Gevarieerder eten terwijl je op een medisch "dieet" bent

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Gevarieerder eten terwijl je op een medisch "dieet" bent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 15:01

Sinds drie maanden ben ik door medische redenen over geschakeld op een dieet. Helaas begint mijn eet patroon heel erg saai te worden en wil ik graag wat meer variatie. Ik mag heel veel niet en lust helaas ook niet alles daarnaast nog een vriend die niet alles lust en gewoon niet de tijd om uitgebreid apart voor 2 personen te gaan koken.

Ik mag geen koemelk producten, maar helaas reageer ik ook heel slecht op soja
Ik mag geen brood of producten die kunnen zwellen / proppen in de darm
Ik moet mijn suiker inname zo veel mogelijk beperken (HEEEEEEL MOEIELIJK)
Ik mag geen rood fruit maar wel geel fruit (maar niet te veel)

groentes mag ik wel alles van maar ik lust helaas niet alles.
pasta en rijst mogen wel (geen fan van rijst)
Noten mag ik wel maar... partner met noten allergie
Vlees mag alles maar niet te veel varkensvlees, ik ben niet zo'n hele grote vlees eter, warm vlees eet ik vooral kip. koud eet ik liever geen vlees.
Vis mag alles, houd best van vis maar niet iedere dag.
Eieren mogen wel
Geitenkaas kan ik wel tegen
aardappels mag wel (maar ben ik weet niet zo'n fan van - hou ook niet van friet)
Moet ook oppassen met frituurvet e.d dus wij hebben nu een airfryer
kruiden mag alles alleen niet te pittig (dus geen sambal e.d)

Op dit moment eet ik smorgens en s middags
krackers met geitenkaas spread of plakje geitenkaas
rijstewafel met pindakaas of geiten kaas
afgewisseld met en maaltijd salade

s avonds eten we voornamelijk pasta gerechten / bami / nasi afgewisseld met maaltijd salades en aardappel / vis / groente
Pasta gerechten beginnen echter een uitdaging te worden omdat ik dus ook niet tegen soja blijk te kunnen en zonder room / vervanger word je toch best ingeperkt met wat je kan maken.

daarnaast heb ik overdag vaak dipjes, we hebben een eigen stal en ik doe smorgens de stallen en daarna alles trainen (8 tot 9 paarden per dag) heb vaak een honger gevoel of dat ik even draaierig ben.


Iemand hier die mij aan gerechten voor s avonds kan helpen en tips voor wat ik overdag kan eten?


Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 15:06

Ja peul vruchten mag ik,

tussen de middag warm eten heb ik alleen magnetron beschikbaar. Onze stalling is (helaas) nog gehuurd en wij wonen niet op het erf.
Daarnaast werkt mijn vriend voor een baas en hij eet graag warm met mij samen s avonds.
Ik zou het zeker op koude dagen wel kunnen doen maar dan wel dingen die lekker blijven als ze in de magnetron her opgewarmd moeten worden.

zit zelf ook te kijken naar maaltijd soepen ofzo
Laatst bijgewerkt door Kady1 op 10-12-18 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 15:09

dank je voor de tip, ga ik zeker proberen, en blijkbaar ook bij de jumbo te koop dus dat is handig

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 15:18

op rood fruit reageren mijn darmen nogal heftig, of het medisch serieus onderbouwd is weet ik niet maar door een beschadiging in mijn darm moet ik voedsel waar ik heftig op reageer vermijden om het kans op herstel te geven. Wel jammer want aardbeien zijn zo lekker.

Tomaten pasta saus lukt idd wel, maar als je pasta met vis wil eten met een lekkere tuinkruiden saus ofzo wel handig als je wat room (of vervanger) kan gebruiken.


Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Gevarieerder eten terwijl je op een medisch "dieet" bent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 15:45

Dank je voor de tips daar kan ik zeker wat mee,

ei met groentes er door word hier ook wel mee genomen als avond eten.

Ik kreeg aangeraden om dus soja als melk vervanger te gaan proberen. Dit ging dus niet. maar ga alle andere gewoon proberen, van sommige had ik nog nooit gehoord.

geiten producten enz gaan tot nu wel goed.

snelle pasta gerecht ga ik ook proberen thanks

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 15:58

Het is geen lactose intolerantie, helaas, het heeft te maken met een beschadiging in mijn darmen, en het was idd eerst uitzoeken waar ik wel en niet tegen kan. Helaas boter / yoghurt / vla soorten en gewoon kaas en room producten allemaal reactie hoewel oude kaas wel wat minder dan jonge kaas.

@roodvos, bedankt voor de tips. Wij proberen idd een weeklijst aan boodschappen te maken. dat helpt wel wat. De rest van de tips neem ik zeker ook mee.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Gevarieerder eten terwijl je op een medisch "dieet" bent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 16:32

Op zich eet ik best lekker hoor, alleen werd het heel veel van het zelfde. Fijn dat ik door dit topic weer wat nieuwe inspiratie heb. Iets meer variƫren is toch wel fijn

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Gevarieerder eten terwijl je op een medisch "dieet" bent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 18:25

ga ik naar op zoek naar die melkvrije kaas, want ik hou van kaas :D

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 19:43

Momo94 schreef:
Kady1 schreef:
op rood fruit reageren mijn darmen nogal heftig, of het medisch serieus onderbouwd is weet ik niet maar door een beschadiging in mijn darm moet ik voedsel waar ik heftig op reageer vermijden om het kans op herstel te geven. Wel jammer want aardbeien zijn zo lekker.

Tomaten pasta saus lukt idd wel, maar als je pasta met vis wil eten met een lekkere tuinkruiden saus ofzo wel handig als je wat room (of vervanger) kan gebruiken.


Apart dat je niet op tomaten reageert, tomaat is eigenlijk ook fruit.



geen idee hoe dat komt, maar idd reageren mijn darmen daar (gelukkig) niet op


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Domi_94, Doubtless, suus_toes en 108 bezoekers