Slechte conditie - sporten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Slechte conditie - sporten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:14

Hallo, mijn naam is [naam] en ik ben 13 jaar oud.

Mijn hele leven loop ik al te prutten met sport. Ik vind het heerlijk om te sporten, als ik eenmaal bezig ben - en er goed in.
Als kind heb ik getennist, gedanst, hard gelopen, gefietst en al die sporten bleken uiteindelijk toch niet te zijn wat ik wou.
Nou ben ik dit jaar weer wat meer bezig gegaan met gym, en ik merk dat mijn conditie gewoon té slecht is.

En ik wil zeker niet zeggen dat ik dik ben, maar ik eet nogal veel, wat ook nodig is voor mijn lengte (1.82) en ik merk gewoon dat ik steeds meer bovenbenen, heupen en buik krijg.
Sporten wil ik dus weer oppakken.

Dansen trok als eerste mijn attentie, omdat ik dansen altijd leuk heb gevonden, maar mijn lerares op een gegeven moment niet meer aardig was.
Het enige probleem is, dat ik kan instromen tussen gevorderden van mijn eigen leeftijd, en daar waarschijnlijk geplaagd worden omdat ik het nog niet kan, of ik kan instromen tussen de kleine kinderen, die totaal niet mijn idee van "een middagje lekker dansen" zijn.

Tennis is hetzelfde probleem. Ik wil wel weer gaan tennissen, maar ook niet tussen de kleine kinderen. En om nou te zeggen dat ik zin heb om tussen de gevorderden te staan laten we ook maar even achterwege.

Nou kan ik alle sporten uitleggen, maar ik zal eerst mijn probleem voorschotelen.
Ik wil een sport waarin ik kan leren, beter kan worden en uiteindelijk misschien competities kan gaan spelen. Ik vind het leuk om mijn grenzen te verleggen.
Het moet een sport zijn waarin ik kan instromen als totale nul, iemand die het nog helemaal niet kan maar wel bereid is om te leren.

Turnen heb ik overwogen, maar daar heb ik simpelweg op welke manier dan ook het lichaam niet voor.
Verder kan ik in de tussentijd of voor vast naar de sportschool gaan. Niet de ideale oplossing voor iemand van mijn leeftijd, maar ik wil toch wel iets gaan doen, en zeker niet meer blijven stilzitten.

Dus, mijn vraag is of iemand nog een leuke sport weet waar ik aan kan beginnen?

Alvast bedankt,

[naam].

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:17

Ga gewonen beginnen met dansen tussen een groep die het al wel kan. Ze zullen je heus niet plagen want zij zijn ook allemaal ooit begonnen ;) daarbij heb je al eens gedanst dus heb je iig al gevoel voor ritme en zul je het snel weer oppakken :) Kun je anders niet een vriendin meevragen? Samen is altijd leuker dan alleen, zeker de eerste keren en dat is eigelijk met alle sporten wel denk ik ;)
Ik denk niet dat je je er erg druk om moet maken en dat als jij gewoon lekker weer wilt gaan dansen dat je dat ook gewoon weer moet doen en dat het heel erg mee valt met die persterijtjes zoals jij ze noemt ;)

SidneyJarig

Re: Slechte conditie - sporten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:55

atletiek? :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:11

Bij de sportschool kom je hoogstwaarschijnlijk in een bepaalde jeugdgroep terecht, en bij mijn ervaring heeft dat veel negatieve kanten, maar dat kan bij jou natuurlijk heel anders zijn! Heb je al wel bij de sportschool geïnformeerd? Ben wel benieuwd wat je mogelijkheden daar zijn namelijk :)

Verder ga ik mee met Eleionomae :j Ga het dansen lekker proberen! Dit vond je vroeger leuk en ik denk dat je het snel genoeg weer op kunt pakken..En voldoende groeimogelijkheden!
Als het nou nog tegenvalt kun je altijd wat anders proberen, sporten genoeg en vaak met gratis proefles(sen) :)

Succes met je keuze!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:14

Ja met fitness kom je inderdaad omdat je nog zo jong bent vaak terecht in een jeugdgroep omdat de goede sportscholen 'kinderen' en jonge mensen liever niet los laten sporten omdat je gauw kunt overbelasten enzo. En ook ik heb daar vervelende ervaringen mee. Je kunt beter pas gaan fitnessen als je wat ouder bent, dan laten ze je ook veel zelfstandiger je gang gaan.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:16

Misschien eerst even een paar privé lessen voor je naar een groep gaat?

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:21

Al gedacht aan Zumba? Ik weet dat het nu wel een beetje een 'hype' is, maar is eigenlijk ook een soort 'dansen'...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:22

Lopen is altijd goed voor een basis conditie. Maar als jezelf aangeeft dat je graag danst, zou ik je aanraden dat toch lekker te gaan doen. Er zullen er nog wel zijn die instappen of die niet zo heel goed zijn. En ten slote, je doet et toch voor het plezier? Je zult er waarschijnlijk in no time mee weg zijn, dan kan niemand er iets van zeggen.
Veel succes!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:22

Al eens aan streetdance gedacht? Wordt bij sportscholen, dansscholen, gymverenigingen en speciale streetdance groepen gegeven. Het is misschien even zoeken, maar je vind vast een sport en een groep waar je wel een klik mee hebt!

