Melatonine

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:25

mang schreef:
We snapte er niks van waarom die van de kruidvat nou niet werkte, dus hebben we de dokter nog een keer gebeld. Wat blijkt
in die tabletjes van de kruidvat zit maar 0.01 mg


Klopt niet, in die van het Kruidvat zit 0.1 mg en niet 0.01mg!!

Ik gebruik er van het Kruidvat (5 per avond) dus 0.5mg. :)

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')


verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:52

Ibbel schreef:
Wetenschappelijk gezien is de werking van melatonine niet bewezen. Daarom worden ze in NL niet vergoed, en schrijven een hoop HA's het niet voor.

Dat het een lichaamseigen stof is, is geen argument om het niet 'naar pilletjes' grijpen te noemen. Prednison is ook een lichaamseigen stof. Ik hoor niemand zeggen dat dát geen kwaad kan...


Vind ik eigenlijk ook :=

De werking van melatonine is idd ook niet echt bewezen. Melatonine maakt je moe, maar het moe zijn en niet kunnen slapen staat vaak niet echt met elkaar in verband. Soms ben je doodmoe (dus wel genoeg melatonine) maar kun je niet slapen.

De meeste medicijnen zijn gebaseerd op lichaamseigen stoffen. Neem bv hormoonpillen. Die zijn ook enorm slecht voor je lichaam, maar wel lichaamseigen stoffen. Het gevaar van het slikken van lichaamseigen stoffen, is dat je je eigen systeem 'lui' maakt, of zelfs zijn functie 'vergeet'.

[o]

LindyHJarig

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:20

Ik denk dat het de werking van Melatonine lastig te bewijzen is omdat het je dus niet in slaap ramt zoals 'echte' slaapmiddelen. Als je zelf bijvoorbeeld heel actief bezig blijft, dan zul je er haast niks van merken. Midden op de dag werkt het ook niet.
Het is een steuntje in de rug om net het drempeltje over te komen, maar daar moet je zelf ook je best voor doen. Tenminste, zo ervaar ik het.
Het ligt er imo heel erg aan wat de reden is dat je niet kunt slapen, of Melatonine kan helpen of niet.

Mijn dokter zegt dat er bij Melatonine geen gewenning op kan treden. Ik slik het al jaren elke dag. Ik heb ook gewone slaapmiddelen, maar die mag ik niet vaker dan 2x per week gebruiken, omdat daarbij de kans op gewenning wel heel groot is.

mang

Berichten: 4585
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Tholen

Re: Melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-09 14:56

wat een reacties al :P

melatonine is inderdaad niet verslavend. Mijn dokter zegt dat melatonine zorgt dat je slaapritme wat normaler word. Ik heb voordat ik deze pilletjes slikte ook altijd gehad dat ik pas om 2 uur 's nachts sliep terwijl ik om half 10 naar bed ging.
Piloten gebruiken ook melatonine omdat die vaak ook helemaal uit ritme zijn als ze ver moeten vliegen.
Het is trouwens niet de bedoeling dat ik deze pilletjes blijf slikken maar dat ik steeds ga minderen en uiteindelijk zou het goed moeten kunnen zonder pilletjes.

mang

Berichten: 4585
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-09 16:26

Iris82 schreef:
mang schreef:
We snapte er niks van waarom die van de kruidvat nou niet werkte, dus hebben we de dokter nog een keer gebeld. Wat blijkt
in die tabletjes van de kruidvat zit maar 0.01 mg


Klopt niet, in die van het Kruidvat zit 0.1 mg en niet 0.01mg!!


Ik gebruik er van het Kruidvat (5 per avond) dus 0.5mg. :)



ooh sorry, foutje

Anoniem

Re: Melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:30

Ik gebruik ook melatonine op recept van de HA en het helpt goed. Voorheen lag ik gerust wakker tot half 3. En voor het slapen gaan neem ik 1 tablet in en slaap binnen een uur. Dus voor mij werk het wel.

Me zusje zit er trouwens ook aan.
Maar wij krijgen het wel vergoed ;) Zit in bij ons in verzorgingspakket volgens mij :)

mang

Berichten: 4585
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-09 17:12

love_western schreef:
Ik gebruik ook melatonine op recept van de HA en het helpt goed. Voorheen lag ik gerust wakker tot half 3. En voor het slapen gaan neem ik 1 tablet in en slaap binnen een uur. Dus voor mij werk het wel.

