Wanneer naar dokter met keelpijn/-ontsteking?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joy_Mennings

Berichten: 2285
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Wanneer naar dokter met keelpijn/-ontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 22:51

Hoi allemaal,
Ik vroeg me af wanneer jullie maar de dokter gaan met erge keelpijn en een eventuele ontsteking?

Ik zit momenteel al een paar dagen thuis met keelpijn en het wordt steeds erger. Strepfen en dergelijke dingen werken niet. Vanmiddag was het ook aardig rood en leek er ook wat wittigheid te komen. Het is hierna nog meer pijn gaan doen. Nu ga ik normaal voor keelpijn niet naar de dokter maar ik ga maandag voor een paar dagen naar het buitenland en heb vaker een bacteriële infectie gehad, dus ben een beetje bang dat ik als ik nu niet naar de huisartsenpost ga, dat ik er dan in het buitenland mee zit. Wat denken jullie dat slim is om te doen?

Alvast bedankt

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:53

Alleen als ik niet meer kan slikken of praten van de pijn. Zolang het handelbaar blijft met pijnstillers en ijsjes, gaat het vanzelf over.
Toen ik 10x per jaar keelontsteking had, ging ik pas naar de huisarts. Voor een doorverwijzing naar de KNO-arts voor amandelen eruit te laten halen :')

Joy_Mennings

Berichten: 2285
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 22:56

Rebel_Jits schreef:
Alleen als ik niet meer kan slikken of praten van de pijn. Zolang het handelbaar blijft met pijnstillers en ijsjes, gaat het vanzelf over.
Toen ik 10x per jaar keelontsteking had, ging ik pas naar de huisarts. Voor een doorverwijzing naar de KNO-arts voor amandelen eruit te laten halen :')


Ja dat probleem met slikken heb ik nu dus. Ik kan amper slikken en pijnstilling werkt vrijwel niet.

Mijn amandelen zijn er al uitgehaald. Toen aantal keer in 2 maanden een ontsteking gehad. Daarna eigenlijk nooit meer een ontsteking gehad tot vorig jaar.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:00

Ik heb altijd een paar blikjes ice tea van Lipton met bubbels in de koelkast liggen.
Geen groene thee ofzo maar gewone thee, ook geen smaakje of zo, hoogstens citroen,
Zodra ik keelpijn op voel komen begin ik dat te drinken.

Als het zo ver is duurt het wel een paar dagen maar het verzacht gelijk.

Maar, als het maandagochtend niet minder is, zou ik toch ff snel naar de huisarts gaan.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wanneer naar dokter met keelpijn/-ontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:01

Water met een flinke hoeveelheid zout gorgelen en thee met honing drinken om te verzachten.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:03

Dubbelzoute drop. Als ik maar iets van narigheid voel begin ik daarmee en dan is het zo verdwenen.

Ik zou hier niet de hap voor bellen. AB geven ze vaak toch niet ivm kans op resistentie.
Laatst bijgewerkt door Saaams op 24-11-18 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:03

Als slikken moeilijk gaat, is het wel verstandig om even contact op te nemen met de huisartsenpost. Een keelontsteking is niet altijd onschuldig.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:05

senna21 schreef:
Als slikken moeilijk gaat, is het wel verstandig om even contact op te nemen met de huisartsenpost. Een keelontsteking is niet altijd onschuldig.



Ik heb jaarlijks 1 a 2 keer keelontsteking, slikken is pijnlijk, maar ik ben nog nooit maar dan echt nog nooit naar de huisarts hiervoor geweest :n
Gewoon uitzieken.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:05

Heel hard gezegd, dit had je ook gisteren kunnen bedenken. Een bezoekje aan de hap kost 160 euro meer dan gewoon aan de huisarts

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:06

senna21 schreef:
Als slikken moeilijk gaat, is het wel verstandig om even contact op te nemen met de huisartsenpost. Een keelontsteking is niet altijd onschuldig.


Dat inderdaad. Hoe is je temperatuur?

Ging je maandag niet weg, had ik gezegd aankijken. Maar reizen brengt altijd wat stress mee dat is zeker met een keelontsteking niet handig.

Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:09

Niet, ze geven toch geen AB omdat het vrijwel altijd een virus is ipv een bacterie. En al is het een bacterie, vaak werkt AB dan alsnog niet bij keelontsteking.
Ik heb ook vaak keelontsteking, ben er gevoelig voor. Slikken is dan idd lastig, maar Gewoon even doorbijten, gaat wel weer over.
En lees je in over maximale pijnstilling. Ibu werkt m.i. prettiger (want ontstekingsremmend) dan para.
Laatst bijgewerkt door Saleisha op 24-11-18 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Joy_Mennings

Berichten: 2285
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 23:10

benangelique schreef:
Heel hard gezegd, dit had je ook gisteren kunnen bedenken. Een bezoekje aan de hap kost 160 euro meer dan gewoon aan de huisarts


Gister was het een stuk minder erg, vandaar dat ik toen niet naar de dokter ben gegaan.

magda_90 schreef:
Dat inderdaad. Hoe is je temperatuur?

