Anosmie (niet kunnen ruiken)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 00:10

Ik vroeg me af of er meer mensen hier zijn met anosmie. Anosmie betekent de totale afwezigheid van de reukzin. Totaal niet kunnen ruiken dus.
Ikzelf heb dit ook. Ik ben via een vereniging voor reuk- en smaakproblemen in aanraking met andere 'lotgenoten' gekomen. Maar ik merkte dat dit voornamelijk oudere mensen zijn. Vandaar dat ik op zoek ben naar de wat jongere lotgenoten.

Ik heb dus anosmie. Bij mij is het aangeboren, maar de oorzaak kan ook een klap op je hoofd of een infectie zijn.
Zelf kwam ik er erg laat achter. Ergens wist ik altijd al dat ik niet kon ruiken, maar probeer als klein kind maar goed te realiseren wat je al je hele leven eigenlijk mist.
Twee jaar geleden werd ik me er echt bewust van en zocht ik het op, op internet. Ik kwam op anosmie uit. Ik liet dit nog wat rusten, maar al snel zocht ik het weer op en zocht ik een goed moment uit om dit met mijn moeder te bespreken. Want die had het nooit gemerkt. Al snel zat ik bij de huisarts en stuurde die me weer door naar de KNO-arts. Na wat onderzoeken en een MRI-scan of twee, was het resultaat dat de verbinding tussen (even makkelijk gezegd) mijn neus en de reukzintuig er wel ligt, maar nooit contact heeft gemaakt.

Hier in kort dus even mijn verhaal.
Tja, het is vervelend. Ik ruik niet als ik stink, als iets niet goed meer is of als er brand of gas is ofzo. Maarja, ik moet het er maar mee doen. Gelukkig kan ik er zelf flink wat grapjes mee maken en er hard over mee lachen.
Ohja, nog een vraag die veel mensen aan mij stellen. Ik kan wel degelijk proeven. Alleen blijft het bij mij bij de basissmaken.

Maar dus de vraag. :)
Zijn er nog meer mensen die niet kunnen ruiken?

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:12

Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar ken het wel andersom.
Door een ongeluk ineens heel goed kunnen ruiken. Zelfs het zweet van iemand helemaal voor in de rij bij de kassa.

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 00:13

Oeh, dat lijkt me ook niet bepaald prettig!
Dan wordt je volgens mij op een bepaald punt gek van al die geuren die op je afkomen?!

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:16

Het is inderdaad geen pretje.
Maar hoe ga jij ermee om? het lijkt me erg moeilijk.
Ik kan bijvoorbeeld heel erg genieten van de geur van onze jonge pup. Of mijn vriend die een eitje staat te bakken.

aniekje

Berichten: 1063
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:20

Maar je weet dus ook niet hoe het is om iets te ruiken? Kan je je er wel een voorstelling van maken ?. En ik had altijd gehoord dat je dan ook minder proeft als je niet kan ruiken.. is dat waar?

postvanpe

Berichten: 89
Geregistreerd: 03-08-05

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:26

toevallig las ik vandaag in een oude 'flair' hierover.
lijkt me heel erg lastig!
wil iemand die flair hebben, t intervieuw,
dan stuur ik hem wel op.

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 00:27

Ik heb nooit kunnen ruiken en ik weet dus niet wat ik mis. Maar er zijn zo van die momenten dat ik gewoon wat boos wordt ofzo. Dit omdat ik dan niet kan ruiken en voor de zoveelste keer bedorven melk drink. Verder twijfel ik altjd dat als ik zweet voel of ik dan ook gelijk al stink. En ik vind het vervelend dat ik afhankelijk ben van andere mensen. De meeste vinden het niet erg als ik weer eens iets voor hun neus duw en vraag of ze eraan willen ruiken, maar ik wil het toch zo graag zelf ruiken.
Zeker als mensen zeggen van: Gelukkig kan je nu niet ruiken, want het stinkt hier zo erg. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje vervelend als mensen dat zeggen. Want als ik dat kan ruiken, kan ik ook andere dingen ruiken.

Maar verder kan ik er wel gewoon mee omgaan. Zoals ik al zei, maak ik er zelf meer dan genoeg grapjes over en lach ik er over mee. Vind ik ook helemaal niet erg.

