schizofrenie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mickey1978

schizofrenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 19:36

Ik heb een vriendin en die heeft schizofrenie, ik weet niet goed hoe daar mee om te gaan. Is er iemand die tips heeft, of ervaringen?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:37

misschien kun je de boek: 'al mijn vrienden zijn gek' van Sera Anstadt lezen?
Gaat over een moeder met een zoon die schizofreen is (waar gebeurd)

sterkte!

Lyonesse

Re: schizofrenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:03

Dat ligt er helemaal aan welke "symptomen" ze heeft. Niet iedereen die schizofrenie heeft, heeft dat op dezelfde manier. Hoe lang is ze je vriendin al en hoelang weet jij/zij wat ze heeft? Ik denk dat je haar het het beste zelf kunt vragen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:05

Ten eerste vind ik het heel goed van je dat je vraagt hoe je ermee om kunt leren gaan, i.p.v. de vriendschap gelijk verbreekt of laat verwateren.

Hoe je omgaat met iemand met schizofrenie is lastig, ook omdat het per persoon verschilt hoe het tot uiting komt en in welke mate. Zelf werk ik met clienten met een verstandelijke beperking en psychiatrische stoornis. Eén van onze clienten heeft een verstandelijke beperking plus schizofrenie. Hoe ik daarmee omga, tsja het gaat zo vanzelf dat ik daar niet altijd bij stilsta. Misschien kun je wat meer specifieke vragen stellen?

Belangrijkste grondhouding is luisteren en niet oordelen, vragen stellen om achter de belevingswereld van diegene te komen. Respect hebben voor diegene, eigenlijk ook zoals je met andere vrienden omgaat. Heeft ze ook last van hallucinaties? Zou je misschien wat meer informatie kunnen geven over waar je precies tegen aanloopt?

Peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:06

Ik heb niet direct ervaringen van mensen met schizofrenie. Mijn oom heeft schizofrenie. Ik heb het zelf niet van dichtbij meegemaakt. Ik weet wel dat het heel moeilijk kan zijn, met name hoe je mensen met schizofrenie moet inschatten.

Misschien een idee om met je vriendin hierover te hebben. Open zijn; ook al is het moeilijk.

Op internet is veel informatie te vinden over schizofrenie, helaas is niet elke site betrouwbaar.

Veel sterkte met alles! :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:16

Hé! Wat vervelend voor jouw vriendin dat zij schizofrenie heeft.

Het lijkt mij zo lastig om daar mee te moeten leven...

Ik werk bij een organisatie waar veel vrijwilligers werken, die vaak of een burn-out hebben gehad of last hebben van psychische klachten.

2 vrijwilligers hebben ook schizofrenie. Ze zijn echter totaal verschillend van elkaar.
Wat ik wel heb geleerd is heel veel geduld hebben, naar ze luisteren naar wat ze kwijt willen, niet te veel pushen in dingen die ze moeten doen en begrijpen dat dingen die voor 'normale' mensen 'normaal' zijn voor hun helemaal niet zo vanzelfsprekend is.

Vanochtend heb ik bijvoorbeeld een lang gesprek gehad met 1 van de vrijwilligers. Ze krijgt steeds meer last van stemmen 's nachts en kan daardoor niet meer slapen.
Tevens heeft zij van het weekend op TV gezien dat de anti-psychotica die zij al jaren slikt een verhoogde kans op diabetis kan veroorzaken.
Zij heeft nu het idee dat haar psychiater en de farmaceutische industrie dit allang wist maar over haar rug geld willen verdienen door de verkeerde medicijnen te geven.
Ze voelt zich enorm belazerd door haar psychiater die al die jaren deze medicijnen heeft voorgeschreven. Ze was er helemaal van over haar toeren.

Zij heeft helemaal gelijk dat ze vindt dat de farmaceutische industrie geld verdient over de ruggen van mensen die medicijnen nodig hebben, alleen heb ik haar uitgelegd dat ze ook blij moet zijn dat er medicijnen bestaan en dat de meeste mensen haar willen helpen in plaats van willen verpesten.
Dat haar psychiater ook een mens is en dat hij doet wat hem het beste lijkt voor haar. Maar dat hij niet kan toveren.

Het is erg lastig om steeds weer in haar belevingswereld te kruipen en om aan te voelen wat zij wel en niet kan en wel en niet begrijpt (zo ging ik een keer met haar inkopen doen voor de borrel op het werk en ik ging vrij snel de winkel door om alles te pakken, zij raakte daarvan helemaal in paniek. Dat heb ik nu dus ook geleerd, alles heel rustig te doen en vooraf aan te kondigen wat we gaan doen en hoe en wat).

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:29

MoonChloe schreef:
misschien kun je de boek: 'al mijn vrienden zijn gek' van Sera Anstadt lezen?
Gaat over een moeder met een zoon die schizofreen is (waar gebeurd)

sterkte!

Dat was een erg mooi boek!!!

schizofrenie is alleen wel erg persoonsgebonden, het bij niemand hetzelfde. Is er niets op internet?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:35

laat haar merken dat je haar steunt. Dat is vaak al heel prettig. Inderdaad, schizofrenie kent vele manieren waarop het manifesteert. Vraag eens aan haar (als je dat durft) hoe je haar het beste kan steunen. Ik denk dat het voor haar al erg prettig is dat je er zo mee omspringt :j

Internet kan je een sleutel naar informatie bieden maar zoek wel op goede sites. Misschien eens kijken op de site van de GGZ in jou omgeving, veelal wordt daar al informatie versterkt, en dat is betrouwbaar. Ook aanverwante sites van onderzoeksinsituten kunnen een goede bron vormen.

Succes!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:36

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:24

LZP -> MW

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 06:08

mijn zwager heeft schyzofrenie in een zeer ernstige vorm; hij reageert nauwelijks op medicatie en er is al heel wat uitgeprobeerd inmiddels!
soms lijkt het even goed te gaan, soms gaat het helemaal mis. Ik kan er niet zo veel mee. probeer nuchter met hem om te gaan, maar probeer vooral mijn partner te steunen die ziet hoe goed zijn eigen leven is in vergelijking met het leven van zijn broer.

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 09:43

Ze heeft voornamelijk last van stemmen die haar opdrachten geven en haar dwingen dingen te doen die ze niet wilt. Aangezien het voor mij heel moeilijk is om te begrijpen hoe dat is vraagi k hier wat info.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:50

Waarom vraag je het haar niet ?

Ik ben van dichtbij bekend met deze ziekte , als ik iets niet begreep vroeg ik het op een moment dat dat kon en wat diegene wou wat ik deed op momenten dat het opkwam
Ook vroeg ik diegene vaak wat over de ziekte en als ze me dat wou uitleggen of kon uitleggen deed ze dat

Daarnaast ben ik me wel gaan verdiepen in wat de ziekte nu precies is
Daar heb ik wel wat boeken over gelezen zodat ik het nog beter kon begrijpen omdat ik toen wist wat voor proces er speelde in de hersenen (globaal dan , want ieder mens met deze ziekte is anders moet wel zeggen dat de ziekte zich vaak hetzelfde manifesteerd maar een ieder gaat daar toch op zijn eigen manieer mee om )

Als je wil weten hoe ik ermee om ben gegaan dan mag je me pm-en , dat zet ik liever niet zo hier neer

Vergeet ik je trouwens een dikke pluim te geven
Wat ontzettend goed dat je je er verder in wil verdiepen
Jij bent een echte vriendin , toppie +:)+ +:)+