B12 Tekort Deel ll

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:32

Ik kan mijn spieren niet ontspannen... ben ermee bezig en hoop het ooit voor elkaar te krijgen maar spieren ontspannen is voor mij echt een ding. Maar wie weet kunnen we het gewoon een keer testen :j


xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:52

anne_bento schreef:
karuna schreef:
Waarom dat? Er zijn zoveel plekken waar geprikt kan worden, afwisselen is echt een must. Linker bil, rechterbil, linker bovenbeen, rechterbovenbeen. Dan heeft elke kant dag of 8?rust

Ik wissel alleen linker en rechtbil af. Mijn bovenbenen is niet te doen, die zijn zo enorm gespierd en hard, dat zien we beiden echt niet zitten...

Ik bedoelde trouwens dus niet 2 keer per week in dezelfde bil, dat wisselen we wel af.. maar dus wel 1 keer per week in dezelfde bil en dat al 5 maanden lang


Ohja dat heb ik hier dan nu ook. Al doe ik het nu korter dan jij. Maar merk je nog steeds geen verbetering dan? Wanneer moet je weer langs de kliniek?

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:55

Ik heb nog helemaal geen verbetering... nog steeds een flinke verslechtering zelfs. Voor ik aan de behandeling startte kon ik nog best wel veel doen op een dag, ben nu rustig de rest van de dag doodop als ik 's morgens iets gedaan heb. Moet over 3 weken weer naar de kliniek.

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:38

Hoeveel magnesium neem je Anne?
Kijk tot hoever je kunt gaan tot je diarree krijgt met magnesium inname, en gebruik meerdere vormen: tauraat, malaat en citraat. Als dat 5000mg is prima. Kijken of dat verbetering geeft. En gebruik je ook vit d en een b complex?

Niet banketstaaf maar poetsen.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 17:01

Ik gebruik vitamine D, bij mijn laatste bloedonderzoek was mijn waarde prima maar ben het sinds oktober evengoed gaan slikken. Slik dagelijks 300 mg magnesium met vitamine B6. Ik zal eens kijken naar de magensium, dank je voor de tip!

Ga dinsdag weer bloed laten prikken op een aantal zaken. Slik ook nog 1 keer per week foliumzuur, ben ook wel even benieuwd hoe die waarde nu is.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 15:42

Wat jammer dat je nog zo weinig vooruitgang merkt Anne_Bento!

xDenies, voel jij wel verschil in positieve zin?

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 15:45

Ja absoluut. Met ups en downs hoor, maar de ups zijn tegenwoordig heel veel groter dan dat ze begin dit jaar waren ;)

Ik ben natuurlijk in februari tot aan mei met injecties begonnen. Toen tabletten. En nu sinds Oktober weer injecties. Met die injecties gaat het vele malen beter. Ik heb voor mijzelf een document met klachten genoteerd en heb al een heel hoop kunnen afstrepen.

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 15:55

Fijn om te lezen! Op de universiteit willen ze dat ik wat vakken ga laten vallen, maar als er binnen relatief korte termijn verbetering te verwachten is vind ik dat echt zonde :o

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 15:56

Laurie schreef:
Fijn om te lezen! Op de universiteit willen ze dat ik wat vakken ga laten vallen, maar als er binnen relatief korte termijn verbetering te verwachten is vind ik dat echt zonde :o


Ja dat verschilt dus echt per persoon. De tweede keer kreeg ik geen beginverergering maar de eerste keer begon ik mij pas echt tegen het moment dat ik moest stoppen beter te voelen. Dusja, daar ging ook wel flink wat maandjes even overheen. Kreeg hem toen 2x in de week. Nu ook.

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 16:30

Hmm, lastig om daar een inschatting van te kunnen maken dus... Ik heb vorig jaar wel zonder problemen m’n propedeuse behaald en dit tekort speelt vast al langere tijd. Aan de andere kant ben ik sinds de start van dit studiejaar wel echt onwijs moe, maar ik zou het liefst het reguliere programma blijven volgen.
Laatst bijgewerkt door Laurie op 02-12-18 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 16:31

Ik zou gewoon eerst de behandeling starten en dan merk je vrij vlot hoe en wat.

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 16:51

Ze hebben het liefst dat ik er komende week een beslissing over neem, vandaar! Ik ben nu net twee weken onderweg met prikken dus ik merk nog niet zoveel (overigens ook niet negatief, wellicht is dat al iets) :)

Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 18:36

Ik wil mij ook graag melden in dit topic.

Ik was zes toen ik flauw viel na een val. Tot mijn negentiende viel ik met regelmaat flauw. Soms was er een aanleiding, zoals bij het prikken. Soms ook geen, bijvoorbeeld bij het fietsen, het uitgaan of in de klas. Bij mij ziet het flauw vallen er uit als een epilepsie aanval. Mijn ogen draaien weg, mijn lippen worden paars en ik krijg stuiptrekkingen. Ik heb ook wel eens in mijn tong gebeten en in mijn broek geplast. Hiervoor ben ik bij de neuroloog geweest. Na een hersenscan werd epilepsie uitgesloten. Ze konden niets doen.