Ging je maandag niet weg, had ik gezegd aankijken. Maar reizen brengt altijd wat stress mee dat is zeker met een keelontsteking niet handig.


Temperatuur is wel iets hoger dan normaal vgm maar heb geen thermometer die werkt helaas. Moet wel eerlijk zeggen dat ik zelden koorts heb omdat mijn 'normale' temperatuur vrij laag is.

Ik zou deze vraag ook niet gesteld hebben als ik maandag niet weg zou gaan. Maar inderdaad reizen vraagt wat meer van mn lichaam en stel dat ik daar naar de dokter moet is dat ook niet echt heel prettig ivm de taalbarrière.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:11

Maximaal paracetamol en ibuprofen, kleine slokjes koud drinken.

Als je je speeksel niet meer kan weg slikken (dat je dus gaat kwijlen) of je mond niet meer goed open kan doen zou ik contact zoeken met de HAP en anders maandag ochtend om 8u eigen HA
Als je voor maandag 8u weg moet vannacht aankijken (met elke 6u pcm dus ook midden in de nacht nemen in combi met ibuprofen, dosering zie bijsluiter -> max 1200 mg per dag neem zo laag mogelijke dosis per keer zodat je goed kan verdelen en spiegel kan opbouwen) en bij verslechtering evt morgen contact HAP.

Toen ik keelontsteking had werd het ook pas dragelijk toen ik ibuprofen erbij ging slikken

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:13

TS het ligt er een beetje aan waar je heen gaat. Persoonlijk ga ik met mijn keelontsteking liever in Spanje naar de dokter dan in Nederland. Daarbij heb je dan nog even om te kijken of je al aan de betere hand bent.

Joy_Mennings

Berichten: 2285
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 23:18

Jennyj01 schreef:
TS het ligt er een beetje aan waar je heen gaat. Persoonlijk ga ik met mijn keelontsteking liever in Spanje naar de dokter dan in Nederland. Daarbij heb je dan nog even om te kijken of je al aan de betere hand bent.


Spanje is inderdaad niet zo erg om naar de dokter te gaan. Daar eerder al heen geweest met een keelontsteking en die medicijnen hielpen zeer snel hahah.

Ik ga naar London. Op zich qua taal natuurlijk niet zo heel erg. Maar vind t toch niet zo prettig. Denk dat ik inderdaad maar afwacht tot maandag en dan als t nodig is nog even snel langs de huisarts ga.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:19

Knap dat mensen zo weten te oordelen dat je toch geen AB krijgt.. Ik namelijk wel hoor. Ik klop het even af want het is al een tijd geleden, maar ik weet precies wanneer ik een keelontsteking heb, en voel het van te voren al aankomen. Wat is doe als ik het aan voel komen; naar de drogist, trachitol halen, A.Vogel keelspray, zuigsnoepjes, en thee met honing. Zorgen voor voldoende drinken zodat mijn keel niet te droog wordt.
Ik weet dan ook precies wanneer ik het niet heb kunnen voorkomen. Ik bel mijn huisarts voor een afspraak. Reden? Ik heb keelontsteking. Inmiddels weet mijn HA dat ik dan alleen nog maar kom om een recept op te halen voor AB. Ze kijkt even en daar komt mijn recept voor AB al uit de printer.

Dus TS, wanneer slikken een hell wordt, de keelpijn je uit je slaap houd en eten een drama is, en je het continue blijft voelen... Bij roodheid, dikte, en witte plekken in de keel.. Gewoon een afspraak maken. Als je een keelontsteking hebt, krijg je namelijk gerust AB hiervoor en met een volle dag heb je duidelijk minder last!

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:30

Saaams schreef:
Dubbelzoute drop. Als ik maar iets van narigheid voel begin ik daarmee en dan is het zo verdwenen.

Ik zou hier niet de hap voor bellen. AB geven ze vaak toch niet ivm kans op resistentie.

Bij alle keren dat ik keelontsteking heb gehad kreeg ik AB
ik zou wanneer je koorts hebt gaan.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:40

LoveUggs schreef:
Knap dat mensen zo weten te oordelen dat je toch geen AB krijgt.. Ik namelijk wel hoor. Ik klop het even af want het is al een tijd geleden, maar ik weet precies wanneer ik een keelontsteking heb, en voel het van te voren al aankomen. Wat is doe als ik het aan voel komen; naar de drogist, trachitol halen, A.Vogel keelspray, zuigsnoepjes, en thee met honing. Zorgen voor voldoende drinken zodat mijn keel niet te droog wordt.
Ik weet dan ook precies wanneer ik het niet heb kunnen voorkomen. Ik bel mijn huisarts voor een afspraak. Reden? Ik heb keelontsteking. Inmiddels weet mijn HA dat ik dan alleen nog maar kom om een recept op te halen voor AB. Ze kijkt even en daar komt mijn recept voor AB al uit de printer.

