Donor ja of nee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen donor?

Ja ik ben donor!
117 (64%)
Nee ik ben geen donor!
32 (17%)
Ze mogen bepaalde dingen wel hebben en bepaalde niet!
16 (8%)
Ik weet het nog niet!
17 (9%)

Totaal aantal stemmen: 182

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:28

oja het staat er nu niet duidelijk, maar ik heb me dus geregistreerd dat ik voor alles donor ben :j
vooral ook omdat ik zelf ook graag een donororgaan zou willen ontvangen mocht ik het nodig hebben :)
en natuurlijk omdat ik zelf niks meer met mijn organen doe als ik dood ben ;)

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:33

_Chantal89 schreef:
Ik heb geklikt op ik weet nog niet. Ik weet namelijk echt nog niet wat ik wil.. Ben ook nog zo jong, als ik nu te overlijden zou komen dan moeten mn ouders maar beslissen. Misschien banketstaaf, maar ik vind het een eng idee dat er in me gesneden wordt! Ook al ben ik dood en kun je er niets van zien..

Je kunt je keuze altijd nog wijzigen he! ;)

Mellanii

Re: Donor ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:48

Maar toch ik respecteer iedere mening ook om het niet te doen hoor.
Maar als jij iets nodig hebt wil je toch ook graag verder leven dat iemand je een orgaan geeft?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:53

Mellanii schreef:
Maar toch ik respecteer iedere mening ook om het niet te doen hoor.
Maar als jij iets nodig hebt wil je toch ook graag verder leven dat iemand je een orgaan geeft?

In mijn geval niet. Ik kies ervoor om geen organen te doneren, maar ik wil ze andersom ook niet ontvangen van iemand anders.
Ik wil mijn lichaam dergelijk ingrepen besparen, bovendien is de kans groot dat de kwaliteit van leven flink achteruit kan gaan. Zware medicijnen slikken, kans op afstoting etc. ect.
Die prijs vind ik te hoog om te betalen, als het mijn tijd is om te gaan dan ga ik :)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:01

Ik heb 2 jaar geleden een keuze moeten maken, toen mijn vader overleed, of hij donor mocht zijn of niet. M'n moeder zusje en broertje wilden het wel.. Maar ik vond het zo'n raar idee, hij lag er zo vredig bij, om dan nog in zijn lichaam te gaan snijden.
Nee, het lijkt me niks, ik denk dat ik nooit donor zal worden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:04

En stel dat je later 2 kinderen hebt, een van 3 en een van 6, die hun mama gaan verliezen als ze geen donororgaan krijgt. Zou je dan nog steeds liever kiezen om te sterven dan je kinderen te zien opgroeien?
Ik vind het ook een enorm vies idee om een orgaan van iemand anders te hebben, maar als ik er bij stilsta dat als het mij overkomt er misschien zoveel mensen zijn die ik niet wil achterlaten, denk ik dat ik uiteindelijk toch die afkeer ga overwinnen...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:08

Ook die vlieger gaat niet op in mijn geval ;)
(geval apart he :P )
Ik weet namelijk heel, heel zeker dat ik geen kinderen wil hebben. Ben zelf geen kindervriend en het idee trekt me totaal niet, vind het leuk als anderen ze hebben, maar niet voor mezelf. :n
Kan me dus ook niet echt verplaatsen in die situatie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:32

Ik heb een donorcodicil, al vanaf mijn 15e geloof ik. Ik ben dus wel overtuigd donor ja. Op zich moet iedereen vooral zelf kiezen. Ik vind het dus ook geen probleem dat mensen ervoor kiezen om er niet aan mee te doen, zoals Mas.