In mei was ik op de kermis. Ik had het gevoel dat ik flauw ging vallen. Het geluid klonk alsof ik onder water was en mijn zicht viel weg. Ik ben snel gaan zitten. Na een kwartier ben ik achter een attractie gaan liggen. Uiteindelijk ben ik met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Ik had geen controle meer over mijn armen en benen. Ik bleef maar trillen. Tussentijds verloor ik steeds het bewustzijn. De aanval duurde vijf uur. Hierna mocht ik naar huis. Bij thuiskomst had ik spasmes in mijn gezicht.

Normaal duurt het flauw vallen niet langer dan een kwartier en ben ik na een halve dag weer de oude. Ik verwachtte dat dit een dag langer zou duren. De dag verstreek. De week ook. Ik was zo slap dat ik niet eens op kon staan. Eten lukte niet. Ik kroop naar het toilet en douchen lukte niet.

Inmiddels is het december. Mijn boodschappen doe ik met een begeleider. Verder kom ik niet meer buiten. Ik lig vooral op de bank en in bed. Ik ben uitgeput. Het maakt niet uit wat ik doe of wat ik eet en drink en hoeveel ik slaap. Ik heb elke dag pijn. Soms lukt het huishouden niet eens.

Er is niets uit de onderzoeken gekomen. Mijn vitamine B12 waarde ligt in het grijze gebied. Ik ben hier drie jaar terug al op gewezen door een homeopathisch arts. Ik herken mij in veel symptomen. Ik voel mij nooit geaard. Ik heb het gevoel dat ik op de maan loop. Ik heb bijna elke dag hoofd- of buikpijn. Ik heb last van hyperventilatie en steken in de borst en hartkloppingen. Andere symptomen als tintelingen en apathie en ataxie heb ik altijd al gehad.

Omdat er verder niets uit de onderzoeken komt, voel ik mij een aansteller. Ook ben ik bang dat ik op ten duur niet meer serieus wordt genomen. Het lijkt mij wat sterk dat een vitamine B12 te kort tot zulke hevige klachten kan komen. Maar dit is aan een arts om te beoordelen. Ik zet op het moment in op de vitamine B12 kliniek. Ik heb woensdags mijn intake gesprek in Amsterdam.

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 18:39

Succes bij je intake! Ik hoop dat ze iets voor je kunnen doen een groot deel van je klachten wel kunnen verhelpen :) Mijn moeder viel ook ineens uit het niets flauw, maar dat is al jaren terug. Dus een deel van jou klachten kunnen best wellicht met B12 te maken hebben …. of dit voor alles geld durf ik niet te zeggen. Maar iedere stap naar verbetering is iets toch?

Sterkte!

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:20

Wow heftig Chabby. Ik denk dat het best van vitamine b12 kan komen. Veel mensen denken maar ach het is maar een vitamine. Toch is het dodelijk als je lang genoeg(heel lang dus) met een tekort doorloopt ;). Sterkte ermee en hopelijk krijg je snel de juiste behandeling.

Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:46

Bedankt voor de reacties. Ik heb gister het intake gesprek gehad. Er is twee maal per week een injectie en foliumzuur in pilvorm voorgeschreven. Over vier maanden heb ik een vervolgafspraak. Ik moet bekennen dat ik prikangst heb. Ik las in dit topic al dat er in het bovenbeen of de bil kan worden geprikt. Ik heb een voorkeur voor mijn billen, omdat ik dan lig en de naald niet zie. Ik hoop dat het mee valt. Bloed prikken vind ik niet pijnlijk, maar ik val er na flauw. Na het flauw vallen moet ik weer overgeven. Dan ben ik de hele dag ziek. Vandaar dat ik er altijd tegen op zie.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 18:15

Ik vind de prikken heel goed te doen Chabby, hopelijk vallen ze jou ook mee :)

Zijn er hier meer mensen die huiduitslag kregen van Takeda? Ik begreep dat het risico bij dit merk het laagst was, maar ik heb na twee weken prikken overal kleine bultjes. Kun je daar iets tegen doen (zoals switchen naar Centrafarm) of is gewoon afwachten een beter idee?

_Karlijn
Berichten: 6430
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:24

Ik meld me ook, ik had vorige maand bij bloedonderzoek vanuit de ggz een waarde van 102 en kreeg ik vanuit hun 1x daags een 1000 mcg tablet voorgeschreven. Vandaag kwam ik bij de huisarts die dat in mijn dossier zag staan en zij stelde voor de tabletten te stoppen en direct te beginnen met 2x per week een injectie voor 10 weken lang. Wel raar dat dat niet het advies vanuit de ggz was.

