Ervaringen met EMDR?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Marigold

Berichten: 12554
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:28

even stipje, ik ga het ook doen,
heb al intake gehad.
kan niet zeggen dat ik ernaar uitkijk ofzo, maar heb wel de hoop dat het positief en blijvend effect zal hebben! Lachen

Njen,
zoals ik het bij mn intake begrepen heb zit het als volgt:

normaal gesproken wordt bijvoorbeeld angst verwerkt door de linker, en de rechter hersenhelft.
de éne zorgt meer voor paniek, de andere relativeert.
als je een trauma hebt opgelopen, reageert de helft die paniek geeft te sterk, en de helft die relativeert minder, of zelfs niet.
in elk geval domineert de reactie van 1 hersenhelft, wat tot resultaat heeft dat je teveel en te snel in paniek raakt, en dat niet onder controle kunt krijgen.

bij EMDR moet je het ergste moment tijdens je trauma achterhalen,
dat moment goed in gedachten houden, en terwijl je dan ervaart hoe het was, en aangeeft wat je het ergste vond (onmacht, angst, etc), zorgt de psycholoog die het afneemt er regelmatig voor dat je van links naar rechts kijkt.
(of links en rechtst geluidjes hoort).
op die manier train je je hersenen erin om bij angst beide hersenhelften weer te gaan gebruiken.

dit is wat ik ervan begrepen heb hoor!

Paarden ❤️


Njen

Berichten: 3861
Geregistreerd: 16-05-05
Woonplaats: Breda

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:31

Ok, nou begrijp ik het wat meer, las nml al wat over beelden en geluidjes, maar het is nu duidelijker Lachen Ik zal eens zeggen dat hij erover moet beginnen de volgende keer, want dit slaat gewoon nergens op, hij is gewoon weer met medicijnen naar huis gestuurd, belachelijk Boos! (hij heeft nml mensen aangevlogen, o.a. mij en zelfs onbekende)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amandananana, Emj_23, Geerten, germie, IASCrawler, Letje01, Mo_Noah, Morpheus81, xReetch en 153 bezoekers