Me zusje zit er trouwens ook aan.
Maar wij krijgen het wel vergoed ;) Zit in bij ons in verzorgingspakket volgens mij :)


okee, ik krijg het jammer genoeg niet vergoed. ik vind het overigens wel duur, ik betaalde voor 2 maanden bijna 50 euro, (weet niet hoeveel dat er waren)

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: Melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:00

ik slik op mijn 18e nu 6mg per nacht.
Simpelweg omdat op het moment dat ik ga liggen bij mij het licht aangaat. Dwz dat mijn gedachtes beginnen te razen, ik wil bewegen en doen. Als ik opsta en ga zitten is dit minder.

dwaallicht

Berichten: 3552
Geregistreerd: 27-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:12

Ik heb ook melatonine gehad van de dokter, vanwege andere medicatie die ik slikte waardoor k niet kon slapen.

Nu slik ik het niet meer, heb een paar keer gehad snachts dat mijn geest wel wakker werd, maar ik mijn lichaam niet meer kon bewegen. Was alleen maar als ik melatonine geslikt had. Ben daar van geschrokken. Ook bleef ik vreselijk suf en dood in mn hoofd als ik melatonine had geslikt.

Iemand die het "niet kunnen bewegen" herkent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:12

mang schreef:
love_western schreef:
Ik gebruik ook melatonine op recept van de HA en het helpt goed. Voorheen lag ik gerust wakker tot half 3. En voor het slapen gaan neem ik 1 tablet in en slaap binnen een uur. Dus voor mij werk het wel.

Me zusje zit er trouwens ook aan.
Maar wij krijgen het wel vergoed ;) Zit in bij ons in verzorgingspakket volgens mij :)


okee, ik krijg het jammer genoeg niet vergoed. ik vind het overigens wel duur, ik betaalde voor 2 maanden bijna 50 euro, (weet niet hoeveel dat er waren)

Toen het nog niet vergoed werd betaalde me moeder 13.80 voor 30 pillen ;)
Dus voor jou is idd erg duur :oo

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:18

30 tabletten kosten hier bij ons rond de 22 euro. Maar dat kan per maand verschillen. Hier krijgen mensen de 5 mg voorgeschreven. Er zijn zorgverzekeraars die de melatonine vergoeden maar vaak onder bepaalde voorwaarden. Groene land bijvoorbeeld wil dat je dit via een internet apotheek besteld anders krijg je het niet vergoed. Zijn ook zorgverzekeraars die het helemaal niet vergoeden.

Ik vind het een mooi alternatief voor de wel verslavende slaapmedicatie. Belangrijkste is in eerste instantie wel om te kijken naar de oorzaak van het slaapprobleem.

Orfee haar instagram pagina: Orfee vd Scheldemeersen

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:35

mang schreef:
melatonine is inderdaad niet verslavend.


Niet lichamelijk, maar wel geestelijk helaas.
Ik kan dus echt niet slapen als ik mijn pilletjes vergeten ben (als ik bijvoorbeeld ergens blijf slapen) al is het alleen maar omdat ik 'denk' dat ik niet kan slapen omdat ik ze niet heb... Das wel een beetje jammer. Uiteindelijk val ik wel in slaap, maar dan lig ik eerst wel een paar uur wakker.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:38

dwaallicht schreef:
Iemand die het "niet kunnen bewegen" herkent?


Nee helemaal niet. Heb eigenlijk nog nooit bijwerkingen mogen ervaren van de melatonine.
Ik slik gelukkig ook een vrij lage dosering.


Pelryo schreef:
ik slik op mijn 18e nu 6mg per nacht.
Simpelweg omdat op het moment dat ik ga liggen bij mij het licht aangaat. Dwz dat mijn gedachtes beginnen te razen, ik wil bewegen en doen. Als ik opsta en ga zitten is dit minder.


Eigenlijk een vrij hoge dosering dus. Is het niet interessant om eens te kijken waar die razende gedachten vandaan komen dan? Ik heb dat namelijk ook af en toe (heb er Oxezepam voor) maar vooral in de perioden dat ik niet lekker in mn vel zit. Denk dat ik ongeveer 1 tabletje per 2 maanden pak (erg weinig dus gelukkig).

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

mang

Berichten: 4585
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-09 14:14

Iris82 schreef:
mang schreef:
melatonine is inderdaad niet verslavend.


Niet lichamelijk, maar wel geestelijk helaas.
Ik kan dus echt niet slapen als ik mijn pilletjes vergeten ben (als ik bijvoorbeeld ergens blijf slapen) al is het alleen maar omdat ik 'denk' dat ik niet kan slapen omdat ik ze niet heb... Das wel een beetje jammer. Uiteindelijk val ik wel in slaap, maar dan lig ik eerst wel een paar uur wakker.


dat klopt inderdaad. Als mijn moeder zegt: probeer het is een keer zonder pilletjes, dan raak ik al in paniek. dus het is geestelijk inderdaad wel verslavend.