Ik ben een maand of 2 geleden ook bij de huisarts geweest vanwege krachtverlies in mijn benen, vandaag was de afspraak vanwege hele gevoelige vingers en voeten. Mijn voeten voelen aan alsof ik over een scherp rooster loop, mijn hielen zijn gevoelig, en ik kan bijvoorbeeld geen kleine dingen vasthouden met mijn vingers, het doet allemaal niet zozeer pijn maar het is gewoon een héél naar gevoel.
Iemand die dat herkent?

De huisarts vermoedde dat het vanuit het B12 tekort kwam, maar dacht differentiaal aan Idiopatische polyneuropathie :/ Bij de neurologische testjes merkte ik zelf wel op dat mijn reflexen links sterker waren dan rechts. Ik hoop heel erg dat die injecties gaan helpen en dat het inderdaad allemaal B12 gerelateerd is!

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:28

Ik had inderdaad ook zulk soort klachten voor heen. Heb ook bij een reumatoloog gelopen voordat het B12 bekend was. Die kon (uiteraard) niets voor mij betekenen. Ik had echter wel veel pijn. Was ook een deel stress gerelateerd hoor, maar goed.

Ik hoop dat het iets voor je mag betekenen. Fijn dat de dokter je direct een goed advies geeft.

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

_Karlijn
Berichten: 6430
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:40

xDenies schreef:
Ik had inderdaad ook zulk soort klachten voor heen. Heb ook bij een reumatoloog gelopen voordat het B12 bekend was. Die kon (uiteraard) niets voor mij betekenen. Ik had echter wel veel pijn. Was ook een deel stress gerelateerd hoor, maar goed.

Ik hoop dat het iets voor je mag betekenen. Fijn dat de dokter je direct een goed advies geeft.

Ik heb ook al jaren fibromyalgie, altijd wel ergens een tekort aan qua vitamines en mineralen en sinds kort 3 gebroken ruggenwervels dus welke klachten waar vandaan komen is mij zeker de laatste tijd een raadsel haha.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:00

Succes met prikken Karlijn! Hopelijk merk je snel verbetering.

Ik moet er nog drie en dan ben ik door de oplaaddosering heen, geen idee nog wat het plan daarna is.

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:26

Ik hoop voor je dat je verder mag ;)

Ik ben het hier ondertussen wel zat. Heb het idee dat er veel littekenweefsel ofzo ontstaat, prikken gaat steeds zeerder doen en ik krijg de spanning niet weg. Lang leven fobie … We doen het niet iedere keer in/op dezelfde plek, maar toch …

En op het moment heb ik sowieso even niet het idee dat het helpt. Maar dat kan ook gewoon door een griepje komen die aan de oppervlakte drijft. Of wellicht wel gewoon iets heel anders ... maar dan stap ik deze keer echt naar de bedrijfsarts. Ik voel me eigenlijk bijna weer hetzelfde als toen voordat ik 4 dagen ging werken :(

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping


Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:51

Ik herken dat ook!
Zodra mijn vingertoppen vervelend voelen met dingen vastpakken weet ik dat het hoog tijd voor mijn shot is.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 09:45

Vervelend Denies. Je prikte alleen in je bil toch? Is het een idee om toch je benen te proberen. Dan kan je je billen een tijdje ontzien voordat ze echt nooit meer te prikken zijn ;)

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:30

_Karlijn ik herken het niet maar hopelijk gaan de injecties je helpen!

Laurie ben benieuwd.. aan alleen die opbouwfase heb je niet genoeg, hopelijk komt je arts met een goed plan.

Xdenies ik heb dat ook inderdaad.. prikken wordt steeds vervelender. Overweeg om binnenkort toch eens bovenbeen te proberen. En wat vervelend dat je je weer zo slecht voelt, zeker naar de bedrijfsarts gaan als het niet gaat ipv dat het je uren of salaris kost. Ik heb voordat ik me ziek melde een afspraak bij de bedrijfsarts toen aangevraagd, dat vonden ze erg netjes en fijn, misschien voor jou ook een idee.


Ik mag morgen weer naar de kliniek. Verwacht er niet veel van eerlijk gezegd, zal wel gewoon door moeten gaan met 2x per week injecties. Voel me nog steeds slecht, heb 2 hele slechte weken gehad, toen vanaf afgelopen vrijdag tot en met gister echt goede dagen! Stond vanmorgen op uit bed en viel meteen weer om, zo vreselijk duizelig. Zou los kunnen staan van B12... maar wordt er gek van, gaat het net weer even goed.... heb alvast bloedonderzoek laten doen vorige week, zag er allemaal niet slecht uit behalve laag ferritine... maar eens horen wat dr Auwerda daarvan vindt. Vraag me echt af of ik niet iets anders mankeer...... heb nog totaal geen vooruitgang, sterker nog, voel me nog steeds flink beroerder als voor de behandeling -O-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eefje_Sammy, Googlebot, linoleum, lizard, Muga en 36 bezoekers