Donor ja of nee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen donor?

Ja ik ben donor!
117 (64%)
Nee ik ben geen donor!
32 (17%)
Ze mogen bepaalde dingen wel hebben en bepaalde niet!
16 (8%)
Ik weet het nog niet!
17 (9%)

Totaal aantal stemmen: 182

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:42

Jildau schreef:
Ik weet niet of deze vraag al is geweest in dit topic. Maar mensen die geen donor zijn, willen die wel een donor-orgaan van een ander als zij die nodig hebben? Dat zou ik namelijk heel egoïstisch vinden.

Nee, ik wil ook geen orgaan ontvangen (is overigens wel aan bod geweest een stukje terug).
Ik geef mijn organen niet weg en ik wil ze ook van anderen niet hebben. Als mijn lichaam zo ziek wordt dat
het dergelijke ingrepen nodig heeft dan zie ik dat als een teken dat het mijn tijd is.
En als het mijn tijd is dan ga ik. :)

Jildau

Re: Donor ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:18

Mas: Dat respecteer ik helemaal en dan is dat gewoon jouw keuze!

Ik kan me er alleen wel aan ergeren als mensen zelf niet willen geven, maar wel staan te springen om zelf geholpen te worden als dat nodig is..

Juul: Dat is helemaal niet eerlijk is eerlijk, dat is eraan mee werken als het jou toevallig uitkomt..

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:23

Ik ben donor, behalve voor huid.
Ik denk er nu wel vaker over na of ik het eigenlijk wel echt wil. Want als je dood bent wordt meteen alles uit je lijf getrokken wat nodig is en is de kans op plotseling ontwaken totaal verkeken. Stel dat je toch nog niet helemaal dood bent, of dat de boel gewoon even stil staat?

Tja. Wie weet zet ik het nog een keer om. Maar aan de andere kant, wil ik andere mensen ook kunnen helpen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:26

Ja, ze mogen alles hebben wat ze kunnen gebruiken.
Ik ben toch dood, ben er niets meer mee & ik wil gecremeerd worden.
Liever mijn hoornvlies, huid, lever, nieren, hart, longen,.. afstaan en mensen een 2e kans op leven geven, dan alles mee in de oven/graf (ik denk dat mensen meer met mijn restjes zijn dan de maden :D )
Natuurlijk moet iedereen dit voor zich beslissen, maar bij mij mogen ze alles hebben :j

edit: oven is met een N en niet met een R :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:48

Dan is het niet eerlijk. Het is niet egoïstisch bedoelt, zeker niet. Alleen ik kan me totaal niet in die wereld verplaatsen, denk dat ik dat pas kan als ik zelf een orgaan nodig zou hebben. En tot die tijd laat ik het in het midden of ik donor wordt of niet. En daarbij dus het verhaal van de mensen die het zelf verpesten. Dan ben ik in jullie ogen maar egoïstisch, prima, ik heb ook m'n normen. Mocht ik het zelf nodig hebben, dan doe ik graag iets terug. Zo egoïstisch ben ik dan weer net niet. ;)

Afgezien van die redenen vind ik het ook gewoon een heel vreemd idee, moet er nog aan wennen denk ik. Dat iemand met jou orgaan rondloopt. Of nouja, dat allemaal delen van je na je dood in anderen voortleven. Ik denk dat ik me dat beter voor kan stellen als ik er zelf ooit 1 nodig zou hebben, dat zou voor mij misschien een zetje zijn om zelf mijn organen ook af te staan.

En ik wil niemand voor het hoofd stoten, ik kan er niks aan doen dat ik zo denk.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:08

Ik wil ook donor worden, ik vind het een mooi idee om zo andere mensen te helpen.
Wat ik wel vaak hoor en hier lees is dat mensen niet hun hoornvlies af willen staan.
Dit is eigenlijk best wel zonde aangezien daardoor een groot tekort is ontstaan omdat bijna niemand dat wilt doneren.
Terwijl dit een ingreep van niets is en het gebeurt ook heel netjes. Maar ieder zijn eigen keus natuurlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:28

Juul schreef:
Dan is het niet eerlijk. Het is niet egoïstisch bedoelt, zeker niet.

Dat doet er niet zoveel toe, hoe je het bedoelt. Het is gewoon egoistisch: je verplaatst je niet in de situatie van anderen.

Citaat:
En ik wil niemand voor het hoofd stoten, ik kan er niks aan doen dat ik zo denk.

Hoezo kun je daar niks aan doen? Als je ergens wat aan kunt doen is het aan je eigen denken :j

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:37

Cath_16 schreef:
Ik wil ook donor worden, ik vind het een mooi idee om zo andere mensen te helpen.
Wat ik wel vaak hoor en hier lees is dat mensen niet hun hoornvlies af willen staan.
Dit is eigenlijk best wel zonde aangezien daardoor een groot tekort is ontstaan omdat bijna niemand dat wilt doneren.
Terwijl dit een ingreep van niets is en het gebeurt ook heel netjes. Maar ieder zijn eigen keus natuurlijk.

