Kindje met TOS?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:59

Hier ook ervaring met spraaktaalachterstand bij mijn oudste. Tos is pas met 7 jaar vast te stellen omdat ze tot die tijd nog het meest kunnen ontwikkelen op spraaktaalgebied.

Ook hier laat in het traject gestapt doordat de logopedist het onderschatte en de onderzoek lang duurder (half jaar).
Erg goede ervaring met de taaltrein, 4 dagen in de week en kentalis voor de onderzoeken en nu op speciaal basisonderwijs voor Spraaktaalprblemen. Hij loopt nog steeds achter ten opzichte van leeftijdsgenoten en maakt geen inhaalslag maar groeit wel dus we zijn tot nu toe tevreden.

Mijn jongste had ook een achterstand, die heeft een paar maanden logopedie gehad, toen trok ik aan de bel omdat ik geen vooruitgang zag en ik niet weer te lang wou wachten. Ze kon binnen 2 maanden onderzocht worden bij kentalis en startte met 3 jaar bij de taaltrein. Ze heeft 4 maanden incl zomervakantie 4 dagen per week daar gezeten, heeft een flinke inhaalslag gemaakt en is qua taal nu leeftijdsadequaat en gaat nu naar de gewone peuterspeelzaal.


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 13:20

Overal hebben ze het over TOS, officieel kan het dus pas met 7 jaar vastgesteld worden omdat ze tot die tijd het meest kunnen ontwikkelen. Mensen met een “officiële” TOS komen er niet vanaf, ze leren beter praten maar kunnen tegen de moeilijkheden aan blijven lopen als ze tiener of volwassene zijn. Je hebt er ook speciaal middelbaar onderwijs voor.
Wat in de volksmond TOS wordt genoemd onder de 7 jaar is officieel een spraaktaalprobleem maar omdat dit een mondvol is wordt het vaak een TOS genoemd.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:48

magicmist schreef:
wemkelover schreef:
Ik ben niet bekend met TOS, ik zal daar eens op googlen.
Mijn oudste zoontje is nu 4. En die sprak pas een paar woordjes toen hij 2,5-3 was. Hij is toen
naar speciaal medisch kinderdagopvang BEC gegaan, nadat hij ook al 4x per week naar peuterspeelzaal mocht hij had een indicatie daarvoor. In de zomervakantie is het snel gegaan toendertijd. Hij kan nu al zinnetjes praten maar nog niet zoals het zou moeten. Hij zit nog steeds ver onder de maat.
Ook op andere gebieden loopt hij achter. Hij zit nu op speciaal onderwijs en doet het verder eigenlijk wel heel goed, maar niet zoals een gemiddeld kind het doet. Hij heeft ook in het begin een onderzoek gehad op audologisch centrum en zijn gehoor was gewoon ver boven het gemiddelde.

Ik zal eens google wat tos in houdt want het klinkt allemaal wel bekend wat ik hier lees.

Hebben ze nooit een diagnose gesteld?
Misschien vanwege de leeftijd?
Als het vanaf 7 pas echt vast te stellen is.

Fijn om ervaringen te lezen. Hebben jullie tips?
Het is namelijk lastig communiceren. Hij wilt van alles, maar kan het niet duidelijk maken. Vooralvoor hemzelf levert dit frustraties op.

Pictogrammen kunnen erg goed helpen of foto’s van familie/vrienden/kennissen/speeltuinen/winkels, noem het maar op. Op die manier kan je kind dingen aanwijzen in plaats van zeggen.

Daarnaast kun je via kentalis de Hanen principe volgen, het is een gratis cursus voor ouders waar ik veel aan heb gehad en die ik graag andere ouders adviseer. Zij geven ook handgebaren voor peuters + vervolg aan mocht je kindje daarvoor open staan.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:11

Goof schreef:
Het niet uiten op de manier zoals jij beschrijft doet me ook wel wat aan ASS denken eigenlijk.
Daar al eens aan gedacht?

Daar dacht ik aan bij de dochter van de kennis van moonfish, bij meisjes ontwikkeld het zich daarnaast anders dan bij jongens.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, dasalijn, fotolijstje, Lalidan, Lizzah, Nanne, Remembrance, Solistar en 102 bezoekers