Donor ja of nee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen donor?

Ja ik ben donor!
117 (64%)
Nee ik ben geen donor!
32 (17%)
Ze mogen bepaalde dingen wel hebben en bepaalde niet!
16 (8%)
Ik weet het nog niet!
17 (9%)

Totaal aantal stemmen: 182

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:22

rockwitch schreef:
Ik vraag me wel eens af, waarom zou je zonder hart jezelf niet zijn, of waarom is je hart jou zeg maar.
In principe is je hart een spier wat je bloed rondpompt. Het heeft niks te maken met wie jij bent. Daar heb je je hersens voor. Wij zeggen wel ik volg mijn hart, maar ondertussen is dat gewoon het gevoelsdeel in je hersens ofzo, dat heeft echt niks met je hart te maken. Tenminste dat denk ik dan.

Vraag ik me idd ook af :j .

Stel dat we nooit zo uitdrukkingen hadden gehad als 'voor altijd in mijn hart', zouden mensen dan het hart wel gewoon als een orgaan zoals alle anderen bezien?

En ik vraag het me nog maar eens af, de mensen die het een akelig idee vinden om na de dood opengesneden te worden, is dat omdat je denkt dat je het op een of andere manier nog bewust gaat meemaken, dat je je organen nog nodig gaat hebben voor iets...?

CKR schreef:
behalve mijn netvlies

marleen_88 schreef:
maar ze mogen niet alles van me hebben

Waarom/wat niet? (Je hoeft er niet op te antwoorden als je niet wil, het is maar onder het motto 'stel dat het door vooroordelen komt' :D ) .

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:33

lejo schreef:
mootjah schreef:
Ik heb 2 jaar geleden een keuze moeten maken, toen mijn vader overleed, of hij donor mocht zijn of niet. M'n moeder zusje en broertje wilden het wel.. Maar ik vond het zo'n raar idee, hij lag er zo vredig bij, om dan nog in zijn lichaam te gaan snijden.
Nee, het lijkt me niks, ik denk dat ik nooit donor zal worden

IK ga nu even proberen om niet respectloos over te komen, is natuurlijk vreselijk om je vader te verliezen. Maar ik probeer het voor mezelf en anderen een beeld te geven.
Op het moment dat jullie moesten beslissen dat je vader zou overleiden (je kunt geen donor zijn als je al dood bent) hoe is dat toen gegaan toen de artsen bij jullie kwamen?
Kwamen ze toen adhv een donorcodicel, of kwamen ze het gewoon vragen ofzo?
LIjkt me heel nuttig voor mensen om dit te weten.
Het komt niet vaak voor dat je iemand tegen komt die zoiets heeft meegemaakt; er raken maar reletief weinig mensen hersendood.

Hij was niet hersendood, hij had een bloedprop bij zijn hart, en die is geknapt. Zo is de hartzak volgelopen en was hij al dood voordat hij de grond raakte.
We kwamen in het ziekenhuis, en toen zei de dokter dat ,geloof ik, zijn aderen en de huid van zijn ogen en nog iets bruikbaar waren als donor.
Of wij het goed vonden om dat af te staan. Hij had zelf nooit ingevuld om donor te zijn. Maar het hele gezin moest het er mee eens zijn. Zoals ik al zei mijn moeder en broertje en zus wilden het wel. Ik wilde het niet dus het is niet gebeurt. Maar hij kwam gewoon met de vraag, niet aan de hand van een donorcodicel.

Anoniem

Re: Donor ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:36

Ik ben geen donor. Ik vertrouw ten eerste die dokters er helaas niet op dat ze 100% eerlijk met alles omgaan. Eerder de stekker eruit trekken bijv. En daarbij hebben veel te veel mensen die een donororgaan krijgen zelf hun orgaan verpest. Eigen schult, daar ga ik m'n organen niet aan geven. En ik vind het idee niet prettig. Misschien verander ik ooit nog van gedachte hoor, dat zou kunnen.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:46

Juul schreef:
En daarbij hebben veel te veel mensen die een donororgaan krijgen zelf hun orgaan verpest. Eigen schult, daar ga ik m'n organen niet aan geven.

Hoe kom je daar nou weer bij :?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:52

Juul schreef:
Ik ben geen donor. Ik vertrouw ten eerste die dokters er helaas niet op dat ze 100% eerlijk met alles omgaan. Eerder de stekker eruit trekken bijv. En daarbij hebben veel te veel mensen die een donororgaan krijgen zelf hun orgaan verpest. Eigen schult, daar ga ik m'n organen niet aan geven. En ik vind het idee niet prettig. Misschien verander ik ooit nog van gedachte hoor, dat zou kunnen.