Nee dat valt mij ook op. Vriend van me heeft een half jaar moeten wachten (en was dus een half jaar blind aan dat oog) op een hoornvlies. En ik snap niet waarom mensen juist dat niet willen afgeven..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:51

JA, ik ben al jaren donor en vind het een geweldig idee dat ik misschien (ze kunnen je helaas vaker niet dan wel gebruiken) na mijn dood een ander nog een fijn leven kan geven!!!
Ben absoluut vóór dat een ieder automatisch donor zou zijn zonder tegen bericht!!!
Wanneer mensen voor hun een goede reden hebben om geen donor te worden, prima, maar dat zoveel mensen geen donor zijn omdat het 'er niet van komt'.................. vind ik zoooooooo zonde!

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:24

SETEFURII_, ik vind jouw gedachtegang wel mooi! :D

@ Juul, een arts zal echt niet jouw leven opgeven om dat van een ander te 'redden', daar heeft hij totaal geen baat bij. En ik geloof dat alcoholisten en kettingrokers etc. niet eens recht hebben op een donororgaan toch? Omdat ze dan hun donororgaan even snel verpesten, correct me if I'm wrong ;)
ik vind het best als iemand er voor kiest geen donor te zijn, als dat maar niet op foute gedachten gebaseerd is

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:35

Ik sta al in het donor register geregistreerd als het goed is. Onder het motto: als ik een orgaan nodig heb zou ik ook blij zijn als ik dat kan krijgen.

Aangezien ik dit jaar ga emigreren vervalt mijn donorschap in NL. Als ik op La Palma overlijdt zijn mijn organen namelijk niets meer waard tegen de tijd dat ze in NL zijn. Maar ik ga als ik eenmaal gesetteld ben zeker even kijken of ik mij ter plaatse weer kan registreren. Vind het namelijk wel belangrijk.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 01:27

Ik ben zowel orgaan als bloeddonor. Maakt mij niet uit wat er gebeurd als ik dood ben en dat bloed kan ik ook missen (ben jong en gezond). Vind wel dat iedereen zijn eigen keus mag maken, vind het dan ook niet egoistisch om geen donor te zijn.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 01:45

Bloeddonor.. jaks.. ik vind bloed prikken eng, dus hoe graag ik het ook zou willen, het is niet voor mij weggelegd!
Ik zou ook geen donor willen worden, omdat aan de ene kant ik het een naar idee vind, straks leef ik nog?! Of met het idee, dat ik na mijn dood word opengereten en alles!
@ Lieke : Hoevaak moet je dat doen dan, bloed afstaan?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:59

Mij zou het ook niet zo uitmaken of ze mijn hoornvlies ook gebruiken, je hebt toch je ogen dicht in je kist dus niemand die er iets van zo zien, als er al iets van te zien is. Huid halen ze ook van je rug of benen, nou aangezien je niet naakt in een kist ligt ziet niemand dat ook. Dus neuh ik vind het allemaal best, hoop dat ze er wat aan hebben.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:01

Ik ben ook donor, bloeddonor niet ontbreekt me helaas de tijd voor maar wie weet in de toekomst.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:30

Als bloeddonor wordt je als vrouw ongeveer 3 keer per jaar opgeroepen om een halve liter bloed te geven, als man ongeveer 5x per jaar.
Ik ben gisteren toevallig nog geweest om bloed te geven.
Het kost mij alles bij elkaar ongeveer een uurtje om bloed te gaan geven.
Nu heb ik wel een bloedbank op loopafstand, ongeveer 10 minuutjes lopen.
En ik neem na het bloed geven altijd even een minuut of 20 rust voor ik weer op stap. Na het bloedgeven krijg je altijd wat te drinken en te eten (koffie, thee, melk, bouillon, broodje, verschillende soorten koeken) en er liggen tijdschriften en kranten enzo.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:32

zit me ineens te bedenken, ze kunnen mijn rughuid helemaal niet meer gebruiken aangezien daar al 2 tattoo's opzitten, maar ja tenzij de gene die de huid krijg een tattoo wil kan het natuurlijk wel haha.

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:15

Ik ben zeker donor..
Mijn tante is vorige week overleden na een jarenlange worsteling met een verschrikkelijke longziekte, een nieuwe long was haar redding geweest, ze stond al 4 maanden op de urgente lijst, en dan nog was er geen long.. Echt verschrikkelijk..

dus bij deze als je twijfelt: word donor je kunt er zoveel levens mee redden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:38

riannhuh schreef:
SETEFURII_, ik vind jouw gedachtegang wel mooi! :D

@ [naam], een arts zal echt niet jouw leven opgeven om dat van een ander te 'redden', daar heeft hij totaal geen baat bij. En ik geloof dat alcoholisten en kettingrokers etc. niet eens recht hebben op een donororgaan toch? Omdat ze dan hun donororgaan even snel verpesten, correct me if I'm wrong ;)
ik vind het best als iemand er voor kiest geen donor te zijn, als dat maar niet op foute gedachten gebaseerd is

