Ervaringen? Aanrakingspijn bovenbenen en bovenarmen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Ervaringen? Aanrakingspijn bovenbenen en bovenarmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 21:56

He bokkers,

Ik denk mijn eerste keer dat ik een niet-paard gerelateerd topic aanmaak, maar aangezien ik steeds vaker soortgelijke topics voorbij zie komen waag ik ook maar een gokje..

Het begon in de winter van 2016. Aan het eind van koude dagen had ik vaak gevoelige bovenbenen en bovenarmen, vooral bij aanraking voelde het onprettig. Het belemmerde me verder niet, dus ik heb het even afgewacht. Toen het voorjaar werd ging het beter en een half jaar geen last gehad.

Toen de winter van 2017 eraan kwam, nam de pijn weer toe en dit keer in ergere mate. Ik kon op momenten bijvoorbeeld niet meer rennen en ook met paardrijden had ik er soms last van. Ik heb eerst vitamine B12 geprobeerd, daarna naar de huisarts gegaan. Huisarts verwees me door naar de neuroloog en deze kwam vrij snel tot de conclusie dat het niets ernstigs was.. Kon er geen bekend ziektebeeld bij plaatsen en had er verder ook nooit van gehoord.. Ik moest maar hopen dat het vanzelf weer weg ging.. Toen het een paar weken later nog steeds erger aan het worden was ben ik terug gegaan, maar opnieuw zeiden ze "dat er niks was".

Inmiddels zitten we in de winter van 2018 en is het nog steeds niet weg.. In de zomer gaat het prima, maar zodra het iets kouder wordt krijg ik er steeds meer last van. 's Ochtends als ik opsta is er niks te voelen en is alles goed. Hoe later op de dag, hoe erger het wordt. Vaak vanaf de namiddag wordt het pijnlijk en soms ook echt belemmerend. De ene dag is erger dan de andere.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft of bekend mee is? Ik vraag me dus eigenlijk af wat ik heb. Het is fijn dat het ziekenhuis ernstige ziektes heeft uitgesloten, maar dat neemt niet weg dat het mij af en toe gruwelijk in de weg zit..

Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 08:15

Je hebt geen vlekken, bulten o.i.d.?

Ik zat aan allergie voor kou te denken, maar als ik google kom ik lang niet bij jouw'n symptonen uit.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 09:17

Bubblewrap schreef:
Je hebt geen vlekken, bulten o.i.d.?

Ik zat aan allergie voor kou te denken, maar als ik google kom ik lang niet bij jouw'n symptonen uit.


Ikzelf heb een ernstige koude allergie ( voor alles onder de 14 graden )

Omdat ik momenteel behandeld wordt net injecties voor mijn astma, zijn bij mij de vlekken weg... echter heb ik wel nog gewoon de allergie, nu alleen dus geen waarschuwing wanneer ik een extra tabletje moet nemen.

Bij mij werkt het dus ook heel erg op de darmen en heb nog altijd pijn in mijn benen en armen.

Welke onderzoeken hebben ze al gedaan in het ziekenhuis?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Ervaringen? Aanrakingspijn bovenbenen en bovenarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 09:30

Ik heb zelf reiter en daardoor vrij snel last van gewrichten met kou. Heb jij niet zoiets als fibromyalgie? Je zou kunnen laten testen op het HLA-B27 antigeen en ontstekingswaardes laten testen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17990
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Ervaringen? Aanrakingspijn bovenbenen en bovenarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:39

Wat voor kleding draag je 's winters? Het zou kunnen dat er te veel wrijving is van materialen die makkelijk statische elektriciteit opbouwen. Als ik een statische trui aan heb, krijg ik ongeveer dezelfde klachten als jij. Dus misschien zou je daar eens naar kunnen kijken, vooral omdat het eigenlijk alleen gebeurt als het koud is.

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:40

Bubblewrap schreef:
Je hebt geen vlekken, bulten o.i.d.?

Ik zat aan allergie voor kou te denken, maar als ik google kom ik lang niet bij jouw'n symptonen uit.


Hoe kan je allergisch zijn voor kou?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:45

lucifertje schreef:
Bubblewrap schreef:
Je hebt geen vlekken, bulten o.i.d.?

