb ik niks aan).

En van de week bericht dat mijn oma schaamlip kanker heeft. Komt schijnbaar ook door hpv. Wist niet dat dat ook bestond...

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:22

Hier de brief dat er geen afwijkingen gevonden zijn. Maar volgens mij kreeg ik die brief de vorige keer ook en toen moest ik toch op controle komen voor hpv.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:52

Ik kreeg een oproep voor een uitstrijkje..... hmm.. afgelopen mei is mijn baarmoeder verwijderd (en lag ik in het ziekenhuis in geboorte-centrum!).....
Hoe werkt de administratie in het ziekenhuis??

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17914
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:54

Als je baarmoedermond niet mee verwijderd is, is het uitstrijkje nog steeds zinvol. Ik heb ook geen baarmoeder meer, maar ga nog wel voor de uitstrijkjes.
Bovendien is het niet het ziekenhuis die deze oproepen verstuurd, dus jouw medische gegevens zijn daar helemaal niet bekend.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:22

Lalidan schreef:
Als je baarmoedermond niet mee verwijderd is, is het uitstrijkje nog steeds zinvol. Ik heb ook geen baarmoeder meer, maar ga nog wel voor de uitstrijkjes.
Bovendien is het niet het ziekenhuis die deze oproepen verstuurd, dus jouw medische gegevens zijn daar helemaal niet bekend.


Mijn baarmoedermond is ook verwijderd.
En deze oproep kreeg ik wel van het ziekenhuis, was niet de standaardoproep!

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:26

Ik ben afgelopen maandag geweest, drama weer. Ik kan op zich best tegen pijn (of in ieder geval interesseert het me niet als het pijn doet), maar uitstrijkjes en naalden zijn echt drama.

En het was nog gezellig druk ook, met een verpleegster en een co assistent in de kamer. Gyn heeft een biopt genomen (daar voelde ik niks van toen ze zei dat ik moest hoesten). Over een week krijg ik pas de uitslag maar misschien dat ik wat eerder al ga bellen.

Als het sin 1 was dan moest ik over een jaar voor controle, bij sin 2 of 3 gingen ze niet nog weer over een half jaar kijken maar mocht ik gelijk over sedatie om het weg te laten branden of wat ze dan ook doen. Ze wilde het me niet onnodig aandoen, nog een onderzoek.

Janneke2

Berichten: 22653
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 10:25

...en heeft de gyn nog iets gezegd over depijn...?

Want een speculum inbrengen hoort geen pijn te doen en 'het doet pijn omdat u aanspant' is nogal achterhaald.

Nu maar duimen voor een goede uitslag! !

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 10:29

Rot dat 't zo zeer doet zeg. Ik mag binnenkort ook weer vermoed ik.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Laura123

Berichten: 686
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:09

Ik heb afgelopen woensdag een conisatie ondergaan nav de uitslag van de bioptie. (Cin 3 en AIS). Nu heb ik een brief gekregen met 2 afspraken erin, 1 met de gyn en erna nog een afspraak bij de oncoloog verpleegkundige. Hadden jullie dat ook ? Controleert de gyn leen hoe het eruit ziet en bespreekt de uitslag van de conisatie. En moet ik bij oncologie zijn voor besprekingen over de nabehandelingen ( de volgende uitstrijkjes?) Ik ben echt zo bang dat de arts al iets gezien heeft en dat hij dus al een afspraak heeft gemaakt bij de oncologie.. de afspraak staat voor volgende week.
Wie van jullie heeft hier ervaring mee ?

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:38

Ik niet maar jeetje wat meh! Als het je niet lekker zit morgen bellen voor extra uitleg hoor. Sterkte!

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Laura123

Berichten: 686
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:44

lieveli schreef:
Ik niet maar jeetje wat meh! Als het je niet lekker zit morgen bellen voor extra uitleg hoor. Sterkte!


Ja behoorlijk, ik zit er dan ook echt mee. :( Ik denk dat ik morgen inderdaad ga bellen maar waarschijnlijk zullen ze zeggen , sorry daar mogen wij geen antwoord over geven/ of sorry je zult toch een week moeten afwachten. Waarschijnlijk wordt ik daardoor er alleen maar nog zenuwachtiger van.

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:48

Dan zeg jij:

Luister randidioot, ik ga niet nog een week in de misére zitten, ik wil NU uitleg.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:55

Precies wat lieveli zegt :j vind het echt niet netjes dat je zulke brieven krijgt zonder een fatsoenlijke voorbereidende uitleg.. Ik zou me ook rot schrikken.. :(:)

Tanya
Berichten: 10082
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 13:13

Inderdaad, of desnoods vragen of de gynaecoloog je diezelfde dag dan even terug wil bellen, omdat je je ontzettend zorgen maakt. Snap wel dat de assistente geen informatie mag geven, maar de gynaecoloog heust wel. Ja of de assistente zegt van 'nee hoor dit is standaard procedure'.

Laura123

Berichten: 686
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 13:16

Ja ik ga morgen toch bellen. Zit echt al een paar dagen te piekeren :(

Sanet

Berichten: 7846
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 13:24

Laura123 schreef:
Ja ik ga morgen toch bellen. Zit echt al een paar dagen te piekeren :(


Gewoon doen hoor!!

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: germie, Karma_k, m9ara, SannevZ, Vajramani en 71 bezoekers