Ik bedoel meer dit: Als ik in coma lig, en de artsen denken dat er niks meer gedaan kan worden, maar ik heb nog n hoop goede organen in m'n lichaam zitten. Dat ze dan misschien eerder zeggen dat er niks meer voor me gedaan kan worden. Wachten op een 'wonder' doen ze dan niet meer. En geloof me, ik heb hier vaak zat wat over gelezen dat dat soort dingen gebeuren. Natuurlijk wordt dat niet snel naar buiten gebracht, maar dit is wel precies hoe de maatschappij in elkaar zit. Het ene gat wordt met het andere gedicht, en niet iedereen is eerlijk. En ja ik heb vertrouwen in mensen, maar daar ben ik toch angstig voor. En komop als ik 80 ben en ze kunnen een kindje van 3 redden dan zullen ze daar toch wel aan denken. Zo zitten mensen in elkaar. En geloof mij maar dat artsen daar baat bij hebben. Staat veel beter wanneer je een kindje red (wat op tv komt en blablabla) dan een 80jarige vrouw in coma zolang in coma laat liggen dat er niks meer te gebruiken valt uit het lichaam

Shadow: Leg mij eens uit hoe ik me in de wereld van iemand die een donororgaan nodig heeft moet verplaatsen als ik dat nooit van dichtbij (of zelf) heb meegemaakt? Dat gaat gewoon erg moeilijk worden. Ik denk dat dat zoiets heftigs is dat je je dat niet kunt voorstellen. En dan kun je zeggen: Als je denkt dat het zo heftig is sta dan je organen af, maarja, zo werkt het voor mij gewoon niet. Het is gewoon een heel lastig iets.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:48

eerlijk is eerlijk, als ik 8o ben en in coma lig en door mij een kindje van 3 kunnen redden, mogen ze me hebben hoor!

waarom geen huid? puur gevoelsmatige beslissing. Misschien verander ik dat ooit ook nog wel. Bij het registreren (nu alweer 15 jaar geleden) vond ik het gewoon een naar idee.

ik ben echt voorstander, dank zelf mijn leven (en ook dat van mijn dochtertje) aan bloeddonoren, had 5 liter nodig, vraag me nog weleens af, van wie dat is geweest, had wel een bloemetje willen sturen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:50

Juul schreef:
Shadow: Leg mij eens uit hoe ik me in de wereld van iemand die een donororgaan nodig heeft moet verplaatsen als ik dat nooit van dichtbij (of zelf) heb meegemaakt? Dat gaat gewoon erg moeilijk worden.

Als je dat wilt is dat echt niet zo moeilijk. Je kunt eens een website of een boek lezen van iemand die dat heeft meegemaakt - of juist niet. Twee tv-tips: - De grote donorshow ( http://player.omroep.nl/?aflID=4704016 ) en Je zal het maar hebben ( http://player.omroep.nl/?aflID=1571070 )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:52

Dat vind ik ook lastig celticpony. Als ik 80 ben heb ik misschien wel 'mijn leven gehad', maar ook mijn einde hoort bij mijn leven, en ik ga liever zelf dan dat artsen beslissen dat het genoeg is geweest. Dat ligt gewoon gevoelig bij mij, don't ask me why.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:53

Shadow0 schreef:
[naam] schreef:
Shadow: Leg mij eens uit hoe ik me in de wereld van iemand die een donororgaan nodig heeft moet verplaatsen als ik dat nooit van dichtbij (of zelf) heb meegemaakt? Dat gaat gewoon erg moeilijk worden.

Als je dat wilt is dat echt niet zo moeilijk. Je kunt eens een website of een boek lezen van iemand die dat heeft meegemaakt - of juist niet. Twee tv-tips: - De grote donorshow ( http://player.omroep.nl/?aflID=4704016 ) en Je zal het maar hebben ( http://player.omroep.nl/?aflID=1571070 )

Die donorshow heb ik gezien joh. :) Dat was nep toch? En ik heb ook (zoals al eerder gezegt) programma's erover gezien. Heel erg allemaal, echt waar. Maar toch moeilijk om het me zelf voor te stellen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:26

Juul schreef:
Die donorshow heb ik gezien joh. :) Dat was nep toch?

Hoe bedoel je, nep? De mensen die daar vertelden over hun leven, over de dialyse, de dingen die ze niet kunnen doen, dat was allemaal echt.

Citaat:
En ik heb ook (zoals al eerder gezegt) programma's erover gezien. Heel erg allemaal, echt waar. Maar toch moeilijk om het me zelf voor te stellen.

En dat vind jij genoeg reden om er niets mee te doen, zelfs al kun je het je goed genoeg voorstellen om te weten dat je als jij in zo'n situatie zou komen, toch best een donororgaan zou willen? Wonderlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:30

Ik bedoel dat diegene waar het om ging nep was, die een orgaan zou krijgen. ;)

Dus eigenlijk vind jij dat vóór het geval dat ik een orgaan nodig zou hebben ooit, ik alvast maar moet opgeven dat ze mij leeg mogen plukken na mijn dood? Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. En ik vind het heel redelijk van mezelf dat ik als ik er wel een nodig zou hebben, ik ook wat terug wil doen. Dat is uiteindelijk wat veel donoren doen. Hoevaak hoor je niet: 'Ik heb zelf een orgaan nodig gehad, dus ben ik donor geworden.'