Ik zat aan allergie voor kou te denken, maar als ik google kom ik lang niet bij jouw'n symptonen uit.


Hoe kan je allergisch zijn voor kou?


Gek genoeg kan het. En je krijgt er dus net als bij hooikoorts anti-histamine voor ;)
De huidarts website noemt het overigens 'koude-urticaria', klinkt een stukje wetenschappelijker wel...

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Ervaringen? Aanrakingspijn bovenbenen en bovenarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 11:09

Koude urticaria wordt vaak behandeld met anti histamine en wegblijven bij koude temperaturen. Er zijn mensen die het hebben bij temperaturen onder het vriespunt, maar ook mensen die het hebben bij alles onder lichaamstemperatuur.

Behandeling bestaat dan vaak uit meerdere medicijnen met een anti histamine, epi pen voor noodgevallen, antibiotica voor langdurige tijd om de allergie grens te verlagen ( of verhogen als je warmte urticaria hebt ). Voor de urticaria kan je ook xolair injecties krijgen om dus de pijnlijke en rode vlekken weg te krijgen.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Ervaringen? Aanrakingspijn bovenbenen en bovenarmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 23:18

Bedankt voor de reacties! Ik heb geen vlekken / bultjes en verder ook geen symptomen..
Van een kou allergie had ik nog nooit gehoord, ik zal me er eens in verdiepen. Ook ga ik eens in de gaten houden wat voor soort kleding ik draag!

@StonedRomy, ze hebben oefeningen laten doen zoals een rechte lijn lopen, op één been staan en wat krachtoefeningen.. Dit om bijvoorbeeld spierziektes uit te sluiten.. Het lijkt dus eerder in de zenuwen/huid te zitten dan in de spieren..

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Ervaringen? Aanrakingspijn bovenbenen en bovenarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 23:58

En eens naar een goede dermatoloog gaan? Zeker als shet op neuro gebied is uitgesloten lijkt me huid een goed vervolg.

En dan inderdaad een patroon zien te vinden in je klachten... dus een goed dagboek bijhouden waar hè symptomen opschrijft en dan andere dingen die je doet.

Is je bloed ook getest?

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 06:43

Ik herken die aanrakingspijn enorm: ik kan dan inderdaad niet rennen en zelfs geen strakke kleding dragen. Bij mij is het als ik aankom in gewicht. En dan niet gewoon aankomen maar als ik te snel aankom. Ik heb bijvoorbeeld een tijd prednison geslikt, waardoor mijn hormonen in de war waren en ik echt teveel at. Normaal ben ik iemand die heel goed op haar eten legt en veel sport. Als ik dan een paar dagen teveel eet (bijv door de prednison maar ook als ik op vakantie ga :') ) en een paar dagen niet sport dan krijg ik die gigantische aanraakpijn en moet m'n vriend ver uit de buurt blijven. Als ik vervolgens weer wat minder eet en in beweging blijf, verdwijnt die aanraakpijn vanzelf.

Misschien dat het bij jou ook met aankomen/afvallen te maken heeft?

[edit] Overigens is die aanraakpijn alleen op plekken waar vet zit. Mn handen doen dus geen pijn maar armen, romp, billen, benen etc wel. Ik vermoed dat vetcellen zich te snel vullen (met vet en vocht?) waardoor ze pijn gaan doen. Denk ik. Totaal niet wetenschappelijk onderbouwd maar dat is mijn hypothese

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Ervaringen? Aanrakingspijn bovenbenen en bovenarmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 00:17

@StonedRomy Ja bloed is getest, maar in mijn ogen testen ze vaak wel vrij specifiek en niet op 'van alles'.. Zo ben ik eens met vermoeidheidsklachten naar de dokter gegaan, vervolgens testten ze mij alleen op suikerziekte.. 2 maanden later opnieuw naar de dokter en toen testten ze pas op Pfeiffer..

@Maartje__ Het zou kunnen, maar dat lijkt me bij mij niet de oorzaak.. Ik weeg eigenlijk altijd hetzelfde, kom niet aan en val niet af.. Gebruik verder ook geen medicijnen..