Maarja, het blijft gewoon iets wat ik mis... :)

@ aniekje

Ik weet inderdaad niet hoe het is om te ruiken. Heb ik nooit gekund.
Heb ik een paar keer aan mensen gevraagd hoe het is om te ruiken. Ik ben net verder gekomen dat soort van proeven met je neus. Maar dat vind ik wel moeilijk om voor te stellen. Dat heb ik dus maar opgegeven.
Inderdaad proef ik minder. Bijvoorbeeld thee is voor mij warm water. Ben dan ook meer een soep-mens :P
Het is verder natuurlijk moeilijk om te vergelijken, maar ik proef volgens mij wel een stuk minder. Verder let ik ook meer op de structuur als ik iets eet. Als het raar in mijn mond voelt of het ziet er al niet zo fris uit, dan laat ik het liever liggen. Hoe hard ze ook beweren dat het lekker is! :P

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 00:28

postvanpe schreef:
toevallig las ik vandaag in een oude 'flair' hierover.
lijkt me heel erg lastig!
wil iemand die flair hebben, t intervieuw,
dan stuur ik hem wel op.

Is er de mogelijkheid dat je het stukje kan inscannen?
Lijkt me wel leuk om te lezen! :)

postvanpe

Berichten: 89
Geregistreerd: 03-08-05

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:32

sorry , ik heb geen scanner.
is ook 3 bladzijde's, dus t groot om hier neer te zetten.
iemand vertelde erover.
kan t wel naar je sturen als je wilt.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:34

mathes schreef:
Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar ken het wel andersom.
Door een ongeluk ineens heel goed kunnen ruiken. Zelfs het zweet van iemand helemaal voor in de rij bij de kassa.

:j

dat is idd erg vervelend
ik heb dus ook een hele erge sterke reuk waardoor ik mensen op afstand al ruik ...
gelukkig kan ik goed stank verdragen anders zou ik de halve dag door lopen spugen :o

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:42

Mijn nicht van nu denk 24 heeft dit ook.
Kan al vanaf haar geboorte niks ruiken.
Heeft inderdaad ook dat de verbinding er wel ligt, maar geen contact maakt. Hier kan ze dus ook niet aan geopereerd worden.

Vaak word het door mensen ook vergeten. Ik weet dat ze niks ruikt, maar toen vorige week iets aan stond te branden vraag je toch (zonder er bij na te denken): Ruik jij dat ook?

Dit is gewoon een reflex, komt waarschijnlijk rot over, maar je denkt er niet altijd over na. Helaas.

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 09:32

Het is natuurlijk ook iets wat je niet duidelijk kan zien aan de buitenkant. En doordat het eigenlijk niet zo ekend is, gaan de meeste mensen er vrijwel altijd van uit dat iedereen kan ruiken. Terwijl er volgens meer dan genoeg mensen zijn die dit probleem kennen.

Diaz

Berichten: 7892
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Gouda | Diaz staat in Stolwijk

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:45

Hoe kom je daar zo ontzettend laat achter?
Je hebt dan toch al 100x een flesje parfum/schimmelkaas/douchegel onder je neus gekregen met de opmerking: 'ruik eens..'

Gek dat je moeder er ook nooit achter is gekomen.. Het is hier de grootste hobbie geweest kleine kinderen dingen te laten ruiken en proeven en kijken hoe ze reageren..

Iniedergeval heeft het volgensmij ook voordelen. Je kunt gerust door de metro van Parijs zonder dat je ergens last van hebt enzo ;)

Ik hoop dat je mensen vind die hetzelfde hebben, en je hieraan kunt optrekken!

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 13:57

Ik ben er zelf nooit echt snel er achteraan gegaan. Als iemand vroeg om aan iets te ruiken, zei ik vaak dat ik verkouden was ofzo. Vaak keek ik naar de reactie van de andere persoon en zei ik dat gewoon. Ik wist dus wel ergens dat ik niet kon ruiken, maar pas twee jaar geleden ben ik er echt iets achter gaan zoeken.

Ja, het is fijn als iets stinkt dat ik het niet ruik. Maar zoals ik hier al eerder geschreven heb, is dat ik heel erg blij zou zijn als ik dat kan ruiken. Want dan kan ik de rest ook wel ruiken! ;)

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:01

Jaja, hier nog iemand die niet kan ruiken.

Ik heb op mijn 12e een auto ongeluk gehad. Ben daardoor mijn reukvermogen kwijt geraakt. Ik heb daarvoor dus wel kunnen ruiken. Het duurde na het ongeluk een tijd voordat ik erachter kwam. Nadat ik een kerstkado met parfum had gekregen drong het ineens tot me door. Ik ruik niks meer.

Vaag kan ik me bepaalde geuren nog wel herinneren. Maar veel dingen niet meer. Tja, het is niet anders. Maar soms zeker wel lastig!!

