Braceface op je 25e? :D

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Braceface op je 25e? :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 18:26

Al vrij lang erger ik mij aan mijn scheve voortanden, als kind heb ik kort een beugel gehad maar nu staat alles weer scheef. Veel mensen die mij kennen valt het niet eens op, maar ik wil er toch echt vanaf. Van die facings ga ik niet aan beginnen, wil wel mijn eigen tanden houden ;).
Na wat googlen kwam ik uit op een 6 maanden beugel, binnenkort heb ik een afspraak en hoor ik of mijn tanden daar geschikt voor zijn. Dan loop ik weer met slotjes :').
Wie nog meer en baal je ervan, doet het veel pijn? Ik kan mij er echt niks meer van herinneren, ik vond het vroeger vooral heel cool een beugel nl.
En welke kleur slotjes nemen, de witte? Eerlijk gezegd vind ik dat er altijd een beetje gelig uitzien bij mensen.

Anoniem

Re: Braceface op je 25e? :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 18:47

Meld zich :P 25 en sinds april boven en onder slotjes :+ Bij mij komt er alleen ook nog een operatie achteraan, maar dat duurt nog ff..
Moet zeggen dat ik er nu best veel last van heb, steeds als ik weer geweest ben en de boel is aangedraaid heb ik wel een week last met eten.. Toen ik 12/13 was had ik dat niet..
Ik heb gewoon de normale slotjes, dus een ijzerbekkie ;) Heb geen negatieve reacties gehad, veel mensen begrijpen het wel en vinden het wel stoer dat ik eraan begonnen ben..

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 19:23

Weet je hoelang je er ongeveer aanvast zit? jij krijgt het zeker ook niet meer vergoed van de verzekering, ik krijg 300 euro haha. Operatie, wat voor dan? dat is niet zo prettig lijkt me. Ik ga naar 6 maanden beugels, waar ze het hopelijk sneller kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:06

Ik zit er ongeveer een jaar aan vast, dan operatie en dan denk ik nog wel een half jaar. Maar bij mij is het dan ook medisch. Bij mij wordt het om die reden ook volledig vergoed. Ik heb een overbeet van 1 cm.. Zal het topic hierover ff voor je opzoeken..

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 20:37

Jeetje dat is best heftig. Ik ben twee jaar terug al eens eerder bij een orthodontist geweest. Die kwam ook met een 2 jarig stappenplan, voor 1 tand die naar voor staat. Ik moest mijn onderkaak operatief naar voor laten zetten, want mijn kaken staan niet recht op elkaar. Daar had ik dus mooi geen zin in. Maar goed, als mijn voortanden rechtstaan ben ik wel tevreden.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:25

Ik heb in mijn puberjaren een beugel gehad. Maar de vrouw van mijn vader en mijn tante hebben op latere leeftijd dus nog een beugel gehad. Mijn stiefmoeder heeft er toch bijna 3 jaar mee gelopen en veel pijn aangehad omdat het helemaal uit z'n oude verband word gehaald zeg maar. Het is nu wel prachtig geworden!
Ik had altijd gewoon de grijze elastiekje die vielen het minst op en wou ik opvallen deed ik er wel eens ee kleurtje in.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:37

een leraares van mij heeft ook en beugel, en die is ook 25/26 jaar oud.
ik vind het er niet raar uit zien ofzo. en k bedoel, daarna zie je er toch weer super uit :D

only18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:00

Ik heb 2 jaar een beugel gehad en eerlijk gezegd : Ik BEN SUPERBLIJ DAT IK ER VANAF BEN !
8-) al die ongemakken.
Ik kon steeds een week niet eten nadat hij aangespannen was van de pijn
had constant blaasjes die opensprongen en als ik een wortel at.. tja.. zat alles er wel tussen :P