RianC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:44

Ga stijldansen, daar beginnen heel veel meiden op een 13de mee, ik zelf ben pas begonnen toen ik 16 was en was absoluut niet de oudste.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:52

Wat mij ook een leuke sport lijkt is lekker buiten skaten. Dus echt afstanden rijden. Lijkt me ook goed voor je conditie (en figuur), maar net wat minder vermoeiend als bv hardlopen.

Trouwens complimenten voor het netjes schrijven van een topic (dat is bij 13jarigen vaak ver te zoeken) ;)

Bailey_Mar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:12

Voetballen! :D
Ben ik ook net mee begonnen en ze zijn super open en je voelt je meteen helemaal welkom! :D Als je het niet kan helpen ze je ipv uitlachen :D
Goed geschreven btw! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:17

Eleionomae schreef:
Ga gewonen beginnen met dansen tussen een groep die het al wel kan. Ze zullen je heus niet plagen want zij zijn ook allemaal ooit begonnen ;) daarbij heb je al eens gedanst dus heb je iig al gevoel voor ritme en zul je het snel weer oppakken :) Kun je anders niet een vriendin meevragen? Samen is altijd leuker dan alleen, zeker de eerste keren en dat is eigelijk met alle sporten wel denk ik ;)
Ik denk niet dat je je er erg druk om moet maken en dat als jij gewoon lekker weer wilt gaan dansen dat je dat ook gewoon weer moet doen en dat het heel erg mee valt met die persterijtjes zoals jij ze noemt ;)

Helemaal mee eens :)
En het is op jou leeftijd heel normaal dat je wat meer bovenbenen, heupen en buik krijgt ;) Je wordt niet dik (al voelt het misschien zo) maar je krijgt je vrouwelijke vormen, je wordt volwassen en dat hoort erbij :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:41

Bijke schreef:
Al gedacht aan Zumba? Ik weet dat het nu wel een beetje een 'hype' is, maar is eigenlijk ook een soort 'dansen'...

Dacht ik ook al aan, maar TS heeft echt doorgroei- competitie ambities en dan is Zumba niet echt wat :) Goed voor je conditie is het inderdaad wel! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:02

ThaGirl schreef:
Wat mij ook een leuke sport lijkt is lekker buiten skaten. Dus echt afstanden rijden. Lijkt me ook goed voor je conditie (en figuur), maar net wat minder vermoeiend als bv hardlopen.

Trouwens complimenten voor het netjes schrijven van een topic (dat is bij 13jarigen vaak ver te zoeken) ;)

Haha dankjewel voor het compliment :o
Skaten deed ik in de zomer heel veel, maar het punt is dat je met slecht weer al snel geneigd bent om binnen te blijven, omdat het regent. Dat is dus met dansen en/of fitnessen niet het geval, wat voor mij het een stukje motivatie zou zijn :P

Ik ga morgen informeren voor dansen bij de sportschool hier in de wijk. Als er een groep is van mijn leeftijd die allemaal nog een beetje aanprutsen zou ik me daar zeker bij willen aansluiten, anders kijk ik even verder voor spinning (?) en/of fitnessen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:03

Bailey_Mar schreef:
Voetballen! :D
Ben ik ook net mee begonnen en ze zijn super open en je voelt je meteen helemaal welkom! :D Als je het niet kan helpen ze je ipv uitlachen :D
Goed geschreven btw! :P

Haha marieee :+:
Je zou mij met voetbal bij gym moeten zien := Laten we het erop houden dat het een wonder is als ik de bal raak, en als ik hem raak hem dan ook nog eens naar de goede persoon schop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:03

Mijn conclusie is dat ik het gewoon moet proberen met dansen.. Ik ga wel een keer een proeflesje meedraaien en ik ga even kijken of er niet een vriendin is die toevallig weer wil beginnen :P (bijna al mijn klasgenoten/vriendinnen dansen)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:47

Goed zo! :D Weet je al wanneer je proefles is? Laat wel even weten hoe het was he ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:49

Zumba is ook een leuke manier van dansen hoor :j
Je krijgt er iniedergeval een zeeeeeeeeeeer goede conditie van :D
In de les zelf raak je echt uitgeput, maar de 'kick' die je krijgt van het dansen zorgt ervoor dat je niet eens wil rusten :) Echt ontzettend leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:24

Corelli schreef:
Goed zo! :D Weet je al wanneer je proefles is? Laat wel even weten hoe het was he ;)

Nope, ik heb nog geen data! Maar ik laat het zeker weten :D

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:40

soww spinning, das wel goed voor je conditie hoor, heb dat ook een tijdje gedaan.. wel zwaar hoor :D