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 14:05

Maar volgens mij is het moeilijker als je ooit het kunnen ruiken en je dan opeens je reukvermogen kwijt raakt. Jij weet namelijk wat je mist.

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:11

Ach, moeilijk. Het is iets wat je moet accepteren. Na het ongeluk heb ik zoveel moeten accepteren wat er verandert is dat het niet meer kunnen ruiken maar een klein onderdeel was.

Volgens mijn advocaat was het wel het missen van een levensvreugde. Zo heb ik het nooit echt gezien, maar voor een rechter staat dat natuurlijk wel beter ;)

Ik heb wel precies hetzelfde als jou mbt eten. Als iets er niet lekker uitziet of het voelt niet lekker in mijn mond eet ik het niet. Ik heb dat bijvoorbeeld heel snel bij pudding.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:44

Mijn moeder kan ook niets ruiken, een hele tijd terug heeft ze een ongeluk gehad (aangereden door een auto op de fiets) waarna ze dus niets meer kon ruiken. (Volgens mij) heeft ze er geen last van, in het begin liet ze nog wel eens wat aanbrandden omdat ze het niet rook, en wij blij; dan aten we altijd patat maar dat gebeurt nooit meer, en ik hoor er ook nooit over.

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:53

Ik heb het ook.
Grappig, wist niet eens dat er een naam voor was.
Ik vertel altijd dat ik niet kan ruiken en dan zeggen mensen van, ben je verkouden dan? Kan je niet uitleggen dat je niet kan ruiken.
Ik heb het laten onderzoeken in het ziekenhuis, maar bij mij hebben ze alleen foto´s gemaakt om te zien of mijn schotjes wel recht staan. voor de rest heb ik er nooit iets aan laten doen.
Je kan mensen wel uitleggen dat je blind bent, maar niet dat je niet kan ruiken.
Mijn smaak is wel anders dan bij mensen die wel kunnen ruiken. Ik proef andere dingen en heb ook af en toe last van fantoom geuren. Het zijn altijd twee dezelfde geuren die ik ruik, maar dan vraag ik of iemand anders ze ook ruikt en dan blijkt dat die geur helemaal niet echt is. Dus ik ben gestopt te vragen of dat mensen het ook ruiken. Ik heb er wel vrede mee dat ik niet kan ruiken. Ik weet niet beter. ben alleen heel erg onzeker over hoe ik ruik. Ik denk altijd dat ik stink en ik sta altijd weer verbaast als mensen zeggen dat iets ruikt zoals bijvoorbeeld de geur van onweer of vers gemaaid gras. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat alles een geur heeft.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:54

Een vriendin van mij is ook haar ruik en smaak vermogen verloren door trauma van buitenaf. Ze heeft vroeger dus wel kunnen ruiken, nu niet meer en ze kan ook niet proeven. Het is wel grappig want dan zegt ze oh, je moet dat proeven, dat is echt lekker! Tenminste, dat wil zeggen, de structuur is erg prettig in je mond. Voor haar een heel belangrijk item, voor mij eigenlijk verwaarloosbaar, heel apart.

En ja, dat mensen wel eens zeggen, ruik je dat ook? Een collega van mij is blind en die bel ik ook met de vraag, is die en die bij jullie op de afdeling. Hij reageert dan met "ik zal even voor je kijken" terwijl hij dat natuurlijk helemaal niet kan :+ Maar dat zijn ook gewoon uitdrukkingen en het is juist nog leuker als zo iemand ze gebruikt want je denkt dan na het gesprek, huh? kijken? :+

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:55

Ashley5 schreef:
Maar volgens mij is het moeilijker als je ooit het kunnen ruiken en je dan opeens je reukvermogen kwijt raakt. Jij weet namelijk wat je mist.


Het voordeel daarvan is dat je bewust bent dat dingen ruiken. Dat je bewust bent wanneer je zelf stinkt bij welke inspanning enzo. Dat mis ik heel erg, het niet weten wanneer ik ruik voor andere mensen.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:01

Doordat je altijd in je eigen geur rondloopt reuk je ook niet als je wel kan ruiken of je voor andere mensen stinkt. Ik kan bijv in mijn paardrijkleding rondlopen en denken ach, ik ruik nauwelijks naar paard! Als ik dan de volgende dag langs de wasmand kom denk ik, help wat stinkt er in godsnaam zo zuur?! Blijken die kleren van gisteren te zijn, die weldegelijk heel erg naar mest, paard en koe stinken :o

