Meedoen aan een geneesmiddelenonderzoek.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flower

Meedoen aan een geneesmiddelenonderzoek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 16:28

Ik zag laatst in de Metro een advertentie staan van PRA International,
een organisatie welke mensen medicijnen toedienen en deze hiervoor betalen.
Voor wie wel eens zo'n advertentie heeft gezien, weet dat het over flinke bedragen gaat (kan richting
de € 2000,00 à € 3000,00 euro lopen). Het 'enige' wat je hiervoor moet doen is medicijnen
testen en zoveel nachten overnachten in hun kliniek.

Ik heb daarnet de site van PRA International doorgelezen, en ik verbaas mij over het feit
dat ze het zo aanlokkelijk doen klinken.

Zijn er mensen die ooit hebben meegedaan aan zo'n onderzoek? En voor mensen
die dit niet hebben gedaan de vraag: zou jij ooit meedoen aan zo'n onderzoek?

Tallie1979

Re: Meedoen aan een geneesmiddelenonderzoek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:30

Ik heb er wel eens wat van gelezen, maar avl altijd buiten de "doelgroep" :D

Ik denk dat ik het wel zou doen :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:33

mijn broer heeft aan een tweetal onderzoeken meegedaan, één voor een middel voor acne en één voor een slaapritme onderzoek. geloof dat hij voor het 2e onderzoek geen medicijnen hoefde te slikken. wel moest hij 3 weken op het centrum blijven en mocht helemaal geen benul hebben van tijd, dus geen ramen, geen radio of TV (wel muziek flims e.d.) en geen contact met de buitenwereld.
dat soort dingen zijn prima te doen.

die onderzoeken zijn eigenlijk allemaal heel veilig, ze gaan het echt nog niet op mensen testen als het al niet uitvoerig op alle andere manieren is getest. je krijgt ook een volledige medische keuring vooraf en je wordt ontzettend goed in de gaten gehouden.
ik zou er best aan mee willen doen, het enige wat jammer is is dat ze nooit jonge vrouwen zoeken. en al helemaal geen vrouwen die roken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:38

Val ook meestal buiten de doelgroep, maar weet ook niet of ik het zou doen. Zo'n slaapritme onderzoek lijkt me niet veel kwaad te kunnen, maar ik heb niet zomaar even 3 weken vrij om daaraan mee te doen :P
Medicijnen testen zou ik niet zomaar doen, je weet toch niet helemaal zeker wat er nu je lijf in gaat en of dat wel veilig is.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 16:40

Maar weet je dat eigenlijk wel als je 'goedgekeurde' medicijnen gebruikt? Iedereen die de bijsluiter leest, komt meestal op een waslijst met bijverschijnselen uit..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:43

ik zou het niet doen!
heb van alle medicijnen bijwerkingen tot nu toe(pil valt mee, de rest: drama)
en al zou ik niet die bijwerkingen hebben, dan zou ik het nog niet willen, IMO ogen zijn medicijnen nooit goed... dus ook niet handig om onnodig in je body te krijgen

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:46

zoiets is natuurlijk nooit zonder risico en tuurlijk het geld in aanlokkelijk maar als het echt zo simpel en ongevaarlijk is zouden ze dan zoveel geld bieden? ik zou het niet doen ik respecteer mijn lijf daar duidelijk teveel voor, geen zin in onnodige risicos al zou ik daar nog zoveel mensen mee helpen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:47

Medicijnen zijn altijd eerst getest op meerdere diersoorten en daar veilig in bevonden. Maar iemand moet de eerste mens zijn ;) Maar die onderzoeken gaan meestal over medicijnen die voor de veiligheid op een grote groep gezonde personen moeten worden getest, dus jij zal die eerste niet zomaar zijn.

Voordat je aan het onderzoek deelneemt krijg je eerst een stapel formulieren waarin staat wat ze verwachten, en wat jij kunt verwachten. Dus bijvoorbeeld welke bijwerkingen, hoe groot de kans is op een placebo, wat je wanneer kan verwachten (orale medicatie, wanneer/waar/hoe, bloed afnemen, andere onderzoeken die nodig zijn - niet dat ze ineens na een week melden dat ze even een camera in je achterwerk gaan stoppen ter controle ;) ).

Hoe langer het onderzoek duurt, hoe meer je betaalt krijgt. Ik geloof dat het per definitie niet meer mag zijn dan het minimum uurloon, omdat het niet de bedoeling is dat mensen het gaan doen uit geldgebrek (dus eigenlijk de keus hebben: geen eten vanavond of een onderzoek).

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:48

Vende schreef:
Maar weet je dat eigenlijk wel als je 'goedgekeurde' medicijnen gebruikt?

Die medicijnen zijn meestal nog niet op de markt, maar nog in een onderzoeksfase.