Maar, er is een groep mensen die wel graag een orgaan ontvangt, maar niet af wil staan. Ik heb daar een paar goede redenen voor gehoord, maar veel vaker willen mensen liever gewoon eenzijdig de voordelen hebben zonder zich druk te maken om anderen. Dat vind ik in elk geval wel tamelijk egoisitisch. Als je geen orgaan wilt? Prima, dan moet je doen wat goed voelt. Maar als je, indien nodig, een orgaan zou willen kunnen ontvangen, dan vind ik dat je de verplichting hebt om ook je eigen organen beschikbaar te stellen. Ik ga niet zover dat ik vind dat het een wettelijke eis moet worden, maar ik zou mezelf beslist niet prettig voelen bij zo'n 'wel de lusten maar vooral niet de lasten'-instelling, en kan daar ook eigenlijk maar weinig begrip voor opbrengen.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:36

Ja ik ben donor, ze mogen alles hebben.
doneer ook bloed, imo is dat het minste wat je voor je mede mens kan doen. kost je niets, hoogstens 30 minuten. en als je dood bent merk je er al helemaal niets van.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:40

mootjah schreef:
Ik heb 2 jaar geleden een keuze moeten maken, toen mijn vader overleed, of hij donor mocht zijn of niet. M'n moeder zusje en broertje wilden het wel.. Maar ik vond het zo'n raar idee, hij lag er zo vredig bij, om dan nog in zijn lichaam te gaan snijden.
Nee, het lijkt me niks, ik denk dat ik nooit donor zal worden

IK ga nu even proberen om niet respectloos over te komen, is natuurlijk vreselijk om je vader te verliezen. Maar ik probeer het voor mezelf en anderen een beeld te geven.
Op het moment dat jullie moesten beslissen dat je vader zou overleiden (je kunt geen donor zijn als je al dood bent) hoe is dat toen gegaan toen de artsen bij jullie kwamen?
Kwamen ze toen adhv een donorcodicel, of kwamen ze het gewoon vragen ofzo?
LIjkt me heel nuttig voor mensen om dit te weten.
Het komt niet vaak voor dat je iemand tegen komt die zoiets heeft meegemaakt; er raken maar reletief weinig mensen hersendood.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 15:10

lejo, je bent alwel dood, alleen je zit alleen aan de beademing zodat de organen nog zuurstof en dergelijke krijgen, nu klinkt het alsof de organen eruit worden gehaald terwijl je nog leeft :o behalve bloed en een nier (volgens mij verder niks), die kun je wel afstaan wanneer je nog leeft
http://www.donorregister.nl/Images/2008 ... -28451.pdf staat ook veel info

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:31

riannhuh schreef:
lejo, je bent alwel dood, alleen je zit alleen aan de beademing zodat de organen nog zuurstof en dergelijke krijgen, nu klinkt het alsof de organen eruit worden gehaald terwijl je nog leeft :o behalve bloed en een nier (volgens mij verder niks), die kun je wel afstaan wanneer je nog leeft
http://www.donorregister.nl/Images/2008 ... -28451.pdf staat ook veel info

ja je bent hersendood, maar er moet iemand beslissen dat de stekker er uit mag, je lichaam leeft nog, aleen volgens de artsen is er geen kans meer dat je nog een 'bewustzijn' of menswaardig bestaan gaat krijgen. Of ze geloven niet dat je lichaam nog doorgaat op het moment dat zij de machines stoppen.
Je bent dus nog niet 'echt'dood en er zijn dus heel veel mensen die dit natuurlijk willen laten verlopen en daarom geen donor zijn. Er zijn zelfs mensen die hun familie nog heel lang aan die beademing laten liggen en hopen op een 'wonder'. Of mesne die hopen dat wanneer de machines eraf gaan de mensen toch spontaan weer gaan ademen.
Als je bijvoorbeeld je hart doneert ga je op dat moment 'echt'dood en je familie moet die beslissing nemen en die dus wel aankunnen.

zie het zo; De beslissing om een warm mens weg te geven voor donatie is veel moeilijker dan wanneer je een koud mens zou kunnen doneren.

Ik ben heel benieuwd hoe artsen dit proces begeleiden, want dit komt niet dagelijks voor en het is heel moeilijk denk ik.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:39

lejo: klopt het dat ditgeen jij noemt een tijdje terug ook in het nieuws was? Het ging over een vrouw in Italie die 17 jaar (!!) in coma had gelegen, omdat de familie wilde dat ze natuurlijk zou sterven :\
Uiteindelijk zijn de apparaten waar ze aan lag eraf gehaald (als ik me goed herinner) en is ze overleden en er is vervolgens een hele rel omheen geweest.