Ik vind het zo vreselijk dat je dit soort dingen zegt :n Besef je wel dat er maar een heel klein deel zijn eigen organen verpest en dat het merendeel daarvan niet eens recht heeft op een orgaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:56

Ik mag toch ook mijn mening geven? Ik zie elke dag zóveel ongezonde mensen om me heen dat ik denk tja.. Ook genoeg programma's over donoren gezien trouwens. En uit wat ik heb gezien maak ik op dat een groot deel er zelf schult aan heeft.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:58

Maar dat heel veel mensen zelf hun organen verpesten is geen mening ;) En gewoon echt niet waar :n

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:01

Precies Sakkia, er zijn ook echt genoeg mensen die door bijv. een nierziekte een donornier nodig hebben. Vind het nogal een kwetsende opmerking voor bijv. deze mensen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:03

Ik zeg toch ook niet allemaal? Er zijn natuurlijk zat mensen die er niks aan kunnen doen. Maar ik kan na m'n dood echt niet kiezen naar wie mijn organen gaan. Mij teveel kans dat ze naar iemand gaan die z'n eigen zelf heeft verpest. En daar heb ik geen zin in.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:05

Nee maar achter die man die het misschien zelf verpest heeft komt een vrouw met twee jonge kinderen en omdat hij niet geholpen kan worden, is het voor die moeder misschien ook wel net te laat ;)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:06

Nadir schreef:
Precies Sakkia, er zijn ook echt genoeg mensen die door bijv. een nierziekte een donornier nodig hebben. Vind het nogal een kwetsende opmerking voor bijv. deze mensen...

Ben er ook even witheet van geworden, mag je best weten.
Mijn vader is ziek geworden door medicijnen die besmet waren met Hepatitus C en zo nog velen met hem die er gewoon niks aan kunnen doen en dan al die kinderen die ook wachten op een nieuw orgaan. Van 1 volwassen lever kunnen twee kinderen geholpen worden.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:09

Juul schreef:
Ik zeg toch ook niet allemaal? Er zijn natuurlijk zat mensen die er niks aan kunnen doen. Maar ik kan na m'n dood echt niet kiezen naar wie mijn organen gaan. Mij teveel kans dat ze naar iemand gaan die z'n eigen zelf heeft verpest. En daar heb ik geen zin in.

Het zou niet uit mogen maken naar wie jouw organen gaan... Als je iemands leven daar nou mee kan redden?

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:10

Er zullen heus mensen zijn die het aan hun levensstijl te wijten hebben dat hun organen niet of nauwelijks meer functioneren, maar ik denk dat dat percentage maar héel klein is op het aantal mensen die geboren zijn met een afwijking of bij wie dat door ziekte is ontstaan. Je zult maar bij één van die laatste twee categoriëen horen...

Dat artsen de stekker er eerder uit trekken is een fabeltje, mensen zijn echt helemaal hersendood voor tot dat besluit over wordt gegaan. Een arts heeft er geen enkel baat bij de stekker er eerder uit te trekken.

Neemt niet weg dat het een ieder vrij staat om geen organen te doneren :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:11

Tja, dat is dan heel vervelend voor die moeder die erna komt. Maar dat soort dingen zul je altijd houden. Maar zoals ik al zei: Misschien verander ik ooit nog van mening.

Waarom wordt je daar dan zo boos over Sakkia? Om het feit dat ik mijn organen niet wil doneren, of omdat ik van mening ben dat veel mensen het zelf verpesten? Ik zeg toch niet dat jou pa het zelf verpest heeft?

Nadir: Maar ik red niet graag het leven van iemand die heel zijn leven heeft lopen zuipen, op z'n luie reet heeft gezeten, gerookt heeft of watdanook. Dan vraag je er gewoon om dat je iets krijgt en dat weet elke idioot.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:14

Nee hoor Juul want als je het topic door gelezen had, had je kunnen zien dat ik ieder zijn mening respecteer.
Ik word boos om de vooroordelen die je hebt, die IMO nergens op gebaseerd zijn :o

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:15

gwen schreef:
Dat artsen de stekker er eerder uit trekken is een fabeltje, mensen zijn echt helemaal hersendood voor tot dat besluit over wordt gegaan. Een arts heeft er geen enkel baat bij de stekker er eerder uit te trekken.
Dat zeggen ze ja...
Heb er een ander verhaal bij, uit betrouwbare bron, maar niet uit eerste hand en dus niet hier te plaatsen.
Maar dat verhaal is wel een van de redenen voor mij om geen orgaandonor te willen zijn.
Bij leven, zoals nierdonor voor broer oid, prima, net zoals dat ik ook al bloeddonor ben en als ik dichtbij me iemand kan redden met stamcellen, zal ik daar ook niet over twijfelen.
Maar niet na/tijdens mijn dood. Ik heb daar een dusdanig slecht gevoel over, dat ik me er niet prettig bij voel om dat wel te doen.
En aangezien ik nog met dat gevoel moet leven tot ik dood ga (en ik hoop dat dat nog eventjes duurt), heb ik me laten registreren als geen donor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:18