Clinical trials hebben een aantal fases (google er maar op, 't is niet ingewikkeld). De onderzoeken uit dat soort advertenties zijn fase 1 onderzoeken: gezonde proefpersonen. Daarna volgen er onderzoeken met patienten op kleine en grotere schaal voordat een product uiteindelijk op de markt komt.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 17-03-09 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:51

Mijn huisgenoot werkt daar en die geeft wel toe dat het uitermate zorgvuldig toegepast wordt. Er is en blijft tijdens het onderzoek een hele strenge controle op alles.

Helaas zijn jonge vrouwen zelden de doelgroep, dat komt door ongesteldheid e.d.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:52

De moeder van mijn vriend heeft al een paar keer meegedaan aan zulke dingen. Ik heb haar nooit gehoord over (ernstige) bijwerkingen.

Het is heel verschillend per medicijn of onderzoek wat wel of niet mag. Maar het geen levensbedreigende dingen die je moet testen. Vaak doen ze ook de ene helft van een groep met echt medicijn en de andere helft met een placebo, je weet zelf niet welke je krijgt.

Als ik er de tijd voor zou hebben en gezond genoeg om eraan mee te mogen doen dan zou ik het wel doen. Maar helaas heb ik geen van beide :+ .
Het lijkt wel makkelijk geld verdienen, en in principe is het dat ook, maar je moet wel aan alle gezondsheids eisen voldoen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:52

Ik dacht daar ook altijd wel makkelijk over en zag mezelf daar ooit nog wel aan mee doen. Helaas ben ik een half jaar geleden ziek geworden en nu een week gestopt met alle medicijnen vanwege de bijwerkingen.
Voor mij nu dus absoluut een nee (al willen ze zowieso alleen gezonde mensen voor hun onderzoek ;) )
Al zou zo'n slaapritme gebeuren wel wat zijn geweest tijdens mijn studie ;)

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:53

Een vriendin van mij heeft regelmatig aan dit soort dingen mee gedaan.
Een risico blijft het toch wel denk ik, vandaar ook die bedragen.
Maar ja, mijn vriendin heeft nog geen rare dingen die uit haar lichaam groeien en komt op mij nog heel normaal over.
:+

Ik zou het zelf niet doen, daar ben ik teveel een watje voor,.. alleen al bloed prikken en/of die onderzoeken.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:55

Ik zou er best wel aan mee willen doen, het is dat ik nooit tijd ervoor hebt. Ze willen je vaak een tijd opnemen in een ziekenhuis en zie vaak plaatsen als Groningen staan.
Ken een stuk of 5 mensen (klasgenootjes) die hebben meegedaan aan dat soort onderzoeken, en die hebben nergens last van gehad :)
De een deed een slaapmiddelen onderzoek, 2 anderen deden iets met bloeddruk verhogende/verlagende middelen en de andere 2 weet ik niet meer. Maar zo'n bedrag staat wel weer heel erg leuk op je rekening, vooral als je bezig bent met je rijbewijs/ in de zomer op vakantie gaat / en een auto voor de deur ook wel een leuk item op het verlanglijstje vind :7
Ze zoeken best vaan mannen en of vrouwen van 18-65 jaar ofzo !

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:55

Vende schreef:
Maar weet je dat eigenlijk wel als je 'goedgekeurde' medicijnen gebruikt? Iedereen die de bijsluiter leest, komt meestal op een waslijst met bijverschijnselen uit..

Nee, dat weet je idd ook niet, maar die medicijnen zijn dan wel helemaal door getest en goedgekeurd voor gebruik.
Vind ik persoonlijk een iets veiliger idee.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:59

o0marije0o schreef:
Ze zoeken best vaan mannen en of vrouwen van 18-65 jaar ofzo !

Vrouwen alleen als ze de menopauze gehad hebben. Voor jonge vrouwen is er zelden een onderzoek. Ken wel veel jongens die dit doen om hun vakantie bij elkaar te sparen.

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:09

Veel (mannelijke) studenten doen hier aan mee, inderdaad voor het geld. Vrouwen mogen alleen als ze onvruchtbaar zijn, omdat bij het uitvoeren van deze onderzoeken nog geen onderzoek gedaan is naar het invloed op de vruchtbaarheid. Deze onderzoeken worden zorgvuldig uitgevoerd, maar natuurlijk zijn er wel risico's. Er wordt immers onderzocht of het medicijn veilig is in de mens en of het nuttig is om deze op de markt moet komen.

Bij mij op de universiteit zijn overigens behoorlijk wat korte onderzoeken. Ben je 1/2 - 3 uur mee bezig en krijg je tussen de 10-30 euro voor, ook best makkelijk verdient! Het geld wat je voor een onderzoek krijgt is maar een klein bedragje als je kijkt naar het geld wat ze in totaal in onderzoeken stoppen, het verschilt ook per medicijn/onderzoek hoeveel geld je ervoor krijgt.