Zijn idd geen makkelijke dingen zeg :\

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:44

Ja klopt! en dit gebeurd nog vaak genoeg dat mensen wel geregistreerd donor zijn, maar dat familie toch anders beslist of te lang wacht.
Het is zo moeilijk om te doen, daarom moet je het ook zo goed duidelijk maken bij je familie wat je graag wilt.

Wanneer mag de stekker er uit, wanneer niet, wat wil je wel en wat niet. Een formuliertje invullen is op zo'n moment een zetje voor artsen om de familie aan te spreken, maar zij moeten het wel beslissen.
Als je dan heel duidelijk hebt gezegt wat Jij wilt, is de beslissing makkelijker (ietsje dan) denk ik.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:39

Wat ik heb meegemaakt is dat juist die stekker er wél uit mag, de apparaten mogen wel stoppen. Alleen op het moment dat het dan ook gebeurt is, word alles onmiddelijk weer gestart om de boel kunstmatig op gang te houden. Maar de patient overlijdt dus wel degelijk echt. Maar misschien dat het niet in alle gevallen zo gaat, en ook niet overal op dezelfde manier.... dat weet ik niet. Ik heb me er verder niet in verdiept, weet alleen van deze ene keer die ik dan van dichtbij meegemaakt heb.....

Overigens kan naast een donorcodicil een wilsbeschikking ook nog een heel stuk helpen.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:30

Ja als je heel techtnisch gaat praten is dat inderdaad zo Lalidan,
ze gaan niet echt in iemand snijden die nog 'leeft'
Maar je hebt iig geen koud lijk, om het maar heel grof te stellen. Je moet de beslissing nemen dat iemand dood mag/is.

Je codicil kan zéker wel helpen ja, je maakt toch even je eigen wil na de dood toch kenbaar, maar er over praten is eigenlijk nog veel belangrijker.
Helaas praat niet iedereen thuis zo makkelijk over 'wat als ik er straks niet meer ben, of wat als ik niet zelf kan beslissen, wat moeten jullie dan doen'

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:08

Ik ben wel donor, maar ze mogen niet alles van me hebben, dus heb de 3e optie gekozen. :)

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:14

Ik ben ook donor, sinds mijn 16de.

Een ding wat ze niet mogen hebben is mijn hart,
jammer maar waar ! Ik vind dat toch wel echt mijn
ding, zonder dit ben ik geen Sanne.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:03

Jazeker, van mij mogen ze alles hebben en ik hoop dat er dan veel mensen mee geholpen worden!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:19

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:49

Ik vraag me wel eens af, waarom zou je zonder hart jezelf niet zijn, of waarom is je hart jou zeg maar.
In principe is je hart een spier wat je bloed rondpompt. Het heeft niks te maken met wie jij bent. Daar heb je je hersens voor. Wij zeggen wel ik volg mijn hart, maar ondertussen is dat gewoon het gevoelsdeel in je hersens ofzo, dat heeft echt niks met je hart te maken. Tenminste dat denk ik dan.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:07

Ik ben geen donor, vind het maar een akelig idee dat als ik dood zou zijn ze mijn lichaam gaan opensnijden om der vanalles uit te halen..
Misschien dat ik ooit nog eens van gedachten verander want het kan natuurlijk wel levens redden.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 12:09

Ik denk daar zelf niet zo over na, mijn vriend doet dat wel heel erg.
Ik had het met hem er laatst over.
Dat ik donor wilde zijn en ook wilde blijven.
Mijn vriend vind het ook geen fijn idee als er in mij gesneden wordt als ik dood ben.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:15

Mijn vriend is ook geen donor. Wat ik echt wel jammer vind, gezien de situatie met mijn vader die hij ook van dichtbij heeft mee gemaakt. Maar hij wil het niet dus respecteer ik dat ook :j
Maar ik heb hem wel uitdrukkelijk verzocht altijd mijn keuze te volgen mocht ik komen te overlijden. Hij zal dus nooit zeggen dat ze mijn organen toch niet mogen hebben. En als ie dat wel doet, kom ik bij hem spoken :+

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:15

Ik ben ook donor. Ze mogen alles hebben, behalve mijn netvlies (of was het hoornvlies? )

Als ik er een ander mee in leven kan houden, waarom niet!?