Dus TS, wanneer slikken een hell wordt, de keelpijn je uit je slaap houd en eten een drama is, en je het continue blijft voelen... Bij roodheid, dikte, en witte plekken in de keel.. Gewoon een afspraak maken. Als je een keelontsteking hebt, krijg je namelijk gerust AB hiervoor en met een volle dag heb je duidelijk minder last!

Dan heb jij een huisarts die waarschijnlijk niet zoveel zin/tijd heeft om je uit te leggen dat antibiotica hierbij heel vaak overbodig is. Wel jammer, want nu gebruik jij waarschijnlijk vaker antibiotica dan nodig is.

https://www.thuisarts.nl/keelpijn/ik-heb-keelpijn Deze link geeft nog wat meer informatie!

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Wanneer naar dokter met keelpijn/-ontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 00:10

Hangt d’r ook vanaf of je een virus hebt of een ontsteking. Bij een virusinfectie helpt ab niet en bij een ontsteking wel.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 00:20


Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 00:21

purny schreef:
Hangt d’r ook vanaf of je een virus hebt of een ontsteking. Bij een virusinfectie helpt ab niet en bij een ontsteking wel.

Zoals je kunt lezen in de link die ik heb geplaatst helpt het wel iets, maar niet veel. Ook bij een bacterie gaat het vaak vanzelf weer over.
Dus dan is het zonde om daar telkens antibiotica voor te nemen en zo resistentie op te bouwen.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 00:31

Tanya schreef:
LoveUggs schreef:
Knap dat mensen zo weten te oordelen dat je toch geen AB krijgt.. Ik namelijk wel hoor. Ik klop het even af want het is al een tijd geleden, maar ik weet precies wanneer ik een keelontsteking heb, en voel het van te voren al aankomen. Wat is doe als ik het aan voel komen; naar de drogist, trachitol halen, A.Vogel keelspray, zuigsnoepjes, en thee met honing. Zorgen voor voldoende drinken zodat mijn keel niet te droog wordt.
Ik weet dan ook precies wanneer ik het niet heb kunnen voorkomen. Ik bel mijn huisarts voor een afspraak. Reden? Ik heb keelontsteking. Inmiddels weet mijn HA dat ik dan alleen nog maar kom om een recept op te halen voor AB. Ze kijkt even en daar komt mijn recept voor AB al uit de printer.

Dus TS, wanneer slikken een hell wordt, de keelpijn je uit je slaap houd en eten een drama is, en je het continue blijft voelen... Bij roodheid, dikte, en witte plekken in de keel.. Gewoon een afspraak maken. Als je een keelontsteking hebt, krijg je namelijk gerust AB hiervoor en met een volle dag heb je duidelijk minder last!

Dan heb jij een huisarts die waarschijnlijk niet zoveel zin/tijd heeft om je uit te leggen dat antibiotica hierbij heel vaak overbodig is. Wel jammer, want nu gebruik jij waarschijnlijk vaker antibiotica dan nodig is.

https://www.thuisarts.nl/keelpijn/ik-heb-keelpijn Deze link geeft nog wat meer informatie!


Ik weet inmiddels hoe ik het vooraf al kan aanpakken zodat ik kan voorkomen dat het erger word. Word het dan toch erger, dan kan ik er idd vanuit gaan dat ik een week aan de AB zit. Ik heb 1 malig een andere AB gehad omdat de ontsteking te heftig was en met de normale versie niet weg ging. Ik ga overigens alleen als ik weet dat het feest is.. Ik krijg een paracetamol al niet weg geslikt.. Laat staan die AB capsules :+ Ik sta doodsangsten uit als ik ze moet innemen dus liever niet!

Mars

Berichten: 33262
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 00:42

De enige keer dat ik naar een huisarts ben geweest met keelpijn was toen ik bijna geen water meer kon slikken en al 5 dagen koorts erbij had. Bleek Pfeiffer te hebben (waar de HA alsnog niets mee kon helaas). Maar ieder mens is anders, vooral luisteren naar je eigen lichaam en bij twijfel ff bellen voor overleg.

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Re: Wanneer naar dokter met keelpijn/-ontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 01:01

Hier boven de site van thuis arts is al gegeven goede duidelijke info die ook door je ha gegeven zal worden!

Na je ha wanneer je je mond niet meer goed kan openen hoge koorts hebt en niet meer kunnen slikken.
Dat slikken pijn doet is erg vervelend maar hoort er helaas gewoon bij en gaat vaak vanzelf over!

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 01:05

LoveUggs schreef:
Ik krijg een paracetamol al niet weg geslikt.. Laat staan die AB capsules :+ Ik sta doodsangsten uit als ik ze moet innemen dus liever niet!

Zowel paracetamol als ibuprofen is in bruis bij de drogist vrij te koop (op te lossen in water).
Ook AB is in vloeibare vorm te verkrijgen.