Ik heb het wel altijd ontzettend koud (vandaar ook eerst dat vermoeden aan vitamine B12 tekort, maar dat is wel meegenomen in de bloedtest dus dat was het niet). Ik weet niet of dat er mee te maken heeft, misschien staat dat wel los van elkaar.

Vorige week was het wel te doen, vandaar weer erg veel last.. Ga misschien toch nog eens terug.. Wacht het nog héél even af.. Ga inderdaad eens goed een 'dagboek' bijhouden, bedankt voor de tips alvast!!

idylle
Berichten: 5797
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 00:37

Vitamine D tekort misschien? Daar kun je ook rare klachten van krijgen.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 10:16

idylle schreef:
Vitamine D tekort misschien? Daar kun je ook rare klachten van krijgen.


Klopt!! Heb ik een tijdje vitaminepillen voor geslikt, maar geen resultaat. Is er nog een andere manier om aan die vitamine te komen?

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ervaringen? Aanrakingspijn bovenbenen en bovenarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:24

Gewone pillen werken vaak niet, huisarts om een stootkuur vragen, zes weken lang 1 capsule per week. Wanneer het daar aan ligt merk je na twee weken veel verbetering. En wil de huisarts dit niet voorschrijven dan een goede D3 in olie capsule nemen en dan een flinke dosis.

Anoniem

Re: Ervaringen? Aanrakingspijn bovenbenen en bovenarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:48

Wat waren je waardes?

Ik had ook zware vit b12 en d te kort. Maar volgens arts waren die prima :+

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:49

Wat een vervelende klachten :(:)
Kan je niet helpen voor je klachten. Maar wilde je wel een tip meegeven voor het altijd kou: Probeer eens wollen onderkleding. Je hebt ook allerlei wolmixen met bijvoorbeeld zijde.
Dit als onderlaagje onder je kleding zou je moeten helpen bij de kou :)

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Ervaringen? Aanrakingspijn bovenbenen en bovenarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:55

Vervelend zeg. Als het handen en voeten betrof, zou je zeggen winterhanden/voeten. Slik je toevallig ritalin of andere medicijnen. Mijn dochter had altijd veel last van winterhanden/voeten zodra het maar een beetje koud werd maar dat kwam dus van ritalin.

idylle
Berichten: 5797
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:45

SaraViavia schreef:
idylle schreef:
Vitamine D tekort misschien? Daar kun je ook rare klachten van krijgen.


Klopt!! Heb ik een tijdje vitaminepillen voor geslikt, maar geen resultaat. Is er nog een andere manier om aan die vitamine te komen?


Alleen door in de zon te zitten of tabletten, verder zit vit. D nergens in helaas

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:00

Vitamine d zit in vette vis. Zoals haring en makreel. Ook zit het in eieren en vlees.
Wat was je vit d waarde? Veel huisartsen houden de oude minimum waarde van 50 aan. Uit onderzoeken is gebleken dat waarde minimaal 80 moet zijn en het liefste tussen de 100 en 150.

Tekorten krijg je niet weg met de tabletjes uit de winkel en van de huisarts. Die zijn vaak max 800ie.

Beste is om dan een stootkuur aan de huisarts te vragen.
Dit zijn capsules met olie met een hele hoge vit d waarde van bijv 10.000 ie
Andere optie is vit d capsules van solgyr.hier zitten hoge en goed opneembaar vit d in.
Op facebook zit ook een vit d tekort site.
Misschien daar eens met je klachten aanmelden?

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Ervaringen? Aanrakingspijn bovenbenen en bovenarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:22

Ik reageer ook heel erg op kou door pijn en vlekken te krijgen. Maar mijn klachten zijn met kou veel minder als ik magnesium slik.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:56

Citaat:
Alleen door in de zon te zitten of tabletten, verder zit vit. D nergens in helaas


Zonlicht : veel en graag, wij mensen komen 'als diersoort ' uit Afrika.
Maar bij een zonkracht van minder dan 4 (zie website knmi, etc) kun je het niet aanmaken.


'Tabletten': vitamine D is vetoplosbaar, beter dus drinkolie of capsules (met olie er in).