Eigenlijk weet je alleen of je voor andere mensen stinkt als anderen dat tegen je zeggen, en aangezien anderen je daar weer mee in verlegenheid brengen zullen maar weinig mensen iets zeggen.
Ik kom bij de receptie soms ook mensen tegen die mega uit hun mond stinken, of helemaal stinken, naar alcohol stinken en noem maar op. Die mensen kunnen waarschijnlijk allemaal zelf ook kunnen ruiken, maar toch merken ze het niet. Dus maak je daar geen zorgen over, je kan dan beter aan iemand die je goed kent en waarvan je weet dat 'ie eerlijk is vragen of je onprettig ruikt, dat zegt voor zowel een ruikend als een niet ruikend mens veel meer!

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:02

Intressant onderwerp, ik ga eens wat informatie verzamelen en een artikel publiceren maar dan over dysosmie, alle vormen van disfuncties van het reukorgaan.

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:08

Amable schreef:
Doordat je altijd in je eigen geur rondloopt reuk je ook niet als je wel kan ruiken of je voor andere mensen stinkt. Ik kan bijv in mijn paardrijkleding rondlopen en denken ach, ik ruik nauwelijks naar paard! Als ik dan de volgende dag langs de wasmand kom denk ik, help wat stinkt er in godsnaam zo zuur?! Blijken die kleren van gisteren te zijn, die weldegelijk heel erg naar mest, paard en koe stinken :o

Eigenlijk weet je alleen of je voor andere mensen stinkt als anderen dat tegen je zeggen, en aangezien anderen je daar weer mee in verlegenheid brengen zullen maar weinig mensen iets zeggen.
Ik kom bij de receptie soms ook mensen tegen die mega uit hun mond stinken, of helemaal stinken, naar alcohol stinken en noem maar op. Die mensen kunnen waarschijnlijk allemaal zelf ook kunnen ruiken, maar toch merken ze het niet. Dus maak je daar geen zorgen over, je kan dan beter aan iemand die je goed kent en waarvan je weet dat 'ie eerlijk is vragen of je onprettig ruikt, dat zegt voor zowel een ruikend als een niet ruikend mens veel meer!


het grappige is dat je dus nu hetzelfde doet als iedereen. Ik bedoel dit dus echt helemaal niet lelijk en vind het super lief dat je dit berichtje neerzet. Maar het feit is dat wij HELEMAAL nooit een idee hebben ofdat iets ruikt of niet. Wanneer ik bijvoorbeeld een heel klein beetje zweet dan ben ik al gelijk ontzettend zeker dat ik stink. Ik vind het moeilijk om dat bij mensen in de buurt te komen.
Wanneer ik kleren een dag draag dan durf ik ze de volgende dag niet meer aan omdat ik bang ben dat ze ruiken.
Gelukkig beperk ik me veel tot mijn dieren en dus weet ik dat ik ruik en dat ik mezelf omring met mensen die ook van dieren houden.
Maar bijvoorbeeld, er is mij verteld dat dieren in je huid trekken en je dus altijd naar je dieren ruikt. Ik douche soms 2 keer op een dag omdat ik met mijn dieren bezig ben geweest en dan weg moet en bang ben dat ik ruik.
Heb niemand rond me dan om te vragen of ik ruik.
Het is dat mensen niet realiseren hoeveel reuk met het dagelijks leven temaken heeft.
Eerste indruk is ook reuk enzo.
Ik vertel het vaak tegen mensen omdat ze dan snappen dat ik die dingen niet met opzet doe.
Als ik een wind moet laten dan hang ik bij mijn vrienden altijd mijn kont uit het raam, ze kunnen daar altijd goed om lachen, maar het geeft ook vaak frustratie. Je bent je zo bewust van dat mensen dingen over jou weten die jijzelf niet weet.

Myrtje_

Berichten: 4158
Geregistreerd: 02-09-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:14

Mijn vader heeft hier ook last van. Hij heeft in 2007 een letterlijke blackout gekregen en is toen als een stijve plank achterover gevallen. Hierbij heeft hij schijnbaar zo'n harde klap gekregen, dat hij sindsdien helemaal niks meer kan ruiken. Ook is zijn smaak aangetast, hij proeft enkel zoet/zuur/zout/bitter.

Hij doet er wel luchtig over dat hij niks kan proeven (als we iets lekkers eten: 'Neem jij maar, ik hoef niet zoveel, proef toch niks') Maar ik kan zien dat het hem wel degelijk dwars zit om niet meer te kunnen ruiken en proeven.