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:04

Ik ben dan wel geen 25 maar wel een 20'er (22) met een beugel (slotjes). Gelukkig heb ik alleen onder en ook niet helemaal naar achter. De reden is dat 1 tand (ondanks het spalkje) was gaan kantelen. De slotjes heb ik inmiddels alweer een paar maanden. De tand staat wel rechter dan eerst maar nog steeds niet zoals het hoort :( In het begin moest ik het vaak uitleggen maar verder heb ik er niet echt problemen mee. Soms wat pijn als ik net bij de ortho ben geweest maarja, dat hoort erbij.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:24

Je hebt ook van die 'onzichtbare' beugels tegenwoordig. Hoeft niet meer te kosten. :)

Ik ben op mijn 18e/19e (?) weer aan een beugel begonnen. Duurde bijna 1.5 jaar, maar ben blij dat ik het gedaan heb. Ik had er niet zoveel problemen mee.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:38

Ik heb rond mijn 13e bijna 4 of 5 jaar lang een beugel gedragen. Buitenboord, losse beugels en een slotjesbeugel. Was blij dat ik ervan af was.
Maar na die tijd zo'n losse beugel gekregen en niet consequent genoeg gedragen dus nu beetje spijt :o . Ben nu ook aan het twijfelen om weer naar de ortho te gaan. Maar, voor de mensen die beugel dragen zijn, hebben jullie ook een vriend? Is dat niet heel lastig met bijvoorbeeld zoenen? (misschien beetje offtopic, maar ik vroeg me het wel af).
Ik ben nu trouwens 20 :) .

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:05

Mijn moeder heeft op haar 40e nog een beugel gehad en is blij dat ze het gedaan heeft. Ze had witte slotjes, maar die werden gelig. Ik mot eerlijk zeggen dat ik ijzeren er dan beter uit vind zien, in ieder geval schoner. Ik heb zelf ook gewone ijzeren slotjes gehad.

Zoenen met beugel vond ik niet lastig, zolang er geen scherpe randjes oid aan zaten (dus je moest geen elastiekje verloren zijn, dan was het nog wel eens lastig, deed ik mezelf altijd pijn, haha).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:28

ik zou grijs nemen als kleur.
wit is idd heel vies en grijs lijkt of t gewoon je metaal is..

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:15

Ik heb gewoon ijzeren slotjes met grijze elastiekjes (de eerste keer vroegen ze een soort van voor de grap nog wel welke kleur elastiekjes ik wilde }:0 )

En ik heb een vriend en geen last met zoenen ;)

Als het nodig is en je de kosten kan en wil maken (of je verzekering dat voor je doet ;) ) zou ik het gewoon doen.
Laatst bijgewerkt door Pluutje op 10-07-09 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:21

ik werk bij een orthodontist en zie dat er steeds meer volwassenen slotjes nemen!!
je kan ook ceramische nemen (doorzichtige) alhoewel de "gewone" toch fijner werken.
is echt niet gek hoor! vind het alleen maar goed dat mensen die stap nog nemen!
6 maanden is wel erg kort, ligt ook aan de stand van je kaken namelijk (of dat er een spalk achter kan)
en daar kan je via google niet uitkomen, verschilt namelijk heel erg per persoon.

de meeste moeten inderdaad ook die kaakoperatie maar ze vinden het stuk voor stuk meevallen.

we hebben één heel leuk geval, die vrouw is sinds de beugel echt een hele andere vrouw geworden.
ze heeft nu een heel mooi gebit en daardoor zo veel zelfvertrouwen gekregen!!!

kwa verzekering schijnt alleen menzis het 100% te dekken (uiteraard met aanvullende)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:26

Idd ik hecht zelf veel belang aan mijn gebit (al 7 jaar geen gaatjes), maar heb wel door het hebben van een dubbele tand, die ondertussen getrokken is, meer ruimte waardoor je tanden toch meer gaan verzetten zeg maar. niet problematisch, of erg, maar heb ze toch liever allemaal mooi in de ij, dus overweeg om een beugel te laten plaatsen.
Beter een kleine periode overbruggen en als resultaat jarenlang plezier