jantineS

Berichten: 427
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: groesbeek

Re: Melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:05

Melatonine word gemaakt van serotonine. Sero is dus de voorstof. ALs je dus overdag al je sero opgebruikt of zelfs tekort komt kan je geen mela meer aanmaken. Dan is het best handig een pilletje te gebruiken. Echter zijn er ook andere mogelijkheden. Je zou rhodiola kunnen slikken of andere sero versterkende producten. Het niet kunnen stoppen met denken duid vaak aan dat je teveel stress hebt, en daarmee teveel stress hormonen. Om die hormonen af te breken heb je sero nodig. Vandaar dat je een tekort kan hebben (zowieso hebben veel vrouwen een mindere aanmaak sero) Multi vit, vit c en D (in de winter) zijn dan geen overbodige luxe en kunnen je helpen meer eigen mela aan te maken. Mela word pas aangemaakt als het donker is. Dus s avonds eerder lamp uit.
Na goed, dit is ff uit het blote bolletje ;)

http://www.bonterij.nl
Een plek om te ont-moeten.

jantineS

Berichten: 427
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:07


http://www.bonterij.nl
Een plek om te ont-moeten.

Fredlover10
Berichten: 605
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: ♥ Zuid-Holland ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:08

Ik gebruik het soms ook, vooral als ik niet kan slapen en ik de volgende dag vroeg op moet. :P

Fredje. <3

suus_romy

Berichten: 717
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:51

Ik heb melatonine pillen van 3.0 mg, waarvan ik er vaak genoeg ook 2 per keer heb ingenomen. Soms nog in combi met dat andere rustgevende middel waar ik de naam even wat kwijt ben.

Iris82: is Oxazepam ook bij de drogist verkrijgbaar? Daar had ik namelijk nog nooit van gehoord, niet dat ik elke dag in de drogist kijk. :)

Romy No one better
------

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:54

Geloof dat het antwoord al gegeven is.

Bij het kruidvat gaat het om een hele lage dossering melatonine, geloof 0,1 MG. Bij de aphotheek krijg de de hogere dosseringen 1 Mg, 3 MG enzovoorts.
Melatonine werkt, is ook aangetoont. Die van het kruidvat is echter geen inslaper, het zal je een beetje kunnen helpen met doorslapen.
Een tip voor de mensen die moeilijk in slaap komen, kijk geen TV of zit niet voor de pc een half uur voordat je naar bed gaat. Hierdoor gaat je melatonine spiegel in je lichaam omlaag.

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:55

suus_romy schreef:
Iris82: is Oxazepam ook bij de drogist verkrijgbaar? Daar had ik namelijk nog nooit van gehoord, niet dat ik elke dag in de drogist kijk. :)



Uhhh dit lijkt me toch zeker niet.... Oxazepam is (zeer) verslavend en lijkt me niet zomaar bij de DA te koop....

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

suus_romy

Berichten: 717
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Castricum

Re: Melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:12

Oke, bedankt, dat wist ik niet. Aangezien de sommige middelen bij de gewone drogist in vele mindere maten verkrijgbaar zijn. :)

Romy No one better
------

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:54

Oxazepam is absoluut niet bij de drogist te krijgen :n

Edit: Waarmee je misschien in de war bent is dat oxazepam alleen nog in bepaalde situatie's vergoed worden.

Orfee haar instagram pagina: Orfee vd Scheldemeersen

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 02:07

ik heb een tijdje melatonine 5.0 mg op huisartsen recept meegekregen, aangezien ik toen in een neerwaartse spiraal zat.
en vrij moeilijk kon slapen/ in slaap kon komen

heeft goed geholpen

Daphaan

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-08
Woonplaats: Leiden

Re: Melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 02:14

ik heb in een van mijn boeken iets gelezen over ratten met een overdosis die onvruchtbaar werden (ik meende tijdelijk)
verder zou ik uitkijken met de regelmaat, niet vanwege verslaving, maar omdat je je lijf uiteindelijk ook zonder moet kunnen functioneren. :)
ik heb het wel eens gebruikt in drogist dosering, werkte gelwedig, en nu heb ik andere niet medicinale methodes om in slaap te komen (vriendje is ideaal)

Daijiro: ZZ-Zwaar dressuur B springen
Juffrouw Jannie: groen als gras
Sabas: Z1 dressuur L springen B sgw verkocht
Ixion: Z1 dressuur r.i.p.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 02:19

Daphaan schreef:
verder zou ik uitkijken met de regelmaat, niet vanwege verslaving, maar omdat je je lijf uiteindelijk ook zonder moet kunnen functioneren. :)

dit zeg jij wel zo mooi, maar melatonine is een stofje , wat je eigen lichaam aanmaakt, dus zonder dat spul functioneren geloof ik niet in, aangezien je lichaam dat ook maakt :P


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, GrapeshotBot, Solleke_Noah, Verara en 95 bezoekers