Die zijn gebaseerd op wat ik gezien en gehoord heb. En niemand kan mij 100% garantie geven dat mijn organen naar iemand gaan die iets heeft waar hij zelf niks aan kan doen. Trouwens ik hoorde hier een aantal keer het woord 'nierziekte' vallen als iets waar je niks aan kan doen, maar dat is ook niet in alle gevallen zo.

Ik heb me overigens helemaal niet laten registreren. Ook niet als geen donor. Kunnen ze daar ook niet mee sjoemelen. :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:26

@ Juul: daar kunnen ze zeker niet mee sjoemelen als je je wel laat registeren, want je kunt gewoon inloggen en controleren hoe je geregistreerd staat.
Ik heb toen ik 18 was zo'n formulier thuisgestuurd gekregen en dat ingevuld en van de week eens gecheckt of dat nog klopt en zelfs de ingangsdatum klopt nog! (is dus de datum dat mijn formulier destijds verwerkt is).

Kortom, je kunt je dan beter wel registeren, dan weten alle nabestaanden in elk geval wat jouw keuze is.

Ik sta dus geregistreerd als niet donor.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:28

Ik weet niet of deze vraag al is geweest in dit topic. Maar mensen die geen donor zijn, willen die wel een donor-orgaan van een ander als zij die nodig hebben? Dat zou ik namelijk heel egoïstisch vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:29

Mensen die dichtbij mij staan weten sowieso wel mijn keuze. :) En er gaat ook met die registratiedingen, te vaak wat mis. En dan heb ik het niet alleen over sjoemelen maar ook domweg een computerfout oid.

Jildau: Als ik echt wat zou krijgen waar ik niks aan kan doen, wel. Maar dan zou ik me vervolgens ook aanmelden als donor, eerlijk is eerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:30

Als ik 18 wordt zou ik zeker donor willen worden. Verlies er toch niks mee en ik kan iemand anders leven er mee redden, dus waarom niet?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:33

Ik denk dat ik mezelf over een aantal jaar, als ik volwassen ben mij ook aanmeld als donor. Mijn moeder wil het niet hebben dat ik het nu ga doen. Als ik een ongeluk heb, en ik heb dringend andere organen nodig, zou ik het heel fijn vinden als dat kan, die kans wil ik andere mensen ook geven.
Ik weet dat het niet realistisch is, maar ik zou er niks op tegen hebben dat er wordt ingesteld dat mensen die geen donor zijn, ook geen andere organen mogen krijgen wanneer zij deze nodig hebben, of iig moeten wachten.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:39

Ik ben ook donor. Kreeg een paar maanden geleden een brief in de bus, heb het ingevuld en teruggestuurd. Ik heb nog wel gedacht of ik bepaalde organen niet wilde afstaan, maar kon daar niet uit kiezen. Ik heb toen maar aangegeven dat ik alles wel wil afstaan na het overlijden (maar ik hoop dat het nog erg lang duurt voordat ik dood ga!)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:05

amyy, je kan nu al donor worden.. vanaf je 12e zelfs al geloof ik. Zoals ik al zei: In mijn ogen zou iedereen donor MOETEN worden, omdat als je donor bent, het vaak nieteens gebeurt dat je organen worden gebruikt, omdat dit niet kan.. Ik vind het jammer dat er veel mensen geen donor zijn, door ontwetendheid, of omdat ze bang zijn.. Maar echt als je daar zelf ligt en niet anders kan, wil je die donor van die ander ook heus wel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:34

Juul schreef:
Jildau: Als ik echt wat zou krijgen waar ik niks aan kan doen, wel. Maar dan zou ik me vervolgens ook aanmelden als donor, eerlijk is eerlijk.

Eerlijk? Ik vind dat helemaal niet eerlijk, maar vooral vrij egoistisch. Jij wilt van het systeem gebruik maken als het je uitkomt, maar als jij het niet hoeft gun je het ook anderen niet.
Als je dat bij verzekeringen doet (de verzekering pas afsluiten als je al weet dat je die ook echt nodig hebt) wordt het zelfs als fraude beschouwd. Bij donororganen ligt dat anders, maar pas meedoen op het moment dat je er zelf voordeel van wilt trekken vind ik niet erg netjes.