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:28

vriendin van mij is 21 en heeft ook lang zitten twijfelen of ze een beugel zou nemen of niet ze heeft hem nu een paar maanden en in de eerste week vond ze het moeilijk omdat dan iedereen vraagt goh heb je een beugel (dat zie je toch !!) maar daarna is het niet zo erg. ik heb bij haar niet eens meer door dat ze een beugel heeft, en je weet waar je het voor doet!
ik vind een beugel bij volwassen eigenlijk net zo normaal als bij kinderen eerlijk gezegd.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:33

Relaxed schreef:
Ik zit er ongeveer een jaar aan vast, dan operatie en dan denk ik nog wel een half jaar. Maar bij mij is het dan ook medisch. Bij mij wordt het om die reden ook volledig vergoed. Ik heb een overbeet van 1 cm.. Zal het topic hierover ff voor je opzoeken..

Wat raar dat je dat allemaal moet ondergaan dan...? Ik had 9 mm overbeet, ze hebben 2 tanden getrokken en met slotjes alles rechtgetrokken. (2 jaar durend proces van bijna 16 t/m bijna 18) Misschien dat het door mijn iets jongere leeftijd beter ging?

Maargoed, TS, ik zou het gewoon doen want een mooi gebit maakt jezelf ook zelfverzekerder!

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:37

Muisbal schreef:
Relaxed schreef:

Wat raar dat je dat allemaal moet ondergaan dan...? Ik had 9 mm overbeet, ze hebben 2 tanden getrokken en met slotjes alles rechtgetrokken. (2 jaar durend proces van bijna 16 t/m bijna 18) Misschien dat het door mijn iets jongere leeftijd beter ging?

Maargoed, TS, ik zou het gewoon doen want een mooi gebit maakt jezelf ook zelfverzekerder!

veel orthodontisten zijn tegen het trekken van gezonde kiezen, vandaar dat ze een operatie aanraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:01

Muisbal schreef:
Relaxed schreef:

Klopt, op die leeftijd lossen ze het op met beugel, ik heb dat ook gehad toen ik 12/13 was.. Had toen ook een flinke overbeet. Maar het is de laatste jaren allemaal weer naar voren gekomen en nu weer 1 cm overbeet. Mijn stand is niet helemaal goed waardoor het weer terug is gezakt. Dat gaan ze nu met die operatie aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:02

cherish schreef:
Muisbal schreef:

veel orthodontisten zijn tegen het trekken van gezonde kiezen, vandaar dat ze een operatie aanraden.

Ze hebben 4 kiezen getrokken en mijn verstandskiezen, dus mij mij doen ze én kiezen trekken én opereren.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 16:10

Nou de afspraak staat er, 13 augustus heb ik het eerste consult, best spannend!!
Ik heb al best veel uitgezocht, die nieuwe doorzichtige beugels bv zijn vrij duur. En ik heb het gezien bij een collega, het is een soort stuk doorzichtig plastic om je tanden heen, wat er best vies uitziet :'). Net of je vanalles tussen je tanden hebt. Ik ga denk ik voor de ouderwetse slotjes beugel, als het mij geadviseerd wordt.
Wel balen dat je soms niet goed kan eten, maar dan val ik weer een stukje af.. mooi meegenomen niet waar? :D
Ik zit wel tegen een kaakoperatie op, mocht dat gaan gebeuren. Menzis alles vergoed? Ik zal eens contact opnemen, moet ik wel gauw switchen van verzekeringsmaatschappij als dat nog kan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:14

Noah, dat kan alleen per 1-1, dat was het probleem waar ik begin 2008 al tegen aan liep. In februari ben ik toen bij de ortho geweest en kon toen al niet meer switchen van verzekering. Helaas wist ik toen niet dat ik alles vergoed ging krijgen ivm medische noodzaak :+

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 16:28

Hmm dat is balen, wel fijn dat jij alles vergoed kreeg. Voor mij is het nu alleen cosmetische noodzaak ;). Maar ik denk als mijn kaak scheef staat dat het een ander verhaal gaat worden.