Artrose in me knie :(

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmiepimmie

Artrose in me knie :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 20:42

hoi allemaal,

ik heb 7 jaar geleden onder een voetbal wedstrijd een ongelukje gehad. Ik draaide 90 graden naar links en me rechteronderbeen bleef staan ja precies auw! Ik naar het ziekenhuios en ben naar huis gestuurd met een drukverbandje en krukken, in de loop van de jaren fisio gehad en er meerdere male doorheen gezakt. Nu afgelopen carnaval zat ik op me vriend zijn rug en daar sprong een dronkevriend bij en we vielen met ze 3en en bam op me knie ik voelde ghem er zo langs schieten. Ach wat had ik weer een pijn zeg en hij werd ook gelijk dik :( dag erna weer naar het zieken jhuis na hij was zo dik van de vocht dat ze me naar huis hebben gestuurd met drukverband.

een week later een mri laten maken en de uitslag was niet zo best: ik 22 jaar heb een gescheurde munisces bijna geen kraakbeen meer in me knie en artrose in me knie :( nu willen ze een kijk operatie gaan doen voor me munisces.

wie heeft het op mij leeftijd nog meer? ik ben bang dat het namelijk erg pijn gaat doen na de kijk operatie en misschien wel na het plaatsen van een kunstknie. :(

Gr kim

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:17

Oei, dat is niet mis! Is er echt al weinig kraakbeen over? Dan zou ik overwegen voor een kunstknie. Heb je misschien een paar dagen last van, maar daarna zeker 15 jaar niet meer (dan moet het vervangen worden, geloof ik.) Ik zou het er voor over hebben ;)

Ik hoop dat je meniscus niet al te erg gescheurd is. Dan kan het namelijk nog uit zichzelf (deels) genezen. Zeker in combinatie met de artrose, lijkt het me raar als ze een stukje weghalen.

siskeh

Re: Artrose in me knie :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:19

@rebel_jits: volgens mij doen ze kunstknieen niet zo snel bij jonge mensen..
je kan ze namelijk niet eeuwig vervangen.

maar TS, ik hoop dat de artsen wat voor je kunnen doen!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:23

siskeh schreef:
@rebel_jits: volgens mij doen ze kunstknieen niet zo snel bij jonge mensen..
je kan ze namelijk niet eeuwig vervangen.

maar TS, ik hoop dat de artsen wat voor je kunnen doen!

Daar zit je lekker mee!

Dat doen ze idd niet snel.
Mijn baas is rond de 50 en heeft ook een erg versleten knie maar ze willen hem al geen kunstknie geven om het feit dat hij daar zo jong voor is.
Zo'n kunstknie gaat geloof ik 15 jaar mee en ze kunnen er niet meer een nieuwe kunstknie plaatsen.

Mijn vader mist overigens een kruisband en de rest is fiks beschadigd door een motorongeluk..
Hij heeft een brace die hij nooit draagt maar hij is wel jaren zoet geweest tot hij er weinig last meer van had.
Hij heeft nu ander werk om zijn knie minder te belasten..
Ook hij heeft arthrose, maar tot nu toe levert dat geen problemen op.. Het zit er alleen wel.

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:02

Rebel_Jits schreef:
Oei, dat is niet mis! Is er echt al weinig kraakbeen over? Dan zou ik overwegen voor een kunstknie. Heb je misschien een paar dagen last van, maar daarna zeker 15 jaar niet meer (dan moet het vervangen worden, geloof ik.) Ik zou het er voor over hebben ;)

Ik hoop dat je meniscus niet al te erg gescheurd is. Dan kan het namelijk nog uit zichzelf (deels) genezen. Zeker in combinatie met de artrose, lijkt het me raar als ze een stukje weghalen.

Het is duidelijk dat jij er geen ervaring mee hebt.
"Dan zou ik overwegen voor een kunstknie" Ten eerste krijg je die niet zo maar en ten tweede is het ook niet alles hoor
"Heb je misschien een paar dagen last" Heb jij het revalidatie traject ooit meegemaakt?
Ik zit er midden in, heb nu ruim 3 maanden een knieprothese en ik kan je vertellen dat het geen eenvoudige operatie is!

Alleen als het echt nodig is krijg je een prothese, mijn schoonvader is 60+ en zijn knie is ook kapot maar die krijgt echt nog geen prothese omdat hij te jong is.
Ik heb hem begin dit jaar dan wel gekregen omdat het gewoon echt niet anders kon maar heb er ook lang over gedaan om hem werkelijk te krijgen (sinds 2000 loop ik al met een kapotte knie)
Laatst bijgewerkt door Meys op 07-06-09 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:04

Kreeg op mn 18e te horen artrose in mn voet te hebben, dus kleine/schrale troost.. je bent niet de enige 'jonge' in een 'oud' lijf :P
Hoor officieel op aangepast schoeisel te lopen, maar aangezien ik én heel eigenwijs ben én mn voet toch altijd pijn doet loop ik op gewone schoenen..

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 07:45

Ik heb waarschijnlijk ok een gescheurde meniscus is ik ben 12.... Echt rot voor je!

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 07:32

hee allemaal,

erg bedankt ik ben ook eht bang voor de uitslag over 2 weken :S maar wat er een paar al zeiden is waar een kunst knie geven ze niet zomaar en hij gaat indd maar 15 tot 20 jaar mee en mag maar 2 keer geplaats worden :( dus duimen jullie voor me 22 juni moet ik erheen

XX

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:41

Wat vervelend zeg!!
Je meniscus hoeft op zich zo'n probleem niet te zijn, hoewel zehem tegenwoordig liever laten zitten of repareren, kan je prima zonder. Maar zonder kraakbeen in je knie? Uit ervaring weet ik dat dat behoorlijk pijnlijk is.

Ik zou zeggen, wacht de onderzoeken eerst even af. De kijkoperatie hoef je je niet druk over te maken, dat stelt echt niet zoveel voor. En daarna weten ze hopelijk wel meer. Misschien dat ze met een kleine verbouwing van je knie de boel nog zo aan kunnen passen dat je loopvlak verplaatst word, waardoor je van de artrose minder last hebt. Misschien is er met kunstkraakbeen nog wat te verhelpen. Het hangt er allemaal vanaf waar het precies weg is, hoe erg het weg is, hoe de rest eruit ziet en hoe erg het is.....

Mijn kraakbeen verdween al toen ik 11 was, maar bij mij bleek het probleem een verkeerd staande knieschijf te zijn (alleen vonden ze die oorzaak pas na 13 jaar ellende....). Die hebben ze verplaatst, samen met een aanpassing van de stand van mijn knie. Hierdoor was de druk eraf, waardoor ik er geen last van had. Helaas verdwijnt nu het kraakbeen weer op de normale loopplek zeg maar.....

Heel veel beterschap in elk geval!

Edit: en nee, ook ik, met mijn 28 jaar, kom niet in aanmerking voor een kunstknie.... en zou het ook nog niet willen. Heb van dichtbij gezien wat voor operatie dat is, en dat het lang niet gegarandeerd is dat je daarna pijnvrij bent. De pijn moet wel heel erg zijn, wil ik daar voor gaan. Dat hij nu pijn doet en regelmatig dik is, nou ja, zo be it. Het is niet het enige gewricht bij mij dat zich zo gedraagt en ik moet zeggen, het went.....

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 08:04

ow oke dat steld me wel een beetje gerust en ik wil indd ook echt nog geen kunst knie :( ik heb ook indd geghoord dt het heel erg zeer doet!! hjij ook nog sterkte!!