@Ethelate: Alle medicijnen hebben bijwerkingen. Bij klinische onderzoeken wordt ook gekeken of de bijwerkingen van een medicijn niet erger zijn als de ziekte waarvoor het is. De bijwerkingen van een chemokuur zijn bijvoorbeeld veel erger als die van een paracetamol.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:30

http://www.proefpersoon.nl/default.asp?id=1058 ik check vaak hier of er weer watnieuws is en ik zou wel meedoen..
Helaas val ik vaak buiten de doelgroep want meestal moet je of aan de pil of onvruchtbaar zijn en niet roken..
Naja ik ben niet aan de pil en (hoop ik dan maar) niet onvruchtbaar en ik rook dus er is bijna niks..

Maarre voor dat geld zou ik het wel doen hoor :)
t moet toch op iemand uitgetest worden :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:37

De vader van een vriendin van mij is dus zo'n onderzoeker. Er is bij hun voor zo ver ik weet nooit iets ernstigs gebeurd, maar die man wordt regelmatig gestalked/lastig gevallen door moraalridders en in zijn woonplaats ook vaak met de nek aangekeken. Belachelijk zoiets :=
On-topic: Ik zou afhankelijk van wat het is, best mee willen doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:52

Aan een onderzoek in de eerste fase heb ik nog nooit meegedaan, wel aan een onderzoek wat al door die fase heen was en daarna op patiënten werd getest.
Je staat dan onder strenger medisch toezicht dan normaal, zo moest ik o.a elke dag een digitaal "dagboekje" bijhouden en elke maand naar het ziekenhuis voor onderzoek.
Door de eerdere proefpersonen en het goede toezicht en begeleiding heb ik niet het gevoel dat ik enig risico heb gelopen.
Bij de eerste testfase op personen is dat toch anders :=
Hier stond alleen een onkostenvergoeding tegenover voor de reiskosten.
Wat ik een nadeel vind is dat het medicijn mij goed hielp maar nu in een andere testfase zit waardoor ik het nu niet meer krijg.
Ik zal dus moeten wachten tot het daadwerkelijk op de markt gaat komen....

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:39

Lyonesse schreef:
De vader van een vriendin van mij is dus zo'n onderzoeker. Er is bij hun voor zo ver ik weet nooit iets ernstigs gebeurd, maar die man wordt regelmatig gestalked/lastig gevallen door moraalridders en in zijn woonplaats ook vaak met de nek aangekeken. Belachelijk zoiets :=

Dr zijn weleens voorvallen geweest, inclusief doden (Engeland een aantal jaar terug). Het gebeurt gelukkig zelden/nooit, maar dr is wel echt een risico als je aan dit soort dingen meedoet.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:10

Lia_ schreef:
Wat ik een nadeel vind is dat het medicijn mij goed hielp maar nu in een andere testfase zit waardoor ik het nu niet meer krijg.
Ik zal dus moeten wachten tot het daadwerkelijk op de markt gaat komen....

Hebben ze geen compassionate use program? (weet even niet hoe dat in het nederlands heet)

Het is heel erg afhankelijk van de ernst van de aandoening, maar bij ernstige ziektes is het niet ethisch om mensen een medicijn te onthouden waar ze in een testfase veel baat bij hadden en dan zijn daar wel voorzieningen voor.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:19

elske_ schreef:
Lyonesse schreef:

Dr zijn weleens voorvallen geweest, inclusief doden (Engeland een aantal jaar terug). Het gebeurt gelukkig zelden/nooit, maar dr is wel echt een risico als je aan dit soort dingen meedoet.

Dat weet ik, dat staat zelfs in het contract dat je krijgt. Daarom staat er ook "bij hen". Afbeelding
Okay, eigenlijk staat er bij hun, typfout :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:20

Niet aan beginnen, ze loven niet voor niets zoveel geld uit het kan je uiteindelijk zelfs je leven kosten zal vertellen wat ik mee heb gemaakt.

Een kennis van mij heeft dit ook gedaan, meegedaan aan een odnerzoek voor een nieuw medicijn wat nog in de onderzoeksfase was. Goed braaf het onderzoek gedaan, zijn handje opgehouden en netjes zijn geld gekregen, toch wel een slordige 4000 gulden.

Nu jaren later begon de ellende, hij kreeg een heel zeldzaam soort wangslijmvlieskanker.
Zijn wangen zijn al diverse malen helemaal afgeschraapt, maar de kanker blijft terugkomen.
Nu zijn ze er inmiddels achter dat deze ellende allemaal gekomen is door dat ene stomme medicijnen onderzoek.
Ze hebben alles boven tafel moeten krijgen om dr achter et komen waar dit nu vandaan komt, en dat blijkt dus een uitwerking van dat ene test medicijn.

Dus geheel zonder risico is het niet, en garantie tot aan de deur, deze ziekte manifesteerde zich ook pas na 7 jaar....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:30

Gelukkig voor alle mensen met nare aandoeningen zijn er mensen die er anders over denken :)

Persoonlijk zou ik wel kijken wat de uiteindelijk indicatie voor het middel is. De zoveelste cholesterolverlager, pijnstiller of pil om te stoppen met roken zou ik me waarschijnlijk niet voor lenen, maar een middel tegen bijvoorbeeld MS misschien weer wel. Dose escalation/dose finding zou ik ook liever niet doen.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 17-03-09 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt